Ga naar inhoud

Cabrio

Member
  • Items

    44
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    z3 1.9
  • Locatie
    regio St-Niklaas

Cabrio's prestaties

1.8 member

1.8 member (1/12)

0

Reputatie

  1. Bij ons is een roadster een sportieve open tweezitter met een lange neus, zoals de Z's dus. Je zou kunnen zeggen dat roadsters cabrio's zijn, maar niet dat (alle) cabrio's ook roadsters zijn. Op zijn Frans durven we het ook nog over een décapotable te hebben, als we een cabrio bedoelen. Nog niet ingewikkeld genoeg? Er zijn ook découvrables of wagens met oproldak. Schoolvoorbeeld daarvan is de roemruchte 2cv of eend, waarvan ik er eentje bezit. Maar om op de vraag van de TS te antwoorden: mijn tweede wagen is een Z3 roadster die binnenkort tien jaar in mijn garage staat en die ik (klaarblijkelijk tegen de gangbare forumtrend in) nieuw heb gekocht.
  2. Is het wel verstandig om nu nog een z4 te kopen? In 2009 komt een heel nieuw model er aan.
  3. De eerste keer, dat is alweer 9 jaar geleden. Eens kijken wat ik er nog van weet. De Z3 was mijn tweede keuze, want eigenlijk had ik mijn zinnen gezet op een Mazda MX-5 met zijn glazen achterruit. Maar door mijn lange bovenlijf zat ik met mijn voorhoofd in de wind... in de Z3 had ik dit niet, en ook de iets grotere binnenruimte was lekker meegenomen. Hoewel ik overgestapt was van een Citroën Evasion (voorwielaandrijver) had ik helemaal geen moeite met de wegligging, die vind ik zonder meer uitstekend; ook in snel genomen bochten plakt de auto aan de weg (waarbij ik moet vertellen dat echt hoge snelheden aan mij niet besteed zijn - wegens de iets tè talrijk aanwezige "struikrovers" (aka fotografen-in-uniform) is dit voor mij een te kostbare hobby. Rammeltjes en piepjes, die heb ik niet; wel een onprettig windgesuis bij rijden met gesloten kap (gebrekkige aansluiting zijraam-kap). Ander probleem bij gesloten kap is de dode hoek; als beginner moet je daar echt wel op letten. Evenals op de zijspiegels, die beter iets meer naar voren hadden gestaan (maar dan was de auto minder mooi geweest). Voor de rest is het heel prettig rijden met de Z3, je bent hem zo gewend. Jammer dat de betrouwbaarheid van de mechaniek geen gelijke tred houdt met het rijplezier, maar dat is een ander verhaal.
  4. Cabrio

    banden

    3 tot 4 jaar??? In mijn Handleiding (jaargang 2000) staat op p. 114: "BMW raadt aan om na tenminste 6 jaar alle banden te vernieuwen, ook al is een leeftijd van 10 jaar mogelijk." Misschien is dat voorschrift later gewijzigd? Ik dacht dat dit te maken had met barstjes op de flanken door inwerking van de zon. Maar daar heb ik nog geen last van, misschien doordat mijn auto niet zo vaak buiten geparkeerd wordt.
  5. Ik heb je verhaal met enige verwondering gelezen... ben namelijk zelf niet erg te spreken over de kwaliteit van mijn 9 jaar oude z3 met 100.000 km op de teller. Toch rij ik nog met de originele bandenset, aan de remmen heeft nog niets gemankeerd en ook die toestanden met nokkenas- en krukassensor zijn mij onbekend. Daartegenover staat dat de motor olie lekt, en dat lijkt wel een onoplosbaar probleem te zijn... volgens de dealer "zou" een nieuwe cilinderkoppakking (à 1.000 €) kunnen helpen, maar hij wil dat niet garanderen. Lekken zou een teer punt zijn bij dit model...? Maar de reden waarom ik op je bericht reageer, heeft te maken met die twee lambdasondes. Sinds bijna twee jaar heb ik namelijk nog een ander hardnekkig probleem, en dat is het oplichten van het motormanagement verklikkerlampje. Vreemd genoeg blijft het lampje soms wekenlang uit, en dan floept het zonder aanwijsbare oorzaak opnieuw voor weken of maanden aan. De garagehouder had het over een defecte lambdasonde, maar opnieuw kon hij niet garanderen dat vervanging van dat onderdeel het probleem uit de wereld zou helpen. Omdat ik niet veel zin heb in nutteloze investeringen is mijn vraag of die lambdasondes bij jou met dat verklikkerlichtje te maken hadden? En zo ja, betekent het feit dat je er twee hebt gehad, dat de herstelling slecht gebeurd was of gaan die dingen gewoon niet zoveel km mee? Bedankt!
  6. Cabrio

