Femme
Member-
Items
39 -
Registratiedatum
-
Laatst bezocht
Femme's prestaties
1.8 member (1/12)
0
Reputatie
-
Het valt nog niet mee om mooie witte leds te vinden voor in de mistlampen. Mijn ervaring met de wegen in Noorwegen is dat ze werkelijk geweldig zijn. Het is één grote achtbaan. Gewoon platte en rechte wegen kennen ze niet en ze zijn bovendien niet te beroerd om een tunnel te boren als dat een paar honderd meter meter korter is (soms denk je echt dat ze bezeten zijn van tunnelbouwen). Zelfs als je er maar 90 rijdt zoals de meeste Noren kun je er al veel plezier beleven.
-
Zolang de compressor niet stuk gaat is het onderhoud prima te doen bij de dealer en bij een specialist. Het meeste onderhoud laat ik doen door het bedrijf dat de auto opgebouwd heeft ( http://autototaalbv.nl/ ). Naast hun core business (poetsen) doen ze regelmatig exclusieve auto's ombouwen. De eerste monteur weet overal wel raad mee.
-
De site is nu officieel live met veel info over de mods op mijn auto. Zie http://modgarage.net/project/alpina .
-
Voorjaar 2009: Tekarbon angel eyes Juli 2009: Petrolhead Nirvana Alpina Assault Tour
-
November 2008: ophalen in Noorwegen
-
Het is een tijdje geleden dat ik hier heb gepost, ik was namelijk bezig om alle foto's en informatie over de 29 noemenswaardige modificaties die ik aan mijn auto heb gedaan op een site samen te vatten . Leek me wel interessant voor andere Z4-eigenaren. Op de site vind je ook een video die ik samen met Tom heb gemaakt in het weekend dat we de auto hebben opgehaald bij ESS Tuning in Noorwegen (de foto's hiervan zijn door Tom gemaakt). Check http://modgarage.net/project/alpina. De afgelopen anderhalve jaar in foto's: Oktober 2008: op weg naar Noorwegen
-
thanks .
-
Tom heeft al eens met Mov'its gereden in mijn auto alleen was dat na een maand stil staan waardoor de werking niet echt optimaal was. De omstandigheden waren ook niet optimaal (regen en geen mogelijkheid om echt hard te rijden zoals op een Autobahn bij droog weer of een circuit). Als je die remmen voor een goed prijs kunt krijgen zou ik het doen. Big brake kits zijn nieuw erg duur en moeilijk in prijs te verantwoorden tenzij je veel op een circuit bent te vinden.
-
Ik heb ook een M-sportstuur gescoord op eBay. Mijn Roadster S is van 04/2004 en zou dus voorbereid moeten zijn voor een MF-stuur. Het stuur monteren wordt dan tien minuutjes werk voor mij? :holiday:
-
Het is natuurlijk wel belangrijk om oorzaak en gevolg te zien. Dat sjonnies graag dit soort stoelen in hun auto's bouwen (dat zullen overigens waarschijnlijk geen Recaro's zijn maar een goedkoper alternatief) is omdat zij graag echte sportwagens imiteren. De stoelen worden niet in sportwagens gebruikt vanwege de mooi maar omdat ze de bestuurder veel beter op zijn plek houden en aanzienlijk lichter zijn dan comfortstoelen. De keerzijde is dat kuipstoelen minder gebruiksvriendelijk zijn ivm de moeilijkere instap, mindere bewegingsvrijheid en slechte verstelbaarheid. Ook zijn ze niet geschikt voor elke lichaamsomvang en lichaamslengte. De sportstoelen in de Z4 zijn een compromis tussen veel praktische bruikbaarheid en een beetje sportiviteit. Ik gebruik mijn Z4 voor 90 procent als scheurijzer en daarbij kan ik de zijdelingse steun en het lagere gewicht erg goed gebruiken. Dat het instappen wat meer moeite kost en alleen personen van mijn lengte achter het stuur kunnen