Gegroet allen! Vriendin is in het gelukkige bezit van een Z4 2.5 automaat uit 2003. Nieuw geleverd (de Z4 dan...) in Duitsland en intussen al weer een aantal jaren in NL op de weg. Afgelopen Februari van een particulier aangeschaft met iets van 110.000 km op de klok met wazige onderhoudsgeschiedenis. Uit het niets begon het karretje afgelopen April het lastige defect te ontwikkelen dat de EPS er mee stopt... Lampje gaat aan, EPS valt uit en dan is er voor een vrouw niet fatsoenlijk meer mee te rijden... Remedie: stoppen, motor uitschakelen, opnieuw starten et voila! Zo goed als nieuw! Er is geen peil op te trekken... het lijkt totaal niet gerelateerd te zijn aan zaken als temperatuur, stuurhoek, stuurbelasting, snelheid of zelfs rijrichting (van de week gebeurde het zelfs bij achteruit rijden!) etc... De frequentie waarmee het gebeurt is ook totaal niet te voorspellen... soms gebeurt het dagenlang niet... dan weer 5 x op een woon-werk trajectje van 10 km... De computer is uitgelezen door een lokale BMW specialist (Boomstraat, Tilburg) met officiele BMW apparatuur (geen idee welke) waarna het probleem langere tijd weg was. er werd geen relevante foutcode gevonden! Bij een reparatie van het deurslot (intern stukje plastic was gebroken), moest het lampje van de airbag gereset worden en dit is gedaan met een niet-officiele apparatuur... (overigens wederom geen relevante foutcode gevonden) Hierna was het hek van de dam en was het elke paar KM bingo... Afgelopen September voor de APK gegaan bij Renova in Tilburg en opnieuw laten uitlezen met officiele BMW apparatuur. Geen foutcode gevonden maar wederom was het probleem langere tijd weg... Nu komt het probleem weer terug en wel steeds vaker... en dat is om redelijk gek van te worden... Heb al lopen rondbellen, ook naar stuurhuisspecialisten maar nada... Beetje lopen snuffelen op internet en toen vond ik een soort beknopte manual in het Engels met allerlei oorzaken waarom de EPS slecht zou werken of helemaal uitgeschakeld wordt (overvoltage, undervoltage etc). Hier wordt bij vermeld dat er dan een foutcode opgeslagen wordt. Helemaal aan het einde van het hoofdstuk EPS staat in de manual dat de foutcodes opgeslagen worden in het EPS Control Module's fault memory dat uitgelezen kan worden met DISplus/GT1. Nu weet ik dus totaal niet hoe en met wat de boel tot nu toe uitgelezen is maar is dat EPS geheugen een aparte module die uitgelezen moet worden? Komt het probleem iemand bekend voor? Het is mijn eerste post hier, kan dus verder relatief weinig bijdragen maar alle hulp wordt ten zeerste op prijs gesteld! Gr. Jack