Ga naar inhoud

MartinvanH

Member
  • Items

    15
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    1

MartinvanH won de laatste dag op 18 oktober 2023

MartinvanH had de meest gelikete inhoud!

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    Z3
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    Kaatsheuvel

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

MartinvanH's prestaties

1.8 member

1.8 member (1/12)

3

Reputatie

  1. Enkele maanden geleden de versnellingsbak- en differentieelolie van mijn handgeschakelde 1.8 uit 2000 (faceliftmodel dus) vervangen. Op de versnellingsbak vind je een sticker, daarop staat welke olie er in moet. Volgens mij is dat voor en na de facelift verschillend, dus even op de brug zetten en kijken. De sticker zit vrij hoog op de bak. Er zijn ook olieleveranciers waar je op hun website kunt zoeken adhv je kenteken, maar de sticker op jouw auto is natuurlijk altijd goed. Bij mij is er in gegaan: Versnellingsbak: 75W80 MTF-LT2 volsynthetisch ongeveer 1.1 liter. Differentieel: 75W90 volsynthetisch ongeveer 1 liter. Beiden van Kroon. Let op: voor het diff heb je nieuwe afdichtringen nodig. En altijd eerst de vulplug losdraaien, dan pas de aftapplug. Je wilt er niet achter komen dat je de vulplug niet los krijgt als je de bak of het differentieel al hebt laten leeglopen.
  2. Dag Anton, het antwoord op jouw vraag heb ik helaas niet, maar wellicht wel een andere oplossing voor je probleem. Ik weet niet of het kan bij een Z4 (rijd nu zelf een Z3 met standaardstoel en heb nog geen klachten) maar in mijn andere auto's (MX-5, Auris) loste ik dat op door de zitting aan de achterzijde open te ritsen en er een extra laag meubelschuim tussen te stoppen. Je kunt het ook een aanpasbedrijf laten doen natuurlijk. Misschien is het een idee voor als je geen passende stoelen kunt vinden?
  3. Ik heb vorige zomer de set van RaggTopp gebruikt op mijn Z3. Ook een tweeflessensysteem: reinigen en impregneren. Ik vond het makkelijk te gebruiken. Voor komend seizoen heb ik dezelfde set gekocht. Let op: hij is er in twee varianten: voor vinyl en voor stof. Op de Z3 zit doorgaans een stoffen kap. En zoals Wackywim al schreef: nooit groene zeep gebruiken.
  4. Hoi Z3-ers, Misschien is het al een bekende fix, maar ik heb mijn oude reservewiel vervangen door een reparatiesetje. Dat setje heb ik niet opgeborgen ergens in de auto, maar in de reservewielbak onder de auto. Ik vroeg een lokale bandenspecialist om even de velg uit de band te halen. Het reparatiesetje past mooi in de vrijgekomen ruimte en ligt goed beschermd in de oude band. Doordat de oude band er nog in ligt, zit de wielbak nog steeds stevig in het frame en ligt niet te rammelen door hobbels of rijwind. Mocht je het interessant vinden om te zien hoe alles er origineel uitziet onder je Z3 en wat ik precies heb gedaan, check dan mijn filmpje op YouTube: https://youtu.be/jNqvKu8z-4Q Geniet van je Z!
  5. Verbeterde versie. Ik heb een verbeterde versie van mijn hoger geplaatste binnenspiegel gemaakt, want hij trilde nog te veel naar mijn zin en ik miste de anti-verblindingsstand. In mijn andere auto (Toyota Auris) zag ik dat de spiegel verstelbaar is met twee kogelgewrichten. Dus ik ging op zoek naar een gebruikte Toyota-spiegel met het doel om deze in de Z3 te plaatsen. Het is een spiegel uit een MR2 geworden, om de volgende redenen: 1. Vanwege het model van de spiegelvoet kon ik deze relatief eenvoudig stabiel monteren op de massieve BMW-arm (gaatje boren, boutje erdoor). 2. Door twee kogelgewrichten uitstekend verstelbaar. 3. Handmatige anti-verblindingsstand. Nu is de spiegel helemaal oké wat mij betreft. Ik heb hem zo hoog mogelijk gezet, hij komt precies tegen het interieurlampje. Ik vind het fijn dat ik de stoel weer in een wat hogere stand kan zetten en toch vrij zicht heb naar rechtsvoor.
  6. Dag MadMarky, dank voor je reactie. Ik gebruik de originele spiegel niet meer. De vervangende spiegel die ik heb gekocht is veel kleiner (lager, smaller en ondieper) dan de BMW-spiegel. Er is geen ruimte om de printplaat erin te monteren. Ik ben het met je eens dat mijn oplossing minder mooi is, echter aangezien de printplaat niet in het zicht zit, valt het allemaal wel mee. Vanuit de bestuurdersstoel zie je hem niet zitten. Vanuit buiten zie je hem wel, maar dan moet je er echt op gaan letten. Het enige wat ik er nog aan ga veranderen is een stukje zwart materiaal om het kabelboompje maken, dan vallen de draden van buitenaf ook niet meer op. En: echt zoveel meer rijplezier! Ik ben trouwens wel benieuwd naar jouw geprinte spiegelvoet.
