-
Items
629 -
Registratiedatum
-
Laatst bezocht
-
Dagen gewonnen
41
timewa won de laatste dag op 17 augustus
timewa had de meest gelikete inhoud!
Persoonlijke Informatie
-
Auto(s):
BMW Z4M, BMW 640i Gran Coupe, Peug 107, Mercedes SL500...
-
Geslacht
Male
-
Locatie
Enschede
Recente bezoekers van dit profiel
2,780 profielweergaven
timewa's prestaties
2.8 member (5/12)
137
Reputatie
-
Welkom Hugo. Gefeliciteerd met de E85. Er zijn een paar mensen geweest die hele auto's hebben omgebouwd van RHD naar LHD, een enorme klus natuurlijk. Als je alleen de lampen e.d. wilt doen is er eerst meer info nodig. Heb je xenon? Voel je je er comfortabel bij om met de koplampen zelf te klooien? Het makkelijkst is natuurlijk een setje nieuwe lampen maar die zijn niet makkelijk meer te vinden voor de E85, tenzij je de enorme concessie doet om niet-originele te nemen. Heb je wel een mistlampschakelaar of ontbreekt die? Als hij ontbreekt dan kun je een nieuwe lichtknop monteren, maar coderen/programmeren is dan wel noodzakelijk want o.a. je kilometerstand en diverse settings zitten opgeslagen in je lichtschakelaar. Succes! Wat de onderdelen betreft zijn er natuurlijk veel plekken waar je die kunt bestellen, velen bestellen origineel op de Ekris webshop bijvoorbeeld. Helaas is BMW met sommige onderdelen wel onredelijk duur geworden sinds een paar jaar. Als je het partnummer hebt uitgezocht kun je ook op diverse sites voor gebruikte onderdelen zoeken, zowel in NL als op ebay en op rrr.
-
Welkom op het forum. Ik heb zelf mijn US Z4M ingevoerd middels keuring in Lelystad bij de RDW en heb dit soort zaken ook uitgezocht. Mijn conclusie was dat er gelukkig weinig afwijkende onderdelen zijn, zo hebben de lampen gewoon het E keurmerk enzo en kun je, mits je alles goed programmeert/bedraadt, zonder dure nieuwe onderdelen door de keuring. In mijn geval was het mistachterlicht wel aanwezig en de bedrading ook, maar ontbraken de schakelaar en indicator die ik dus heb omgebouwd. Ook heb ik het instrumentencluster omgecodeerd naar EU waardoor veel functionaliteit en de km teller goed komen te staan. Dat was overigens wel veel puzzelwerk. Lichtbeeld voor RHD/LHD is bij BMW meestal te stellen, maar voor halogeen weet ik het niet zeker, nooit gehad. Op het circuit wordt een geluidsmeting gedaan, en mijn Z4M zat tegen de grens. Gelukkig was er een "Ferrari" loophole (don't ask) waarmee hij er doorheen kwam. Met een gewone M54/N52 motorisering zal het wel meevallen, die zijn minder luid dan een S54. De radio is bij BMW in dit tijdperk volgens mij hardcoded qua radiobanden, dus dat gaat dan niet werken zonder een andere te monteren. De RDW let uiteraard ook goed op de banden, remmen etc dus check dit goed vooraf: Ik moest helaas herkeuren omdat 1 band een beschadiging aan de binnenkant had die ik niet had gezien. Da's balen want dan moet je een nieuwe afspraak maken en dat duurt lang (en kost geld). Tolkastje verwijderen mag niet moeilijk zijn toch? Gewoon goed kijken hoe het zit en bedraad is, en alles netjes uitbouwen. Wat de dakmotor betreft: Hele grote kans dat je dakmotor gecorrodeerd is zoals zovelen. Als de afwateringsplug onderin verstopt zit, dan loopt er water in de motorhoes en corrodeert of overlijdt hij. Je kunt, met moeite, de motor uitbouwen zonder het dak te demonteren. Ik heb zelf het hele dak er wel afgehaald bij deze klus, dan kun je er echt goed bij en hem op een betere plek (kofferbakruimte) monteren na vervanging of revisie. Als hij het nog wel een beetje doet, heb je goede kans dat je met heel goed schoonmaken (incl koolborstels contactsprayen etc) de motor wel weer in orde krijgt, scheelt weer een dure nieuwe. Heel veel over te vinden op dit forum, een hele bekende kwaal van de E85 (die te voorkomen is door de afwateringsplug schoon te houden, wat vrijwel niemand doet). Ik vond het invoertraject wel een leuke ervaring voor een keertje, en ben na al die jaren nog steeds dolblij met de Z4M. Maar het is wel veel werk hoor, zeker 10x meer werk dan een EU auto invoeren. Je moet het alleen doen als je het echt leuk vindt om uit te zoeken. Succes ermee.
