De benzinemeter is weer eens kapot gegaan. De pompunit hen ik al vaak vervangen en ook het vacuumklepje is tweemaal, vernieuwd. Onlangs is door mijn garage het klepje getest en het blijkt te werken (het trilt bij aansturing). Een tijd terug heb ik in de rubber ring in de tankdop twee openingen gesneden zodat de tank voldoende van buitenlucht wordt voorzien en een vacuüm in de tank wordt voorkomen. Dat leidde echter tot benzinegeur in de bochten. Ook gaf de boordcomputer soms een storing aan in de mengverhouding. Ik heb toen een nieuwe complete rubberring in de tankdop gezet en een gaatje (1,5 mm) geboord in de tankdop. Na enkele malen tanken was de meter weer kapot. Blijkbaar wordt er soms zo hard aan de tank gezogen dat de luchttoevoer via het gaatje onvoldoende is om een vacuüm te voorkomen. Er zal ergens een beluchting naar de tank moeten zijn, zou die verstopt kunnen zitten? Dat er soms vacuüm op de tank komt hoort natuurlijk niet maar het opsporen van de oorzaak heb ik opgegeven. Ik wil nu aan symptoombestrijding gaan doen door in de zuigslang een restrictie (blokkade met klein gaatje van 1,5 mm) op te nemen en daarnaast te zorgen dat de tank belucht wordt via een grotere opening (ik denk aan 6 mm). Dan zou er nooit meer een grote onderdruk in de tank kunnen zijn. De doorlaat van de toevoer is dan 16x groter dan de doorvoer in de zuigleiding. Nu moet ik er achter komen hoe het zit met deze leidingen. En daar heb ik graag hulp bij van dit deskundige forum. Het volgende heb ik al gevonden maar ik weet niet zeker of het klopt. Vanaf het vacuumklepje op de motor loopt een slang die onder de motorkap overgaat in een blauwe plastic slang van circa 10 mm. Deze loopt door naar het koolstoffilter, slang 3 in figuur 2? Aan het koolstoffilter (een cilinder bij het linker achterwiel) zitten drie slangen. Aan een kant zitten twee blauwe slangen (circa 10 mm). Eentje loop naar voren en de andere loopt naar boven (richting bovenkant tank). Aan de andere kant van het koolfilter zit een zwarte plastic slang van circa 12 mm die ook naar boven loopt, slang 4 in figuur 2?. Hoe zit het nu met de lucht/dampstromen? Zou het zijn dat de dikke zwarte slang de tank afzuigt via het filter naar de vacuümklep? De tweede blauwe slang die naar boven loopt is voor buitenlucht? Figuur 1: tank Figuur 2: koolfilter Figuur 3: vacuümklep Ik had drie plaatjes, maar...