-
Items
22 -
Registratiedatum
-
Laatst bezocht
Persoonlijke Informatie
-
Auto(s):
Lexus CT
-
Geslacht
Male
-
Locatie
Groningen
-
Interesse(s)
Z4 E85 Automaat
Recente bezoekers van dit profiel
De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.
jeex's prestaties
1.8 member (1/12)
3
Reputatie
-
@Ewout Bemoei je er maar gewoon mee. Jouw gedacht is ook de mijne. Die eenmalige investering voor Carly verdien je meteen terug met wat kleine handige aanpassingen en een volledige storingslijst en km-stand controle. En als de verkoper dat niet wil, gaat de koop niet door. Vandaag in een mooie Z4 gereden. Automaat, 2.5i met veel toeters en bellen, zou best de S versie kunnen zijn, zoals @Maurits dat uitlegt. Je maakt met je S/s uitleg wel duidelijk hoe verwarrend veel info je krijgt als je hier blanco in stapt. Motortypes M53, N52 of N54, s of S en dan ook nog M en M-pakket. Dat laatste is dan geen echte M maar een auto die er uitziet als M. Zucht.
-
Zie afbeelding: Begrijp ik iets verkeerd? Ik voel me ook zo'n hopeloze noob hier tussen al die BMW-freaks. Steeds beter begin ik te begrijpen hoe mijn studenten zich voelen als ze voor het eerst met mijn vakgebied te maken krijgen.
-
Volgens opgave van BimmerCode wordt de E85 niet ondersteund, maar ik begrijp dat jij er toch mee werkt. Hoe lees je de Vin-code en km-stand dan uit? Dat zou van vier plekken gehaald moeten worden. Welke OBD2 stekker gebruik je daarbij @Ewout? En je kritiek op Carly is dus niet zozeer technisch maar meer op de prijsstructuur die ze hanteren. Of ook inhoudelijke kritiek? En ik snap wat @Connexie zegt over gerenommeerde bedrijven. Maar ook aan gerenommeerde bedrijven heb ik behoorlijk mijn neus gestoten. Better safe than sorry.
-
Carly belooft snelle levering. Moet wel bij gezegd worden dat de lite versie vrijwel geen data verschaft. Je betaalt dus ca 50 EUR voor de licentie per jaar. Of is er een beter alternatief? Ik heb wat research gedaan. Carly is volledig compatibel met E85. De BlueDriver is volgens hun site niet geschikt voor Europese BMW's. Alleen US dus. Carista biedt alleen basis-data. Heb je weinig aan. Wel heel goedkoop. Veepeak is alleen een OBD stekker... BimmerGeeks Protool: alleen voor de E89 Al met al is er voor de Z4 E85 in Europa niet zoveel dus. Zeker niet als je ook functies wilt kunnen automatiseren. Suggesties zijn welkom natuurlijk.
-
is het raadzaam om een Carly OBD2 mee te nemen als ik een BMW ga bekijken? En kun je zo'n ding in NL kopen, of moet je dan vijf weken wachten tot het ding eindelijk uit de UK of US is overgevlogen? Want de accuratesse van leveren laat hier en daar wat te wensen over, heb ik begrepen.
-
Narrowing down, met dank aan iedereen hier. E85 3.0 eerste generatie, want ik vind de hele auto gewoon mooier dan de nieuwere Z4 (sorry @Ewout) In beide inmiddels gereden overigens. Dus als ik het goed heb: M54B30 (met Marie aan het begin) met automatische versnelling (dus geen SMG). Ik was hier even verward met de N54 en N52, maar die zijn dus van later datum? https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M54 met 228 PK. Toch? Qua luxe stel ik prijs op cruise control, climate control en bij voorkeur ook navi. https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/4985661a-500f-46c8-b59e-73be1668d863/ lijkt dan een aardige optie. Wat doet die S overigens achter de naam? Is dat een speciale uitvoering of zo?
