Ga naar inhoud

evz3

Member
  • Items

    96
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    Z3, Ampera, Insight
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    Aadorp
  • Interesse(s)
    Alles omtrent techniek, elektronica, metaal verspaning, lassen, CAD ontwerp, muziek / geluid, Elektrische Z3's :-)

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

evz3's prestaties

1.9 member

1.9 member (2/12)

6

Reputatie

  1. evz3

    CV stuk getrokken

    Niet zo bedoeld 😆, al maak ik we wel oprecht zorgen om de gezondheid van de aandrijving. De nieuwe motor weet de boel flink te stressen 😬 Wat ik momenteel verdenk is dat de aftermarket CV niet goed is geweest mbt de slijphoek van de kogelager banen. Als daar een afwijking in zit wordt het binnenste deel van de CV een kant op gemasseerd... De uitslag van het binnenste deel wordt beperkt door de kooi... Maar de kooi van de aftermarket CV is erg dunnetjes.... Had voor een oude CV bewaard ... Daarmee ben ik deze week naar mijn werk geweest. Echter zou ik graag de rechter kant ook weer willen vervangen met degelijk oude CV' s... Binnenkort maar op de demontage websites kijken :-)
  2. evz3

    CV stuk getrokken

    CV stuk getrokken Ondanks adviezen niet de straat op te gaan, wel besloten om even met de Zed te rijden. Mijn doel was om te controleren of mijn wielhop opgelost was. Wielhop was praktisch ogpelost tot het moment dat ik geen aandrijving meer had. Dat maakte een abrupt einde aan de rit. Ondanks de nare Corona situatie bleek mensen erg gewild te helpen met duwen van deze 22 jaar oude roadster :-) Resultaat: Linker CV stuk. De CV heb ik ~ 1000km geleden vervangen voor een nieuwe. Een Ruville CV koppeling revisie kit compleet met birfield koppeling, blikjes rubbers en cv vet. De slijtage lijkt zich te concentreren rond de buiten rand. Nu mijn vraag. 1. Waar zit de CV slijtage bij een gezonde (Z3) CV koppeling? 2. Heb ik iets over het hoofd gezien met het swappen van eenfacelift achter-as? 3. Zijn de rubbers wellicht te zacht zodat ik teveel toe spoor krijg tijdens acceleratie en de CV uit zijn verband trek? Hieronder de foto.s Origineel vs revisie en de schade :-)
  3. evz3

    Z3 Diffuser

    Ahh geweldige controle. Wist niet dat dat kon met hun publiekelijk toegangelijke interface. Zou je het kenteken nummer willen verwijderen uit de post Best grappig dat het zo voor het oprapen ligt/lag
  4. evz3

    Z3 Diffuser

    Vraag1 Welke informatie heb je allemaal over de elektrische Z3 in de gegevens van de RDW? Ben wel benieuwd welke (meer) informatie beschikbaar is in hun systeem. Vraag 2. Hoe kom je aan die gegevens ? ps: wat een mooi cabrio weer !
  5. evz3

    Z3 Diffuser

    @Tja en Pimgmx, Nu maak je mij wel nieuwsgierig, hoe zijn jullie dat te weten gekomen? Mijn kenteken staat toch niet op het internet? Of heb ik toch ergens een foto vergeten te wissen van kenteken gegevens.
  6. evz3

    Z3 Diffuser

    Dat er maar 1 elektrische Z3 in nederland is kan best kloppen! SInds september 2012 is ie helemaal klaar en geregistreerd als elektrisch. Heb er toen maar even mee kunnen/willen rijden, het nederlandse weer zat al snel tegen, pekel is een no-go. Ook dit jaar wilde eerst maar niet vlotten met de mooie dagen, maar nu heb ik er zo'n 6000km mee gereden. Echt fantastisch. In (Korte) bochtjes in de 2e versnelling wegtrekken is echt leuk. (semi driften/veel wielspin). Het beperkte (14kWh) accu pakket maakt wegen kennis, vooruit plannen voor (nieuwe) langere afstanden soms noodzakelijk, maar het geeft enorm het pioneers gevoel om alternatieve zuinigere routes te rijden. Ik moet het eigenlijk niet zeggen, maar het is tot op heden altijd gelukt om zonder imago schade (niet) aan te komen! Binnenkort ga ik echt gebruik maken van een laadpaal om de afstand te kunnen overbruggen.
  7. evz3

