Hi, Vanmorgen om kwart voor acht zat ik al in de wachtkamer bij de RDW om onze Z3 'zonder afspraak' te laten keuren. Ondanks dat het al snel volstroomde met mensen die hun auto op afspraak kwamen laten keuren, was ik binnen een half uur aan de beurt en kon ik de auto de keuringshal inrijden. Aardige keurmeester die wel enthousiast werd van de Z3, maar ja met slechts 28.000 kilometers is de auto amper de verwarmde garage uitgeweest en nog helemaal nieuw... Na de keuring nog een kwartiertje wachten op de uitslag en dan in de rij voor de douane. Althans dat dacht ik. De uitslag kwam wel binnen een kwartier maar dat was iets heel anders dan ik verwacht had; De auto was afgekeurd! Ondanks de sublieme technische staat, was er één ding wat de keurmeester niet beviel: Het stads-/parkeerlicht in de voorbumpers schijnt niet alleen naar voren maar ook opzij en dat mag niet. Daar sta je dan, al m'n verweer dat die lampjes origineel zijn en dat alle Z3's (na de facelift) dat hebben, kwam niet over. Volgens de keurmeester was het 'iets amerikaans' en moest minimaal het lampje aan de zijkant afgeschermd worden. Daar krijg je het wel warm van, ik moest maar een nieuwe afspraak maken. Toch ben ik maar even naar een dealer gereden, eentje waar ik nog nooit geweest was en dan met zo'n lullige vraag. Gelukkig trof ik een superaardige werkplaatschef en had ik alle geluk van de wereld: voor een APK-steekproef was er heel toevallig net iemand van de RDW bij de dealer aanwezig. De werkplaatschef heeft vol vuur de RDW-keurmeester kunnen overtuigen dat het stadslicht zo hoort en origineel gemonteerd zit. Uiteindelijk is er telefonisch contact geweest tussen de BMW-dealer en en het RDW-keuringsstation en mocht ik terug naar het keuringsstation om de auto alsnog goedgekeurd te laten verklaren. De werkplaatschef is wel een kwartier voor me bezig geweest en ik hoefde als niet klant helemaal niets te betalen. Hulde voor BMW-dealer van Hooff in Veldhoven! Als m'n Z3 ooit onderhoud nodig heeft weet ik wel waar ik naartoe ga. OK, weer terug naar het keuringsstation, stempeltjes gekregen en alsnog in de rij voor de douane. Door de enorme drukte en omdat er maar twee man beschikbaar was nog wel drie uur zitten wachten. Ik had een wel heel globale opsomming van de gemonteerde accessoires vermeld en de strenge douanier geloofde daar natuurlijk helemaal niets van. Hij zou de lijst adhv het chassisnummer opvragen bij de importeur en zo de BPM berekenen Wellicht onder druk van de enorme rij achter me kwam de douanier na een half uur met een lijstje en zou het 'BMW-tje' zelf wel ff checken. Bij de door mij aangegeven metallic lak, leren bekleding en mistlampen werd door de douanier nog de airco en sideairbags bijgeteld. In de stress ben ik de andere accessoires vergeten te melden, dat kwam misschien ook omdat ik de sleutels met afstandbedening thuis had gelaten en alleen de reservesleutel bij me had. Dan werkt het alarm ook niet... Het was te koud om het electrisch dak te openen, en zo vielen de rolbeugels ook minder op. Waarom de 17" wielen, chrome interieur en exterieur pakket, het M-onderstel en de hifi-installatie niet geconstateerd zijn weet ik ook niet, ik dacht er zelf op de terugweg pas aan... (begin m'n forumnaam wel waar te maken). Uiteindelijk 1480 euro BPM moeten pinnen. Nu nog een paar dagen geduld tot het kenteken binnen is en de platen gemaakt zijn. Als die erop zitten poetsen en op de foto! Groeten, Charles