-
Dank, dank. @Bennie wat ik vooral wil is een Z4 die vele km’s meegaat. Degelijkheid dus. En niet al te gek afschrijven, en dan valt de e89 natuurlijk nog af. Eigenlijk vind ik een soft top gewoon mooier. Dus nu hier vooral op zoek naar technische kennis. Ik moet me dus richten op de N54Bxx motor. Toch?
-
And the saga continues... Excuses voor de etherstilte hier na al jullie vriendelijke input. Om te beginnen wil ik even kwijt dat zeilers grotere zeikers zijn dan BMW-liefhebbers. Het is maar da je het weet. En ik ben zelf een zeiler. Ik meld hier dat ik op zoek ben naar een BMW Z4 en vraag wat info en tips en krijg die. Nogmaals dank. Zelfs mijn vragen over G3, wat natuurlijk vloeken in de kerk is, worden daadwerkelijk inhoudelijk beantwoord. Geen kwaad woord. Op een doorsnee zeilersforum was binnen een uur de 3e wereldoorlog uitgebroken en was het topic inmiddels verschoven richting de mening dat antiroosshampoo geen goed smeermiddel is voor dieselmotoren. Kortom: it's good to be back. Mijn pauze alhier had te maken met wat werktripjes naar het buitenland en een souvenir dat ik van mijn laatste trip naar Dubai mee terugnam: corona. Voordat deze nare ziekte in Nederland indaalde, pikte ik het op op het vliegveld (vermoed ik) van Dubai waar een miljoen Aziaten elke dag in- over en uitstappen. Vette pech, dat was februari en ik ben nog aan het herstellen. En voor de zeilers die per ongeluk op dit forum beland zijn en ook over corona een mening hebben: nee, ik heb geen 5G mast in m'n achterste en de aarde is echt rond. Kijken, dan kopen Enfin, komende maand ga ik verhuizen en daarna kan de Z4 er dan eindelijk komen. Dus weer een beetje aan het rondkijken. Als ik iets geschikts tegenkom... Na de verhuizing wordt dit m'n dagelijkse ride. Wat me opvalt is dat de prijzen van de Z4 ondanks de beginnende crisis eerder gestegen dan gedaald zijn. Dat is op zich goed nieuws. En dat het aanbod aan 2.5i (ook 6 in lijn toch?) enorm is ten opzichte van de 3.0i, terwijl de prijzen niet veel lager zijn. En er suddert iets bij mij: It's Joel, die grappige Brit met z'n Z4 vlog, zegt ergens in een van z'n video's dat de 3.0i stugger is afgeveerd dan de 2.5i versie. Is dat zo? Kan iemand dat bevestigen? Voor wat betreft de levensduur van zo'n blok, is er verschil tussen de 2.5i en de 3.0i qua levensduur? Houd in gedachten: ik ben geen Speedy Gonzales. Voor het jakkeren hoef ik geen extra power. Mijn Volvo baksteen 2.3 aut. heb ik ooit tot over de 500.000 km gereden, zonder een centje pijn. Dat moet met zo'n 2.5i BMW toch ook prima mogelijk zijn? Of is de 3.0i dan echt een betere optie? En dan een iets grotere vraag: e85 (6-cil) of meteen maar een e89 (2.3i 6-cil)? Zijn er voors en tegens qua motor, levensduur en dat soort dingen? Dat waren dan weer genoeg concrete vragen, ik heb ze even vet gemaakt. Alvast weer veel dank. Ik kijk er nu al naar uit om vanuit mijn nieuwe huis straks in mijn nieuwe auto te stappen.
-
Ik wil per se een automaat. Vind ik fijner, vindt mijn lief fijner. Ik begrijp daadwerkelijk niet waarom mensen die alles automatisch laten gebeuren – van telebankieren tot koffiezetten, van cv thermostaat tot parkeer-app – in een auto zonodig zelf de yoghurt willen roeren. Dat kan die auto veel beter.
-
@veloce Klinkt mooi, maar je zegt het al: handgeschakeld...
