Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de hoeveelheid reacties. Natuurlijk heb ik eerst gekeken naar een sneller Z3 (Duuuhhh....) If something works - don't fix it! Voordat ik een Z3 kocht had ik gekeken naar andere roadsters. MX-5 (hoe kan het ook anders) maar daar pas ik niet in. Elise ook maar toen ik zag hoe klein die was meteen gedacht: 'daar pas ik niet in.'. In een redelijk spontane bui heb ik toen een Z3 gekocht (met garantie), zonder ooit erin te hebben gereden en omdat iemand die 2 cm langer was ook een had gehad. Het was zeker geen miskoop maar een van mijn beste koop ooit! De roadster lifestyle kon ik mijzelf in vinden, wist ik niet van tevoren en dat kan zeker niet iedereen. Ik merk dat bagageruimte toch altijd te klein is en je toch manieren vind om grote goederen te verplaatsen - part of the lifestyle. Afgelopen jaar zag ik iemand van 2 meter uit een Elise stappen. Opeens kwam Lotus weer terug in de beeld, als kleine jongen al als poster aan de muur hebben gehangen, altijd mee gereden in games als Test Drive, Need for Speed etc etc etc. Langzaam begon ik daar weer aan te denken en dromen. Toen erin gezeten en gereden. Om er zeker van te zijn heb ik naar heel veel andere auto's gekeken en gereden. Even een lijst: Mazda RX-8: te onzuinig vooral met de stijgende prijzen nu Porsche Boxter: Mooi van voren, mooi van achteren, lelijk van de zijkant vond ik Toyota MR-2: als je dacht dat Elise weinig bagage had, de nieuwst heeft 50 liter - wanneer je het reservewiel eruit haalt Honda S2000: mijn hart ging sneller kloppen bij mijn Z3 dan deze auto. Styling was niet mijn stijl Audi TT roadster: elke makelaar/kapper etc rijd erin en is eigenlijk een golf met een ander (zwaarder) jasje waardoor die langzamer is dan een Golf. Alleen de 3.6 is dat niet. Ford Focus RS: brut snel, maar toch meer een 'new kids' type auto Golf GTI, Subaru Impreza, Mitsubishu Evo: 'new kids' type auto's Chevrolet Crossfire: veel te onzuinig en de bekende Amerikaanse bouw kwaliteit Opel speedster (is ook ontworpen en gemaakt door Lotus): Als je dacht dat de instap van een Lotus S1 slecht was - dit is nog erger. Opel GT (nieuwe): bagageruimte ontworpen door een Amerikaan. Een ring rondom een verhoging waar het dak op komt. Zo onlogisch. En ik paste er niet goed in. Lotus Elan (of Kia Elan - dezelfde auto met andere badge): niet speciaal genoeg, geef mij maar Z3 Lotus Europa S: Geen cabrio, toch wilde ik deze hebben want het is een erg bruikbare auto. Instap is een stuk beter dan Elise, bagage is vierkant dus kan eigenlijk iets beter dan de Z3. Weinig gebouwd (erg zeldzaam) en nog te duur voor mij. 't Is een lange lijst ; Iemand nog toevoegingen? Nog wat antwoorden op de reacties. beweegredenen: Een Z3 is een Sportauto - Elise is een Raceauto. Dat is denk ik een goeie uitleg. Als je jezelf kunt vinden in de filosofie "If you want to go fast, add lightness" zou je misschien kunnen doen met minder. Er is geen echte vergelijking met de Elise mogelijk omdat 't eigenlijk een compromisloze auto is. De Porsche Cayman en Boxter worden wel eens genoemd maar zijn eigenlijk geen concurrenten. Lotus Elise staat alleen. Daarbij is het een auto die in rijtje staat met Ferrari en Lamborghini. Wie heeft daar geen poster van op de muur hangen? Dat zijn toch vaak droomauto's... 't is meer een gevoelskwestie en dat geef ik eerlijk toe. Zit niet veel op - kan ook niet veel kapot gaan... Na checken bij verschillende lotus rijders word dit bevestigd. Enige wat vaak boven komt is dat de Rover motor last heeft van lekkende koppakking. Dit komt door het belasten van een koude motor. Rover motor heeft een simpele ECU die de motor niet 'hufterproof' maakt. Toyota motor wil niet voorbij de 4000rpm gaan wanneer die koud is. Toyota motor is veel sterker maar er is een prijs: Rover motor weegt 78 kilo (inclusief 7 kilo vloeistoffen) en de Toyota motor 137kg. tsja...geen garantie, auto is 'as is', 2 rode vlagen. Als je een iets betrouwbaarder en toch een mooie prijs Lotus wil ken ik nu wel iemand: http://www.number1eleven.nl/ Leuke vent, doet goedkope conversies van Britse Lotus of Nobel, zit vlakbij Lotus&Nobel importeur Van der Kooi waar je naar toe kan voor een aankoop keuring, mocht je dat willen. Dit is geen probleem bij deze gast. Heeft ook een leuke lieve grappige hond genaamd Mozes. Dit is alleen de allernieuwste (S3 model 2011). Elise heeft 1.8L van Rover (2004 en vroeger) of Lexus (2004 en later). Verder zijn er verschrikkelijk veel versies. Belangrijkste versies zijn S1 (mark 1), S2 (mark 2) en S3 (Mark 3). Je kan een Audi of Honda conversie doen voor rond de 10000. Je begint rond de 220pk en meeste doen er nog een schepje bovenop met een turbo. Kan zonder aanpassen van motor naar rond de 350pk gaan. Meeste PK's die ik gezien heb is 516pk met nog een NOS knop voor +/- 100 extra. 600+ PK in een auto van misschien net 750 kilo. Staat ergens een filmpje op Youtube van hem toen hij 450 HP had. Ook een waar hij een Caparo T1 inhaalt (denk dat die niet voluit ging).
up next: foto's