Ga naar inhoud

BMWZ3NOR

Member
  • Items

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    Z3
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    Utrecht
  • Interesse(s)
    Hobby sleutelen in verenigingsgarage

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

BMWZ3NOR's prestaties

1.8 member

1.8 member (1/12)

0

Reputatie

  1. Valeo koppelingsset met vliegwiel - Enkel massa vliegwiel Goedendag, Zelf heb ik een BMW Z3 2.0 en ik wil de koppelingsplaten, drukgroep vliegwiel etc vervangen. De drukgroep is niet goed meer, in het dubbelmassa vliegwiel zit speling en de koppelingsplaten zijn aan de buitenkant lichtelijk versleten. De orginele dubbel massa vliegwiel zit er nog in, eigenlijk had ik verwacht dat er iets anders in zou zitten gezien de auto nu over de 200.000 km heeft gereden. Nu ben benieuwd naar de ervaringen van een valeo koppelingsset met vliegwiel - Enkel massa vliegwiel. Deze koppelingsset is bedoeld als vervanging van een dubbelmassa vliegwiel. Normaal gesproken vangt de dubbelmassa de krachten op met de veren in het vliegwiel. Bij deze Valeo koppelingsset zitten er speciale veren in de koppelingsplaat die de krachten opnemen. Ik heb gelezen dat enkelmassa ook betrouwbaarder is en wat lichter is en dus iets meer koppel krijgt. Dit klinkt allemaal mooi maar bijna te mooi om waard te zijn gezien de set +- 238,- scheelt: Valeo Koppelingsset met enkel massa is E416,- en een koppelingsset van LUK is bijvoorbeeld E654,- Voor degene die ervaring heeft met deze set is mijn vraag als volgt: - Wat zijn de voor- en nadelen van deze set? -Hoe is bijvoorbeeld het rijgedrag van de auto met een Valeo(!) enkelmassa in vergelijking met een auto met een dubbelmassa vliegwiel? -Is het er storend geluid waar te nemen? (dit vindt ik belangrijk, vooral omdat ik een Z3 cabrio heb, dus weinig tot geen geluidsisolatie) -Misschien andere tips voor een ander merk? Ik vind het belangrijk dat er weinig tot geen ruis is tijdens stationair en/of het indrukken van de koppeling. Verder is spartaans rijden helemaal geen probleem zoals het maar niet vervelend wordt. Het hoeft geen racer te zijn maar eerder een spartaanse cruiser en het liefst dus zonder ruis van de bak. Trilling maakt niet uit maar daar hoort waarschijnlijk dan ook weer ruis bij, dus liever ook niet. Bedankt alvast! Met vriendelijke groet, BMWZ3NOR
  2. Beste Pampus, Bedankt voor de tip! Ik ben van de week langs geweest en de auto doet het weer. Ik ben hier enorm blij mee! Het probleem zat hem niet in het gasklephuis wat ik veronderstelde maar in de software van de auto. Hierdoor konden de systemen niet meer goed met elkaar communiceren en dus is de software er opnieuw ingeschreven. Dit moet je maar net weten. Ik was al inmiddels langs 3 garage's geweest en bij mij op de klusvereniging wist ook niemand het. Het zou nog kunnen zijn dat de ASC niet goed is maar tot nu toe is er geen probleem opgedoken na twee dagen even goed touren :). Mocht het dus weer opduiken zet ik er een nieuwe ASC in. Als dit het geval is laat ik het nog wel even weten. Zo hebben andere leden hier in de toekomst misschien nog iets aan. Groeten, Norman
  3. Beste leden, Aangezien ik hier nieuw ben, zal ik mij eerst even voorstellen! Ik ben Norman en houd erg van sleutelen aan auto’s. Het sleutelen doe ik in de doe-het-zelf garage bij mij in de buurt. De BMW Z3 2.0 die ik van de zomer heb gekocht is mijn eerste sportauto. Hier ben ik erg blij mee. Open rijden is echt top en de hardtop voor in de winter bevalt mij ook erg goed. Helaas is de auto na een maand na aanschaf in de problemen gekomen en dit probleem krijg ik niet verholpen. Ik ben nu alweer 5 maanden bezig om het probleem te verhelpen en verschillende garage’s langs geweest. Hierom wil ik graag advies van jullie omdat ik al heel wat heb vervangen en de problemen zich voor blijven doen. Het probleem is als volgt: -DSC, EML en Motor waarschuwingslampje gaan na een paar kilometer branden. Bij heftig accelereren (na opwarmen uiteraard) gaan deze lampjes na elke seconden branden. Bij rustig rijden duurt het gemiddeld zo’n 20 km. -ASL, EML, Engine waarschuwingslampje gaan soms uit bij opnieuw starten van de motor. Even later springen ze weer aan. -Bij het aanspringen van de lampjes komt hij in de noodloop; vermogen neemt daarmee af en de motor begint te stotteren. -Bij het uitlezen met de Autel Maxisys Pro krijg ik de volgende 4 foutcodes: 1. DME Motor electronica MS42 (fout|2): 64, DME: Regeleenheden zelftest (OBDII: P06-1; EUIII: P0601) A9, DME: Motorgasklep-eindfaseuitschakeling na diagnosestoring. 2. ASC MK20 Automatische stabilisatie regeling (fout|1): 94, ASC: CAN-datastoring van de DME/DDE 3. MRS Meerdere veiligheidssystemen III/IV (fout|1): 16, MRS: sensor voor zij-airbag links (denk niet dat deze fout uitmaakt) Wat ik zelf heb gedaan ondertussen, helaas zonder resultaat: Gasklephuis schoongemaakt, werkte niet. ECU-module laten controleren. ECU is goed volgens dat bedrijf. Gasklep vervangen nadat ASC en EML lampjes weer gingen branden. Krijg nog steeds de tweede foutcode (misschien door noodloop?). Katalysator lekte en gelast. Hardy schijf en midden-as lager vervangen want auto begon te trillen in aandrijflijn. De hardyschijf was er verkeerd op gemonteerd. Dit bleek aan de pijltje op het rubber van dit onderdeel. Bij elke ingreep heb ik alle codes elke keer gewist. Volgens mij is dit de manier van “inleren”. Corrigeer mij alstublieft als dit niet klopt :). Verdere opvallende dingen waar ik vraagtekens bij heb zijn: De Z3 heeft een after market sportonderstel; wellicht zorgt dit voor te veel trillingen en zijn hierdoor aansluitingen op bedrading niet meer goed? Klepdeksel lekt iets. Bij het uitlezen merk ik op dat bij het kopje Koelvloeistof, radiator uitlaat een negatieve temperatuur meting staat van -48 Celsius. Nu vraag ik mij af of -48 Celcius negatief is omdat het de “uitlaat” is en ze er dus een negatief teken voorzetten. Of dat het apparaat dus helemaal niets leest want -48 C kan natuurlijk helemaal niet. Het lijkt er op dat de radiator niet aanspringt maar EML en ASC gaan te vroeg aan hiervoor volgens mij. Hopelijk kan iemand mij een goed advies geven zodat ik dit probleem zo snel mogelijk kan verhelpen! Alvast ontzettend bedankt en met vriendelijke groet, Norman
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.