  7. Hoi allemaal, Ik heb de binnenspiegel van mijn Z3 hoger geplaatst. Het resultaat is een combinatie van oplossingen die ik o.a. op dit forum zag en wat eigen denkwerk. Ik ben er superblij mee. Voor de geïnteresseerden heb ik het proces in een YouTube-filmpje gezet. Ik hoop dat iemand er nog iets aan heeft! Vriendelijke groet, Martin https://youtu.be/T2HWRtzx28E Copy-paste van de beschrijving bij de YouTube-film: The inner rearview mirror in the BMW Z3 is too low for me. It blocks my view in a way that leads to unsafety and therefore a less pleasant drive. Some internet-research learned me that this is a common problem. There are some known fixes and solutions. I decided to go for my own DIY-solution. It worked out really well. My Z3 is a 1.8 roadster (facelift) with remote-controlled door lock, but without automatically dimming mirror. I don't know if this solution can be applied to other Z3 variants. In addition, I have only been able to assess the rear view with the hardtop installed. I haven't been able to test it with the soft-top yet. Pros: * Forward visibility is much better. I now look under the mirror instead of against it. * The original BMW mounting point remains on the windshield. * The original mirror with built-in electronics for the remote-controlled door lock can be rebuilt if desired. Cons: * Rear visibility depends on the placement and quality of the replacement mirror. * My replacement mirror vibrates a bit more than the original mirror. * My replacement mirror does not have an anti-glare setting. * I had to buy a second original BMW interior mirror (for E36) with a closed metal stem. My solution is inspired by solutions I found on the internet, but adapted to my own insights. I am not a professional automotive technician. I'm a DIYer who just wants to share his idea for inspiration. Check your local regulations. Please feel free to post any suggestions for improvement in the comments so that everyone benefits. Enjoy driving your Z’s!
  8. Het verschil met de oude speakers zit in een wat sprankelender, mooier doortekend en daardoor minder vermoeiend geluid. Het volume kan lager blijven. Bas is verwaarloosbaar uit deze 10 cm-speakers. Aangezien ze nog worden aangestuurd door de originele BMW Business RDS (radio-cassette) zal het geen topgeluid worden, maar dat is ook niet mijn bedoeling. Gewoon lekker een beetje de radio aan tijdens het rijden. Of het voor jou iets toevoegt, MacDeluxe, dat weet ik niet. Maar voor een paar tientjes en een uurtje werk weet je in elk geval zeker dat het allemaal weer nieuw en up-to-date is en heb je weer even geknutseld aan je hobby. Overigens ga ik één dezer dagen nog wel even een andere radio aansluiten. Mijn voorspeakers doen het namelijk niet en mijn tweeters geven slechts heel zachtjes nog wat geluid. Ik ga eerst onderzoeken of het aan de radio ligt. Heb hier nog een oude Kenwood liggen. Als de voorspeakers en de tweeters het daarop wel doen, dan ligt het dus aan de BMW-radio. Het ISO-naar-BMW-kabeltje heb ik inmiddels gekocht.
  9. Klopt. Dat gebeurt ook niet. Het afdekkapje paste net niet over die twee zilverkleurige plastic stripjes die de tweeter beschermen. Die steken nogal ver uit, maar doen verder niets voor het geluid. De conussen liggen dieper. Op deze foto zie je wellicht beter wat ik bedoel.
  10. Dag Philipetti, heb je nog een oplossing gevonden voor je voorspeakers? Ik wil mijn voorspeakers ook vervangen. Heb er al een setje Pioneer TS-G1320F voor klaarliggen. Ik denk eraan om het als volgt op te lossen: het omzeilen van die versterker, scheidingsfilter of wat het ook mag zijn, door het leggen van twee nieuwe speakerkabels vanuit de radio rechtstreeks naar de speakers in de voetenruimte. De tweeters in de deuren doen dan niet meer mee. Dat maakt mij niet zoveel uit. Hoge en middentonen krijg ik immers ook via de speakers achter de stoelen (net ververst, zie andere topic). Ik weet niet of het werkt, het wordt een beetje uitproberen. Is dit wellicht een idee waar je wat mee kunt?
  11. Ik heb de (nog originele) achterspeakers vervangen door een vers setje Pioneer TS-G1020F. Mijn Z3 is een facelift-model. Ik heb wel eens gelezen dat het vervangen van deze speakers makkelijker is dan bij het pre-faceliftmodel. Ik kon er in elk geval prima bij. Bij het monteren kwam ik erachter dat de speakers aan de voorzijde net te ver uitsteken. Daardoor kon ik het originele afdekrooster niet terugplaatsen. Het is een millimeterkwestie. Ik heb het opgelost door het plastic 'web' dat achter het gaasje zit te verwijderen met een multitool. Het gaasje is van zichzelf sterk genoeg en draagt bovendien op het tweeterkapje van de Pioneers. Ik heb meteen ook het vilt verwijderd, dat viel er zowat vanzelf uit. Met een stofzuiger was het in een paar seconden verdwenen. Fotootjes ter verduidelijking en ter inspiratie.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.