Ga naar inhoud

hano1963

Member
  • Items

    12
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    z4 2.2i
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    lelystad
  • Interesse(s)
    gewoon plezier hebben met de auto

Recente bezoekers van dit profiel

400 profielweergaven

hano1963's prestaties

1.8 member

1.8 member (1/12)

3

Reputatie

  1. Guido, zoals ik het bekeken heb en de grote brokken modder en roest zag die in het omhulsel zaten, volstaat het volgens mij niet met schoonhouden van de kanaaltjes. Daar zijn ze te dun voor qua diameter. Wel wonderlijk dat het motortje het gewoon weer doet en niet doorgebrand is. Ook verbaast het me nog steeds dat de zekering er niet uitklapt als ie vastloopt. Ik denk dat bij mij het probleem zit/zat dat ik eigenlijk de auto ook bijna altijd in de garage had staan en tot voor kort de auto altijd handmatig waste, maar het laatste jaar haalde ik hem wel regelmatig door de wasstraat. Hoe dan ook, hij doet het weer en nog sneller als voorheen.
  2. pixelrichter.de lost het op voor 335 euro zie mijn andere post in topic over dak gaat langzaam dicht. Een aanrader en veel goedkoper!
  3. Gisteren dus de rit naar Duitsland gemaakt en ik kan alleen maar beamen wat al eerder geschreven is. Het dak werkt weer als nieuw. De pomp was verroest en zat vol met vuil. Dit stel heeft een methode ontdekt om de pomp eruit te krijgen in letterlijk een handomdraai. Zij is een acrobate die achter de voorstoel kruipt en hij heeft het motortje binnen no-time weer aan de gang Toen ik aankwam waren ze net bezig met een andere Z4 van Duitsers en ook daar werkte het ook goed. Hoewel ik natuurlijk eigenlijk razend nieuwsgierig was hoe ze het nou doen heb ik toch maar niet gekeken want ik kreeg bij de aanblik al pijn in m'n ledematen. Het is eigenlijk vrij eenvoudig denk ik maar hoewel ik best wel van een uitdaging hou is dit mijn klus niet hoor. Zij vertelden dat de eerste keer dat ze het deden er 3 dagen over deden. Zeer vriendelijk ontvangen, kopje koffie erbij en in korte tijd werkte het dak weer. Echt lachen is die Smiley die hij tekent op het motortje dat hij keurig wegwerkt achter een bekleed plankje in dezelfde stof als de originele bekleding. Je ziet er niets meer van. : ) Dak gaat nu nog sneller open en dicht dan voorheen. Hydrauliek motor is dus niet stuk maar moet schoongemaakt, gedroogd en verplaatst worden. Dat is alles. Mocht hij ooit alsnog kapot gaan, is hij makkelijk te vervangen. Vraag me trouwens af waarom de zekering er niet uitklapt als de motor vastloopt. De storing is wel uit te lezen bij de dealer. Dit was nummer vierhonderdzoveel voor hem dus inmiddels mag je wel stellen dat hij precies weet wat hij doet. Het is een schone klus en snel gedaan. Dit is gewoon een must voor elke Z4 e85. Op den duur krijgen ze het allemaal. Dat kan niet anders. Zelfs als je de afvoerkanalen schoonmaakt ben je op den duur aan de beurt. Blaadjes en moddertroep kunnen niet door de afvoerkanaaltjes. Die had ik trouwens schoongehouden maar werkt dus niet. Op de heenweg was het erg druk op de weg dus kon de Z niet goed uitproberen. Op de terugweg werd het donker en heb ik hele stukken voluit gereden en was weer zeeeeer content met de fijne 6 cilinder motor van de Z. Dus in de ochtend vanuit Lelystad vertrokken om een uur of 10 en in de avond terug om 22:00. Was goed te doen. Ik gaf hem nog aan dat hij misschien een keer naar Nederland kan komen en dit op een Z-dag kan uitvoeren. Stond hij wel voor open. Ik kan het iedereen aanbevelen, ook om het preventief te laten doen want je bent een keer aan de beurt. Dit is gewoon een domme constructie van BMW. In de ochtend vertrokken om een uur of 10. Halve tank benzine om in Duitsland goedkoper te kunnen tanken. Volgegooid in Duitsland en scheuren maar. Kost dus 2x een tank