-
Ik ben al aardig wat LPG Z4's tegengekomen tijdens mijn zoektocht. Moet eigenlijk wel LPI G3 zijn voor optimaal rendement. Die Webasto zal dus opnieuw gekeurd en wellicht ook verbouwd moeten worden. Zoals gezegd: al eens meegemaakt. Ik zie wel. Volgens Carly kun je de echte km's uitlezen met de app. Benieuwd of dat ook zo is. Carly schijnt ook allerlei trucjes met mijn Lexus te kunnen. Ik ga er dus maar een bestellen.
-
Kun je LPG dan zomaar importeren? Ooit vanuit België gedaan, hele installatie moest omgebouwd worden. Een nieuwe was goedkoper.
-
Dank voor de info, heren. The saga continues... Proefritjes in een Z4 De eerste proefrit in een Z4 was samen met mijn lief op een druilerige zaterdagmiddag. De auto in kwestie had een 3.0 schakelbak. Kon me op dat moment niets schelen, ik wilde gewoon in de eerste de beste Z4 rijden die we konden vinden op een druilerige zaterdagmiddag. Dat was overigens de middag dat ik ontdekte dat heel veel autoverkopers op zaterdag gewoon dicht zijn. Bizar. De tweede proefrit was een automaat van een van de grotere tweedehandsautoverkopers van NL. Ik noem geen namen, maar ze zitten met hun gele gevel ook in Zwolle. De auto was glanzend opgepoetst, maar tijdens het ritje bleek al snel dat het een afgeragde rammelbak was. De verkoper had daar bij terugkomst overigens weinig moeite mee. Ook het feit dat de auto praktisch op slicks stond, terwijl de advertentie nieuwe banden vermeldde, vond hij niet boeiend. Dat de prijs ongeveer 30% te hoog was evenmin. Ik stapte met een slecht gevoel uit de auto. Was dit wat ik moest verwachten bij een Z4? Intussen was de lijst met aandachtspunten samengesteld: geluid en beweging van de ramen bij open en sluiten van de deuren. Kap openen en sluiten moet soepel lopen. Sticky stearing, bij 11 graden buiten niet te merken, maar goed. Koplampen melkig of zelfs met condens erin. Klopt de km-stand? Papieren inzien. Jaja, ik was al iets beter voorbereid. Gepokt en gemazeld en tot de tanden gewapend begon ik de derde, maar eigenlijk de eerste serieuze proefrit. Deze auto zou 'm kunnen zijn. Slechts één dingetje was jammer: het was een 2.5i en geen 3.0i. Ik heb mijn zinnen op een 3.0i gezet omdat ik in de Volvo 700/900 wereld geleerd had dat de dikste motoren waardevaster zijn. De eigenaar was een liefhebber en zat naast me de boel te controleren alsof ik zijn vrouw een proefrit gaf. Moet er niet aan denken overigens. Als een rijinstructeur gaf hij bij elke bocht instructie, alsof het mijn eerste rijles was. De auto reed absoluut fijn en nam het slechte gevoel uit Zwolle weg. Bij deze Z4 zit ook een hardtop. Mooie aanvulling. Goede auto, en een mogelijke kandidaat. Alleen die 2.5 liter... Car Creations in Assen had inmiddels de Z4 SMG van CorvH klaar staan. Uitgebreide proefrit gemaakt. Snelweg, dat ging te snel, langs de Drentse hoofdvaart, stukje dorpsweggetjes en toen toch maar weer ingeleverd. Die SMG was heel cool, maar overtuigde me ervan dat ik echt een volautomaat wil. Wel een prachtige auto met een prijs die de auto waard is, maar die hoger is dan ik wil uitgeven. Tweemaal M styling Toen op een advertentie afgegaan in Noord-Holland. Een ritje van Groningen naar mijn geboortestreek is altijd leuk. Ook weer stukjes NL gezien die ik nog niet goed kende. De auto leek een mooi bod. M-pakket (wat dat ook moge zijn). De auto is zwart, maar door de vorige eigenaar wit