Ga naar inhoud

RicoBe

Member
  • Items

    21
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    4

RicoBe won de laatste dag op 5 juli

RicoBe had de meest gelikete inhoud!

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    Z3 M Roadster
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    Urmond

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

RicoBe's prestaties

1.8 member

1.8 member (1/12)

7

Reputatie

  1. AVVR in Reeuwijk! Volgens mij is Ruud ook op dit forum actief onder de naam roodkapje. Vanuit Amersfoort is dat maar 3 kwartiertjes rijden volgens mij. Succes!
  2. Het is gelukt! Vandaag de aandrijfas losgehaald (externe torx bouten zaten behóórlijk vast...!), de flens er zo uit kunnen tikken. Het achtergebleven stukje van de afgebroken bout kon ik zo met de hand eruit draaien. Gelijk ook de keerring, borgring en O ring vervangen. Alles zit er weer netjes op en geen enkel druppeltje olie of nattigheid te bespeuren, ook niet na een stevige proefrit. De ////M kan er weer tegenaan! @pimgmx nogmaals veel dank voor de info!!! Voor de moderators: moet ik een verslagje maken van deze reparatie, misschien een mooie How-To kandidaat?
  3. @Julie ik ben heel benieuwd naar het resultaat!
  4. @pimgmx weer bedankt! Je hebt een pb 😉
  5. @pimgmx dankjewel voor de reactie! Als ik het gebroken boutje vergelijk met de dikte van de flens, dan zou ik denk ik nog wel wat 'vlees' over moeten hebben van het restant van de bout wat ik dan met een griptang goed beet kan pakken en voorzichtig eruit kan draaien. Anders inderdaad een moer erop lassen en dan alsnog eruit draaien. Ik wilde proberen te voorkomen met een tap/bit te werken of uit te boren om risico's op beschadigen van de binnenste schroefdraad te voorkomen, want dan ben ik verder van huis. Ik ga het volgende week eens loshalen en kijken hoe het achter de flens eruit ziet. Klopt de procedure zo ongeveer? - Auto opkrikken - 6 externe torx bouten van aandrijfas losdraaien met E12 dop - aandrijfas loshalen en evt opbinden zodat deze niet op de grond valt - Binnenste deel van de flens los tikken/wrikken - flens kap losschroeven dmv de 6 M8 bouten (waarvan 1 afgebroken dus) - Reparatie uitvoeren, alles schoonmaken en alles weer in omgekeerde volgorde monteren Ik wil gelijk de keerring en O ring in de flens en de borgring waarmee de aandrijfas 'vastklikt' meevervangen. Hier heb ik op Youtube en andere fora nuttige info over gevonden. Als ik het goed begrijp van andere fora, dan hoeft de vloeistof van het differentieel niet afgelaten te worden (deze is namelijk recent ook nog vervangen). Even kijken of ik genoeg ruimte heb met de rechter uitlaatpijp die er langs loopt. Op het oog lijkt er genoeg ruimte te zijn, anders moet de einddemper plus het stuk pijp wat eraan zit ook nog eraf om ruimte te creëren. Mis ik nog iets? Of zeg ik iets wat niet klopt? Nogmaals dank!
  6. Beste mede-forummers! Vandaag kwam ik erachter dat helaas een boutje is afgebroken van de rechterflens aan het differentieel waar de aandrijfas op zit gemonteerd. Zie bijlage voor een foto. Het gaat om de binnenste flens waar de 8 M8 bouten in zitten. Een daarvan is kapot. Er lekt wat differentieel olie langs die plek (niet veel). Ik ben zelf redelijk technisch maar om te beoordelen of deze klus goed zelf te doen is heb ik een instructie nodig. Iemand die weet hoe dit vervangen moet worden? En die mij kan voorzien van heldere instructies? Waar op te letten etc.?
  7. Mocht je besluiten de Z3 M velgen toch te verkopen, stuur mij dan even een berichtje! Ik zoek een goede set voor mijn Z3 M... 🙂
  8. Ik heb zelf een Supersprint einddemper op mijn Z3 M en ik vind hem zelf perfect. Niet overdreven luid, maar een mooie grom/brom die inderdaad net boven de rest uitkomt maar die het geluid van de 6 cilinder eer aandoet. Gaat mij wel ook met name om de fun die ik zelf van heb in plaats van dat mensen mij horen 🙂