benzine en de kosten van reparatie 335 euro. Staat in geen enkele verhouding tot de kosten die de BMW dealer rekent. Daar had ik het ook gevraagd en inderdaad gaf die aan: hele kap moet eruit, hele dag werk en nieuwe motor erin op dezelfde plaats (!?) En dan moet je ook nog net een monteur hebben die dit al eerder heeft gedaan. Anders zit hij tegen een uurtarief van jewelste te klooien met het demonteren van de kap en de pomp. Dan heb je in no-time dus weer hetzelfde probleem. Ik las hier iemand die met 2 man 10 uur bezig waren geweest om het zelf te doen. Die tijd heb ik gebruikt om alles even lekker schoon te blazen in de Z. en te voelen wat hij kan en waar hij voor gemaakt is. Kortom een absolute aanrader!!!! en applaus voor deze twee mensen :clapping: :clapping:
  4. En? heb je al een mooie Z gevonden?
  5. Bij mij dus ook de motor gestopt. Dak gaat stukje open en dan niks meer. Rood lampje. Eerst alle zekeringen bekeken maar daar lag het niet aan. De computer laten uitlezen bij de dealer en die gaf inderdaad een foutcode voor het dak. Ging een beetje depri naar huis toen ik hoorde wat het zou gaan kosten. Op dit forum kwam ik het probleem tegen. Morgen ga ik een ritje Duitsland maken om hem PixelRichter uit te laten bouwen en te herplaatsen. Hoop dat de pomp nog goed is, maar gezien het enorme aantal goede reacties in zijn gastenboek heb ik er hoop op dat het goed gaat. Überhaupt een lekker idee dat die motor op een andere plek komt. Ik zal jullie verslag doen van mijn ervaringen. Is ook wel leuk om even in Duitsland op de snelweg te rijden. Mocht de pomp alsnog ooit kapot gaan dan is hij gemakkelijker te vervangen.
  6. Weet iemand hoeveel inch je max kwijt kan onder de e85/86. Ik wil graag een facelift doen in M-style en dan zo groot en breed mogelijke originele M velgen eronder plaatsen. Zie enorme verschillen op marktplaats in prijs en grootte. Iemand die me op weg kan helpen?
  7. Volgens mij moet er toch echt wel een manier zijn om die halo's in je lampen te krijgen. De witte ringen dus. Vraag is of de doorzichtige kap te verwijderen is. Ik lees wel eens verhalen over in de oven doen en zo. Dan laat de lijm los en kun je de doorzichtige kap verwijderen. Ik heb bij mijn Volvo V70 het als volgt gedaan: met een breekmesje heel behoedzaam de curves volgen en zachtjes door de oorspronkelijke lijm snijden. Ik kreeg zo de kap los. Aanpassing gedaan voor de Volvo, opnieuw de kap erop gelijmd. Zie je absoluut niets van. Bij mijn Z4 facelift 2005 zou ik die 4 witte ringen toch ook stiekem wel willen hebben. Twijfel nog een beetje, want de auto is nu helemaal origineel. En electronica vermijden. Gewoon rechtstreeks op de accu en een mooi schakelaartje op het dashboard. Misschien ga ik het toch proberen. Heb nog niet goed gekeken naar de lamp bij mijn z4 hoe het zit.
  8. Alweer wat oude post maar toch even een reactie. Tip: rij je benzinetank niet te leeg en te lang op het reservelampje en gooi hem regelmatig helemaal vol. Loste bij mij dit probleem op.
  9. Vandaag weer eens lekker gereden. Temperatuurmeter gaf 34 graden aan. Dit zou dus het moment moeten zijn dat stickey steering gaat opkomen. Na mijn actie op de vorige pagina is het weggebleven. Vandaag een flinke rit gemaakt en het is nog steeds niet teruggekomen. Iedereen heeft wel een mening over dit fenomeen maar bij mij is het gewoon weg door lekker ouderwetse grease. Nu dus al een jaar geen problemen meer.
