-
Items
33 -
Registratiedatum
-
Laatst bezocht
Persoonlijke Informatie
-
Auto(s):
E30 320i Cabrio, Z3 1.8, E90 318i, E46 320i touring, E46 318i, E30 318i
-
Geslacht
Male
-
Locatie
Nootdorp
-
Interesse(s)
Klassieke auto's in het algemeen.
Contact Informatie
Recente bezoekers van dit profiel
De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.
Victor Eggen's prestaties
1.8 member (1/12)
7
Reputatie
-
-
Ik heb dan wel geen z1 maar een e30 en die is technisch vrijwel identiek. Ik zit veel op e30 forums en facebook pagina's. Jouw teller probleem is daar ook veel voorkomend en 9 van de 10 keer zijn de accu's op de printplaat de oorzaak. Die man uit Duitsland heeft waarschijnlijk die accu's vervangen. Dit is overigens goed zelf te doen als je handig bent met een soldeerbout. Voor het geval jullie een specifieke site voor e30 onderdelen nog niet kende, hier zijn de accu's te bestellen. Letwel er zijn 2 versies. Welke jij hebt vind je alleen door de teller unit even te verwijderen. Ook de tandwieltjes heeft deze Tim. https://www.timsclassicparts.nl/c-5606724/tellerbak-revisiesets/
-
Wat heb je onlangs nog voor je (Z)ZZZ gekocht?
Victor Eggen reageerde op IvoZ3's topic in Foto's en Links
Dat is wat lastig te zeggen, denk aan opties die niet altijd aanwezig zijn zoals navigatie systemen, alarm installaties en aantal computers in de auto. Maar ik vermoed dat dit ergens tussen de 80 en 100 mA voor een redelijk uitgeruste moderne auto. Daarboven gaat een gemiddelde accu (60-80 Ah) namelijk niet langer dan twee maanden mee in ruststand. Maar als die van jouw het niet eens langer dan een dag meegaat ga je het verschil echt wel zien. Daarvoor hoef je het "normale" verbruik niet eens te weten. Je zult een daling met 'n factor 100 zien. -
Wat heb je onlangs nog voor je (Z)ZZZ gekocht?
Victor Eggen reageerde op IvoZ3's topic in Foto's en Links
Even een multimeter aansluiten tussen de accuklem en de accupool (het veiligste is de min pool) en op Ampere zetten, vervolgens de zekeringen er een voor een uittrekken en terug stoppen. Zie je een duidelijk daling in stroom (Ampères) dan heb hem te pakken. -
INSCHRIJFTOPIC Limborit XI - zondag 02 Juni 2019
Victor Eggen reageerde op Scorpion's topic in Toerritten
Roger, zijn de TomTom/Garmin bestandjes al beschikbaar? Ik ben erg benieuwd naar de route. -
Onderstel : Tonlager (Rubberlager achterasdrager) en draagarmrubbers
Victor Eggen reageerde op ltjl's topic in Techniek
Ja, de bout waarmee het Tonlager aan de carrosserie zit, is bij een normale E30 te verwijderen via een gat onder de bank. Maar een cabrio heeft een smallere achterbank waardoor de bout toegankelijk is achter de zijbekleding . Dus het uit de carrosserie tikken van het tonlager door dit gat heen gaat een uitdaging worden. Anders dan bij een Z3 zit de binnenste aluminium bus van het tonlager namelijk een halve centimeter in de carrosserie. Maar ook daar vinden we wel wat op. Daar is het een hobby voor toch? -
Onderstel : Tonlager (Rubberlager achterasdrager) en draagarmrubbers
Victor Eggen reageerde op ltjl's topic in Techniek
Oh, het erin persen heb ik met een wiellager "trekker" gedaan. Ik heb er helaas geen foto van gemaakt omdat dit eigenlijk redelijk voorzich spreekt als je hem ondersteboven bekijkt. De bovenste "bekken" niet hellemaal om de bout laten aansluiten maar juist de randen van het subframe laten aansluiten op de "bekken", eigenlijk precies zo als op de foto hieronder, dan heb je een mooie "cup" waarin het rubber nog enkele millimeters boven het subframe uit kan komen. En natuurlijk een cup aan de onderkant zodat je op de buitenste rand van het tonlager drukt en niet op het binneste gedeelte want dan belast je het rubber ertussen te veel waardoor het al stuk kan gaan voordat hij op zijn plaats zit. Als ik het bij mijn E30 Cabrio ga doen zal ik hiervan nog een foto maken. Bij een E30 kan het natuurlijk wel op de klassieke manier met een bout door het tonlager maar voor de foto zal ik de wiellager trekker gebruiken. -
Onderstel : Tonlager (Rubberlager achterasdrager) en draagarmrubbers
Victor Eggen reageerde op ltjl's topic in Techniek
Yes, de wegligging is weer helemaal top! Ik heb er nu de juiste spullen voor en er ervaring in, die wil ik best met andere delen. Mocht ik iemand kunnen helpen... -
Onderstel : Tonlager (Rubberlager achterasdrager) en draagarmrubbers
Victor Eggen reageerde op ltjl's topic in Techniek
