wkamphuis
Member-
Items
36 -
Registratiedatum
-
Laatst bezocht
-
Dagen gewonnen
1
wkamphuis won de laatste dag op 14 december 2015
wkamphuis had de meest gelikete inhoud!
Persoonlijke Informatie
-
Auto(s):
2003 Z4 3.0i
-
Geslacht
Male
-
Locatie
Zwolle
Contact Informatie
- Website URL 1
wkamphuis's prestaties
1.8 member (1/12)
3
Reputatie
-
Om te voorkomen dat je krassen krijgt kan je van te voren een stuk transparante folie (wrap) op de kofferdeksel plakken. De folie zal niet verschuiven dus ook geen krassen geven. Dat plak je er zo op en is er na de vakantie ook weer zo af. Zie ebay en marktplaats.
-
Hehe, eindelijk een topic waar ik op kan antwoorden... ik ga zo'n 2 of 3x per jaar op wintersport, uiteraard met de Z4. Voor mij is de reis net zo leuk als de wintersport zelf ;-) Winterbanden heb je uiteraard nodig, ik heb (helaas) de standaard maten 18x255 achter en 18x225 voor. Hierdoor is het omleggen van de sneeuwkettingen een heel gedoe. Tezamen met de extra verlaging (M sportonderstel plus eibach veren) pas het allemaal maar nét. Maar met 15 inch wielen moet dit helemaal geen probleem zijn, er zijn zat sneeuwkettingen voor die maten. Voor veel gebieden zijn kettingen verplicht, dus ga niet weg zonder kettingen! Ik heb ze toch echt wel een paar keer nodig gehad. De Z4 heeft net iets eerder de kettingen nodig als een 'normale' auto, maar het scheelt niet veel. Oefen het omleggen wel een keer thuis, dit is in de sneeuw in het donker een hele uitdaging. Neem ook een (lawine) schep en twee oude handschoenen mee. Dit heb je nodig om ruimte te maken om de kettingen om te leggen. In de bergen moet je vooral op je tempo letten, rustig aan met veel ruimte tussen jouw en voorligger. Raak zo min mogelijk je remmen aan en accelereer ook heel rustig. Dan kom je een heel eind. Misschien kom ik je wel tegen, ik ga eind dec, eind feb en eind maart een weekje boarden ;-) Een paar foto's voor de sfeer :
-
Ja inderdaad wel erg toevallig, morgen maar even laten nakijken.
-
Morgen maar even naar de garage voor een second opinion. Ik heb de remmen een paar maanden gelden nog volledig in en uit elkaar gehaald, zonder duidelijke problemen. Dit nav de rechter voorrem die vastliep en geheel vervangen moest worden.
-
Hallo, Ik heb net mijn voorremmen vervangen, nieuwe schijven en blokken. Tevens de remklauwen een lik verf gegeven. Bij het plaatsen kreeg ik pas met veel moeite de remklauw om de remschijf. De blokken zitten bij stilstand al strak tegen de schijf aan. Uiteraard heb ik de cilinder zo veel mogelijk naar binnen gedrukt. Ik had echt kracht nodig om de klauw om de schijf heen te drukken. Na een testrit zijn de schijven goed heet terwijl ik de laatste paar km nauwelijks heb geremd. Vraag, is dit normaal dat de remblokken en schijf pas met moeite om de schijf kunnen ? Ik heb vorige week mijn achterremmen vervangen en de blokken zitten 1 of 2mm los van de remschijf. Het monteren van de achterremmen ging zonder enige moeite. p.s. De schijven en blokken zijn van Zimmermann en de type nummers van schijf en blokken zijn correct voor de Z4.
-
Oud topic, maar ik wou toch even melden dat ik uiteindelijk voor de Thule CK-7 102 sneeuwkettingen ben gegaan. Dit zijn 'normale' sneeuwkettingen maar dan met hele kleine schakels. Deze waren de helft goedkoper (170 euro) en ook wat compacter, handig want zoveel bagageruimte heeft de Z4 ook weer niet. Afgelopen week heb ik ze even moeten testen in Méribel (FR) want ik stond direct uit de garage al vast. Ik heb ze uiteindelijk maar 50 meter omgehad maar dat ging prima.
-
Ook fijn, lmm schoonmaak spul is alleen via het internet verkrijgbaar (Conrad). Reguliere autohandel heeft het blijkbaar niet. Zo maar even bestellen en volgende week nog eens proberen. To be continued dus... Ik denk niet dat het iets met het gaspedaal te maken heeft. Ik merk het alleen bij accelereren op lage snelheden. Hard of zacht accelereren boven de 80km/u gaat zonder bijwerkingen. Vorig jaar rond dit tijdstip had ik er ook (in mindere mate) last van. In de lente en zomer weer niets aan de hand. Ik heb sterk het gevoel dat het pas voorkomt bij een temperatuur onder de 7 graden. Vandaag (8-9 graden) was er weer niets aan de hand... Dat moet wel de lmm zijn of toch een lek als plastic krimpt. Of is er nog iets anders wat sterk temperatuur gevoelig is?
