Belangrijk!!! Z4 E89 Relais vervangen preventief
Na de dak problemen van januari dit jaar die uiteindelijk veroorzaakt werd door kabelbreuk aan beide kanten van het dak mechanisme was het afgelopen week weer raak , ik wilde mijn dak open en drukte op de knop maar nada noppes dus ik nam een kijkje bij de dakpomp en die bleek teringheet , auto uitgezet en volgende morgen naar thommy.nl , pomp voelde inmiddels weer normaal koud aan. Maar de melding hydraulisch systeem dak te warm bleef verschijnen op mijn console zodra ik de dak open knop indrukte. Auto uitgelezen geen foutcodes, shit wat nu , nu had ik al eens gelezen dat de relais’s wel eens vervelend konden doen dus 2 op voorhand besteld en die erin gedaan maar helaas geen success, ik balend als een stekker naar huis, zou de pomp stuk zijn , vragen vragen en geen oplossing, volgende dag maar even naar odijk gijsberste, vriendelijke monteur zei gelijk mag ik de motor openmaken want daar zit het probleem meestal, tuluk doe je ding zei ik, en voila de plus en min draad zaten aan elkaar gesmolten zo heet was de motor geweest. Op zoek naar een pompunit, gebruikte want bmw heeft de prijs van de unit van 420 euro opgeschroefd naar 2400 euro , na tip van willem kwam ik uit bij Nollen Autorecycling in Heerhugowaard, die had een jonge gebruikte pomp liggen voor 450 euro, die is voor mij zei ik, afgelopen vrijdag in laten bouwen en voila het dak werkt weer , enkel in 2x drukken ipv 1 keer, shit dat wil ik niet, dus gister weer naar thommy.nl en daar was het heerlijk rustig en wij aan het testen , De Z gaf aan een code A696 , die was erg bekend want die had ik in januari ook.
dus op onderzoek uit met ronald , bekleding losgehaald in achterbak rechts waar de hallsensor zich bevindt en ik ben het dak open en dicht gaan doen, roald zag gelijk dat tijdens de dakbeweging de hallsensor iets verschoof waardoor die geen contact meer maakte, draad vd sensor zat verkeerd dus die verplaatst en vast gezet met een tiewrap als borg, conclusie dak wekt weer als vanouds , maarrr ronald zei wil je de oude relais terugzetten dat scheelt weer 2x13 euro dus ik ze teruggezet, dak open en dicht , dat ging prima, opeens zegt ronald ik hoor iets zoemen , dus ik doe kofferbak en hoor dat de dakmotor op volle toeren blijft draaien, nieuwe relais’s er weer in en dat ook opgelost. Nu weet ik gelijk ook de oorzaak van het doorbranden van de motor. Dus behoed je zelf en vervang snel je relais’s dat scheelt je een hoop ellende en dat voor 2x 13 euries.
Gr hans