Ga naar inhoud

RobPt

Member
  • Items

    69
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    3

RobPt won de laatste dag op 25 februari 2015

RobPt had de meest gelikete inhoud!

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    Jaguar XF 3.0 D V6 Luxery; Volvo S80; Land Rover 110 HT Td5
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    Portugal
  • Interesse(s)
    Vliegen, motoren, muziek, auto's, rechtswetenschappen

Contact Informatie

Recente bezoekers van dit profiel

845 profielweergaven

RobPt's prestaties

1.9 member

1.9 member (2/12)

11

Reputatie

  1. Gratis en voor niks en je hoeft ook niets te betalen. Heb je er behoefte aan stuur dan een PB met je adresgegevens en ik stuur het op. Uiteraard geldt: die het eerst komt die het eerst maalt! Verder heb ik nog een werkelijk zo goed als nieuwe buitenhoes voor een Z4 (origineel BMW) maar die is me net iets te duur om weg te geven en daar wil dan ook graag € 50 voor hebben. Wederom zal een PB met je contactgegevens wonderen doen en wordt e.e.a. dan geregeld als ik in mei in Nederland ben. Ik heb hem besteld op mijn VIN (E89). Rob
  2. @ sandere39 Neem je me nou in de maling of ........ ? Ik heb mijn tekst in ieder geval gewijzigd en ik denk dat nu het muntje wel zal vallen .......... :wink: Of dacht je dat iemand die 20 jaar ouder is dan jij een Opel Manta niet zou herkennen? Rob
  3. Deze uitvoering ken ik helemaal niet, wel de hele smalle uitvoering zodat de bestuurder met twee ellebogen buitenboord kon rijden .......... Er was met die uitvoering slechts één probleem, de Kenwoodsticker paste niet meer op de achterruit! O ja, en de deuren waren van RVS gemaakt om te voorkomen dat deze anders te snel weg zouden roesten door het zweet dat van onder de oksels in de deuren liep. Rob
  4. Tijdens mijn dagelijkse (!) inspectie onder de motorkap (nee, ik heb niet geprobeerd om olie te peilen ......) viel mij op dat er een of ander beest dat eikels eet op de ruitensproeiervloeistoftank woont. Nog even iets over 'vrouwenauto's' waarvan ik overigens de definitie niet ken, mijn vrouw heeft daar vermoedelijk andere ideeën over dan de gemiddelde vrouw, waarvan ik de definitie ook al niet ken, want dit is intussen al weer 13 jaar haar auto en ons dagelijks vervoer. En uniek zal het niet zijn maar over 'vrouwenmotoren' en je raadt het al, ook daarvan ken ik de definitie niet, heeft ze ook zo haar eigen ideeën Trouwens wat lijkt mij het leven voor een man ondraaglijk als je een vrouw hebt die wel kan koken maar geen motor rijdt en/of zich in zo'n klein autootje laat praten ! Ja, die bedoel ik, die kleine onooglijke autootjes waarvan je, als je voor het uitstappen vergeten bent de gordel af te doen, al in de supermarkt lopend pas bemerkt dat je het ding nog op je rug hebt............. Rob
  5. Nog een aanvulling. Een eigenaar van een M5 (F10) heeft men bij de dealer laten zien wat er allemaal wordt gelogd door die auto. Hier een greep uit die data: - hoe vaak en wanneer je de motor hebt uitgezet met de versnellingsbak in de stand neutraal, - hoe vaak en wanneer je op de startknop hebt gedrukt zonder je voet op de rem, - wanneer je een liter olie hebt bijgevuld, - hoe lang je hebt doorgereden nadat de melding verscheen dat je een liter olie bij moest vullen, - in welke versnellingen je hebt gereden, - toerentallen op een bepaald moment, - gereden snelheden enz. Kortom, er blijft dus weinig verborgen voor BMW en dat is altijd makkelijk in het geval van bijv. klachten en/of garantieclaims! Het bovenstaande geldt in ieder geval voor een M5 (F10) maar ik zie geen reden om aan te nemen dat e.e.a. bij de andere (alleen huidige/laatste?) modellen niet zo zou zijn. Bron: BMW7 Forum Rob
