kennyv
Member-
Items
20 -
Registratiedatum
-
Laatst bezocht
Persoonlijke Informatie
-
Auto(s):
Z4
Recente bezoekers van dit profiel
382 profielweergaven
kennyv's prestaties
1.8 member (1/12)
0
Reputatie
-
Na beetje opzoekwerk heb ik het "nut" ervan gevonden. Dus je dient 2 maal op open te klikken voordat je de deur opent. Dit zou handig zijn wanneer de deur niet makkelijk volledig open kan (dus in krappe plekken) en je iets uit het interieur dient te nemen, dan kan je toch deels door de opening van de ruit klimmen yet another mystery of the Z4 solved
-
Haha , wel het had nog handig geweest moest dat gebeuren bij gesloten portier dat je gewoon je vensters wat kan openzetten, maar dit gebeurd bij het openen van de deur zelf, en bij het toeklappen gaat de ruit terug dicht , en het rare is dat in bmw sss voor het coderen dit als fabrieksinstelling stond
-
Weet er iemand het nut van easy-entry optie? Ik heb het eens uit nieuswgierigheid aangezet. Op het eerste zicht geen verschil wat wel logisch is aangezien ik geen elektrische zetels heb, maar vanmorgend moet ik dus per toeval 2 keer "open" geklikt hebben en nu gaat men ruit helemaal open bij het openen van de deur en sluit achteraf, iemand het nut hiervan? ;)
-
Hier ben ik terug ;) Ben me nu een beetje aan het verdiepen in het canbus systeem en er wordt inderdaad wel werk van gemaakt voor de juiste ohmse waarden te hanteren. Maar zoals ik lees bij bvb mistlamp vervangen door een ledalternatief treedt er direct een error op van een defecte lamp. Ik begrijp nu ook wel dat dit een standaarderror is. Voor de aanpassing die ik heb gemaakt zal er niets kant-en-klare error geprogrammeerd zijn, maar ik verwacht dan wel een soort van error. Tot nu toe nog niet het geval dus Of zouden deze nog kunnen optreden?
-
Correctie !! De ledverlichting die in de plek van de originele verlichting wordt geplaatst is dus voorzien voor CANBUS, my mistake ;) Denk wel, (hoop ik ) dat er wel enige marge in het systeem is ingebouwd, en anders worden ze vervangen door de originele accessoire. Kan iemand zeggen of er een printplaatje in de leds zit? weliswaar dan wel iets meer dan een plaatje met led en weerstand
-
15 euro/stuk maakt wel 30 euro Idd de ohmse waarden veranderen maar in verleden is al meermaals extra leds bijgeplaatst door andere forumleden. Denk maar aan puddle lights, alle interieurlampjes veranderen door leds ipv gloeidraadlampjes. Dat laatste zal namelijk een hogere impact hebben op het Can-bus systeem. Hierbij zijn nog geen storingen voorgekomen. Ik denk ook wel dat het Can-bus wel foutmeldingen zou geven bij de zelfcontrole bij start up. Maar indien problemen i'll let you know.
-
UPDATE Aangezien ik maar matig tevreden was over de zichtbaarheid van de leds, heb ik ze terug gedemonteerd en ze dieper in de hendel geplaatst. De oranje gloed is beetje minder geworden, maar het ziet er wel heeeeel wat meer realoem uit Oohja, na een kleine test met men multimeter bleek er 12V voeding op de draden te zitten in tegenstelling tot de 7,5 V zoals eerder. Waarschijnlijk stond de dimknop dan toch niet helemaal open. Hierdoor heb ik een zwaardere weerstand gestoken van 330 ohm. Resultaat Tegenover
-
Zoals beloofd de diy voor de leds Benodigdheden * 2 leds 5mm amber/oranje * 4 stroomdiefjes * 2 weerstandjes van 250 ohm, deze waarde was berekend op 5v, met de dimknop op de hoogste stand meten we 7,5v dus een hogere weerstand wou iets beter. * krimpkous * soldeerbout en solduursel * benodigde bekabeling Kostprijs Ikzelf heb voor 4 leds, 2 weerstanden, 1m krimpkous , 10 stroomdiefjes zo'n 4 euro betaald in de plaatselijke elektronicashop. Duurtijd Half uurtje per zijde inclusief solderen en demonteren/monteren paneel Stap 1 Het demonteren van het deurpaneel ga ik hier niet uitleggen, naar mijn weten bestaat er hier al een topic over. Zie hier de voorbereiding in de deurhendel. Stap 2 Ik heb de voeding voor de leds afgetakt van die van de raambediening. Zo gaan de leds samen met alle andere oranje leds branden en kan ik ze ook desgewenst dimmen zoals de dashbordverlichting. Om te weten welke kabel de goede is, neem je een multimeter bij de hand en ga je elke pin meten, telkens eens met de dashbordverlichting aan en uit. De pin die verschillende spanningen geeft is de goede. Ik bespaar je al beetje werk door te zeggen dat het de kabel is met de grijze/rode kleur, dit aan beide zijden. Voor de aarding neem ik de bruine kabel. Aangezien ik niet graag in de bekabeling knip, heb ik stroomdiefjes gebruikt. Voor diegene die niet weten wat dit is : een stroomdiefje bevat een plastic omhulsel met een metalen schuifje erin. Je schuift de voeding kabel in de ene kant, en de aftakkabel in de andere. Dan knijp je dat metaaltje hard aan en het "diefje" bijt zich