-
Check ook nog even de microswitch van de bagagevergroter.
-
REACTIETOPIC Paasrit - Zondag 31 maart 2024
timewa reageerde op 00Z-license-to-chill's topic in Toerritten
Haha, ja hij schrikt inderdaad. Moet je Rob z'n telefoon eens zien, die loopt direct vast als er een Benz in beeld is. We zijn net terug van een klein weekje Zwitserland & Dolomieten met de SL500, zo'n 3000km getourd. En eerlijk is eerlijk, het is ook een heerlijke roadster. Net als de Z4M een open tweezitter, maar het rijdt totaal anders, veel meer op comfort afgestemd en voelt echt groter en meer solide aan. Het voordeel van de R230 SL is dat het binnen in de auto nog veel rustiger is op de snelweg, dus bij hogere autobahnkruissnelheden blijft het veel langer comfortabel met dak open. En de V8... lekker hoor. Maar goed, de E85 is juist weer veel scherper en sportiever, en veel meer een gooi & smijt auto. Puurder en directer. Ik vond het wel leuk om zo'n vergelijkend onderzoek te doen met beide auto's in bezit. Maar als er t.z.t. een keuze gemaakt moet worden om er 1 te houden (voorlopig nog niet), dan blijft de Z4M uiteraard! -
Prachtwagen. Ik heb er ook een en rijd er ook heel weinig mee, maar de keren dat ik 'm uitlaat is er altijd weer zo'n grote grijns op mijn gezicht dat ik er geen moment aan denk om hem weg te doen. Denk er goed over na. Ik ken diverse mensen die hun E46 M3 of Z4M wegdeden en spijt kregen. En er weer eentje terugkochten, vaak voor veel meer want ze worden ook niet bepaald goedkoper. Ik denk dat je op basis van wat ik zo kan zien met 35K een redelijke vraagprijs hanteert, maar ik zou de presentatie qua foto's wel wat verbeteren in deze prijsklasse. Succes met de overwegingen en/of verkoop!
-
REACTIETOPIC Paasrit - Zondag 31 maart 2024
timewa reageerde op 00Z-license-to-chill's topic in Toerritten
20240331_111038.mp4 Wat een prachtige auto's allemaal! De enige dissonant was een verschrikkelijke Mercedes, die viel echt uit de toon. Gelukkig trad Rob kordaat op en diskwalificeerde de berijders van die SL500, ze mogen de volgende rit niet meer mee. -
REACTIETOPIC Paasrit - Zondag 31 maart 2024
timewa reageerde op 00Z-license-to-chill's topic in Toerritten
Het was inderdaad een prachtige rit vandaag, erg van genoten. Super georganiseerd, prachtig cabrioweertje en leuk gezelschap. Bedankt! -
De opmerking over dat de raampjes het dan ook niet meer doen geeft wel een duidelijke richting aan. Als je accu meer dan 5 jaar oud is zou ik hem per definitie vervangen in deze situatie. Dus niet op basis van een simpele (spannings)meting concluderen dat als er 12V op staat, hij misschien nog wel goed is. Dat is niet zo, die spanning zegt niks zonder belasting. Vervolgstap: Alle dikke stroomvoerende kabels controleren, eventueel losdraaien, contactsprayen en weer stevig vastdraaien. Want het klinkt als een slechte accu en/of een te hoge overgangsweerstand. Andere oorzaken zoals startmotor, ECU, startonderbreker e.d. zijn veel minder waarschijnlijk want dan zouden je raampjes het nog wel moeten doen. Succes!
-
Bedankt voor de organisatie Rob. Johan en ik rijden graag mee met deze klassieker, dus 2x incl lunch.
-
Ik heb het ook zelf gedaan, en zou je toch aanraden om het gewoon te proberen. Het is niet moeilijk, maar wel vrij veel werk. Gewoon een keer de tijd voor nemen en rustig stapje voor stapje doen. De lijsten op het dashboard zijn vrij makkelijk, de middenconsole is een stuk meer werk want er moet veel los en er zijn veel schroeven, toch is het niet moeilijk. Als je het per se wilt uitbesteden: Elke degelijke monteur kan dit, en al helemaal als je hem vooraf de instructies meegeeft. Maar ook een handige monteur kan er zo 2 a 3 uur mee bezig zijn omdat er gewoon veel handelingen zijn. En by the way, mijn Z4M had exclusief hout, maar ik heb het bewust omgezet naar "ordinair" aluminium omdat ik dat mooier vind, en omdat het m.i. bij de E85 hoort. Heb uiteraard de Walnut lijsten wel bewaard om hem weer terug in originele staat te kunnen brengen.
