Aangezien de twijfels over mijn aanbeveling hier op het forum erg groot zijn, wil ik dat graag uitleggen.
De volgende vertaling is voor mij gemaakt door Google
Er zijn 2 mogelijke soorten fouten:
1) een relais breekt, het dak loopt maar een halve cyclus en stopt in het midden. Dan a eenvoudige relaisvervanging is voldoende, op voorwaarde dat de kofferbak kan worden geopend en de pomp kan worden bereikt in deze storingssituatie.
2) in zeldzame gevallen kunnen relaiscontacten blijven hangen bij het schakelen van hoge gelijkspannings stromen (40-50A). Dit is een bekend probleem in de elektrotechniek.
Bij de E89 betekent dit dat de hydraulische pomp continu draait, na enkele minuten oververhit raakt en vervolgens wordt vernietigd. Door de circuittechniek die BMW gebruikt, gebeurt dit ook als de auto stilstaat vergrendeld zonder contactsleutel.
Ter info: de relais worden 4x geschakeld bij elke bediening van het dak, aangezien ze de draairichting van de pomp in het midden van de beweging omschakelen. Niet één keer bij het openen of sluiten.
Helaas kan dit zeldzame 2e geval zich op elk moment voordoen, ongeacht de leeftijd van de relais. Maar het risico van deze zeldzame fout neemt onevenredig toe met de leeftijd van het relais.
Vandaar mijn aanbeveling om deze twee relais uit voorzorg elke 5 jaar te vervangen het risico.
Een op deze manier vernietigde hydraulische pomp kost € 3.000 plus installatie. Dat is veel geld.
Meer details zijn te vinden in het ZRoadster forum, hieronder vertaald naar het Nederlands.
Groeten, RobbiZ4, de dakenman.
https://www-zroadster-com.translate.goog/forum/threads/z4-e89-grundlagen-dachhydraulik.133304/page-2?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=de&_x_tr_pto=wapp#post-2763037