Omdat het seizoen vroeg is begonnen heb ik vandaag de tonlagers maar even vervangen zodat ik niet alleen van het weer kan genieten maar ook van een goede wegligging. De oude tonlagers eruit trekken: Oude is eruit, de nieuwe erin gaat een stuk makkelijker als je hem eerst insmeert met groene zeep. Daarna is het een fluitje van een cent. De andere kant natuurlijk ook gedaan. Morgen even kijken of de wegligging is verbeterd. -
INSCHRIJFTOPIC Limborit XI - zondag 02 Juni 2019
Victor Eggen reageerde op Scorpion's topic in Toerritten
Ja leuk, ook hier weer 2x zonder diner. Weer een vader-zoon weekendje 👍🏻. Graag in een relaxed rijdende groep omdat dit keer mijn jongste zoontje (8 jaar) meegaat. -
Onderstel : Tonlager (Rubberlager achterasdrager) en draagarmrubbers
Victor Eggen reageerde op ltjl's topic in Techniek
Dit was precies zoals ik het eruit trekken ingedachte had. Bij een Z3 zit het binnenste gedeelte niet in een stukje de carresorie, dus het probleem zoals hij had dat er een stukje achter blijft zal je bij een Z3 niet hebben. Dit kan je overigens gemakkelijkere oplossen dan hij deed met een dremel, door eerst dikkebout (M14 dacht ik) onderin te draaien ("zelftappen") en daarna van binnen uit een draadeind in het gat te steken en met een hamer hier weer op te tikken. Daarna kan het eruit trekken met een poelietrekker en een pitmann worden gedaan. Het erin drukken doet hij door de binnenkant van de auto erin te betrekken i.p.v. tussen het subframe en de carresorie te 'klooien', dit gaat goed werken bij een E30 en die had ik nog niet bedacht en die vind ik werkelijk briljant! Voor de Z3 zal ik toch moeten terug vallen op eerder bedachte oplossingen. Ik ga dit eens van het voorjaar bij mijn Z3 en E30 proberen. Ik zal mijn bevindingen hier dan nog delen incl. foto's. -
Onderstel : Tonlager (Rubberlager achterasdrager) en draagarmrubbers
Victor Eggen reageerde op ltjl's topic in Techniek
Jan-Willem, weet jij wat de afmetingen moeten zijn van het stukje buis dat bij het erin persen dan bovenop het subframe moet worden geplaatst? Ik gok z’n 70mm doorsnede met 60mm binnenmaat en z’n 20mm “lang”. Klopt dat? 70/60 zijn in ieder geval de maten van de cup die ik op de foto heb gezet op de lengte na dan. Heb jij enig idee waar ik z’n stukje buis vandaan zou kunnen halen. Het lijkt allemaal veel werk voor de klus en 9 van de 10 zullen het uitbesteden maar het is voor mij een hobby en ik streef ernaar om zoveel mogelijk zelf te doen. Qua kosten ben je waarschijnlijk goedkoper uit om het uit te besteden maar ik vind het zelf veel te leuk om zelf te doen en een hobby mag wat kosten toch? -
Onderstel : Tonlager (Rubberlager achterasdrager) en draagarmrubbers
Victor Eggen reageerde op ltjl's topic in Techniek
Ik kan die bus vervangen door een dikke stalen ring maar die drukt dan meer op het middelste stuk. Opzich niet erg want dan drukt hij het rubber eerst enkele millimeters naarbeneden voordat hij op het metaal drukt dat onder het rubber zit. Hoeveel ruimte heb ik als ik niet alles los wil halen? -
Onderstel : Tonlager (Rubberlager achterasdrager) en draagarmrubbers
Victor Eggen reageerde op ltjl's topic in Techniek
Ik denk dat ik zo een werkende setup heb. Eruit persen, Het bovenste cupje is 52mm dik en dat is net 1mm dunner dan de inkeping. Maar wel dik genoeg om op de metalen bus te drukken, die onder het rubber zit. Erin persen: Van het voorjaar maar eens uitproberen. Ik moet daarvoor wel het subframe vergenoeg laten zakken om de bout eruit te kunnen halen waarmee het tonlager aan de carresorie zit. -
Onderstel : Tonlager (Rubberlager achterasdrager) en draagarmrubbers
Victor Eggen reageerde op ltjl's topic in Techniek
Jan-Willem, ik ga zeker geen bout doorzagen als dat niet nodig is, zeker als je ziet wat ze nieuw kosten €48 voor een bout! (https://bmwshop.ekris.nl/48077-bmw-z3-1.8-z3/nl/onderdelen/besturing&artikelid=11172&panelid=33_0998). Ik wil het verwijderen van het tonlager ook in eerste instantie proberen door hem eruit te trekken zoals in eerste plaatjes iemand deed (z'n U vorm eroverheen zetten en dan met een trekker om de rand van het tonlager en drukken op de U). Ik hoop dat ik bij het terug plaatsen van het tonlager de kogellagertrekker kan gebruiken, veel afwasmiddel gebruiken (of groene zeep). Mocht dat niet lukken dan zal ik het subframe zo moeten draaien dat ik de bout kan verwijderen en dan een van mijn spindel-pers tools kan gebruiken.