Ga naar inhoud

paulossz

Member
  • Items

    11
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    E85\Z4 2.5i
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    Amsterdam

Recente bezoekers van dit profiel

511 profielweergaven

paulossz's prestaties

1.8 member

1.8 member (1/12)

3

Reputatie

  1. Beste forum leden, Na veel informatie te hebben opgedaan, vond ik het eens tijd om iets terug te geven. Voor de gene die een Z4 hebben en last hebben van condens, vocht in hun koplamp is dit artikel geschreven. Goed dus je hebt je auto gewassen of het heeft geregend en je koplamp is beslagen, dit betekend dat er vocht vanuit je wielkuipen en of motorklep zich baan heeft gemaakt naar je koplampen. Dit kan komen door een lek in je lamp (voorkap etc.) maar 9/10 keer komt het door je achter-kap van de koplamp. In de loop van de tijd raakt het rubber in de achter-kap verouderd en sluit deze niet meer zoals het hoort. Resultaat vocht in de koplamp. Naast het feit dit dit een lelijke fenomeen is, is de vocht ook schadelijk voor de levensduur van je lampjes. Tijd om dit probleem dus definitief aan te pakken. Mogelijk bekende oplossing: 1) Nieuwe achterkappen kopen (Kosten c.a. 20 euro per kap, lost het probleem structureel op). 2) Achter-kap met Vaseline insmeren (Kosten 3 euro, lost het probleem tijdelijk op). 3) Achter-kap rubber hergebruiken i.c.m. siliconenkit (Kosten 12 euro, lost het probleem structureel op), Oplossing 3 Als je geen zin hebt om c.a. 40 euro uit te geven kan ik je wellicht helpen met oplossing 3. De stappen hiervoor worden hieronder aangegeven: Benodigd: - Platkop-schroevendraaier - Siliconenkit i.c.m. kit-pistool - Föhn (Ja, een stopcontact dus) * Vaseline (als extra'tje) 1) Om gemakkelijk bij de achter-kap tegen komen van bv. de linker-koplamp draai je stuur helemaal naar links zodat je gemakkelijk bij de spat-schermen kan komen. Het wiel hoef er dus niet van af. 2) Gebruik de platkop-schroevendraaier om de ronde-plastic borg schroeven (1, 2, 3) te openen. Haal de scherm-kap eraf om zo gemakkelijk bij de koplamp te komen (zie hieronder). 3) Klink de metalen beugel (6) van de achter-kap af (7), en haal de achter-kap eraf. 4) In de achter-kap bevind zich een sluitingsrubber, die zich in de achter-kap bevind. Haal deze eraf. * (Indien nodig) 5) Föhn de koplamp totdat alle vocht eruit getrokken is. Je kan de föhn goed plaatsen zodat je deze niet de hele tijd hoeft beet te houden. 6) Plaats in de sleuf van de achter-kap (waar het rubber zat) een lijn siliconenkit. 7) Plaats de rubber omgedraaid (dus de oude voorkant) in de siliconenkit en drukt deze goed aan zodat deze geheel goed aansluit in de achter-kap. Verwijder uitpuilende kit indien nodig. Plaats op de rubber een klein hoeveelheid Vaseline, smeer deze geheel de hele rubber goed aan. 8) Nadat de koplamp helemaal vocht vrij is van binnen klik de achter-kap terug en plaats de metalen beugel weer op de achter-kap. 9) Ik had mijn koplamp eruit gehaald maar het resultaat zou hetzelfde moeten zijn als die van mij (geen vocht)... 10) Zet alles weer in elkaar zoals je het uit elkaar hebt gehaald en herhaal dit ook aan de andere kant (indien nodig) Deze oplossing is meerdere malen getest (regen, wasbeurten) en het vocht kwam tot heden nog niet terug. Doe je voordeel ermee. Gr. Paul
  2. Sander thanks voor de tip! Ik heb het weekend een trip moeten maken van Amsterdam naar Zeeland en het resultaat is hieronder te zien. Verder geen verlies van koelvloeistof, en of olie verlies. Ook de Sludge is zo goed als verdwenen, ik moet nog even de randen in de dop zien te verschonen, nu heb ik gehoord dat de Action goed spul verkoopt ... P.s: Zijn er nog adviezen mbt de olie als je vaak korte afstanden rijdt? (Kroon olie blijkt er goed te zijn). Voor: Na: Mijn conclusie is: De afgelopen 3 jaar heb ik bijna altijd lange afstanden (snelweg) gereden, tijdens olieverversbeurten had ik nooit last van "Sludge" praktijken (Sludge = mayo\geel achtige aanslag, zie olie-dop op het bovenstaande plaatje) . Nu ik 6 