  9. Dankjewel @Maurits inmiddels inderdaad via Downloads in het menu gelukt!
  10. Beste mede-ZZZ(Z)-ers, Ik merkte dat op de pagina van de HowTo's (waar alle linkjes staan naar de pdfjes van de handleidingen) vrijwel alle links niet meer werken. Ik krijg een foutmelding die er uitziet zoals in de bijlage. Wie kan mij voorzien van de nieuwe/juiste links of kunnen de beheerders van het forum hier iets in betekenen? Ik verneem graag. Het zou erg zonde zijn als zoveel kennis niet meer bereikbaar is voor de leden!
  11. Beste mede-forummers! Ik ben op zoek naar een zwarte BMW Z3 persenning / tonneau. Deze moet wel echt in een zo goed als nieuwe staat zijn (dus onbeschadigd en zonder gebruikssporen). Ze zijn tegenwoordig volgens mij toch wel lastig te vinden / verkrijgbaar. Wie heeft iets aan te bieden of weet iemand? Alvast bedankt!
  12. Hallo, Ik merk zelf het verschil niet zo duidelijk moet ik zeggen. Mijn ZZZ'tje stuurt wel wat zwaarder dan alle super moderne auto's (met elektrische stuurbekrachtiging) natuurlijk, maar dat vind ik juist lekker. Ik kan me wel voorstellen dat de stuurbekrachtiging bij Z3 afhangt van het toerental. De pomp is namelijk aangedreven met de multiriem over de poelie. Als de auto hogere snelheden heeft, draait de motor over het algemeen dus ook hogere toerentallen en dat zou kunnen betekenen dat de stuurbekrachtigingsolie meer/beter wordt rondgepompt, wat een lichter gevoel in het stuur kan betekenen. Als het verder goed functioneert en er lekt niets (check reservoir stuurbekrachtigingsolie, de slangen en de pomp), dan zou ik me er niet te veel druk om maken
  13. Inderdaad wat Tja al zegt bedrading controleren. Anders van binnenuit met een multimeter aan het slotmotortje spanning meten en tegelijk slot bedienen. Zo kun je achterhalen of het motortje nog wel de juiste spanning krijgt bij signaal 'sluiten'. Zo kun je uitsluiten of de bedrading nalaat, of dat van het motortje de 'sluit' functie defect is. Ik weet niet welke spanning het motortje moet krijgen, misschien iemand anders op dit forum? Of anders elektrisch schema er even op na kijken. Ik ben wel bang dat je elk slot zo zult moeten nalopen (links, rechts en achter). Ik kan me voorstellen dat als één motortje niet mee wil doen, geen enkel slot op sluiten zal gaan. Moet je wel volgens mij even je deurpaneel eraf halen. Bestel preventief nieuwe witte clips bij de dealer, die gaan graag kapot namelijk.
  14. Ha Jan-Willem, Ik heb hier ook naar zitten zoeken. Wat ik gevonden heb zijn 'afwateringsbakjes' links en rechts net achter de stoelen. Als je de bekleding achter de stoel voorzichtig een beetje lostrekt, dan zie je ze verschijnen. Eventueel moet je de binnenste instaplijst (zwart) even lostrekken om de bekleding goed los te krijgen. Op het afwateringsbakje zit een rubberen dopje, check even of die nog aanwezig is, anders gaat de boel lekken. Onderin zit een gaatje, dat is volgens mij het afwateringskanaal. Bij mij kwam er bij voorzichtig doorprikken en blazen nogal wat troep uit. Verder ben ik ook onder de auto gaan liggen en heb ik net achter het rechter voorwiel een rubberen tule gevonden, ook dit lijkt een afwateringskanaaltje. Ook hier na voorzichtig doorprikken/blazen kwam er veel troep uit. Heb helaas geen foto's gemaakt maar ik hoop dat het zo toch een beetje duidelijk is. Ik zal kijken of ik een duidelijke foto kan maken van de onderste tule. Verder erop letten dat de rubberen prop aan de bovenkant van de A-stijl rubber nog intact is, anders loopt het water onder je softtop in. Zie de HowTo op dit forum ("lekkage A-stijl rubber" of zoiets geloof ik). Die heb ik bij mij ook preventief afgekit met een transparante, elastische en hitte-bestendige kit (Bison Poly-Max Mastic geloof ik). Succes!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.