gewrapt. Dan kun je je altijd afvragen: was die zwarte lak zo slecht? Waarom wrappen? Maar het was eigenlijk nog erger. De vorige eigenaar had de auto slecht gewrapt en had de bumpers wit laten spuiten. Gevolg was twee soorten lelijk wit en de enige oplossing om dit goed te krijgen is ofwel de hele auto opnieuw laten wrappen, ofwel de boel weer ontwrappen en de bumpers weer laten spuiten. En dan moet ook meteen de auto op andere poten worden gezet. Want deze M-uitvoering blijkt geen echte M te zijn. Men noemt het schijnbaar een M-pakket wat bestaat uit verlaging en wat extra toeters en bellen aan de binnenzijde. Een echte M kwam pas bij de facelift in beeld – jaja, huiswerk gedaan – en heeft een 3.2 liter motor. Mijn beoogde Z3 M reed motorisch mooi, maar schuift als een teckel met de buik over elk drempeltje. Wordt 'm dus niet. En dan vanmiddag in een andere regio van ons schone landje wederom in een M styling Z4 gereden. Alleen deze had niet de M stickertjes en was ook beduidend minder verlaagd. Wel 18 inch wielen. Een plaatje, juist door de ingetogen kleur. Het lijkt er trouwens wel op dat met het begrip M-styling te pas en te onpas gestrooid wordt. Deze zou het hebben, maar was weer anders opgetuigd dan de miswrapte van hiervoor. Zoveel Zzzzz's op de weg Voor de terugweg (met mijn eigen Lexus) koos ik de toeristische route. Bij de eerste kruising schoot er een MX5 voor me. Ouder echtpaar erin, dakje dicht, "we willen geen longontsteking schat..." en lekker aan het toeren. Even later kropen we door een dorpje en stond ik ineens stil naast een E89 met het dak open, want zo'n namiddag was het. De eigenaren zaten ongetwijfeld vlakbij op een terrasje van zon met uitzicht te genieten. Nog even verder voegde een Z3 zich achter me, die ook even vlakbij bleef reden. Prachtig model, werkelijk. Zij waren nauwelijks verdwenen, of voor me, inmiddels op de Autobahn, reed iets roadster-achtigs. Dan is het toch fijn dat zo'n Lexus de nodige power heeft. Het bleek een oudere man met petje in een Boxster te zijn. Toen de weg vrij was, trok hij even het gas open. Dag, Boxster. Een Z4 is toch mooier, bedacht ik me. Overigens werd me recentelijk ook duidelijk dat de leden hier op het forum vlijtig hun Z-tjes tellen tijdens het typen. Een Zzz is dus geen willekeurige Z, maar een Z3. Goed meetellen tijdens het typen en tijdens het lezen alhier is dus belangrijk. Aan het eind van deze middag toeren reed ik de eigen straat in en wat staat daar op de hoek geparkeerd: een Z4 E85. Het moet verdorie niet gekker worden. De eigenaresse was gewoon boodschappen aan het inladen bij de AH. Ook dat kan op een zonnige zondagmiddag. Kilometerstand De laatste Z4 in mijn reeks proefritten heeft de meeste km's van allemaal. Vrijwel alle Z4's die ik mocht besturen hebben een tellerstand rond de 180 k. Deze laatste zit net iets hoger, maar elke km hiervan is te verantwoorden met alle oorspronkelijke nota's er ook nog bij. Aan alle nota's te zien, is deze auto zo'n beetje volledig gereviseerd. Zo is de dakmotor tweemaal gereviseerd, zijn veren en schokbrekers en fuseekogels vervangen, nieuwe remschijven, nieuwe raammoteren en deursensoren of hoe die dingen maar heten, en ga maar door. `Ofwel de vorige eigenaresse had enorme pech met deze auto, ofwel ze had een scharreltje in de BMW-garage. Ze kwam er wel erg vaak... Kortom: het lijkt dat ik er een gevonden heb.
