Ga naar inhoud

/FastFun

Member
  • Items

    6
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    Z3
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    Friesland

/FastFun's prestaties

1.8 member

1.8 member (1/12)

0

Reputatie

  1. Op zich is dit een mooi moment voor de juiste keuzes. Als je het in een groot verband zet is Joomla een (prima) alleskunner terwijl het huidige forum en de wiki op zichzelf staande toepassingen zijn. Voordeel van Joomla is naadloze integratie. Voordeel van Moin-wiki plus forum is robuustheid. Met Python onder de motorkap en een rechtensysteem middels ACL's zie ik Moin-wiki als een uitstekende oplossing die te verkiezen is boven MediaWiki (daar hebben we de nodige vergelijkende tests mee gedraaid). Tel daarbij op dat ook Moin de belangstelling van Joomla geniet (http://forum.joomla.org/viewtopic.php?f=47&t=274152) plus de exportmogelijkheden via DocBook en dan is de keuze voor mij redelijk helder. Voor zoiets lijkt mij ook dat Joomla een uitstekende keuze is.
  2. Drukdrukdruk, geen tijd voor het forum maar... ik heb wel een wiki gemaakt om te testen. Je vindt hem op http://z3.viaisn.org/ (een tijdelijke url, zou beter wiki.bmwzforum.nl kunnen worden). Vooralsnog heb ik hem dichtgeknepen om spammers geen kans te geven. Je kunt dus niet zomaar inloggen en bladzijden bewerken. Daarvoor moet je een account aanmaken op http://z3.viaisn.org/GebruikersVoorkeuren en dan mij even je inlognaam mailen zodat ik je kan toevoegen aan de schrijfgroep. Als er animo is dan kan deze procedure vervallen maar dat betekent wel dat spam actief verwijderd moet worden (hetgeen op zich heel makkelijk gaat).
  3. Een wiki is een site waar iedereen makkelijk informatie kan vinden maar ook kan toevoegen en bewerken. Met een wiki kunnen we een goed 'naslagwerk' bouwen omdat je een helderde gestructureerde site krijgt. Dat is de toegevoegde waarde voor het z3forum. Wie wikipedia kent weet hoe het werkt. Een forum heeft meer een discussiekarakter en is daardoor wezenlijk anders. Voor alle duidelijkheid: het zal dus ook nooit zo zijn dat de wiki het forum vervangt, het is een aanvulling. De wiki die aangeboden wordt is 'MoinMoin' met een menuaanvulling. Een voorbeeld daarvan is deze site. Uiteraard worden de kleurtjes etc. vervangen en wordt de penguin vervangen voor een Z-logo al ben ik persoonlijk ook verzot op die penguin :-) Over spam: zowel fora als wiki's kennen het probleem van spammers. Bij een wiki kun je dit beperken door schrijvers expliciet schrijfrechten te geven (met de hand). Je kunt ook de meest recente wijzigingen goed in de gaten houden en spam verwijderen maar dan moeten er ook voldoende actieve schrijvers/betrokkenen zijn.
  4. Hoe raad je het! Ik heb getracht de admins te mailen maar dat lukte niet (althans mijn 'sent items' is leeg). Had het graag even opgenomen met de organisatie uiteraard. Ik probeer een pol...
  5. Klopt. Alleen gebruiken wij andere software waarmee je makkelijker met rechten kan werken (voor de techneuten: moinmoin met een ander jasje zoals http://kernelnewbies.org en http://ffii.org/). Zonder iemand tegen de schenen te willen schoppen: een forum is gewoonweg niet bedoeld om een site met gestructureerde informatie te vervangen. Een forum is uitstekend geschikt voor vragen met (niet al te lange) antwoorden. En met zoeken kom je inderdaad een heel eind natuurlijk. Zo'n wiki is lekker flexibel, jij verbetert mijn spelfouten, ik vul een tekst wat aan en iemand anders gooit er een toepasselijke foto bij bijvoorbeeld. Het is een solide basis die - bij voldoende enthousiasme - groeit en groeit. Daarnaast is er goed versiebeheer zodat vandalisme en spam makkelijk bestreden kan worden (je kunt ook bewerkrechten beperken tot een groep mensen). Het werk valt wel mee: het is niet veel meer dan een goed stijlblad en wat logo's met enkele basisconfiguraties. Als je bestaande teksten uit het forum wil overzetten dan haal je je wel een bult werk op de hals. Ik betwijfel of we dat wel willen. Een interessante aanvulling lijkt het mij zeker. Als er serieus interesse is dan zouden we een test kunnen doen met http://wiki.bmwzforum.nl. De werkwijze lijkt veel op wikipedia dus aanvullingen en wijzigingen doorvoeren is net zo moeilijk als en brief typen.
