Hallo, Afgelopen weekend heb ik geprobeerd de familie van m'n vriendin te imponeren met m'n Z4. Dat ging best goed, tot gisterenavond en hadden ze iets om te lachen ("zo'n auto en dan loopt ie niet") Ik startte de auto, maar deze sloeg direct af. Ik heb nog wat pogingen gedaan om de motor aan de gang te krijgen maar zonder succes. In eerste instantie zocht ik het probleem bij de accu, maar omdat alles verder functioneerde (xenon verlichting brandde volscherp) viel dat al snel af. Omdat ik verder geen autotechnicus ben en niet ga zitten kloten als ik niet zeker van de zaken bent maar de ANWB gebeld. Die arriveerde na een uurtje gewacht te hebben. De goede man stapt uit, vraagt of ik nog een keer wil proberen en hoort kennelijk al direct bij de eerste poging wat het probleem is. "Gewoon blijven starten met het gas vol open". Dat heb ik vervolgens gedaan, een hoop gesputter maar langzaam maar zeker (seconde of 15/20) sloeg de motor met een vertrouwd geluid aan en liep vervolgens als een zonnetje. Ik ben daarna met 170 naar huis gepeerd over de A67 zonder problemen. Nu de vraag hoe dit kon. Volgens de ANWB monteur is dit een euvel wat bij de moderne auto's vaker voorkomt. De motor is koud en daardoor is de olie wat dikker. Op het moment dat je dan wilt starten en de inlaatkleppen open gaan blijven deze door de te dikke olie hangen. Gevolg is dat bij de compressieslag de brandstof ontsnapt en er dus geen compressie is en het geheel dus niet op gang komt. Is dit bij jullie een bekend iets? Ligt het wellicht aan de soort olie oid? De man van ANWB haalde bij deze vraag z'n schouders op maar was enkel bekend met het probleem op zich (en gelukkig de oplossing op dat moment). Goed, op feestjes hebben ze weer iets om over te lachen. Ik ben al lang blij dat er niet iets serieus aan de hand was. Maar als iemand dit bekend in de oren klinkt en een oplossing heeft dan hoor ik het graag! Bedankt alvast! Het betreft overigens een 3.0i uit 2003.