-
Blog: volslagen leek koopt Z4 Er gaat een wereld voor me open, of eerder: een parallel universum. Dit avontuur – dat hopelijk eindigt met een blije kop in een Z4 – begon met een simpel rekensommetje, een lijstje met autokosten van de afgelopen 3 jaar in mijn Lexus. Ik rijd 25000 km per jaar en wat blijkt: afschrijving is uiteindelijk duurder dan brandstof. En dat terwijl die Lexus eigenlijk bijzonder weinig afschrijft maar ook gemiddeld 1:20 rijdt. Een gedachtenkronkel bracht mij richting yougtimer-regeling (ondernemer) en toen bedacht ik: zuinig autorijden begint dus bij het zoeken naar een auto met lage afschrijving. Enfin, van het een kwam het ander en de volgende dag maakte ik een proefrit in een Porsche Boxster... Al peinzend over mijn ideale auto, kwamen natuurlijk ook de vorige exemplaren langs. Ooit jarenlang met heel veel plezier een oude Volvo 940 gereden. Heerlijk. Fijner, maar eigenlijk minder karakteristiek was de Saab 95 met maar liefst 105 knopjes inclusief stoelventilatie. Beide auto's haalden met gemak de half miljoen kilometers en schreven in die tijd feitelijk niets meer af, omdat ze oud waren en goed zijn voor heel veel meer kilometers. We hebben dus die Lexus en die houden we. Want daar is de kop af, onderhoudskosten zijn laag en we kennen de auto. Die gaat de komende tien jaar niet meer weg. Dus we hebben vier stoelen ter beschikking. Waarom zou de andere auto dan ook vier stoelen moeten hebben? Twee is genoeg. En die Toyota MR2 is wel superleuk. Cabrio Met de MR2 in het hoofd was de gedachte van een cabrio tweezitter geboren. We kopen een roadster. Woehaaa. Maar welke? Want die MR2 heeft twee grote nadelen: er kan nog geen toilettas als bagage mee en de motor is wel erg licht. En lichte motoren schrijven weer sneller af dan zware. Youtube bood uitkomst. Dat is dan weer het leuke aan Youtube: aan de hand van wat je uitspookt in Google, gaat Youtube content aanbieden die wellicht bij je past. Volgens dat zelfde algoritme krijgt de domme meute die achter malloten als Baudet en Wilders aanloopt ook alleen nog maar Islamofobe content aangeboden, en wordt de aarde voor flat-earthers bij elk Youtube-bezoekje weer wat platter. Enfin, lang verhaal kort: er bleven drie auto's over die vanwege hun hoge potentiële classic-gehalte relatief weinig afschrijven en bovendien tijdloos zijn. Een classic hoeft immers niet oud of ouderwets te zijn. En ik zal niet de eerste zijn die bij deze drie in een spagaat staat: Audi TT, Porsche Boxster of BMW Z4. Hola, waar is Mercedes gebleven? Ik ben geen aannemer of boer. Wish list: Prijs rond 10.000 EUR Automaat Cruise Control 2.5l of zwaarder Maar eerst moest ik persoonlijk iets verwerken. Ik woon namelijk vlakbij Haren en Haren is behalve Saab-city ook Cabrio-city. En altijd zit in zo'n cabrio een over-the-top midlife-crisis met ernaast een geblondeerde botox-doos. Zoonlief en ik maken daar graag de nodige sarcastische opmerkingen over. Op een zonnige zondag rijden ze bijna in colonne over de Rijksstraatweg om gezien te worden (of om gewoon van A naar B te gaan natuurlijk, maar dat klinkt minder leuk). En hoewel ik mijn midlife-crisis tegelijk met mijn puberteit rond m'n vijfenveertigste heb gedaan – ik ben gaan varen – zag ik mezelf natuurlijk ook ergens in deze colonne rijden. Zonder blonde bimbo, gelukkig. Dat