    Z3 Diffuser

    Klus was eventjes uitgesteld, maar met de slechte dagen van afgelopen weken toch maar de knoop door gehakt. Ingeschakeld: een professional met tijd. kunstof las-apparaat + plamuur + spuiten = een unieke Z3 bumper. (geen foto shop v.d. bumper) Mooi eh
  8. Sander, dat is het klant tevredenheids filter. BMW wil jou niet op de stoep hebben als je motor temp naaldje buiten het 'ideale' midden staat. Er zit een softwarematig filter op dat de naald in het midden zet als de temperatuur binnen door BMW gestelde toleranties tbv de klant af te lezen temperatuur naald ligt.... Leuk dat de Z4 en Merc wel echte gradens aangeeft.. Als je een motormanagement can-bus systeem uitlees apparaat hebt kan je de motor temperatuur zien die naar de brandstof computer gaat. Die klopt meestal wel anders krijg je op den duur problemen met de 4-gas meting.
  9. Hoop dat het snel verholpen is. Mocht je toch vaak korte ritjes blijven rijden met de verbrandings motor... of vaak met erg koud weer op pad moet helpt het om een deel van je radiator in de wintermaanden af te dekken. Je koelsysteem is zo erg overbemeten (moet ook in arizona de boel koel kunnen houden) dat met koud weer en snelheden onder 100km/h het KVS amper op temperatuur komt..(thermostaat laat genoeg warm KVS door) De temperatuur meter op je dashboard vind alles prima tussen 80 en 95C, zit software in welke de naald in het midden zet en pas buiten het midden laat komen als het goed mis is. Ook de kachel niet gebruiken in de opwarm fase helpt ook ;-)
  10. Geen verkeer irritaties, iets anders. Snelheid en snelle auto's in het openbare verkeer is maar een heel precair iets. Tis geen race baan. Het valt mij dit op dat BMW verkopers snel opmerkingen maken over een feit dat ik als 1e/2e auto een Volvo rijdt... Ze beginnen spontaan dwaas te lullen over dat Volvo's traag zijn en dat ik de BMW M-zoveel etc moet hebben. Kijken ze soms direct op de RDW kenteken site om te zien hoeveel PK's/KW's de huidige auto heeft van de bezoeker? Laat toch zijn!
  11. Deze avond overkwam mij iets totaal nieuws. Het contactslot van de Z3 liep iets stroever dan normaal, toch ging deze nejes van stand 1, naar 2, tot aan 3e waarnaa mn (elektrische) autootje klaar was om te rijden.. Even uit de garage gereden om wat makkelijker de spullen in te kunnen laden. (Bezig met verhuizen) Draai ik de sleutel van stand 2 naar 0, voel ik dat er iets mis gaat.. De beweging ging zonder weerstand en voordat ik het door had, zat ik met de sleutel in mn hand stom verbaasd te kijken hoe het contact slot in stand 2 bleef staan met de sleutel er uit! Eerste gedachtem Oei!!? Doem scenario's van moeten vervangen van de complete slot/stuur inrichting gingen even door mn hoofd. Ook was het vrij irritant om het voertuig niet af te kunnen schakelen. Dat heb ik weten op te lossen door in mijn geval een aantal beveiliging actief te laten worden waardoor het Hoogsspannings gedeelte afsloot, om vervolgens de 12V accu te ontkoppelen. Na onderzoek in de BMW service handleiding kwam ik er achter dat het cylinder slot verwijderd kan worden door de sleutel in de stand accesoires te draaien en een stugge draad in een hiervoor bedoelde opening naast die van de sleutel te steken... Echter was het met geen mogelijkheid de sleutel nog rond te draaien. Dat ging niet werken. Een beetje baldadig ging ik los schroeven wat er los te schroeven viel, 2 schroefjes bij het stuurslot, verborgen onder een rode laag verf (ook genoemd in het BMW service boek door Benley pub.) er uit gedraaid, kwam het contactslot, welke de elektrische schakelaar bevat vrij van het stuur. In het aluminium frame van het stuur & slot stak een as uit welke de schakelaar bediend bij het draaien van de sleutel. Baldadig was ik al en besloot deze as terug te draaien met een knijp tang terug naar de stand 0 zonder de sleutel te gebruiken... Gelukt!!! De as viel terug in het aluminium frame, en de sleutel werkt weer zoals het moet. Uiteraard is er iets niet lekker, ik ga op zoek naar een nieuw cylinder slot. Maar ik hoop dat mn ervaring ellende kan voorkomen voor mensen die op pad zijn met hun Z3. Benodigd gereedschap. Schroevendraaier plat : tbv schroefjes onder stuur/slot welke verborgen zitten achter de verf. Knijptang of erg sterke vingers :-) om de as terug te draaien. Uiteraard moet ook de onderste plastic kap van het stuurkolom verwijderd worden. Zo, mn avond planning verpest, maar de Z3 rijdt weer met de vrije keuze om deze af te kunnen schakelen. Groeten, Steven.
  12. evz3