in tot op het koper. Dus geen geknip en toch wel een nette oplossing. Juiste kabel zoeken De plug van de raambediening aan de passagierszijde. Het aftakken van de voeding Stap 3 De twee kabels heb ik doorgevoerd in het gat waar het onderste clipje van het grijze afdekplaatje klikt. Ik had geen zin om te boren Stap 4 Monteren van het deurpaneel Closeup van de kabeldoorvoering Stap 5 Dan rest er nu nog het soldeerwerk. Je soldeert de aarding aan de negatieve zijde of kathode van de led (kortere beentje). Je soldeert de weerstand aan de voedingkabel en dit aan de positieve zijde of anode van de led (langer beentje) Het soldeerwerk heb ik ingepakt met een krimpkous. Led vastgezet met secondelijm. Het resultaat in de deurhendel De oplettende kijker zal opmerken dat de kabel in kleur is onderbroken. Tijdens het testen van men led bleek de schroef onderaan in het handvat mijn kabel te hebben beschadigd :foto: , ik heb dus volledig de kabels heropnieuw getrokken. Aangezien de led al volledig gesoldeerd was heb ik maar de kabels aan elkaar gezet. Final Result Wanneer je,zoals de foto, naar de hendel kijkt dan zie je de led goed zitten. Ik heb deze zo geplaatst omdat dit het meest oranje gloed geeft. Verbeteringen Wanneer ik nog wat tijd heb zou ik: * de leds vervangen door een platter type zodat ze zelf minder zichtbaar zijn. * een connector tussen de kabels zetten zodat bij het in de toekomst demonteren van het deurpaneel ze makkelijk af te koppelen zijn, hoewel ik de lengte van mijn draden ruim genoeg heb gelaten. Conclusie: Ongetwijfeld is het originele ledonderdeel van Bmw discreter. Maar het effect is hetzelfde en deze oplossing is toch wel een pak goedkoper en echt wel een makkie, zeker met deze DIY Indien nog vragen of opmerkingen be my guest
-
Ik heb de draden aangesloten op de led die ingebouwd zit in de bediening voor je ramen. Deze schakelt mee aan met de lichten. Hier ligt naar mijn weten nog niks voorbereid in de deur, dus ik heb hiervan afgetakt.
-
Na een tijdje in een nieuwe bmw 5 reeks gezeten te hebben, was ik behoorlijk onder de indruk van de ambient lighting, je weet wel die ledstrips rondom die zorgen voor een aangename oranje gloed. Na wat opzoekwerk blijkt de Z4 al een voorbereiding te bezitten onder de handvaten van de portieren. Er is al een gaatje voorzien voor een 5mm led. Bmw levert een onderdeel voor dit aan 15 euro/stuk. Persoonlijk is dit wel heeeel veel. Dus heb ik wat componentjes verzameld en gelijkaardig gemaakt. Dit is het resultaat http://www.flickr.com/photos/57661360@N05/5987639677/ http://www.flickr.com/photos/57661360@N05/5988182178/ Morgen begin ik aan de passagierszijde en zal ik stap voor stap foto's nemen en een diy in elkaar frutselen. Oohja srry voor de crappy foto's maar blijkbaar is dit moeilijk te fotograferen. In werkelijkheid is dit een veel mooiere oranje gloed en veel meer gespreid
-
Na een lange tijd, is het probleem uiteindelijk bovengekomen een tijdje geleden ging er het gele uitroepteken branden in combinatie met het DTC waarschuwingslampje, ik heb direct de dealer verwittigd en kon diezelfde dag nog laten uitlezen. Twee defecte druksensoren. Volledig onder garantie verholpen en sindsdien de "noodlooptoestand" niet meer gehad. Wrs greep DTC te pas en onpas in en remde op de motor. De bouten van de motor werden allemaal nog eens goed vastgezet en sindsdien heb ik geen schommelende toerentallen meer in zijn neutraal. So far so good .
-
In Vlaams-brabant
-
Ik bedoelde idd het retrofitten van zo'n soundgenerator. Ik heb daarnet eens de aanzuigleiding bekeken maar dit vraagt wel om gemodificeerde stukken. Ik dacht dat zoals een aantal met hun 2.2 gedaan hebben de soundgenerator van een 3.0 overplaatsen maar dit ziet er heel anders uit. Op het duitstalig forum heb ik ook nog niets kunnen vinden. Bij de zescilinders loopt de filter uit op een buis die rechtsreeks in de motor gaat, maar bij de viercilinder gaat dit over naar een soort extra kamer met de breedte van de motor.
-
Is dit mogelijk op een 2.0 z4 ? Het geluid zal natuurlijk anders zijn maar ik zou graag wat meer de motor horen dan nu de uitlaat
-
Ik woon in België , dus is wat ver idd, de combinatie van een opname via een digitale camera, compressie voor internet en laptopspeakers maken het geluid nogal dieselachtig:) Maar ik ga binnenkort eens een andere dealer opzoeken want de huidige laat wat steken in mijn ogen vallen, zoals de buis die de lucht aanvoerdt naar de filter gewoon losjes opsteken en de spanring gewoon los laten omzitten voor hun gemak :S dit zou toch echt niet mogen voor een BMW concessiehouder. Maar ik heb nu een onafhankelijke dealer gevonden die zich specialiseert in M-motoren, dus dat schept toch al vertrouwen . Wanneer ik nieuws heb laat ik wat weten.