  6. De auto is hard aan nieuwe achterbanden toe. Ook in Portugal moeten daar de wielen voor gedemonteerd worden ........ Ja, en ze worden er ook weer opgezet en daarbij komt mijn grote ergernis om de hoek kijken n.l. het aandraaien van de wielbouten met luchtgereedschap op de stand kernsplitsing! Wat ik daarom graag wil weten is het juiste aanhaalmoment van de wielbouten zoals voorgeschreven door BMW. Wellicht ten overvloede vermeld ik nog dat ik een zgn. breitsatz met Styling 326 velgen heb. Rob
  7. ^ Bedankt voor je reactie. Uit een andere bron weet ik intussen ook dat BMW inderdaad een EDR heeft waar veel gegevens door worden opgeslagen en die kunnen in ieder geval door de dealer worden uitgelezen. Europese en/of Nederlandse wet- of regelgeving m.b.t. het beschikbaar stellen van deze gegevens aan derden is er (nog) niet. Ik ga er vanuit dat e.e.a. vooralsnog valt onder wet- of regelgeving die handelt over de 'bescherming van gegevens'. Mij werd ook verteld dat het navigatiesysteem veel meer gegevens opslaat dan je zou verwachten en ook die kunnen worden uitgelezen. Het is beslist veel meer dan alleen de opgeslagen routes of (laatst) bezochte locatie e.d.! Maar goed de illusie dat o.a. Big Brother intussen niet alles weet of relatief eenvoudig te weten kan komen over iedereen heb ik lang laten varen. Uiteraard dit alles in het kader van het algemeen belang, wat dat ook zijn moge .......... Ach en bescherming van die gegevens ............. ja, op papier is het allemaal 'perfect' ( ) geregeld maar je hoeft de media maar te volgen om beter te weten! Rob
  8. En, werkte het systeem zoals in het instructieboekje staat beschreven? Rob
  9. Na de proefrit met de M5 bij de dealer stond ik wat te dollen met de magazijnchef waarbij op een gegeven moment dat systeem dat de dealer heeft om m.b.v. van je afstandsbediening een aantal zaken over je auto uit te kunnen lezen, ter sprake kwam. Met een lachend gezicht zei hij dat ze precies kunnen zien hoe hard je hebt gereden, welk toerental de motor maakte, in welke versnelling je reed enz. enz. Daarbij schoot me ineens een iets te binnen dat in het instructieboekje van onze Land Rover Discover 3 stond n.l. dit: Opslag van gebeurtenisgegevens Dit voertuig is uitgerust met een gebeurtenisgegevensmodule (EDR). Het hoofddoel van een EDR is om gegevens op te slaan tijdens een ongeluk of een mogelijk ongeluk, zoals het gebruik van de airbag of botsen tegen een obstakel op de weg, zodat er inzicht wordt verkregen in de prestatie van de voertuigsystemen. De EDR werd ontworpen om kort (gewoonlijk 30 seconden of minder) gegevens over voertuigdynamica en veiligheidssystemen op te nemen. De EDR in dit voertuig zal de volgende gegevens opnemen: • Wat de bedrijfstoestand van de verschillende systemen in uw voertuig was; • Of de bestuurder en inzittenden hun veiligheidsgordels droegen/hadden vastgegespt; • Of de bestuurder het gaspedaal en/of het rempedaal intrapte en zo ja, hoe ver; en • Met welke snelheid het voertuig reed; • In welke stand de bestuurder het stuurwiel had geplaatst. Deze gegevens schetsen een beter beeld van de omstandigheden waarin het ongeluk is gebeurd en het letsel dat is opgelopen. N.B. Er worden alleen EDR-gegevens door uw voertuig opgenomen als er een niet-triviaal ongeluk gebeurt. Tijdens normale rijomstandigheden worden er door de EDR geen gegevens opgenomen. Ook worden er geen persoonlijke gegevens opgenomen (bijv. naam, geslacht, leeftijd en de locatie van het ongeluk). Andere instanties, zoals de politie, kunnen de EDR-gegevens combineren met de persoonlijk identificeerbare informatie die gewoonlijk tijdens een onderzoek naar een ongeluk wordt ingewonnen. Voor