Ga naar inhoud

Ethan Hunt

Member
  • Items

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    Z3 2.8

Ethan Hunt's prestaties

1.8 member

1.8 member (1/12)

0

Reputatie

  1. Goedendag, Inmiddels is de achteras los geweest. De achterasrubbers zijn vervangen (alhoewel die er nog niet versleten uit zagen). Het ophangrubber van het differentieel was wel volledig kapot (was nog het origineel uit '96). Ook deze is vervangen en de "trilling" in de koppeling is nu nagenoeg weg. Het kapotte differentieelrubber blijkt dus een groot deel van het probleem geweest te zijn. Wel dacht mijn bmw monteur dat de 'nieuwe' koppeling waar inmiddels 8000 km mee was gereden door het kapotte differentieel rubber veel te verduren heeft gehad waardoor hier misschien nog wat extra slijtage is ontstaan. Misschien vervangen we die nog een keer. Bij het overschakelen (vooral van 2 naar 3) hoor je met dichte kap nog wel een soort van geklak. Alsof er in de versnellingsbak of aandrijflijn (?) nog wat speling zit. Volgens de topics op dit forum schijnt dat kennelijk wel redelijk normaal te zijn. De olie in de versnellingsbak en het differentieel zullen tzt nog vervangen worden. Groet, Frank
  2. Z3 3.0 bedankt voor je antwoorden. Het euvel van de gescheurde carrosserie bij het differentieel is mij bekend. Voor zover ik weet had alleen de 3-serie gebouwd tot 2000 daar last van. In ieder geval is dat bij mijn Z3 gecheckt en dat is geen probleem. Ook zijn de motorsteunrubbers, versnellingsbakrubbers etc gecheckt en goed bevonden. Donderdag a.s. worden de achteras rubbers vervangen. Als dit ook niet helpt laat ik misschien nog een keer de koppeling vervangen, maar dan voor een origineel (ipv sachs). Ik heb gelukkig niet een al te dure monteur.... Enne, als het met de originele koppeling wel goed is, betaal ik natuurlijk niet voor die andere koppeling... Zodra ik meer weet laat ik weer van me horen. Groet, Frank
  3. Het maakt bij mij geen verschil of de auto koud of warm is. Ik heb de auto gekocht met 128.000 km en toen had ie een hele lichte trilling. Ik dacht toen als het zo blijft, dan doe ik er niets aan. Maar in de volgende 20.000 km is het wel verergerd. Wel lijkt het nog erger (trilling en gerammel onder auto) nu er een nieuwe koppeling en vliegwiel in zit. Misschien omdat ie daardoor elke speling in as (of achteras rubbers) directer doorgeeft? Zodra de achteras rubbers vervangen zijn, laat ik in ieder geval wel even op dit forum weten of dit helpt. In ieder geval zou ik de trilling in de koppeling eruit willen hebben. Bij de bmw garage stond toevallig ook een andere Z3 met ong. 148.000 km op teller. Die had nergens last van..... groet, frank
  4. Bert, dank je voor je reactie. Heb jij dan ook last van trilling in de koppeling bij het laten opkomen van de koppeling? En bij terugschakelen (vooral van 5 naar 4)? De bmw monteur erkent ook dat dit niet normaal is. Ik kan mij eigenlijk ook niet voorstellen dat er geen oplossing zou zijn voor dit probleem. groet, frank
  5. Beste forumleden, Er is al heel wat over geschreven, maar een oplossing heb ik nog niet echt op het forum gevonden. Ik ben de bezitter van een Z3 2.8 uit 1997 met nu 148.000 km op de teller. Ook ik heb problemen met de koppeling c.q. aandrijving. Als ik de auto start en ik rijd achteruit, dan hoor je een klap of geklapper bij de aandrijving. Het lijkt van achteren te komen, maar dat weet ik al niet zeker. Op het moment dat je m in de 1e versnelling zet en je laat koppeling opkomen, dan voel je bij de koppeling een trilling. De ene keer is het erger dan de andere keer. Bij het terugschakelen (vooral van 5 naar 4) voel je ook een enorme trilling. Als je gewoon aan het rijden bent (zonder schakelen) is er niets aan de hand. Inmiddels is de koppeling compleet vervangen (merk Sachs). Ook toen was het niet verholpen. Vervolgens is het vliegwiel vervangen, maar ook dat heeft niet geholpen. er zit nog steeds een trilling in de koppeling (ene keer erger dan de andere keer) en je hoort geklapper onder de auto. Zowel de versnellingsbak, kardanas als differentieel zijn door een bmw monteur nagekeken. Alles lijkt goed te zijn. De kruiskoppeling bleek wel een beetje vast te zitten (naar 1 kant). Die is weer losgemaakt en er weer onder gezet (uit kostenoverweging). Het helpt echter allemaal niets. Een specialist in versnellingsbakken heeft een proefrit gemaakt. Hij zei in eerste instantie dat het zou komen doordat de nieuwe koppeling en vliegwiel niet origineel zijn. Maw, er zou een originele bmw koppeling en vliegwiel geplaats moeten worden. Dit lijkt mij echter sterk omdat Sachs wel vaker gebruikt wordt. Heef iemand hier enige ervaring mee? Later heeft die specialist de Z3 op de brug gehad. Toen zei hij dat de ophangrubbers van differentieel c.q. achteras allemaal te ruim waren. De BMW montuer heeft dit daarna nagekeken. Hij zei dat ze wel wat flexibele waren maar nog lang niet te ruim of kapot. Zekerheidshalve worden die volgende week nu ook maar vervangen, maar we denken niet dat dit de oplossing is. Zeker niet voor de trilling in de koppeling (bij het opkomen van de versnelling of terugschakelen van 5 naar 4). Trouwens, ook bij andere versnellingen voel je af en toe een trilling. De versnellingsbak en differentieel lijken goed te zijn! Ik ben zeker geen zeikerd, maar ik zou graag een oplossing hebben voor mijn probleem. Het rijden in een Z3 wordt er zo niet leuker op. Als iemand soortgelijke ervaringen heeft en eventueel de oplossing, dan hoor ik dat graag. Groet, Frank
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.