Ga naar inhoud

sjaak stam

Member
  • Items

    19
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    Z4 3.0i
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    lelystad
  • Interesse(s)
    Varen, fietsen en z4ren

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

sjaak stam's prestaties

1.8 member

1.8 member (1/12)

1

Reputatie

  1. Ik zie het al ik heb helemaal geen S uitvoering want sommige van die opties zitten er niet op een gewone 3.0 i dus met m onderstel. Goed om te weten. Dank.
  2. Guido ik kan de pdf niet downloaden ( pagina niet beschikbaar)
  3. Heb het nog even gecheckd het sportonderstel staat inderdaad bij de spe ificaties. Pfff. Heb van origine een Belgische en dacht dat S voor sport suspention stond.
  4. Laatste stand van zaken. Heb de auto na het vervangen van de draagarmen laten uitlijnen. Hier bleek dat de uitlijning van de achterwielen was afgestemd op een Z4 met standaard onderstel en niet op die van de S uitvoering (verlaagd onderstel) De voorwielen moesten uiteraard ook worden uitgelijnd vanwege de nieuwe draagarmen. Vandaag 400 km gereden met warm weer (25-30 graden). De auto stuurt mooi direct en geen last meer van het plakken rond de middenstand. Dit ondanks de goedkope Achileos voorbanden. Nu heb ik 3 uitlijn rapporten de eerste dateert van 2004 dan een van 2013 en nu de laatste van 2016. Het gekke is dat op alle drie de rapporten andere normwaarden staan. Mogelijk dat in 2004 nog niet de 18inch velgen eronder zaten. Maar in 2013 zeker wel omdat uitlijnen heeft plaatsgevonden nadat de voorbanden zijn vervangen. Ik geef even de normwaarden zoals deze op de rapporten vermeld staan: 2004 2013 2016 huidige afstelling Wielvlucht links voor -1.17 -0.37 -0.55 -0.15 -1.4 -0.5 -1.3 recht voor -1.17 -0.37 -0.55 -0.15 -1.4 -0.5 - 0.5 links achter -3.05 -2.35 -2.30 -2.00 -3,1 -2.6 -2.3 uitgesteld rechts achter -3.05 -2.35 -2.30 -2.00 -3.1 -2.6 -2.6 Sporing links voor 0.03 0.11 0.03 0.11 0.05 0.18 0.11 rechts voor 0.03 0.11 0.03 0.11 0.05 0.18 0.11 links achter 0.08 0.14 0.08 0.14 0.13 0.23 0.17 rechts achter 0.08 0.14 0.08 0.14 0.13 0.23 0.21 Laatste afstelling 2016 was in beladen toestand. De normwaarden 2013 van de voorbanden wijken af en zijn dus vermoedelijk van een z4 met standaard onderstel.
  5. Inbranden van een relais heeft niet zoveel te maken met vocht maar meer met stroomsterkte. Ook de verandering die je hebt toegepast heeft er m.i. niet zo veel mee te maken en kan de oorzaak niet zijn. Gewoon toeval. Denk ik. Kennelijk is het relais uiteindelijk wat te licht voor de startstroom van de motor van het raammechanisme. Die aanvangstroom is blijkbaar zo zwaar dat die zelfs de contacten in dat relais aan elkaar kan lassen, in dat geval blijft de motor lopen en verbrand. Dit is hetzelfde effect wat je vroeger met contactpuntjes had ( old school). Die werden om de 10.000km vervangen vanwege het inbranden. het probleem met je andere raam heeft denk toch meer te maken met het inleren is mijn verwachting. Niet gelijk lostrekken zou ik zeggen. Op youtube kun je een filmpje zien hoe een relais vervangt.
  6. Meyle HD draagarmen met dito rubbers zijn gemonteerd. Een flinke proefrit gemaakt van 200 km. Probleem met plakken op hogere snelheid lijkt inderdaad opgelost te zijn . Stuurt lekker strak en direkt. Ik laat hem voor de zekerheid wel even uitlijnen. Kwikfit vraagt 79,50 en Profile 60,00. Dat wordt dus Profile. Een plakkerig gevoel op hogere snelheid hoeft dus helemaal geen sticky steering te zijn.
  7. Helder. Dank. Kun je ook nog aangeven waarin de z4 met M onderstel verschilt van de "gewone".
  8. Wat ik er over gelezen heb is dat ze zwaarder zijn uitgevoerd en dat ook de samenstelling van de rubbers zodanig is dat ze minder onderhevig zijn aan slijtage en dus speling en dus een beter rijgedrag geven.
  9. Dat zou best kunnen. Ik heb de 3.0 iS. Is dat niet hetzelfde onderstel als de M? de Meylerubbers alleen al waren euro 99met houders). De hele set kwam op zo'n euro 280. Heb het zekere voor het onzekere maar genomen. Er zijn zat goedkopere sets te koop.
