Voordat ik begin, ik weet dat er 2 topics in de FAQ staan, maar deze zijn al redelijk oud en wil voor mezelf even wat dingen op een rijtje hebben. Ik zit namelijk met de gedachte een Z3 coupe uit duitsland in te voeren. Maar het eerste wat ik me dan afvraag, loont het nog wel (buiten dat je meer keuze hebt in duitsland)? Mijn idee is namelijk dat het meer bij de duurdere auto's (+20.000 euro) loont. Wat ik ongeveer zoek: Een coupe, donkere kleur (liefst zwart), handgeschakelt en niet meer dan ongeveer 150.000 kilometers. Staan hier op autotrack voor rond de 13/14.000 Is het voor zo'n Z3 wel lonend om in duitsland te kijken? Als ik dan een auto gevonden heb en een prijs met de verkopende partij heb afgesproken dan gaat het als volgt? De auto zelf moet hebben: - Farhzeugbrief (Duits kenteken bewijs met naam van vorige eigenaar) en Fahrzeugschein of Zulassungsbescheinigung teil 1 en Zulassungsbescheinigung teil 2 (kenteken deel 1 en 2) - TUV certificaat. (Duitse APK Moet nog geldig zijn om mee te mogen rijden!). Zijn 2 delen, Hauptuntersuchung en Abgasuntersuchung. - TUV Keurings rapport, (wat is allemaal getest, etc). - Europesche ubereinstimmungsbescheinigung (=CVO, handig bij de RDW, maar moet net persee). - Met de verkoper naar een ADAC waar je de WA verzekering (kurzhaftpflichtversicherung) regelt. - Dan naar de burgeramt/verkehrsamt waar je je Fahrzeugbrief, verzekeringspapiertje(net gekregen) en je paspoort afgeeft voor de papieren waar je export kenteken op staat. - Met die papieren weer terug naar ADAC om de platen te laten drukken. Vervolgens weer terug naar de burgeramt/verkehrsamt om het chassisnummer te controleren, je platen erop te laten schroeven, je het fahrzeugbrief terug te krijgen en ronde stickers voor op de platen. Ik neem aan dat tot zover de verkopende partij helpt. Dan op naar huis om het volgende te regelen: - Eigen verzekering bellen en het chassis nummer doorgeven. - Vrijstelling bpm op de site van de belastingdienst aanvragen. - Naar een RDW station in de buurt voor APK en tenaamstelling (kan ook alleen tenaamstelling en apk binnen 14 dagen bij je eigen garage) - Naar de douane voor de BPM (berekening vooraf doen op autotelex.nl) - De kentekenpapieren worden thuis opgestuurd en dan kun je in de buurt een kenteken laten maken. Klopt dit zo'n beetje? Zijn er misschien nog mensen die onlangs een Z3 hebben ingevoerd en ongeveer weten wat er bij de duitse prijs nog bij op kwam om hier in nederland te mogen rijden?