maanden lang korte afstanden rijd, is dit fenomeen ontstaan. Zie je dus op een "koude blauwe maandag" (meer dan normaal aan) witte rookpluimen uit je uitlaat, en loopt het blok een paar seconden niet helemaal lekker, denk dan niet gelijk aan "doom-scenario's" maar check eerst je koelvloeistof en je oliepeil. Controleer ook even de onderkant van je olie-dop of er "Sludge" aanwezig is. Advies is om beide vloeistoffen (olie en koelvloeistof) bij te vullen indien nodig (let op de grens van min en max.) en ga eens een stukje (c.a. 1,5 uur) snelweg rijden. Check dan na 60 minuten nog eens je olie-dop en je vloeistoffen. Als je je Z altijd goed hebt onderhouden (dus niet je motorblok onder hevige hitte hebt laten staan door bv. te weinig koelvloeistof te hebben gehad) dan kan het haast niet dat je schade hebt aan je blok (defecte koppakking o.i.d.). Doordat het blok door de korte afstanden niet goed op warmte komt is de Slugde een resultaat hiervan. (Eigenlijk zou je voor korte afstanden lekker op de fiets/scooter/openbaar moeten gaan, wil je de duur van je blok willen behouden.). Ik heb me laten adviseren dat als je korte afstanden vaak rijdt het verstandig is om je bestaande olie te vervangen voor olie voor korte afstanden. Zodat je blok goed gesmeerd blijft tijdens de korte ritten. (De bovenstaande conclusie is gebaseerd op mijn eigen ervaring, ik ben geen technicus\monteur ) Gr. Paul
  3. even een update: De afgelopen dagen (gezien de omstandigheden) hou ik een oogje in het zeil m.b.t. de koelvloeistof. Nu heb ik dus toch een lek gevonden bij het koelvloeistofreservoir (zie plaatje). Ik zag gisteren druppels vallen vanaf de onderkant van het koelvloeistofreservoir. Drie weken geleden heeft de garage een nieuwe koelvloeistofreservoir-tank ingezet omdat zij tijdens de APK hadden geconcludeerd dat deze lekte. Nu lijkt het zo dat dit nog steeds het geval is, ik heb op verschillende forum's gelezen dat dit zo nu en dan wel eens voor komt en er wordt geadviseerd om ook de slangen etc. te vervangen, deze kunnen namelijk te dusdanig verouderd zijn in de loop van de jaren, te elastisch worden en dus gaan lekken bij bv. de koppelingen. Het druppelen vanuit koelvloeistofreservoir-tank is wel de rede dat me koelvloeistof sneller opgaat, mijn vraag is of dit toch kan duiden op een niet goed meer functionerende koppakking (teveel druk) of gewoon weg slangen en verbinding die verouderd zijn m.b.t. het koelvloeistof systeem. Me olie ziet er goed uit zoverre, ik zie geen sludge op de peilstok verder heb ik geen last van witte dikke rookpluimen. NOTE: [ik denk dat ik al weet wat dit is, ik heb uit voorzorgmaatregelen iets teveel koelvloeistof in de tank gegoten, ben bijna zeker dat de overloop de teveel aan koelvloeistof eruit heeft gespuugd. Ik hou de aankomende dagen weer een oogje op de tank. Ben ook een oetl*l dat ik niet nadacht aan de max van de koelvloeistofstok en dat dit dan in de tank gaat uitzetten als het heet is, resultaat is dan "druppels uit de overloop van de koelvloeistof-tank"] B.v.d. voor jullie tijd & kennis en het delen hiervan.
  4. Pim, Thanks voor je uitleg, dat kan ik sws dit weekend even gaan doen. Ik ga zo nogmaals even de koelvloeistofpeilstok nachecken, vanochtend zat de stok diep onder in het reservoir, na het vullen van de vloeistof stak deze netjes op de juiste peil boven het reservoir. Nadat ik naar huis ben gereden kijk ik nogmaals, nu in ieder geval heb ik geen witte rook pluimen meer dus wellicht dat de koelvloeistof ook niet extreem wordt verbruikt. Gr.
  5. Hi Lightning, Ga ik zeker doen, heb nog een aantal goede foto's Iig heb ik het alleen vandaag in de ochtend meegemaakt, tot heden geen overmatige uitlaatgassen gezien... Thanks for je reply
