Zoals eerder geschreven link , heb ik de midden/einddemper laten vervangen, omdat de doorgang geblokkeerd was. (waarschijnlijk verdwaald keramisch materiaal van de oude katalysator). Nu maakt de uitlaat een behoorlijk race geluid indien je het gaspedaal meteen intrapt. Bij geleidelijk gasgeven, en daarbij zorgen dat het toerental onder de 2000-2200 toeren blijft, is het geluid aanvaarbaar. Tevens hoor ik metaal kletteren bij bepaalde toerentallen. Waarschijnlijk trilt de uitlaat ergens tegenaan. De uitlaat is van een vervangend merk usn-centuri. Iemand ervaring mee Tijdens het zoeken op het forum, kwam ik al draadjes tegen over trillende uitlaten en een mogelijke defect katalysator. De katalysator is reeds (recentelijk volgens de ANWB monteur) vervangen, dus daar kan het "race" geluid niet vandaan komen. Het lijkt net of de uitlaat (nog) ergens lekt. Mijn vrouw had nog ergens hier gelezen over mogelijke problemen met de vanos. Maar zelf denk ik dat dit niet het probleem is, omdat: - de 1.9 M44 blok geen vanos heeft, alleen 6 cyl blokken. - de motor zelf heel rustig loopt. Maar ik kan me vergissen (ben een leek) PS: Het race geluid had ik ook nadat het probleem begon met de afslaande motor. (= geblokkeerde uitlaat) Aanstaande zaterdag ga ik weer terug naar de garage (geen BMW dealer!) waar de uitlaat gemonteerd is geworden, om e.e.a. (proberen) te verhelpen. Heeft iemand nog mogelijk suggesties omtrent bovenstaand fenomeen? Misschien is het een goed idee om een keer een afspraak te maken met roodkapje, om de gehele auto te laten nakijken. Daar hij een Z3 kenner is. (is wel effe een tripje: omgeving Maastricht - Reeuwijk, maar wel de moeite waard) Groeten Roger