Ga naar inhoud

MarcC

Member
  • Items

    10
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    z4
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    Bree B
  • Interesse(s)
    Wat dacht je?

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

MarcC's prestaties

1.8 member

1.8 member (1/12)

1

Reputatie

  1. MarcC

    dak problemen

    Ik had in normale omstandigheden al een afspraak gehad met mensen die aan deze cabriodaken werken, om eventueel te zien of er een oplossing voor bestaat. Moest dat zo zijn dan zal ik het hier rapporteren. Echter zal dat zijn voor na dat we terugkomen uit de Franse Alpen... (als we al binnenmogen de 15de van deze maand).
  2. MarcC

    dak problemen

    De binnenkant van het dak zal dan niet meer blijven hangen als je dat metalen deeltje wegneemt maar dat lijkt me meer symptoombestrijding. Blijft dan trouwens het geopende dak nog op haar plaats? Of begrijp ik jou verkeerd Maurits?
  3. MarcC

    dak problemen

    Ik heb identiek hetzelfde aan de hand. En ik weet waar het zaakje blijft hangen. Bij de mijne althans. De binnenbekleding, de hemel van het cabriodak plooit bij het openen. Die plooien zijn nogal dik en blijven op een bepaalde stand van het dak hangen achter het metalen deel waarin de sluiting zich vastgrijpt en vergrendelt bij geopende stand. Oorzaak zou de ouderdom zijn. De bevestigingen, lusjes en dergelijke die alles wat in de juiste plooi moeten houden zijn in de loop der jaren iets of wat uitgerokken met het gekende gevolg.
  4. Je zegt het zelf, de besturing kan hooguit lichter gaan lopen dan gewenst, en dat is nooit een veiligheidsissue. Nu is de Z4 een auto waarmee je vlotjes boven de 200km/u kan. Met die snelheden wens ik (en die van mij is slechts een 2.5) graag een stabiel sturende auto, en geen zweefvliegtuig. Voor mij gaat dit uitsluitend over veiligheid. Wie bedoel je trouwens met 'de autoriteiten'? In eerste instantie had BMW zich moeten engageren maar dat hebben ze nagelaten. Op diverse forums (amerikaanse en duitse) werd schande gesproken dat ze dit nagelaten hebben, dat terwijl sommige enkelingen het voor mekaar gekregen hebben om een volledig nieuwe stuurkolom geïnstalleerd te krijgen wat op zich al bewijst dat er een probleem is. Ter info : die mensen in MG zijn voorzien van alle kwalificaties, en daar kan je je ter plekke van vergewissen. Ik stap niet zomaar eender welke garage binnen.
  5. Ik ga niet helemaal mee in wat je hier schrijft, Guido. Het verdraaien van de excentrische ring is voor die mensen in Duitsland een veiligheidsissue. Die ring staat af fabriek op zijn meest ideale positie. Scheelt er iets aan het stuurgedrag dan kan je het huis van de tandwieloverbrenging wel openen, eventueel repareren en terug monteren maar zodanig dat de merktekens terug tegenover mekaar staan. Scheelt er dan nog iets, dan situeert het probleem zich duidelijk elders, in ons geval de bovenste stuurlager. De excenterring verdraaien is volgens hen enkel symptoombestrijding, en dan nog niet voor alle gevallen. Gelukkig was dat zo bij mijn Z4, zodat ik wel verplicht werd een definitieve oplossing te zoeken. En die heb ik in Moenchengladbach gevonden waar het volledig stuurhuis uit.mekaar werd gehaald, gereinigd en gevet waar nodig, en met montage van een nieuwe stuurlager. Iedereen doet er uiteraard mee wat hij wil, maar voor een methode kiezen die je veiligheid in het gedrang brengt, enkel omdat het goedkoper is dat lijkt me op zijn minst onverstandig.
  6. In deze link vind je alle gegevens van Automobil-Service : https://www.automobile.li/pkw-automobilservice-rothschenk-und-hofmann-gmbh-in-moenchengladbach-65604