-
De auto heeft een standaard OEM luchtfllter, ook altijd gehad. Dus vuil op de MAF lijkt onwaarschijnlijk maar natuurlijk niet uitgesloten. Corrosie is altijd mogelijk. Morgen gaat de MAF eruit en zal ik 'm eens goed inspecteren. Stationair loopt hij als een zonnetje met een perfect stabiel toerental. Hierdoor verwacht ik niet dat de vanos het probleem is want dan zou bij stationair ook problemen zichtbaar moeten zijn. Het zit hem puur in het rustig accelereren bij lage snelheden. Wat betreft nokkenaf of krukas sensoren ga ik even uitzoeken wat de symptomen zijn en of dit te testen is. Ik heb nooit vol gas gegeven als de problemen zich voordoen. Maar een foutcode zou handig zijn dus ik ga dat wel een keer proberen. Bedank voor de tip!
-
Ik heb een klein en heel zacht kwastje gebruikt, geen blokkwast ofzo. Morgen trek ik het hele inlaat traject open en zal ik het controleren. Voordat ik weer 300/400 euro in dit probleem 'investeer' zal ik ook eens kijken of ik via de odb2 afwijkingen van de MAF kan ontdekken. Ik zal mij toch maar eens gaan verdiepen in de betekenis van de verschillende sensoren.
-
Deo? Kan dat ook gewoon met deodorant ? M'n buren staan nu al te gniffelen als ik de auto 'weer' aan het poetsen ben. Als ik zaterdag het motorblok een prettig geurtje geef zullen ze helemaal dubbel slaan
-
Hmm... brandstof filter is wat lastig te controleren omdat deze in de benzine tank zit. Maar ik heb geen problemen met accelereren als ik als op snelheid ben. Hij trekt prima door. Als het de benzine toevoer is dan zou ik dat zeker op snelheid merken... toch? Het probleem doet zich met name voor in de lage toeren (onder de 2200rpm), bij lage snelheid en lichte acceleratie. Allemaal binnen de bebouwde kom dus. Eenmaal op de snelweg gaat hij als de brandweer, zoals het CJIB mij elke keer aan herinnerd ;-) Op fora las ik dat foute bobines ongeveer de symptomen gaven die ik had. Het leek mij dus de meest logisch volgende stap na het vervangen van de bougies. Ook is het lekker simpel... 30 sec werk. Anyway, dit weekend zal ik de MAF toch nog maar eens goed schoonmaken en controleren op vacuüm lekken. Zijn er nog andere zaken die een simpele DIY zoals ik kan uitvoeren? Zo niet dan wordt het een ritje naar Ruud...
-
De nieuwe bobines (Bosch) heb ik vanmiddag nog tijdens mijn lunchpauze geplaatst. Maar tijdens de rit naar huis exact het zelfde probleem als voorheen. Bobines hoef je toch niet 'in te rijden' neem ik aan... Ik heb reeds een keer geprobeerd de lmm schoon te maken, heel voorzichtig met wat spiritus en een kwastje. Maar dat geen positief of negatief effect. Ik heb laatst nog de motorruimte goed geïnspecteerd maar nergens schuurtjes of barstjes. Het ziet er allemaal (gelukkig) nog uit als nieuw. Maar ik zal weekend eens proberen met een spuitbus intake cleaner om lekken op te sporen. De Kiwi ODB2 geeft perfect (bijna) realtime data. Alleen weet ik niet wat de normale waarden voor onze auto's zijn. Dus is het eigenlijk een beetje nutteloos speeltje...
-
Hallo, Sinds een paar weken heeft mijn Z4 wat moeite met 's ochtends wakker worden. Bij het accelereren stottert de motor een keer en is er een zachte roffel te horen. Zo rond de 2000 rpm bij matig gas geven. Vorig jaar rond dit tijdstip had ik het zelfde probleem maar zover ik mij kan herinneren minder sterk. Ik heb net een uurtje gereden en het probleem blijft, dus ook bij een warme motor. Ruud heeft 6 maanden geleden de bougies vervangen en ik heb zelf net 6 nieuwe bobines geplaatst, helaas zonder effect. De idle zit stabiel rond de 900 rpm, ook bij een koude motor. Ik heb een PLX Wifi ODB2 scanner maar rev.app meld geen foutcodes. De auto zelf geeft natuurlijk ook geen waarschuwingslampjes. Ik heb nog gewoon de OEM luchtfilter dus een vuile MAF is dan toch onwaarschijnlijk ? Misschien een vuile injector ? Wat zou het nog meer kunnen zijn ?
-
Prima, dan maar Rud ipv Thule. Alleen komen mijn achterbanden (255/35/18) weer niet in de lijst van de Rud centrax voor. Ik heb de importeur een maar mailtje gestuurd. Qua kosten reken ik op zo'n 350 euro, dat is 3,5 keer de prijs van normale kettingen maar ik zie weinig alternatieven. Als die er wel zijn (behalve thuisblijven) dan hoor ik dat graag
-
Hallo, Bedankt voor de info, die kettingen van Rud zijn bijna gelijk aan die van Thule. Dit soort kettingen zijn wel een stuk duurder dan de 'normale' kettingen maar met de beperkte ruimte tussen wiel en wielkast is het plaatsen van normale kettingen erg lastig. Je hebt te weinig ruimte om met je hand achter het wiel te komen om de ketting te plaatsen. En dat dan aan het eind van een rit van 1000km in de diepe sneeuw langs de kant van de weg.... Ik zal binnenkort ook maar eens een setje aanschaffen. Als ik ze nodig heb in (Oostenrijk/Frankrijk) zal ik uiteraard wat foto's maken en hier plaatsen.