het lezen van de gegevens die EDR heeft opgenomen, is speciale apparatuur nodig. Ook is toegang tot het voertuig of de EDR nodig. Naast de voertuigfabrikant hebben andere instanties, zoals de politie, deze speciale apparatuur ook in het bezit, zodat de informatie kan worden gelezen als toegang tot het voertuig of de EDR is verkregen. Land Rover leest geen voertuiginformatie op opslagmedia uit zonder uw toestemming, behalve als een gerechtelijk bevel of een rechtshandhavende instantie Land Rover daartoe verplicht of als andere overheidsinstanties of met wettelijk gezag beklede rechtspersonen dat eisen. Het kan zijn dat andere instanties onafhankelijk van Land Rover toegang tot de informatie willen krijgen. Nu weet ik dat er meer fabrikanten een vergelijkbaar systeem hebben (o.a. Volvo) maar daar lees of hoor je voor zover ik weet nooit iets over en al helemaal niet of en zo ja, aan wie ze die gegevens evt. ter beschikking stellen. Vandaar dat ik, mede gezien de vet en onderstreepte tekst, toch wel nieuwsgierig ben of BMW ook zoiets dergelijks kent? Rob
  10. Nou ik heb totaal geen probleem met een verbruik van minder dan een 1/4 liter op ruim 21.000 km. Als acceptabel, technisch gezien dan maar hoogstwaarschijnlijk niet voor je portemonnee of gemoedsrust, geldt nog steeds een verbruik van ca. 1 liter/1000 km. Maar, en daar wil ik niet omheen draaien, zo'n verbruik zou voor mij (ook) niet acceptabel zou zijn. Of weg met die auto of het blok reviseren. Ik krijg pas argwaan als een gezonde motor zgn. geen olieverbruik heeft zoals velen beweren over het olieverbruik van hun auto! En om een reeds wijd openstaande deur nog verder open te trappen: de rijstijl speelt natuurlijk een zeer grote rol. Of er in mijn geval van een stijl sprake is kan ik zelf niet beoordelen maar anderen beweren dat mijn manier van rijden als 'alles vernietigend' moet worden beschouwd Echter mijn auto's en motoren worden wel altijd eerst op de juiste wijze bedrijfstemperatuur gebracht alvorens er echte prestaties worden gevraagd. Daarom ben ik zo blij met de olietemperatuurmeter in de Z4. Die zegt duizend maal meer over de (bedrijfs-)toestand van de motor dan de koelvloeistoftemperatuurmeter. O ja, en ze worden ook altijd volgens het boekje/de regels onderhouden en krijgen extra aandacht als ik weer eens lekker bezig ben geweest! Rob
  11. Vandaag hier voor de eerste maal een andere E89 gespot. Donkergrijs metallic en zelfs met een Portugees kenteken. Meestal zijn het buitenlanders die in exotische auto's rijden. Type/uitvoering kon ik zo snel niet zien want hij kwam me tegemoet en ik was zo verbaasd dat er kennelijk hier nog zo'n gek is die in een E89 wil rijden :lol: Rob
  12. Krijg nou wat, helemaal vergeten te controleren voorafgaande aan de proefrit. Het onderstaande plus nog wat klein spul zat er wel allemaal bij maar een peilstok ........ shit, shit, shit .... Zal de dealer eens bellen want dat laten we natuurlijk wel zwaar meewegen bij onze beslissing. Rob
  13. Nou ik ervaar het meer als verkeerde zuinigheid. Dat moderne valt ook nogal mee als het gaat om het olie peilen zonder de motorkap te openen. Om even een heel spectaculaire auto te noemen: de Renault 9, die had in 1982 al een elektronische oliepeil voorziening. Uiteraard zonder prachtige schermen waar alles grafisch wordt weergegeven maar dat had uiteindelijk in die tijd geen enkele auto. Maar een peilstok had de Renault 9 nog steeds! Met wat ik in mijn openingstopic omschreef als niet consequent heeft wellicht tot misverstanden geleid maar ik bedoelde daarmee dat de ene dag het peil halverwege op de groene balk stond en de dag daarna op een kwart boven het minimum peil. En dat wisselde