    Vervangen koppeling

    Dit hangt af van de rijstijl / wegen soort dat gereden wordt. Als je altijd op de snelweg zit ipv in de stad dan kan dat factoren schelen. Een collega van mij heeft ooit een koppeling van een V70 vervangen bij 500dkm (2e eigennaar vanaf 140dkm). Terwijl de meesten op 200-250dkm zitten voor het vervangen. Preventief onderhoud kan zonde zijn , zeker met iets als een koppeling. Als deze slecht wordt merk je aan doorslippen bij 'volgas'. Je hebt een 1.9? dan zou je kunnen proberen in de 4e of 5e versnelling tijdens volgas de koppeling even in te trappen zodat de toeren omhoog schieten om vervolgens direct het koppelingspedaal los te laten. Zakken*1 de toeren abrupt: Perfect. zakken de toeren niet of matig, dan direct stoppen met het experiment en de koppeling / drukgroep vervangen ;) *1 toeren terug (+ een beetje) naar waarde voordat het koppelingspedaal bediend werd
  13. if you pay peanuts you get monkeys (goedkoop is duurkoop)
  14. Ook maar eens inhaken op deze leuke spreuken. "Er is geen groter belang dan het eigenbelang."
  15. Weet je zeker dat het via het 3e remlicht naar binnen komt? Ik kan mij voorstellen dat het plaatsen van een nieuw afdichtingsrubber er nog stof/vuil tussen het rubber en lak van de auto zit. Grondig schoonmaken alovens het remlicht terug te plaatsen? Kit is lastig indien je/iemand er weer bij moet. Wat ook kan, is dat het via de bevestiging van het cabriodak naar binnen komt. Daar zit een niet uithardende butylrubber kit tussen welke met de jaren door en door... gemasseerd wordt door de krachten die op treden tijdens het rijden en nu wellicht geen 100% sluiting meer vormt tussen je lak en cabrio-kap. Dat kan je controleren door achter je baggage ruimte lamp te gaan kijken of daar door vocht-verkleurend papier (a4'tje met goedkope vilt-stift aanstrepen kan ook) achter te schuiven. Doe dit dan wel zo dat het NIET tegen het lampje aan komt!!! 3e mogelijkheid is dat het via de achterlichten naar binnen komt. Dit heb ik zelf ooit gehad met mn S60 nadat deze achterlichten er tijdelijk uit geweest zijn en de boutjes onvoldoende aangehaald zijn :-) (User error)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.