plaatsnemen, beschouw ik niet als nadelig. De Recaro Pole Positions zijn overigens erg comfortabel gebleken. Ik zou er moeiteloos 1000km op een dag in kunnen rijden. Wat betreft het uiterlijk van een auto ben ik niet zo'n liefhebber van te veel uitbundigheid. Dat heb ik daarom redelijk subtiel gehouden met alleen de spoilers, skirts en diffuser van Alpina of BMW. De wielen heb ik gewoon zilverkleurig gelaten. Donkere wielen ogen wel racy maar maken een auto ook al snel ordinair. Oorspronkelijk was mijn gedachte om een meer hardcore versie te maken van mijn auto, maar tot mijn grote tevredenheid is gebleken dat door de onderstelaanpassingen de auto niet alleen veel sportiever maar ook comfortabeler is geworden en een stuk zekerder op de weg ligt. De rechtuitstabiliteit is uitstekend terwijl de auto voorheen zeer gevoelig was voor spoorvorming. De machine geeft mij het gevoel met een auto van een klasse groter onderweg te zijn, terwijl hij wel de agiliteit en zitpositie heeft van een klein wagentje. Gelukkig zitten er ook nog wat scherpe kantjes aan, zoals het sperdifferentieel en het uitlaatgeluid (tussengas bij het overschakelen naar III op wat hogere snelheden zorgt voor een briljant en zwaar opzwepend geluid). Onder natte omstandigheden moet je absoluut voorzichtig op het gas gaan, anders heb je de kont ook in DTC-modus zo aan het kwispelen. De onderstelaanpassingen die ik heb gedaan kan ik iedereen aanraden. De dempers waren erg prijzig, maar daar zijn beter betaalbare alternatieven voor zoals Intrax RS die ongetwijfeld ook stukken beter zullen presteren dan de fietspompjes die BMW standaard onder de auto zet. Zie Turner Motorsport voor verbeterde ophangingsbussen en 330i ZHP (M-sport) draagarmen. Hier nog twee foto's van afgelopen weekend:
-
Thanks voor de complimenten allemaal! Dit heb je helemala juist geanalyseerd . Ik vind het inderdaad leuker om een goedkoper product dat veel potentie heeft via wat tweaks beter te maken dan om voor veel meer geld een kant en klare oplossing uit het rek te trekken. Nog leuker is om iets te bouwen dat beter presteert dan wat je kant en klaar in de winkel kunt krijgen. Bij computers is dat het leuk mogelijk. Tegenwoordig is het wel zo dat je die extra performance niet zo snel meer nodig hebt. Een verschil met auto's is ook dat de beleving van extra prestaties in de vorm van g-krachten veel sterker is in een auto. Echt fysiek zal het niet snel worden achter een pc . Dat zou wel leuk zijn alleen ben ik bang dat de HUD van de 5-serie niet compatible is met de elektronica van de Z4, die een generatie ouder is (gebaseerd op de E46).
-
Ik had al luxe kentekenplaten en dit zijn weer nieuwe. Op de foto in de werkplaats lijken het inderdaad net van die goedkope platen met ingedrukte letters. Ik vind die platen ook een beetje goedkoop ogen, vooral op Mercedessen waar de kentekenplaten in het midden worden vastgeschroefd en de schroeven na verloop van tijd gaan roesten. Er ontstaat dan steevast zo'n paupere roestbruine loper onder de schroef. Ik zou het niet accepteren dat de dealer de platen op deze wijze zou monteren. Maar dat terzijde . De achterspoiler van Alpina zat er al op. Ik vind hem mooier (het zou nog mooier zijn als hij geïntegreerd was in de achterklep) en hij is functioneel. De voor- en achterspoilers zorgen voor 64 en 77 procent minder lift op respectievelijk de voor- en achteras.