zo een dag of 4. Slechts één keer is het voorgekomen dat ik op dezelfde dag 's morgens een hoger peil aflas dan 's middags. Maar door onderstaande reactie ben ik eens gaan redeneren om vervolgens iets uit te proberen. Uitgaande van het instructieboekje is het verschil tussen minimum en maximum één liter. Het laatst afgelezen peil was 1/4 boven minimum en dat zou dus bij een lineair verloop, al of niet in stapjes, inhouden dat het peil 1/4 liter boven minimum stond. M.a.w. totdat die 1/4 liter is verbruikt blijft het oliepeil op een 1/4 boven minimum staan. Hoeveel het daadwerkelijk is kun je daardoor niet zien. Een peilstok met streepjes geeft beslist een nauwkeurige aanduiding en een beter beeld van het olieverbruik dan stappen van een 1/4 liter op een prachtig grafisch scherm! Maar goed, ga ik verder. Als ik maximaal een 1/4 liter olie bij zou vullen zou hij dus een 1/2 liter boven minimum op de groene balk moeten aangeven! Zo gezegd zo gedaan en inderdaad: een 1/2 liter boven minimum. Meteen nog maar 1/4 liter bijgevuld en inderdaad: 3/4 liter boven minimum of zo je wilt 1/4 onder maximum. Kortom, het is zeer aannemelijk dat het oliepeil in stappen van een 1/4 liter wordt aangegeven. Ik schrijf aannemelijk omdat Veloce helaas niet heeft vermeld of hij dit (ook) proefondervindelijk heeft vastgesteld of uit andere bron heeft. Maakt verder ook niet uit. Vermoedelijk ben ik door het heen en weer 'stappen' van de meter op het verkeerde been gezet en heb daar voorbarige conclusies aan verbonden v.w.b. een evt. defect. De sensor heeft hoogstwaarschijnlijk op het punt gestaan om van een 1/2 liter naar een 1/4 liter boven minimum te 'stappen'. Deze gedachte werd nog versterkt doordat na de 2de maal bijvullen van een 1/4 liter olie de meter in eerste instantie nog steeds een 1/2 liter boven minimum aangaf en pas enige tijd later 3/4 ! Ik vergelijk het maar met het lampje dat aangeeft dat je op reserve rijdt. In een bocht springt het soms aan om vervolgens op de rechte weg nog kilometers lang uit te blijven. Hoe dan ook, het peil staat nu op 3/4 liter boven minimum en zodra dit naar een 1/2 liter verspringt ga ik onmiddellijk weer een 1/4 liter bijvullen en zien of hij dan weer 3/4 liter aangeeft. In eerste instantie is mijn probleem m.b.t. het aflezen van het peil op de groene balk opgelost en zijn mijn zorgen over de evt. slechte/verkeerde werking van de sensor weggenomen. Iedereen bedankt voor het meedenken en zijn reactie. O ja, ik wil nog steeds een peilstok ......... Rob
  14. Zou ik dan de enige zijn die zonder antenne het mooiste vind? Zichtbare antennes zijn zo pre-historisch zelfs bij mijn intussen 16 jaar oude Volvo S80 zit hij weggewerkt achter de voor- en achterbumper. En de ontvangst? Dik voor elkaar! Op mijn E65 FL stond op het dak zo'n haaienvin. Vreselijk ontsierend vond ik dat. Rob
  15. RobPt

    Oliepeil/olie peilen.

    Waar ik beslist ontzettend van baal is dat er een peilstok ontbreekt om de olie te kunnen peilen. *) Eens temeer omdat ik niet kan peilen voor vertrek maar pas na een kilometer of tien en omdat die elektronische oliepeiler niet consequent is. Het peil gaat op en neer met een kwart of halve liter op die groene schaal. Snelheid en/of toerental maakt niets uit. De olietemperatuur is wel altijd constant d.w.z. in overeenstemming met de omstandigheden waaronder en de wijze waarop gereden wordt. Kortom, ik vertrouw in dit geval dat elektronische geval voor geen meter uhh ...... liter! - meer mensen die ervaring? - waar bevindt zich de sensor die de olie peilt? *) Ja, ik ben zo gek die tussen de APK's wel eens onder de motorkap kijkt ............. Rob
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.