Mijn vriendin heeft momenteel een BMW Z3 2.0i van bouwjaar 2000. Het is letterlijk een full-full option en in perfecte staat. Door alle optie’s; de 18” BMW velgen, de vele M onderdelen en het fantastische vollederen interieur ziet hij er super uit. En rijden doet deze ook super.... Maar het kan zijn dat deze in 2008 eventueel ingeruild zal worden............ voor een krachtiger M-exemplaar! De huidige Z3 is dus een face-lift exemplaar met de geupdate achterophanging, de dikkere (mooiere) kont, het dubbel gelaagde cabriodak, enz. Van de gewone Z3 exemplaren weet ik redelijk veel. Maar van de Z3M roadster heb ik minder kennis. Ik weet dat er wereldwijd +/- 15.000 exemplaren zijn gemaakt en dit met 2 verschillende motoren. De Z3M roadster met S50 motor (321 PK) is blijkbaar geproduceerd van 1997 tot en met 2000. En de laatste serie met de S54 motor (325 PK) van 2001 tot en met 2002. Ik spreek natuurlijk over de Europeese Z3M en niet over de USA exemplaren. De meeste Z3M roadster’s die je 2de hands te koop kan vinden zijn van de bouwjaren 1997, 1998. Z3M exemplaren van meer recente bouwjaren zijn blijkbaar zeer moeilijk te vinden. Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat van de M roadster met de S54 motor maar 283 Europese exemplaren (met stuur links) zijn. Of zijn er andere redenen? Zijn er bij de Z3M roadster ook veranderingen (buiten de motor) geweest in de loop van de bouwjaren. En zo ja welke? Als ik een Z3M roadster van bouwjaar 2000 of 2001 tegen kom, dan hebben deze steeds de oude pre-face lift kont en de achterlichten van de oudere Z3 modellen. Hoe komt dit? Is de Z3M nooit mee geupdate, zoals bij de andere Z3 modellen vanaf bouwjaar 1999 wel het geval was? En waarom heeft BMW dit dan niet gedaan? Normaal gezien zijn update’s en modelveranderingen toch voor heel het gamma en dus ook voor de M-exemplaren. Als BMW de E46 coupe update met nieuwe lichten en dergelijke, dan kreeg de M3 deze natuurlijk ook. Zeer bizar dat dit bij de Z3M roadster niet geval was. Hoe zit het met het dak van de Z3M roadster? Vanaf bouwjaar 1999 had de gewone Z3 roadster een nieuw type van cabriodak. Het was uitgerust met een tweede binnenste laag en zo werd het dak stiller en was het tevens ook mooier afgewerkt aan de binnenkant. Kan je dit geupdate dak ook op de Z3M roadster vinden? Zijn volgende zaken standaard op de Z3M of ook optie’s? Airco, verwarmde zetels, rolbeugels en electrische kap. Zijn er bepaalde zwakke punten aan de Z3M of punten waar je zeker moet op letten bij de M-versie’s. Moet de Z3M speciaal onderhouden worden? Ik heb eens iets opgevangen van de Vanos, maar wat moet hier dan specifiek mee gebeuren? Thanks,