Ga naar inhoud

Z-GT-Z

Member
  • Items

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    1

Z-GT-Z won de laatste dag op 4 november 2019

Z-GT-Z had de meest gelikete inhoud!

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    Z4
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    Eemland

Recente bezoekers van dit profiel

517 profielweergaven

Z-GT-Z's prestaties

1.8 member

1.8 member (1/12)

3

Reputatie

  1. Gisteren heb ik de voltmeter ontvangen. Meteen geprobeerd. Het getoonde voltage komt overeen met mijn multimeter. Bij starten zie je het voltage dalen naar rond de 10 en na een paar seconden weer stijgen naar rond 14,2. je kunt dus ook simpel vaststellen of de dynamospanning goed is.
  2. Onregelmatig startprobleem opgelost Na jaren meelezend lid te zijn geweest, wil ik nu een bijdrage leveren door mijn ervaringen te delen met het oplossen van een onregelmatig startprobleem dat zich de afgelopen jaren voordeed. Ik zal me eerst even voorstellen: ik ben Gerard en sinds januari 2008 in het bezit van een door mijzelf geïmporteerde Z4 3.0 Si met bouwjaar 2006-06. Huidige km-stand bijna 85K. Het bewuste startprobleem was onvoorspelbaar. Meestal startte de Z4 direct, soms alleen een klik. Met als gevolg dat ik voor een spoorwegovergang de motor maar liet lopen. Drie jaar geleden al eens een nieuwe accu geplaatst. Die heb ik vorig jaar al weer vervangen. Ik dacht dat accu's schade hadden opgelopen door teveel zelfontlading tijdens de winter. Vorige week toen de auto weer regelmatig niet startte en alleen een paar klikken gaf, was de maat vol. Onderzoek gestart: de accu was volledig opgeladen, ik dacht eraan de startmotor te vervangen. Maar met maar 85K op de teller en gemiddeld lange afstanden is de startmotor eigenlijk weinig gebruikt, dus kleine kans en maar even verder gezocht. Sleutels verwisseld, geen resultaat. OBD-poort uitgelezen en gezocht op foutboodschappen: niets. Dit forum geraadpleegd, geen duidelijke aanwijzing gevonden. Wel vond ik op https://z4-forum.com/forum/viewtopic.php?t=29403 een aanwijzing voor de oorzaak: de ignition switch. Vanuit de gedachte dat een slechte schakelaar het soms ook wel eens doet, geprobeerd weer te starten: na 9 keer klikken, startte hij opeens wel daarna nog eens, toen weer 5 klikken, toen weer een paar goede starts. Meteen een bewijs dat de accu goed was. Tijdens een goede start hoorde ik ook geen bijzondere geluiden van de startmotor. Voor het uitbouwen van de ignition switch vond ik op youtube een behulpzame video: https://www.youtube.com/watch?v=J45rM-kSEHg De ignition switch uitbouwen kostte maar een paar minuten. Onderdeel merk en nummer opgezocht. Is gewoon nieuw te bestellen, ook gebruikt. Een gebruikt exemplaar vond ik geen oplossing, want je weet niet hoe goed de contacten zijn in de schakelaar. Wel vond ik de volgende video: https://www.youtube.com/watch?v=5sEfZIpE9h8 Weliswaar gaat het hier om een E39, maar de basis van de switch is gelijk aan die in de Z4. Het is mij gelukt om de switch uit elkaar te halen. Ik zag toen dat een paar contacten erg vies waren door kunststofslijpsel afkomstig van het draaiende onderdeel in de switch. Met een aangepaste nagel diamantvijl heb ik de de contacten geslepen. Daarna het slijpsel met een wattenstaafje met alcohol verwijderd, weer in elkaar gezet en in de Z4 teruggeplaatst. De auto startte direct en ook de 10 keren daarna. Het probleem heeft zich tot nu toe gelukkig niet meer voorgedaan. Het heeft mij uiteindelijk niets gekost, behalve tijd. Om de accu- en laadspanning makkelijker te controleren heb ik ook een voltmeter gekocht die past in de sigarettenaansteker: https://www.accudienst.nl/p52597/digitale-auto-spanningsmeter-voltmeter-12v-24v.html Ik hoop dat andere forumleden de door mij ervaren ergernis, kosten (accu's) en tijd bespaard blijven.
  3. Dag forumleden en gasten, Ik heb me al een tijdje geleden als forumlid aangemeld, maar me nog niet voorgesteld. Dat wordt hoog tijd. Ik ben 53 jaar. In januari 2008 heb ik een Z4 3.0si Roadster van juni 2006 met 21.400 km op de teller geïmporteerd uit Hamburg. Het in mijn vrije tijd rijden in de zakenauto gaf mij niet veel plezier meer, ook al rijdt die prima (A6). Bovendien konden mijn vrouw en ik nu vaker samen zonder kinderen op vakantie. Daarom besloten de dure A6 alleen zakelijk te gebruiken. Zo kan de Z4 nagenoeg zonder extra kosten uit de fiscale besparing worden gereden! Inmiddels hebben we vele ritten achter de rug. Ook een heerlijke 'follow the sun' zomervakantie met minimale bagage en een paar bed&breakfast boekjes door Europa. We vertrokken uit Nederland met slecht weer, maar met dichte kap en hoge snelheid is de Zuid-Franse zon snel bereikt. Heerlijk open rijden door de bergen en alle geuren opsnuiven! Ik heb ook nog wel eens over een motor gedacht, maar dan moest ik alleen op vakantie, want mijn vrouw voelde hier absoluut niet voor. Ik heb haar gelijk gegeven. In plaats van achter elkaar aan rijdend in een warm motorpak op een motor waarop je erg kwetsbaar bent liever een open veiliger Z4 waarin je naast elkaar in zomerkleding kunt praten. Een paar dagen voor de vakantie, (op de laatste dag van de garantie!) ging het airbaglampje weer branden. Dit was al eerder gebeurd. BMW-dealer Jan de Jong heeft toen een reset uitgevoerd onder garantie. Als reden gaven ze op dat bij weinig rijden de accu onder een bepaald spanningsniveau kan komen, waardoor deze fout ontstaat. Ze gaven ook aan dat rijden met het airbaglampje aan gevaarlijk is, omdat de airbags dan uitgeschakeld zijn! Ik heb toen een acculader met druppelfunctie aangesloten. Toen de fout weer optrad ben ik weer terug gegaan naar De Jong. De garantie was toen net één dag verlopen. Gezien de eerdere fout hebben ze dit onder voorbehoud weer onder garantie behandeld. Omdat we twee dagen later wilden vertrekken hebben zij met spoed de diagnose gesteld: sleepcontacten in het stuur werkten niet goed. Het onderdeel is toen met spoed besteld en de volgende dag vervangen. BMW heeft de rekening van het onderdeel betaald en de dealer de het arbeidsloon. Tijdens de vakantie kregen wij onder het rijden nog een telefoontje of alles nog goed functioneerde! Ik ben hier erg tevreden over. Tijdens de vakantie had ik tijd genoeg om eens in de boekjes te kijken en kwam erachter dat de Duitse versie van de Z4 niet standaard klasse 3 beveiligd is. Dit wil ik als nog laten doen. Natuurlijk op de originele manier, maar niet persé bij een dealer. Ik houdt me aanbevolen voor tips. Groet, Z-GT-Z
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.