  6. He Pim, Thanks voor je reply Zojuist met de scooter terug naar de auto gereden, maar dit zijn je antwoorden: - Auto staat buiten - Olie had ik een 2 maanden geleden bijgevuld - Oliedop bevatte een gele mayonaise aanslag. - Koelvloeistof was op. - De uitlaatgassen leken een zoete (sigaren) lucht te hebben. Zojuist de olie, koelvloeistof bijgevuld, en een stukje gereden. Tijdens het rijden geen rare dingen gevoelt en of gezien: Wat me laatste status is : - (Nog steeds) Geen lampjes in de dash - Geen vermogen verlies (na het vol intrappen van het gaspedaal) - Geen schommeling in de toeren - Geen witte (overmatige) uitlaat dampen meer. - Geen overhittingen - Wel had de koelvloeistofdop (waterachtige) druppels onder de dop (wellicht hoort dit zo na het rijden?) Snap er geen zak van , denk je aan een vacuumprobleem/carterontluchting of toch koppakking, kan het niet komen door de korte afstanden die ik rijd (6 km per dag) ? Gr.
  7. Goedemorgen, Vandaag bij het starten van mijn e85 Z4 merkte ik direct dat er iets niet helemaal soepel liep bij het blok. De auto schommelde in de toeren en draaide dus niet stationair. In de eerste instantie leek het op een defecte bobine, dat heb ik namelijk wel eens eerder gehad, echter verdwenen de symptomen binnen enkele seconden en leek het alsof er niets aan de hand is. Geen lampjes, op de dash etc. Even nadat ik de straat uit reed knaagde het onderbuikgevoel bij me en heb ik de auto toch voor de zekerheid even langs de kant gezet. Wat me opviel is dat er meer dan normaal aan witte rook uit de uitlaat komt, normaal komt er in de ochtend wel wat witte rook uit de uitlaat (bij koude start) maar dit leek meer op een locomotief schoorsteen dan een verdampingsproces (als het zo een beetje duidelijk lijkt). Na de rook gezien te hebben, begon er gelijk een lampje te branden "Olie peil..koppakking etc..", na het checken van de olie-peilstok zag ik dat deze onder het minimum zat. Nu ben ik dus als de dood dat me koppakking defect is. Ik had geen reserve olie meer bij me dus hoop ik dat het "bijvullen" van de olie dit issue doet oplossen, maar ik heb meestal geen geluk met dit soort dingen. Raar is dat er geen olie lampje in de dash is gaan branden, kon me herinneren dat dit wel eens gebeurde in het verleden en bijvullen klaar. Wel is het zo dat ik per januarie 2015 kortere afstanden rij met de Zzz en dus denk meer olie verbruik, stom om te bouwen op een lampje ik had zelf dit actiever moeten checken. Mijn vraag aan jullie is: - Herkent 1 van jullie dit symptoom (weinig olie i.c.m. witte rook)? - Kan het na bijvullen verdwijnen, of is er nu echt iets defect? - Welke stappen kan ik nemen om zeker te weten waar het aan ligt bijvoorbeeld stappen om uit te sluiten of de koppakking defect is of niet (stap 1 is uiteraard olie bijvullen). Gr.
  8. @ Inspector Holmes: Dat is wel een top oplossing, ik heb het lampje in de kofferbak gevonden, dat is dus helemaal niks idd. Vervangen voor led is een beter plan.
  9. Thanks voor jullie reactie, Nee ik heb geen verlichting bij de voetruimte, wellicht daarom dat er een los stekkertje rond bengelt ? Zou wel een lampje daar willen hebben eigenlijk, kan je die dingen naderhand er nog inzetten ? Gr.
  10. Hallo, Tijdens het vervangen van de oude interieur filter kwam ik een losse 2-pins connector tegen waarbij het leek dat deze connector in de GM5 (witte kastje) module zou moeten horen. Echter zie ik in achter in de module geen ruimte voor de 2-pins connector. Kan het zo zijn dat het een onnodige connector is,? wellicht een optie die ik niet heb? Misschien dat iemand wel weet waar deze 2-pins connector thuis hoort. Gr. Paul
  11. Goedemiddag, Door vocht ik de rechter koplamp heb ik besloten de koplamp te vervangen. Door vocht in de koplamp is de connector die op de stelmotor van de koplamp dusdanig geoxideerd dat de connector tijdens het ontkoppelen eraf is gekomen. Op een gegeven moment had ik dus 4 losse draden in de ene hand en de connector in de ander! Nu wil ik de bedrading van de kabelboom 1 op 1 door-lussen op de stelmotor. De stelmotor heeft dus ook 4 losse draadjes, de vraag is dus welke kleur moet op welke kleur? Kan iemand mij hier dit vertellen ? Ik heb een foto gemaakt van linker koplamp om aan te geven om welke stekker het hier gaat. Bvd Paul
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.