Ga naar inhoud

RobbiZ4

Member
  • Items

    17
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    1

RobbiZ4 won de laatste dag op 16 augustus 2023

RobbiZ4 had de meest gelikete inhoud!

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    BMW Z4 E89 sdrive30i
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    D80333 München & D40668 Meerbusch

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

RobbiZ4's prestaties

1.8 member

1.8 member (1/12)

5

Reputatie

  1. De achterlichtafdichtingen zijn vaak verkeerd gemonteerd door de vorige eigenaar of door de werkplaatsen. Deze moeten worden doorgeregen en ook aan de binnenkant van het plaatwerk liggen. Bovendien zijn de ventilatiekleppen aan de achterkant van de Z4 2009/2010 vaak defect en moeten ze worden vervangen als er merkbaar water binnendringt in de zijgebieden. In beide gevallen moeten de zijpanelen worden verwijderd. Voor het losmaken van de pinnen is een nagellifter (bouwmarkt) handig.
  2. Als deze gebroken draden “gewoon” weer aan elkaar worden gesoldeerd, zullen ze opnieuw breken! Deze draden moeten worden vervangen door nieuwe, zeer flexibele exemplaren; alleen dan zal een reparatie definitief plaatsvinden. Zie foto's op het ZRoadster.com-forum.
  3. Er zijn een of twee draden gebroken in het kofferslot en het hele slot moet van het kofferdeksel worden verwijderd. Verdere details over de juiste reparatie op het Duitse ZRoadster-forum: https://www-zroadster-com.translate.goog/forum/threads/heckklappe-verriegelt-nicht.111242/page-13?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=de&_x_tr_pto=wapp#post-3550147
  4. Kofferdeksels die niet helemaal open staan, worden veroorzaakt door een defecte hall-sensor (HS) op het koppelingsslot aan de achterkant van de hydraulische cilinder in de kofferbak. Deze HS met de rode aansluitdraden dient vervangen te worden door een nieuwe HS. Vergeet niet aan het uiteinde de kabelbinders om de hydraulische cilinder te wikkelen!
  5. De oorzaak is de typische kabelbreuk in de kabelboom bovenaan de dakschaal, die alle E89's door ouderdom zullen krijgen.
  6. Any update? Ik heb al een aantal kabelbomen volledig vervangen en het duurt bijna 11 uur om het hele hydraulische systeem door te spoelen en de twee microschakelaars koppelingsvergrendeling te vervangen.
  7. De kofferbakverlichting wordt bediend door de linker microschakelaar op het kofferslot. Als dit lampje uitvalt, is er een draad in het slot gebroken en moet de complete sloteenheid uit het kofferdeksel worden verwijderd. Verdere details over de juiste reparatie in het Duitse ZRoadster Forum: https://www-zroadster-com.translate.goog/forum/threads/heckklappe-verriegelt-nicht.111242/page-13?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=de&_x_tr_pto=wapp#post-3550147
  8. Is de behuizing van de elektromotor van de hydraulische pomp geopend en geleegd?
  9. Bedankt voor de vertaling. Dan heb ik het goed begrepen en mijn bovenstaande antwoord is correct.
  10. Misschien heb ik je verkeerd begrepen of is het verkeerd vertaald door Google.
  11. Helaas is dit fout. De relais zijn ALLEEN verantwoordelijk voor het veranderen van de draairichting van de hydraulische pomp. De temperatuurbewaking van de pompmotor is alleen actief tijdens de 23 seconden dakbediening, maar niet wanneer de hydraulische pomp ongecontroleerd draait.
  12. In deze video ziet u de relais die we openen bij het schakelen van de hydraulische pomp op onze daktestbank. Dat is een werkend Z4-dak in onze kelder waar we veel van deze systematische tests op doen. Bij elke schakelhandeling ontstaan er groene vonken van brandend koper, dat door de hoge gelijkstromen uit de contacten wordt getrokken. Dit is de fysieke slijtage van de relaiscontacten. Als ze te warm worden, plakken ze aan elkaar. En dit zeldzame geval kan zich statistisch op elk moment voordoen, ongeacht leeftijd of gebruiksfrequentie! Het is dan uw pomp die wordt vernietigd.
  13. Aangezien de twijfels over mijn aanbeveling hier op het forum erg groot zijn, wil ik dat graag uitleggen. De volgende vertaling is voor mij gemaakt door Google Er zijn 2 mogelijke soorten fouten: 1) een relais breekt, het dak loopt maar een halve cyclus en stopt in het midden. Dan a eenvoudige relaisvervanging is voldoende, op voorwaarde dat de kofferbak kan worden geopend en de pomp kan worden bereikt in deze storingssituatie. 2) in zeldzame gevallen kunnen relaiscontacten blijven hangen bij het schakelen van hoge gelijkspannings stromen (40-50A). Dit is een bekend probleem in de elektrotechniek. Bij de E89 betekent dit dat de hydraulische pomp continu draait, na enkele minuten oververhit raakt en vervolgens wordt vernietigd. Door de circuittechniek die BMW gebruikt, gebeurt dit ook als de auto stilstaat vergrendeld zonder contactsleutel. Ter info: de relais worden 4x geschakeld bij elke bediening van het dak, aangezien ze de draairichting van de pomp in het midden van de beweging omschakelen. Niet één keer bij het openen of sluiten. Helaas kan dit zeldzame 2e geval zich op elk moment voordoen, ongeacht de leeftijd van de relais. Maar het risico van deze zeldzame fout neemt onevenredig toe met de leeftijd van het relais. Vandaar mijn aanbeveling om deze twee relais uit voorzorg elke 5 jaar te vervangen het risico. Een op deze manier vernietigde hydraulische pomp kost € 3.000 plus installatie. Dat is veel geld. Meer details zijn te vinden in het ZRoadster forum, hieronder vertaald naar het Nederlands. Groeten, RobbiZ4, de dakenman. https://www-zroadster-com.translate.goog/forum/threads/z4-e89-grundlagen-dachhydraulik.133304/page-2?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=de&_x_tr_pto=wapp#post-2763037
  14. Any update? Groetjes, Robbiz4, de dakenman. 😉
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.