Onregelmatig startprobleem opgelost
Na jaren meelezend lid te zijn geweest, wil ik nu een bijdrage leveren door mijn ervaringen te delen met het oplossen van een onregelmatig startprobleem dat zich de afgelopen jaren voordeed.
Ik zal me eerst even voorstellen: ik ben Gerard en sinds januari 2008 in het bezit van een door mijzelf geïmporteerde Z4 3.0 Si met bouwjaar 2006-06. Huidige km-stand bijna 85K.
Het bewuste startprobleem was onvoorspelbaar. Meestal startte de Z4 direct, soms alleen een klik. Met als gevolg dat ik voor een spoorwegovergang de motor maar liet lopen. Drie jaar geleden al eens een nieuwe accu geplaatst. Die heb ik vorig jaar al weer vervangen. Ik dacht dat accu's schade hadden opgelopen door teveel zelfontlading tijdens de winter. Vorige week toen de auto weer regelmatig niet startte en alleen een paar klikken gaf, was de maat vol.
Onderzoek gestart: de accu was volledig opgeladen, ik dacht eraan de startmotor te vervangen. Maar met maar 85K op de teller en gemiddeld lange afstanden is de startmotor eigenlijk weinig gebruikt, dus kleine kans en maar even verder gezocht. Sleutels verwisseld, geen resultaat. OBD-poort uitgelezen en gezocht op foutboodschappen: niets.
Dit forum geraadpleegd, geen duidelijke aanwijzing gevonden.
Wel vond ik op https://z4-forum.com/forum/viewtopic.php?t=29403 een aanwijzing voor de oorzaak: de ignition switch.
Vanuit de gedachte dat een slechte schakelaar het soms ook wel eens doet, geprobeerd weer te starten: na 9 keer klikken, startte hij opeens wel daarna nog eens, toen weer 5 klikken, toen weer een paar goede starts. Meteen een bewijs dat de accu goed was. Tijdens een goede start hoorde ik ook geen bijzondere geluiden van de startmotor.
Voor het uitbouwen van de ignition switch vond ik op youtube een behulpzame video: https://www.youtube.com/watch?v=J45rM-kSEHg
De ignition switch uitbouwen kostte maar een paar minuten. Onderdeel merk en nummer opgezocht. Is gewoon nieuw te bestellen, ook gebruikt. Een gebruikt exemplaar vond ik geen oplossing, want je weet niet hoe goed de contacten zijn in de schakelaar. Wel vond ik de volgende video: https://www.youtube.com/watch?v=5sEfZIpE9h8 Weliswaar gaat het hier om een E39, maar de basis van de switch is gelijk aan die in de Z4.
Het is mij gelukt om de switch uit elkaar te halen. Ik zag toen dat een paar contacten erg vies waren door kunststofslijpsel afkomstig van het draaiende onderdeel in de switch. Met een aangepaste nagel diamantvijl heb ik de de contacten geslepen. Daarna het slijpsel met een wattenstaafje met alcohol verwijderd, weer in elkaar gezet en in de Z4 teruggeplaatst.
De auto startte direct en ook de 10 keren daarna. Het probleem heeft zich tot nu toe gelukkig niet meer voorgedaan. Het heeft mij uiteindelijk niets gekost, behalve tijd.
Om de accu- en laadspanning makkelijker te controleren heb ik ook een voltmeter gekocht die past in de sigarettenaansteker: https://www.accudienst.nl/p52597/digitale-auto-spanningsmeter-voltmeter-12v-24v.html
Ik hoop dat andere forumleden de door mij ervaren ergernis, kosten (accu's) en tijd bespaard blijven.