Ikzelf heb kortgeleden een Z3 uit Engeland geimporteerd. De auto was met de eerste eigenaar vanuit de USA naar de UK meeverhuisd. Een linksgestuurde auto dus die in Engeland lastig te verkopen was. Importeren uit Engeland is niet al te ingewikkeld, er zijn wel een aantal zaken waar rekening mee gehouden moet worden. 1. Auto kopen De Engelse RDW, de DVLA, werkt voornamelijk via de post. De Engelse eigenaar moet een gedeelte van het kenteken (V5 of V5C) met jouw gegevens invullen en opsturen naar de DVLA. Jij krijgt, als nieuwe eigenaar, het "V5/2 New Keeper's Supplement" van het kenteken mee. Hiermee kan je aantonen dat je de nieuwe eigenaar van de auto bent. Let op, met dit supplement kan je de auto niet bij het RDW voor keuring aanbieden. Hiervoor heb je een "Application for certificate of Permanent Export" (V756) nodig, dit kan je downloaden op: http://www.dvla.gov.uk/forms/frms_vehicles.htm Na een week of twee krijg je het "Certificate of Permanent Export" (V561) vanuit Engeland toegestuurd. Hiermee kan je de auto in Nederland invoeren. 2. Vervoer Dit is een lastig onderdeel. Officieel mag een Nederlander niet in Nederland met een auto met een buitenlands kenteken rijden, zelfs niet om de auto naar Nederland te vervoeren. Een ander punt is de verzekering, Nederlandse verzekerings maatschappijen verzekeren normaal gesproken geen auto's op buitenlands kenteken. De simpelste oplossing is de Engelse eigenaar met de auto naar Nederland te laten rijden maar dit zal in de meeste gevallen niet mogelijk zijn. Een andere optie is het huren van een "autoambulance" om de Z3 naar Nederland te vervoeren. Hierbij heb je wel een groot rijbewijs nodig. Er zijn wel autoambulances voor een B rijbewijs te huur maar deze hebben slechts een laadvermogen van zo'n 700 KG. Een aanhanger is ook lastig gezien het totaalgewicht van de combinatie. Ikzelf ben gewoon met de auto naar Nederland gereden, ik kon voor een paar dagen op de verzekering van de vorige eigenaar meeverzekered worden. In Harwich de Stena Discovery naar Hoek van Holland genomen. 3. Invoer Zodra het V561 document per post is ontvangen kan een afspraak met het RDW gemaakt worden voor een invoerkeuring. Dit kan via de website van het RDW, hier kan je ook de wachttijden van de verschillende keuringsstations bekijken. De rest is tamelijk simpel; je maakt een afspraak waarbij je om een 1-dags kenteken vraagt. Deze krijg je samen met een acceptgiro van het ARN (€ 45,- verwijderingsbijdrage) opgestuurd. Met het 1-dags kenteken mag je op de dag van de keuring van- en naar het RDW rijden. Zorg natuurlijk wel dat je de auto op dit kenteken verzekerd hebt bij je verzekeringsmaatschappij. Zorg ook dat je de verwijderingsbijdrage ruim van te voren hebt overgemaakt; als deze betaling nog niet verwerkt is op de dag van de keuring dan mag je weer naar huis. 4. Keuring De RDW importkeuring is vergelijkbaar met een uitgebreide APK keuring. Er werd in mijn geval voornamelijk naar de wielophanging gekeken. Let op de verlichting, de standaard USA of UK verlichting voeldoet niet helemaal aan de Nederlandse regels. Mijn (USA) verlichting was ook niet helemaal OK maar als ik beloofde dat ik de verlichting zou laten aanpassen was het geen probleem. Goedgekeurd dus. BPM kan de direct na de keuring bij de douane afrekenen (wel alleen PIN). Hoeveel je moet afdragen kan je berekenen op: http://www.vwe.nl/import/bpm_calculator_af...acht_invoer.asp Het heeft overigens geen enkele zin om eventuele opties niet op te geven, de douane weet exact wat er standaard op en aan zat en je auto wordt secuur bekeken. 5. Kenteken Na de keuring duurt het een dag of 4 voordat je het keuringsrapport en het nieuwe kenetekenbewijs thuis gestuurd krijgt. Daarna snel platen laten maken bij je garage (is zo gebeurd) en rijden maar ! Succes ermee