  10. Nee een of ander onbekend merk. Krijg zojuist ht pakketje binnen.ziet er goed uit alles is al voorgemonteerd, kwestie van 4 bouten losmaken vervangen en vastzetten.
  11. Die heb ik er natuurlijk bijbesteld. Wilde niet het risico lopen nadar ik de rubbers zou hebben vervangen ik ook nog aan de fuseekogels kon beginnen. Dan alles maar meteen in een zwaardere uitvoering.
  12. Ik heb na de aanschaf van mijn z4 enkele weken geleden het forum intensief gelezen. Gewoon nieuwsgierig waar ik allemaal tegenaan zou kunnen lopen met mijn z4. Zoals de meesten denk ik achteraf (na de koop) de slimmerikken onder ons doen dat natuurlijk voor dat zij kopen. Ik niet ik ben impulsief en daardoor heel handig geworden (noodgedwongen natuurlijk). Zo las ik ook over het bekende fenomeen sticky steering. Tijdens de eerste rit op een mooie zondag merkte ik dat de z4 tijdens een rit op de snelweg bij zo'n 120 km/uur wat moeite had om kleine stuurcorrecties te accepteren. Het was net alsof het stuur wat bleef plakken. Oeps dat heb ik op het forum gelezen. Hieraan zoe je volgens sommige forumleden sticky steering herkennen. DAT GAAT GELD KOSTEN. Nadat ik alle oplossingen nog eens had doorgenomen (gaatje boren, excenterring verdraaien, nieuwe stuurkolom plaatsen) heb ik eerst Ruud van Vuuren maar eens gebeld (meneer Roodkapje). Ruud vroeg mij of ik last had juist bij lage snelheid; " moet je je stuur terugtrekken of komt het dan vanzelf terug". Het laatste is bij mij het geval. Ruud gaf mij hoop door te zeggen dat veel z4 eigenaren denken dat er sprake is van sticky steering maar dat het toch echt aan iets anders ligt en een gaatje boren en de ring verdraaien mij niet gaat helpen als er echt sprake is van sticky steering. Vervangen is dan de enige oplossing. Gaf mij de raad om de stuurhoeksensor eerst maar te kalibreren. Ben vervolgens afgelopen zaterdag bij hem langs geweest. Ruud heeft wat oude fouten uitgelezen en verwijderd, de stuurhoeksensor gekalibreerd en gecontateerd dat mijn draagarmrubbers behoorlijk versleten waren (en dat er bovendien "klote"voorbanden onderzitten). De kalibratie heeft het stuurgedrag op de rechte weg niet verbeterd, maar ik heb wel direct in Duitsland Meyle draagarmen besteld (Autoteilemann). Ik verwacht dat hiermee het probleem zal zijn opgelost. Als ze eronder zitten dan post ik wel of het geholpen heeft (nieuwe banden kan altijd nog). Overigens waren er wel een aantal onderdelen al vervangen op de z4 (ruiterwissermotor, raammechnisme, dakmotor, DISA)
  13. Hmm heb op youtube een filmpje gezien hoe je het instrumentenpaneel open maakt. Zal er binnenkort eens naar kijken. Ik denk dat er leds inzitten of zouden het gewoon lampjes zijn?
  14. Hallo ik ben Sjaak en sinds kort in het bezit van een donkergrijze Z4 3.0i uit 2003. Ik heb hem particulier gekocht. Bij de proefrit brandde het airbaglampje. Dit probleem zou bij levering zijn opgelost. Voorwaarde van mijn kant was dat er ook een APK keuring zou plaatsvinden. Bij levering was het lampje inderdaad uit en was de auto APK gekeurd. Later viel mij op at bij het draaien van de contactsleutel het lampje ook niet aanging. Heb de zzzz aangesloten op de BMW scan 1.40 en daar bleken wel wat oude foutmeldingen mbt de airbag in te zitten (allemaal geel) die verwijderd konden worden. Er was 1 rode melding airbag lamp maar ook die kon verwijderd worden. Komt wel telkens terug. Mijn wantrouwen was wel gewekt. Zekeringen geckntroleerd. Airbag zit op 13 en 45. Zekering 45 was niet aanwezig. Deze heb ik er zelf weer ingzet. Maar het lampje brandt nog steeds niet. Heeft iemand een idee waar ik het zou kunnen zoeken. Mijn passagierairbag is niet uitschakelbaar en ik geloof niet dat ze aan het instrumentenpaneel hebben gezeten (maar ik sluit ook niet uit dat ze gewoon de led eruit gesoldeerd hebben). Is er nog een andere methode om het lampje voor eeuwig het zwijgen op te leggen? Die controleer ik dan wel eerst voordat ik de boel uit elkaar haal.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.