schrikbeeld en alle sarcasme moest ik dus eerst over mijzelf uitstrooien voordat de zoektocht naar een cabrio kon beginnen. Even verwerken, uurtje op de sofa, "wil je erover praten?" hoor ik mijn zoon nog zeggen... Audi TT en Porsche Boxster Van onze shortlist viel de Audi het eerste af. Hoewel het eigenlijk een briljant ontwerp is, is deze auto van binnen en van buiten vooral een gimmick. Ik geloof echt dat het goede techniek is en zo, maar de ronde vormen zijn te ver doorgevoerd. De auto doet me nog het meest denken aan mijn Lenco draaitafeltje van vroeger. Bomvol tierelantijnen. Dat gaat vervelen, dacht ik. Een proefritje in een vergelijkbare coupe was absoluut lachen. Maar meer ook niet. Een buurtgenoot heeft een Porsche Boxster te koop staan, die ook nog voldoet aan de Wish list. Porsche rijden, cool. Of niet? Vriend van me heeft een 911, en kent inmiddels de nodige politieagenten omdat een Porsche nu eenmaal scherp in de gaten wordt gehouden. Ook klaagt hij over Johnnies en Hassans die hem uitdagen op de snelweg of bij de stoplichten. Irritant. Maar je verwacht wat van zo'n Porsche. De auto deed van binnen nog het meest aan een hoerenkast denken: rood fluweel en rood leer. Hoeft niet van mij. Reed prima, daar niet van, maar niet zo bijzonder als verwacht. De knopjes waren uit een VW Golf geleend en de middenmotor ligt inderdaad vlak achter de stoelen. Wat een herrie. "Mooi motorgeluid he?" zei de verkoper. Alsof hij Mozart op de draaitafel had liggen. Enfin, ook dat hoeft van mij niet. En zo werd de short list een lijstje met maar één naam erop BMW Z4. Zoektocht en fora Op Youtube werd ik een boel wijzer over de Z4 en met behulp van Wikipedia kwam ik er als volslagen auto-leek achter hoe dat met die benamingen zit. Ik koop dus geen Z4 maar een E85. En de automaat is dus niet zomaar een automaat, maar ofwel een 5-traps, ofwel een 6-traps, ofwel een SMG... Die laatste heb ik mee gereden, de voormalige auto van CorvH alhier. Schitterend, maar SMG is verdorie helemaal geen automaat! Het is een schakelbak die doet alsof. Leuk voor even, maar ik wil niet na hoeven denken over schakelen, want dat hoeft in die Lexus met CVT ook niet. Of stond CorvH op een ander forum? Ineens blijk ik op drie verschillende fora info te moeten en kunnen vinden over de Z4: bmwzforum.nl (hier), z4forum.com en bmwdriversforum heeft er ook een sectie over. Terwijl ik probeer informatie te kanaliseren en te verzamelen, versnippert de informatie zich over meerder gebruikersgroepen. En welke Z4 heeft nou een 5-traps automaat en welke een 6-traps? En waarom zit ik ineens in een Z4 met M afwerking en een M stickertje achterop, terwijl de auto verder een gewone Z4 is? Wat doet die M daar en waarom schraapt deze auto steeds met z'n buik over de straat? Het lijkt wel een teckel. En is zo'n verlaging weer ongedaan te maken? En hoe zit dat met die stekker waarmee je de boardcomputer kunt uitlezen? Moet de auto echt een 3.0 zijn of is 2.5 ook genoeg? Zijn er harde redenen voor die 3.0 of is dat arbitrair? Kortom: ik zweef nog rond in een blur van vraagtekens op zoek naar een geschikte auto, maar de fun is al begonnen. Help...
-
Hi Ries1970, Persoonlijk vind ik dit een strakke actie. Je wilt niet elke verkeersdrempel of hondendrol schuin hoeven aan te snijden. Vraagje: wat heeft dit geintje ongeveer gekost?