-
Heb ook al 300dkm op een E85 staan zonder enig groot probleem. Deze auto's, met name de pre-LCIs met M54, zijn superdegelijk. De dakmotor en sticky steering zijn de enige puntjes en die zijn redelijk eenvoudig te fixen. Volgens mij zijn al onze opmerkingen in lijn: Geen enkel probleem als daily. De volgende stap is proefritten maken met de puurdere E85 of de meer comfortabele E89 om te kijken wat beter bij je past.
-
Voor de looks en het pure autorijden, de E85 anytime 🙂 Maar als daily zou ik ook eerder voor de E89 gaan, dan neem je het uiterlijk en het feit dat het wat minder beleving is maar voor lief 😛 Maar om je vraag in iets meer detail te beantwoorden: Met zowel een E85 als een E89 kun je goed 25dkm per jaar rijden, het zijn best fijn rijdende auto's op de goede wegen van Nederland. Echt heel oncomfortabel wordt het m.i. nooit. Wel heb je weinig interieurruimte, ik merk met mijn lengte dat ik in mijn E85 liever niet te lang dicht wil rijden omdat het wel heel krap is - dat is persoonlijk. Open rijdend kan ik uren met de E85 cruisen, heerlijk, en dan heb ik de wat stuggere Z4M, een gewone is zeker niet spijkerhard.. Infotainment is gedateerd etc maar dat geldt voor beide Z4s. Natuurlijk zijn ze wat lawaaiiger dan een 5, 6 of 7 serie, onvermijdelijk. Als ik mijn E85 als daily zou gebruiken zou ik dat bij regenachtig weer wel minder vinden, luister graag veel muziek in de auto en dan vind ik de luisterbeleving in de E85 matig, terwijl ik wel de high end DSP audio heb - niet heel slecht, maar met B&O in mijn daily valt de audio in de Z4 wel echt tegen. Een vroege E85 met M54 motor is best zuinig, en de motoren zijn fenomenaal sterk, echt beter dan de veel nieuwere motoren. De 3.0 heeft een zesbak dus voor een daily zou ik die verkiezen boven de 2.2 of 2.5 als je veel snelweg rijdt. Zeker geen 4 cyl nemen, niet alleen omdat het minder rijdt en minder klinkt, maar de motoren zijn ook duidelijk minder sterk en niet echt veel zuiniger. De eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat als ik een Z4 als daily zou nemen met 25dkm/j, ik toch ook - ondanks het feit dat ik de E85 veel leuker vind - serieus naar een E89 zou kijken. Stalen klapdak, iets meer ruimte, wat moderner interieur en wat meer comfort bij dicht rijden. Ook voor de E89 geldt dat dagelijkse kilometers geen enkel probleem zijn, ook vrij weinig echt zwakke punten, maar hoog over zijn de motoren wel minder robuust dan die van de pre-LCI E85s. Succes met de overwegingen!
-
Voor de liefhebber: Alpina roadster S te koop
timewa reageerde op maRRco's topic in Alpina Roadster S
Inderdaad wel fascinerend dat de vergelijking met een 911 opgaat... in mijn beleving toch een andere prijsklasse auto, maar de "gewone 911" 996/997 en de ultieme E85 uitvoeringen zijn qua investering aardig naar elkaar toe gegroeid. -
Voor de liefhebber: Alpina roadster S te koop
timewa reageerde op maRRco's topic in Alpina Roadster S
Klopt, old school analoog, bakken meer rijplezier dan nieuwe auto's, vrij licht, betrouwbaar, roestongevoelig, tijdloos en fraai uiterlijk, zeer redelijke kosten... what's not to like? Misschien het ietwat krappe interieur dat kwalitatief wat minder is... maar verder zie ik nog niet zo snel een leukere/beter roadster voor me. Wellicht een 911 cabrio of een Italiaanse exoot zonder dak, maar dat is een totaal andere prijsklasse. -
Ik heb zelf ook zowel een Z3 als diverse Z4s gehad en voor mij de 1e generatie Z4 (E85) echt wel de leukste auto. Heb je al eentje gekocht? Zo ja welke?