  7. Het is inderdaad een verbeterde versie. Onderhoudsvrij, hoeft dus nooit meer gesmeerd te worden. Bij de nieuwe zie je de kogels niet meer zitten.
  8. Ik weet niet of het aangewezen om het adres zomaar open te publiceren. Ik ben graag bereid het aan ieder die het wil hebben even door te sturen. Wat betreft de hoge temperaturen kan ik melden dat ik geen enkel probleem meer heb ondervonden. De auto stuurt nu zoals je dat van een BMW mag verwachten, ook bij +30 °C.. Het plakken is te verklaren door het feit dat de lager een open lager is waar het stof vrij in kan. Vet was er helemaal niet meer in te bespeuren. Dat zegt genoeg zeker... gr. Marc
  9. @ Horus : Ik zou zeker geen gaatje boren. Het gaat die lager wel smeren maar ik vind het maar een halve oplossing. Bij mij zit er nu een gesloten lager in die onderhoudsvrij is. Die hoeft ook niet gesmeerd te worden. Origineel steekt er een open lager in. Moeilijk te begrijpen dat ze er zoiets in hebben durven steken, of het moet uit kostenoverweging geweest zijn en dan vind ik het nog niet kunnen.
  10. Beste mensen, mijn naam is Marc en ik rijd hier in Belgie sinds een jaar nu met een Z4 2.5i uit 2004. Ik had al heel snel in de gaten dat mijn Ztje fel onderhevig was aan het SS-syndroom (vergeef me de afkorting). Vermits het de rijvreugde die deze auto kan bieden danig verpest ben ik naarstig op zoek gegaan naar een degelijke oplossing die ook nog betaalbaar was. Via het Duitse forum heb ik me goed geïnformeerd en om een lang verhaal kort te maken komt het erop neer dat ik op een morgen naar Volker in Moenchengladbach ben gereden. Een uurtje of 4 sleutelen en het sturen van de Z4 was weer perfect. Waar het op neer komt is dat je het stuurhuis zeker niet hoeft laten te vervangen zoals ik hier elders al las. De quote van Cees48 (die Shoveltje citeert) volg ik volledig voor de eerste 2 punten. Meer nog, het euvel is eigenlijk bijna 100% te herleiden tot de BMW-onwaardige stuurlager die ze in dit stuurhuis hebben durven steken (shame on you BMW!). Punt 2, het verharden van het vet in de elektrische component van de stuurbekrachtiging vergroot het probleem nog eens uit. Gedurende de volledige revisie van het stuurhuis (alles gaat er volledig uit en wordt opengemaakt, volledig gereinigd en opnieuw ingevet met temperatuurbestendig vet) heb ik mijn ogen de kost gegeven en vragen gesteld daar waar ik het nodig achtte. Volker en Nils, de mekaniekers, hebben me perfect te woord gestaan en me de lager laten zien die verantwoordelijk was voor het probleem. Punt 3, het verdraaien van de excentrische ring, wil ik ten stelligste afraden omdat het enkel symptoombestrijding is. Het lost het eigenlijke probleem niet op en je creëert een gevaarlijke situatie. Per slot van rekening rijd je met een sportauto. Het veranderen van het kroonwiel tov het wormwiel kan de auto bij hogere snelheden een zweverig karakter geven. Ik spreek uit ervaring omdat ik het mijne eerder zelf versteld had. Het probleem was hiermee niet volledig weg. In Moenchengladbach hebben ze de ring op hun eigen nadrukkelijk verzoek en met mijn volledige goedkeuring (en daarna volle tevredenheid) terug in de oorspronkelijke positie gezet. Zelfs bij hoge temperaturen stuurt de auto nu nauwkeurig en strak. Ik ben een supertevreden man. De ingreep kostte me iets van een 565 euro. Dat is geen kleingeld maar je krijgt waar voor je geld. Een nieuw stuurhuis kost overigens minstens 4x zoveel. Veel stuurgenot nog!!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.