Ga naar inhoud

Put

Member
  • Items

    51
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    Z3 ///M Roadster 1998
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    Eindhoven

Recente bezoekers van dit profiel

980 profielweergaven

Put's prestaties

1.9 member

1.9 member (2/12)

2

Reputatie

  1. Vandaag een beetje progressie geboekt: tandwielen van de krukas, steeksleutel plat gemaakt en daarmee net genoeg ruimte gekregen om onderste palletje los te draaien. Als ik de palletjes van de ketting geleider van de oliepomp eruit krijg, zou het moeten lukken. Maar, die geven geen krimp. Iemand tips?
  2. Tim, super bedankt voor deze reactie. Dit geeft weer hoop. Ik haal de tandwielen van de krukas en kijk of ik dan toch genoeg ruimte krijg om de kettinggeleider weg te nemen.
  3. Na een geruime tijd niet al te veel aan mijn M Roadster te hebben gedaan, heb ik de draad weer opgepakt. Ondertussen ben ik zover dat ik de kettinggeleiders van de distributieketting los wil halen. Uit het bericht van Tim hierboven, begrijp ik dat dat bij een S54 blok kan, zonder de complete vanos, laat staan de cilinderkop, eraf te moeten halen. Kan dat bij een S50B32 blok ook? Ik heb er al een paar avondjes Youtube s50B32 filmpjes kijken opzitten, maar ik zie niet hoe ik de kettinggeleiders loskrijg en kan vervangen, zonder de cilinderkop eraf te halen. Heeft iemand hier ervaring mee of de gouden tip? Zoals te zien op onderstaande foto is van de stationaire kettinggeleider de punt afgebroken. Daarom wil ik deze (en de rest) vervangen. Echter zie ik niet hoe ik deze kan verwijderen, omdat deze aan de bovenkant in het voorste metalen deel van de "cilinderkop" steekt. Er is nauwelijks ruimte om de geleider naar voren te trekken (1-2 mm) en zeker niet genoeg om deze van de "bearing bolts" (de palletjes) af te krijgen. Nu kunnen die "bearing bolts" bij de stationaire geleider los gedraaid worden, maar de geleider heeft een plastic deel over de zeskant en ik kan de geleider niet ver genoeg naar voren trekken om er een steeksleutel tussen te krijgen. Dus losdraaien lukt ook niet. Mocht dat al lukken, zit ik nog met feit dat de bovenste "bearing bolt" de geleider ook nog vasthoudt. Ik kan me voorstellen dat (als de geleider onder los is) ik de geleider tegen de klok in kan draaien, zodat de punt van de geleider uit de "cililnderkop" wegdraait. Maar, dan zit het palletje waar de olieketting geleider tegenaan veert in de weg. Kortom: ik zie even geen uitweg. Dan volgt daarna nog de (linker) bewegende geleider (waar de kettingspanner tegenaan drukt), die ook in de cilinderkop zit een ook niet naar voren weggehaald kan worden. De "bearing bolt" (het palletje onder) waar deze op zit, heeft geen schroefdraad, dus losdraaien lijkt daar geen optie. Ook hier: geen idee hoe ik verder moet. @Tim, als je dit leest, ik neem aan dat dit probleem zich bij jouw s54 niet voordeed?
  4. Tim, wederom dank voor je uitgebreide reactie! ik ga ermee aan de slag en kom dan hier weer even terug met hoe het gelopen is.
  5. Timewa, dank je wel voor deze uitgebreide reactie! Duidelijk verhaal. Vraagje mbt de vanos. Heb je deze er wel of niet af moeten halen om de de ketting te vervangen? Maw was het verwijderen van het timinghuis en kleppendeksel voldoende?
  6. Ik heb een avondje YouTube video’s gekeken over problemen met het S50B32 blok. Daar zie ik dat meestal de rechter ketting geleider afbreekt. Bij mij is het echter de linker, tenminste te zien aan het afgebroken onderdeeltje. Iemand nog tips om met zo min mogelijk sleutelwerk de ketting en de geleiders te vervangen?
  7. Blok liep eigenlijk zo goed als perfect, gelukkig, maar ik hoorde een licht tikje na een mooie Eifel-rit, wat ik eerder niet hoorde. Omdat ik bang was voor mijn drijfstanglagers, heb ik die eruit gehaald. Deze zijn echter nog goed, maar toch maar even vervangen nu. Daarbij kwam ik dit afgebroken stuk kettingspanner tegen. Ik maak hem even open en zal de resultaten hier posten. Wordt vervolgd, dus. Dank voor alle hulp zover!
  8. Op bmwfans.info is het afgebroken onderdeel inderdaad eenduidig te herleiden! Dank. Ik ga ermee aan de slag!
  9. Hallo Michb, dank voor je reactie. Mijn bentley heeft geen pagina 117-53. Loopt tot 117-17. Toch dank! de site die je noemt kende ik nog niet ☺️ Dus ook daarvoor dank!!
  10. He Pimgmx, helemaal met je eens. De distributie zal ook bloot moeten. Voor het vervangen van de lagers besloten om blok in de auto te laten zitten en van onder te werken. Achteraf toch even blok eruit moeten pakken ;-(.
  11. Dank voor jullie reacties! Zou inderdaad wel eens een stuk kettinggeleider kunnen zijn. @Michb ik heb zelf ook een service manual. Bentley Manual “BMW Z3 Roadster 1996-1998”. Daarin kon ik het niet vinden. Heb je misschien dezelfde manual? En zo ja, welke foto bedoel je dan? Heb wel een tekening die er wat op lijkt, maar toch anders is. Zie foto.
  12. Afgebroken kunststof deel in carter, wat is het? Hallo forumleden, Ik ben preventief de drijfstang lagers van mijn Z3M (1998) aan het vervangen. Daarbij de carter pan verwijderd. In de carter pan vond ik een afgebroken kunststof deel (zie foto’s). Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen en wat er afgebroken is? Om de afmetingen van het deel te kunnen schatten, heb ik op 1 van de foto’s een AA batterij ernaast gelegd. alvast dank voor jullie reacties! Ronald
  13. Oorzaak was inderdaad de sirene. NiCad batterijen lekten. Sirene in geheel vervangen en probleem is opgelost.
  14. @pimgmx afvoerbuisje zat inderdaad helemaal dicht. Dat is nu opgelost. Geen oplossing voor de benzinelucht vanuit het motorruim, maar iig weer een mogelijk probleem minder!
  15. Dank voor jullie reacties. Ik zoek even. Bij succes zal ik de oplossing even hier posten.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.