Ga naar inhoud

SJR

Member
  • Items

    17
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    1

SJR won de laatste dag op 29 mei 2017

SJR had de meest gelikete inhoud!

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    Daihatsu Cuore 1.0 / BMW Z4 2.5
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    NL

Recente bezoekers van dit profiel

403 profielweergaven

SJR's prestaties

1.8 member

1.8 member (1/12)

5

Reputatie

  1. Zien er leuk uit. Ik heb je even een berichtje gestuurd
  2. Op 16 juli heb ik mijn centreerring verdraaid (https://www.bmwzforum.nl/index.php?/topic/14658-sticky-steering/page-14#entry362913). Tot op heden bevalt dit nog goed. Sticky Steering is over Pas als het echt warm wordt (boven de 30 graden), dan begin ik licht de verschijnselen wat te merken, maar lang niet zo erg als het was. Misschien zou ik de ring nog een klein stukje verder moeten draaien (heb toentertijd 10 mm gedaan), maar voor nu vind ik het meer dan prima
  3. Ben in bezit van een Z4 uit 2003 en deze kampte met hoge temperaturen (vanaf 28 a 29 graden buitentemperatuur) ook met sticky steering. Ik heb gekozen om de ring te verstellen. Dit is inderdaad een lastig klusje. Wat ik heb gedaan is de korte kant van een inbussleutel (maatje 6) afgezaagd. Hierdoor heb je ruimte om deze in de inbus te krijgen. Vervolgens de inbussleutel verlengen met een pijpje zodat je beter kracht kan zetten. Je hoeft de bouten niet erg ver los te draaien om de ring te kunnen verstellen (een goede slag bleek voldoende). Vervolgens heb ik de ring 10 a 11 mm versteld (naar achteren) en de zaak weer vastgezet. Tip: zet wat markeringstekentjes om goed te kunnen meten hoeveel je draait. Het effect was direct te merken. Het stuur draait terug als je uit een bocht komt. Je voelt ook veel meer effect van spoorvorming in de weg (niet storend, maar dat is een van de verschillen die mij opvielen). Ik heb een weekje rond gereden waarbij de hogere buitentemperaturen ook voorkwamen. Na die week heb ik de inbusbouten nog even gecontroleerd of alles nog goed vast zat (tip: ook merktekentje zetten na verdraaien zodat je ziet dat de ring op zijn plek is blijven zitten). Dit was het geval. Daarna weer een week gereden met hogere temperaturen en sticky steering lijkt over te zijn Ik merk dat als het echt wat warmer wordt dat hij een klein beetje zwaarder begint te sturen, maar het sticky steering gevoel is weg. Wellicht zou de ring in mijn geval nog ietsje verdraaid moeten worden, maar voor nu vind ik het meer dan een goede oplossing. Het verdraaien van de ring lijkt dus een goede oplossing! Heb verder ook geen gaatjes geboord om vet in te spuiten. Weer een tevreden Z4 rijder
  4. Een ouder topic omhoog schoppen, maar ik wil even laten weten dat ik van hetzelfde probleem last had en het dankzij dit topic heb op kunnen lossen Heb de handelingen uitgevoerd zoals beschreven. Geen kopervet, maar kogellagervet gebruikt. Mijn tandheugel was niet helemaal droog, maar echt heel veel vet zat er ook niet op en het was wat oud/vervuild (zwarter als op de foto). Na nieuw kogellagervet lijkt het 'misthoorn' geluid vooralsnog verdwenen. Ik had er vooral last van op rotondes of met inparkeren.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.