Beste leden,
Aangezien ik hier nieuw ben, zal ik mij eerst even voorstellen!
Ik ben Norman en houd erg van sleutelen aan auto’s. Het sleutelen doe ik in de doe-het-zelf garage bij mij in de buurt. De BMW Z3 2.0 die ik van de zomer heb gekocht is mijn eerste sportauto. Hier ben ik erg blij mee. Open rijden is echt top en de hardtop voor in de winter bevalt mij ook erg goed.
Helaas is de auto na een maand na aanschaf in de problemen gekomen en dit probleem krijg ik niet verholpen. Ik ben nu alweer 5 maanden bezig om het probleem te verhelpen en verschillende garage’s langs geweest. Hierom wil ik graag advies van jullie omdat ik al heel wat heb vervangen en de problemen zich voor blijven doen.
Het probleem is als volgt:
-DSC, EML en Motor waarschuwingslampje gaan na een paar kilometer branden. Bij heftig accelereren (na opwarmen uiteraard) gaan deze lampjes na elke seconden branden. Bij rustig rijden duurt het gemiddeld zo’n 20 km.
-ASL, EML, Engine waarschuwingslampje gaan soms uit bij opnieuw starten van de motor. Even later springen ze weer aan.
-Bij het aanspringen van de lampjes komt hij in de noodloop; vermogen neemt daarmee af en de motor begint te stotteren.
-Bij het uitlezen met de Autel Maxisys Pro krijg ik de volgende 4 foutcodes:
1. DME Motor electronica MS42 (fout|2):
64, DME: Regeleenheden zelftest (OBDII: P06-1; EUIII: P0601)
A9, DME: Motorgasklep-eindfaseuitschakeling na diagnosestoring.
2. ASC MK20 Automatische stabilisatie regeling (fout|1):
94, ASC: CAN-datastoring van de DME/DDE
3. MRS Meerdere veiligheidssystemen III/IV (fout|1):
16, MRS: sensor voor zij-airbag links (denk niet dat deze fout uitmaakt)
Wat ik zelf heb gedaan ondertussen, helaas zonder resultaat:
Gasklephuis schoongemaakt, werkte niet.
ECU-module laten controleren. ECU is goed volgens dat bedrijf.
Gasklep vervangen nadat ASC en EML lampjes weer gingen branden. Krijg nog steeds de tweede foutcode (misschien door noodloop?).
Katalysator lekte en gelast.
Hardy schijf en midden-as lager vervangen want auto begon te trillen in aandrijflijn. De hardyschijf was er verkeerd op gemonteerd. Dit bleek aan de pijltje op het rubber van dit onderdeel.
Bij elke ingreep heb ik alle codes elke keer gewist. Volgens mij is dit de manier van “inleren”. Corrigeer mij alstublieft als dit niet klopt :).
Verdere opvallende dingen waar ik vraagtekens bij heb zijn:
De Z3 heeft een after market sportonderstel; wellicht zorgt dit voor te veel trillingen en zijn hierdoor aansluitingen op bedrading niet meer goed?
Klepdeksel lekt iets.
Bij het uitlezen merk ik op dat bij het kopje Koelvloeistof, radiator uitlaat een negatieve temperatuur meting staat van -48 Celsius. Nu vraag ik mij af of -48 Celcius negatief is omdat het de “uitlaat” is en ze er dus een negatief teken voorzetten. Of dat het apparaat dus helemaal niets leest want -48 C kan natuurlijk helemaal niet. Het lijkt er op dat de radiator niet aanspringt maar EML en ASC gaan te vroeg aan hiervoor volgens mij.
Hopelijk kan iemand mij een goed advies geven zodat ik dit probleem zo snel mogelijk kan verhelpen!
Alvast ontzettend bedankt en met vriendelijke groet,
Norman