  10. Terugkomend op mijn vorige post over de oplossing voor stickey steering en hetgeen ik al eerder geschreven heb: inmiddels toch wel een paar warme dagen gehad met hoge temperaturen en het probleem is nog steeds niet teruggekomen. Inmiddels heb ik bij een ander forumlid dezelfde actie uitgevoerd op een Z4 2.5 uit 2003. Hij sms-te een paar dagen later dat het al veel beter aanvoelt. Nu had ik eerder het gevoel toen ik zijn auto reed dat het spoorvorming was en niet stickey steering, maar ik ben blij dat hij beter is gaan sturen. Bij mij is het echt gewoon weg. Vertrouw de auto veel beter nu en durf weer even flink door de bochten te trekken. Van de week ook even een stukje gedrift om eens echt te kijken wat er met het stuur gebeurt, maar het probleem is nog steeds echt weg.
  11. Na mijn post van maart jl. toch even melden dat het probleem bij mij niet meer is teruggekomen. Inmiddels een rit van Lelystad naar Brugge in Belgie (en weer terug natuurlijk) , Lelystad-Utrecht Lelystad-Rotterdam Lelystad-Den Haag Lelystad Emmen etc etc. Zo,n 2500 km na het smeren van de kogellagers. Auto stuurt perfect, en geen gekleef meer. Misschien heb ik mazzel gehad en was ik net op tijd of zo? Maar ik ben ervan overtuigd dat het probleem wel degelijk zit in de kogellagers bovenin de kolom. Heel erg makkelijk om de handeling te verrichten, iets van een half uurtje werk of zo. Misschien toch nog een keer beschrijven: Als je het stuur helemaal demonteert (accupolen los!) kun je de gelige cake zien zitten tussen de lagers. Goed schoonmaken met een fors aantal wattenstaafjes en dan een hittebestendige smering inspuiten. That's it. Ik wacht nog even de zomer af en dan durf ik de conclusie wel te trekken dat althans bij mij het probleem weg is.
  12. Ik denk dat ik de oplossing heb. Eind vorig jaar mijn Z4 gekocht, in 2009 naar NL gehaald door de vorige eigenaar. Tijdens proefrit niets gemerkt. Zonder garantie gekocht. Pas tijdens de terugrit begon het gedonder. Eerst andere voorbanden eronder gezet, hielp niets. Laten uitlijnen, hielp niets. Pas na urenlang spitten op forums kwam ik erachter wat het probleem was. Echt balen dus want natuurlij nergens coulance of garantie. Na eindeloos gezocht te hebben naar een oplossing op forums over de hele wereld leek vervanging van de kolom en stuurhuis met de daarbij behorende vette rekening de enige oplossing. Een anderhalve maand geleden op een zaterdagochtend toch de stoute schoenen aangetrokken en het stuur eraf gehaald. Alles blootgelegd en ik zag dat de kogellagers in de kolom niet in het vet zaten, maar in een soort gele cake. Daar had ik alles al over gelezen. De kogellagers zaten als het ware aan elkaar geplakt door die vettige cakeachtige substantie. En eigenlijk had ik dat vermoeden al want het "plakken" van het stuur voelt eigenlijk bovenaan de kolom en niet onderin. Ik heb voor 12 euro bij de Praxis een spuitbuis met smeermiddel gekocht met een lang tuutje eraan. Is een keramisch vet dat je door het tuutje kunt spuiten. De hele spuitbus in fases (wachten tot het was weggezakt) op de kogellagers leeggespoten. Tussendoor even flink sturen. Paar uurtjes laten intrekken en opnieuw doen. Zag er op het oog al veel beter uit. De boel weer dichtgemaakt en testrijden. Was meteen weg en hij stuurde haarscherp en zonder plakken. Nog een keer de garage extreem warm gestookt met een garagekachel (het schijnt bij hoge temperaturen erger te zijn) en weer proefrijden. Geen geplak meer. Is nu een week of 6 geleden en 850 km verder maar het is niet meer teruggekomen. Hele simpele oplossing dus. Ben daarna naar de BMW dealer gereden en het besproken. De chef werkplaats heeft erin gereden en was stomverbaasd. Vertelde me dat die gele cake ook bij een ander type BMW is gebruikt en dat daar ook die problematiek is. Iets met het gaspedaal. Kosten: praktisch nihil Ik denk dat voor degenen die het door de dealer willen laten doen het een uurtje werk is. Gewoon ouderwetse smering dus. Mocht het probleem terugkomen dan maak ik gewoon een smeernippel in de kolom en spuit ik hem regelmatig in. Ik hoop dat ik een bijdrage heb kunnen leveren aan de oplossing van dit probleem.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.