    banden

    Over die testen weet ik niets, maar op mijn Z3 jaargang 2000 zijn vanuit de fabriek Michelins 225/50 R 16 92 V MXM gemonteerd. De originele set staat er nog steeds op, maar mijn achterbanden zijn aan vervanging toe. Volgens recente informatie is dit bandentype echter uit productie genomen. Ook voor mij wordt het dus uitkijken naar iets anders.
  7. Een nieuwe auto is inderdaad niet per definitie gebruikszeker, dat hoef je mij niet te vertellen. Toch heb ik er moeite mee dat een auto van hetzelfde merk en type tweedehands opeens wèl betrouwbaar zou zijn. M.a.w. mijn eigen auto met al zijn mechanische gebreken zou als hij op de tweedehandsmarkt komt, opeens een betrouwbare auto worden, met betere garantievoorwaarden dan toen ie nieuw was? Dat hoop ik dan maar voor zijn volgende eigenaar. Nee, met een auto moet je gewoon een beetje geluk hebben denk ik. Peugeot 207cc: die heb ik uitgeprobeerd en inderdaad, daarin zit je gewoon onder de voorruit i.p.v. erachter.
  8. Grappig bedoeld, maar je legt de vinger wel op de wonde. Een tweedehandse zou beter zijn dan een nieuwe... ??? Europlusgarantie, niet mee bekend. Op mijn nieuwe Z had ik alleen de gebruikelijke fabrieksgarantie, toch sukkel ik nu nog steeds met olielekken en doldraaiende electronica, exact dezelfde problemen als helemaal in het begin (niets zo makkelijk als het resetten van een motormanagement fout; maar enkele maanden later ben je weer even ver ). Ik vind inderdaad dat kwaliteit betaald mag worden. Maar in autoland lijkt het omgekeerde waar te zijn: ik heb ook een Peugeot, ongeveer even oud. Kostte nauwelijks meer dan de helft van de Z, de reparatiekosten bedragen echter minder dan 1/3. Misschien moest ik de motor van de Peugeot maar eens in de Z3 stoppen...
  9. Misschien zie ik de Z te veel als een typische auto voor roadsterliefhebbers? De reeks omvat immers ook niet-cabrio's (volgens Van Dale : ca·bri·o·let (cabriolets, cabrioletten) 1. auto met opvouwbaar dak ), en die moet en kun je uiteraard vanuit andere criteria beoordelen. Blij te horen dat sommige mensen een betrouwbare tweedehandse Z hebben kunnen vinden. Zelf heb ik echter te slechte ervaringen met tweedehandse auto's gehad en gezien, daar begin ik echt niet meer aan. Komt daar bovendien nog bij dat de Z3 hoe mooi hij ook is en hoe prettig hij ook rijdt, op mechanisch/kwalitatief gebied niet erg hoog scoort (of ben ik de enige pechvogel? ). Straks komt mijn regelmatig onderhouden auto met al zijn stempeltjes ook op het tweedehandse circuit, en dan heb ik eerlijk gezegd wel medelijden met de man of vrouw die daar veel geld voor zal neertellen (want auto van 1e eigenaar, slechts 90.000 km, altijd binnen gestaan, showroom staat...). Maar met nieuwe auto's kun je inderdaad ook pech hebben, daar lever ik zelf het beste bewijs van. Er wordt wel eens gezegd dat (nieuwe) auto's waarvan er relatief weinig worden geproduceerd (= alle roadsters dus) het qua bedrijfszekerheid moeten afleggen tegen meer populaire auto's. Van Porsche en Alfa Romeo zou je bv. ook moeten afblijven... dan toch maar een sex-appeal-loze Jap??? Ik weet niet of ik dat over mijn hart krijg. Nu merk ik dat jullie die tweedehandse Z's uit Duitsland importeren. Waarom eigenlijk niet gewoon in Nederland kopen? Hoe doe je dat eigenlijk met garantieclaims, als er onverhoopt toch iets snel stuk gaat?
  10. Tja, dan toch liever een nieuwe auto die minder naar mijn zin is dan een mooiere tweedehandse. Bedrijfszekerheid is mij nog net iets meer waard!
  11. Dat dacht ik niet. Mijn Z3 is negen jaar oud en aan vervanging toe. Aangezien de auto niet meer gemaakt wordt, zal ik - tegen mijn zin - toch voor een Z4 moeten gaan. Een opvolger is immers nog niet in zicht, en roadsters van andere merken zijn in hetzelfde bedje ziek.
  12. Sommigen (voor BMW hopelijk de meesten) zijn blij met de vormgeving van de Z4, en dat is prima. Anderen vinden het een stap achteruit en die stellen hun hoop op een toekomstige opvolger die sterker bij de roadstertraditie zou aanleunen.
  13. Alles is relatief. Maar een Z4 is een dichtere auto dan een Z3, en dat ligt zowel aan de grotere voorruit als aan de hogere gordellijn. Omgekeerd is een Z3 dan weer een dichtere auto dan een MG-B, of een BMW 507 bijvoorbeeld. Helaas wordt dit soort echte roadsters niet meer gemaakt.
  14. Als lange mensen in de Z4 meer uit de wind zitten, ligt dat niet aan de hogere gordellijn maar wel aan de voorruit die een stuk verder naar achteren doorloopt en bijgevolg een groter deel van de passagiersruimte overdekt dan bij de Z3, met zijn meer klassieke roadsterprofiel. Maar wat de elleboog op de deur betreft, moet ik je teleurstellen . Ook in de Mercedes roadster lukt dat niet meer, die heeft namelijk net dezelfde hoge gordellijn als de Z4 en de rest van het hedendaagse roadster- en cabrioaanbod. Nu begrijp ik wel dat als alleen je nek en hoofd nog boven het portier uitsteken je waarschijnlijk beter uit een zijdelingse aanrijding komt dan als je wat "bloter" zit, maar het echte roadstergevoel ben je wel kwijt.
  15. Wat ik vreemd vind... stoort niemand zich dan aan het feit dat je in een z4 een stuk dieper zit dan in een z3? Die hoge gordellijn waardoor iemand van gemiddelde lengte al gauw tot de schouders in de auto wegzinkt (vaarwel het zalige toeren met raampje naar beneden en de elleboog op de deur)... Dit is overigens een euvel dat de z4 deelt met alle huidige cabrio's... de mx-5 voorlopig nog uitgezonderd. Op dit gebied blijft de z3 voor mij de superieure roadster.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.