  6. Beste mensen, ik ben nieuw op dit forum en zal mij even voorstellen (voor zover van belang) Het is niet de eerste keer dat je in een Z3 zit maar je gaat toch onwennig achter het stuur van je nieuwe aanwinst zitten. De handen die gedrukt zijn zijn stevig: ik besef heel goed dat iemand afstand doet van iets waar hij zielsveel van houdt. De motor loopt al en als de deur dicht is denk ik als eerste: "Voorzichtig jongen, je staat midden in een porcelijnkast en zorg dat die motor bij deze winterse temperatuur niet te snel belast belast wordt". Ik rij heel voorzichtig weg in de wetenschap dat ik in een raket zit en de verkeersdrempels als asteroïden op mij af komen. Op weg naar huis wen ik langzaam, regel de temperatuur, ontspan en trek voorzichtig een sprintje en ontdek dat die honderden pk's goed onder controle te houden zijn. Mijn buurman - een voormalige BMW-dealer die mij enorm geholpen heeft - rijdt voor mij en op de afsluitdijk zou ik stoppen om hem ook zijn pleziertje te laten hebben. Jaren eerder was ik al tot de conclusie gekomen dat een Z3 bij uitstek lekker loopt met een open kap en een snelheid die niet veel boven 100km/uur ligt. Maar mijn adrenalinespiegel stijgt als ik de sluizen met 70km/uur voorbij rij. Ik schakel terug en bij het bord 'einde 70' trap ik het pedaal vol in. Nauwelijks heb ik tijd om te schakelen en na luttele seconden gaat de naald over de 180. Mijn hart heeft ook een hoger toerental en zuigt vacuum als ik hem uit laat rollen. Ik stop op een parkeerplaats en wissel. Wat een belevenis, wat een kick! Een gewoonte ga ik hier zeker niet van maken want je hoeft er geen moeite voor te doen om je rijbewijs kwijt te raken. Thuis rijden we hem de goed verlichte garage in en dan pas wordt duidelijk wat een kroonjuweel het is. Los van de vele kleine en grote aanpassingen die de vorige eigenaar heeft doorgevoerd is deze auto echt geconserveerd door de jaren: geen krasje en geen deukje, nauwelijks een kreukje in het leer en onder de motorkap alles in het vet: geen spoortje corrosie. Ik besef nu pas dat ik met de auto een verbond heb gesloten: poetsen, wassen, onderhouden en meer dan mij lief is waarschijnlijk. Deze auto moet behouden blijven! En de eerste mensen beginnen al met de vingers op hun voorhoofd te tikken want er komt een mooie extra deur in mijn kantoor waar ik hem stal: naast mijn bureau, lekker droog en warm. En als een klant naar binnen loopt dan heb je meteen een leuk aanknopingspunt voor een gesprek. Het Z3-forum is een M-rijder kwijt maar heeft er ook weer een bij. Mogelijk weet iedereen hier prima de weg maar ik zie dat het forum ook wat misbruikt wordt voor publicaties die eigenlijk beter op een vaste webstek geplaatst kunnen worden. Misschien denk je nu: "Die vent komt hier net binnen, meteen commentaar, waar bemoeit hij zich mee." Tot voor enkele dagen geleden had ik nog nooit van dit forum gehoord, daardoor valt het mij op en bovendien bedoel ik het goed. Het toeval wil namelijk dat ik een op een laagbelaste internetserver wel wat plaats heb voor een wiki. Voor de mensen die nog nooit van een wiki gehoord hebben: een wiki is een site waar iedereen (en dat is heel belangrijk) extreem makkelijk informatie kan plaatsen en veranderen. Je kunt er dus makkelijk onderwerpen in een logische structuur gieten. Welke banden? Hoe regel ik mijn winterstalling? Onderhoud, vraag en aanbod, enzovoorts. Enfin je snapt het al: ik wil best wat doen voor de gemeenschap van mensen die samen het z3forum vormen door zonder kosten een wiki ter beschikking te stellen die vaste informatie kan bevatten naast het communicatieforum. Als er interesse is dan hoor ik het wel. Groet, /FastFun
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.