-
Ik verkeer in de gelukkige positie dat ik me wat betreft auto's wel wat kan veroorloven, maar een auto van boven de ton vind ik gewoon jammer van mijn geld. Tevens ben ik meer een liefhebber van kleine sportieve auto's. Een Artega GT vind ik bijvoorbeeld een prachtbak (helaas wel met een vrij mager interieur en een vast dak). Een 911 GT3 RS vind ik ook erg gaaf, maar die is er weer alleen met een hard dak. In het segment van de compacte roadsters en cabrio's is er eigenlijk niet zo heel veel verkrijgbaar wat lichtvoetig en sportief is, veel vermogen en een goede gewichtsverdeling heeft en over moderne luxevoorzieningen en een volwassen interieurontwerp bezit. Het simpele interieur van een Lotus of Donkervoort vind ik namelijk niets. Als het dan toch basic moet dan zou ik voor een uiterste kiezen zoals een KTM X-Bow. Ook houd ik van traditionele roadsterproperties, dus een auto met een lange motorkap die de stoeltjes bijna op de achteras heeft liggen. Vanuit sportief oogpunt zou het enige alternatief voor de Z4 de Boxster zijn, maar die vind ik lelijk en verkeerd geproportioneerd. Hetzelfde geldt voor de TT, die ook nog eens te zwaar is en de aandrijving op de verkeerde wielen heeft. De 350Z is zwaar en een Alfa Spider heeft helemaal een catastrofale massa. Er valt veel aan een Z4 te verbeteren maar de uitgangspunten zijn in ieder geval goed: de auto heeft een laag gewicht, een goede gewichtsverdeling, de aandrijving waar dat hoort, een relatief hoge stijfheid en een vormgeving die me aanstaat. Ik heb er daarom voor gekozen om een Z4 qua aandrijving en onderstel op niveau te brengen. De remmen, schokdempers, het sperdifferentieel en de compressor zijn stuk voor stuk topkwaliteit. Voor het geld dat ik erin stop kun je nauwelijks een gebruikte 997 Carrera Cabrio met minder goede hardware rijden. De 911 heeft alleen wat meer presence. Mijn auto is overigens vorige week vrijdag afgeleverd. De onderstelaanpassingen hebben werkelijk fantastisch uitgepakt. Het onderstel heeft een enorme souplesse en kan eigenlijk met elk soort geasfalteerd wegdek overweg. De hobbels op de Oberhausen straight worden moeiteloos weggewerkt op topsnelheid (265km/h). Hobbels en dwarsriggels in een krappe bocht zijn geen issue en op hoge snelheid over een spoorwegovergang duiken die in een kuil ligt gaat ook moeiteloos. De gevoeligheid voor spoorvorming is geheel verdwenen. De wegligging maakt een zeer volwassen indruk dankzij de souplesse en koersvastheid. Tegelijkertijd is het autootje ook enorm agiel. Bochtenwerk gaat mede dankzij het sperdifferentieel zeer gretig en de Mov'it remmen zijn ook fantastisch. Het uitlaatgeluid is gewoon briljant en over de motor schieten mij ook superlatieven tekort. Hij hangt erg gretig aan het gas. Tussengas geven is een waar feest dankzij het bijkomende uitlaatgeluid. Lekker blaffen voor elke bocht. Ik heb er inmiddels zo'n 1300 km op zitten met daaronder een tripje naar de Eiffel. Ik ben diep onder de indruk van de auto. Ik heb wel besloten dat ik voor de minder ingrijpende compressorombouw ga zonder nieuwe zuigers. Met het huidige vermogen van 300pk kan ik ook al erg goed uit de voeten. Met de compressorupgrade wil ik op ongeveer 420pk mikken. Hier zijn recente foto's van het voorlopige eindresultaat:
-
Sinds vrijdag kan ik er weer mee rijden. De wegligging van het apparaat is grandioos verbeterd dankzij de dempers, bussen, geometriewijzigingen en overige onderstelaanpassingen. Voorheen had de auto nog wel eens last van een angstaanjagende gevoeligheid voor spoorvorming. Daar is helemaal niets meer van te merken. Hij is enorm koersvast maar stuurt ook erg direct en gaat (mede dankzij het sperdifferentieel) zeer gretig de hoek om. Rond de middenstand heeft het stuur wel een dooie zone van twee centimeter, daarna is sturen = gaan. Van onderstuur heb ik nog weinig kunnen merken, hij is eerder wat overstuurd door het sperdiff, wat erg lekker is. De Reiger-dempers staan qua hardheid op een middenstand. Ondanks een paar centimeter verlaging is de auto veel comfortabeler geworden. De dempers houden de wielen altijd aan de grond, of je nou met 265 over hobbelig Autobahnasfalt knalt of in een haakse bocht over dwarsriggels moet. Nooit gaat ie stuiteren. Het kost een lieve duit maar de kwaliteit en motorsport-ervaring van Reiger is er aan af te merken. Het standaard BMW/Alpina-onderstel is echt meuk vergeleken met wat ik nu heb.
-
Ik was zondag om 14.00u met de Alpina Roadster S aan komen kakken, maar tot mijn onsteltenis waren er nauwelijks ZZZZ's te vinden B) (ik heb die rode Coupé gezien en een zilverkleurige Z4). Na een uurtje was ik wel klaar mee, daarna naar Nurburg gereden om nog een rondje Ring te cruisen op nat asfalt .