Beste forumleden, Er is al heel wat over geschreven, maar een oplossing heb ik nog niet echt op het forum gevonden. Ik ben de bezitter van een Z3 2.8 uit 1997 met nu 148.000 km op de teller. Ook ik heb problemen met de koppeling c.q. aandrijving. Als ik de auto start en ik rijd achteruit, dan hoor je een klap of geklapper bij de aandrijving. Het lijkt van achteren te komen, maar dat weet ik al niet zeker. Op het moment dat je m in de 1e versnelling zet en je laat koppeling opkomen, dan voel je bij de koppeling een trilling. De ene keer is het erger dan de andere keer. Bij het terugschakelen (vooral van 5 naar 4) voel je ook een enorme trilling. Als je gewoon aan het rijden bent (zonder schakelen) is er niets aan de hand. Inmiddels is de koppeling compleet vervangen (merk Sachs). Ook toen was het niet verholpen. Vervolgens is het vliegwiel vervangen, maar ook dat heeft niet geholpen. er zit nog steeds een trilling in de koppeling (ene keer erger dan de andere keer) en je hoort geklapper onder de auto. Zowel de versnellingsbak, kardanas als differentieel zijn door een bmw monteur nagekeken. Alles lijkt goed te zijn. De kruiskoppeling bleek wel een beetje vast te zitten (naar 1 kant). Die is weer losgemaakt en er weer onder gezet (uit kostenoverweging). Het helpt echter allemaal niets. Een specialist in versnellingsbakken heeft een proefrit gemaakt. Hij zei in eerste instantie dat het zou komen doordat de nieuwe koppeling en vliegwiel niet origineel zijn. Maw, er zou een originele bmw koppeling en vliegwiel geplaats moeten worden. Dit lijkt mij echter sterk omdat Sachs wel vaker gebruikt wordt. Heef iemand hier enige ervaring mee? Later heeft die specialist de Z3 op de brug gehad. Toen zei hij dat de ophangrubbers van differentieel c.q. achteras allemaal te ruim waren. De BMW montuer heeft dit daarna nagekeken. Hij zei dat ze wel wat flexibele waren maar nog lang niet te ruim of kapot. Zekerheidshalve worden die volgende week nu ook maar vervangen, maar we denken niet dat dit de oplossing is. Zeker niet voor de trilling in de koppeling (bij het opkomen van de versnelling of terugschakelen van 5 naar 4). Trouwens, ook bij andere versnellingen voel je af en toe een trilling. De versnellingsbak en differentieel lijken goed te zijn! Ik ben zeker geen zeikerd, maar ik zou graag een oplossing hebben voor mijn probleem. Het rijden in een Z3 wordt er zo niet leuker op. Als iemand soortgelijke ervaringen heeft en eventueel de oplossing, dan hoor ik dat graag. Groet, Frank