-
Items
63 -
Registratiedatum
-
Laatst bezocht
Persoonlijke Informatie
-
Auto(s):
Z3 1.8 / Z4 2.2 / Mercedes C220,
-
Geslacht
Male
-
Locatie
Kapellen Belgie
-
Interesse(s)
- Z4 uiteraard,
- Oude radio's
Recente bezoekers van dit profiel
839 profielweergaven
Dirk59's prestaties
1.9 member (2/12)
0
Reputatie
-
Hoi; Het probleem is ondertussen gevonden; het was een gesprongen zekering van 25A, Blijkbaar zitten er 2 zekeringen in die dienen voor de zetelverwarming; eentje voor de sturing en een krachtzekering; deze laatste was dus gesprongen bij mij. Alvast bedankt voor het antwoord! Groetjes..Dirk
-
Hallo, het is voorlopig nog niet nodig ( alhoewel onze geweldige zomer niet zo geweldig is he... ) doch gisteren heb ik toevallig ontdekt dat de zetelverwarming het begeven heeft en dit zowel links als rechts. Als ik de verwarming opzet d.m.v. het drukken van de knop gaan zoals gewoonlijk de groene ledjes branden doch na ongeveer 1 seconde gaan de ledjes terug uit . Als ik dan opnieuw druk blijft alles donker. Zoals vermeld is dit voor de twee kanten hetzelfde. Tot voor kort heeft alles perfect gefunctioneerd, wat zou er aan de hand kunnen zijn. Ik vind het vooral raar dat de ledjes nog ( even ) werken en tevens dat de fout in beide kanten zit, dus een zekering stuk of kapotte verwarmingselementen lijkt me onwaarschijnlijk. Zit er misschien ergens een module die deze verwarming regelt ( zo ja...waar zit deze dan? ) Wie weet er wat er aan de hand zou kunnen zijn? Groetjes....Dirk
-
Hoeveel Belgische leden hebben we op het Z3forum?
Dirk59 reageerde op ERWIN's topic in Vragen staat vrij
Zet mij er ook maar bij... Blauwe Z3 1.8 ( een kleintje dus..doch aan't sparen voor een grotere.....) Woonplaats Kapellen Groetjes...Dirk -
Enthousiast geworden even op ebay gekeken. Het eerste dat ik vind is dit; http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-Z3-96-9...=item27afdd6236 Maar inclusief verzenden zou je voor 300euro een nieuw dakje kunnen hebben. En een fantastische dag (nou ja, misschien een weekendje dan) klussen! Ik heb verleden jaar dit dak gekocht...inderdaad een hele klus geweest doch na 1 dag zat het er wel op, en nu 1 jaartje later staat het nog steeds strak. Wel hebben we diverse fouten gemaakt tijdens het monteren zodat we een paar keer enkele zaken opnieuw hebben moeten doen doch uiteindelijk...eind goed..al goed.. Vermoedelijk zou het nu wel wat sneller lukken. Wel heb je een goed ( liefst pneumatisch ) nietpistool nodig ( krachtig is noodzakelijk ) en vrij lange nietjes ( zo iets van een 2 a 3 cm. Het blijft in ieder geval een grote klus en ik begrijp waarom men daar al snel een 600 a 1000 Euro voor vraagt! Succes.....Dirk
-
Nog even een kleine aanvulling; Volgens de beschrijving zou dus die BA15S 5Watt moeten zijn. Lijkt me toch zeer veel, ik denk dat ze bedoelen ...als vervanger voor de gebruikelijke 5 Watt lampjes) Als je bijvoorbeeld gaat kijken naar de ledverlichting voor thuisgebruik...een 5 Watt led spotje is echt al een joekel van een lamp hoor !! Als je dan gaat kijken naar die BA15 dan lijken mij die veel kleiner. Doch je weet maar nooit..dus zoals mijn leraar electriciteit vroeger altijd herhaald " Meten is Weten " ( en ......Gissen is Missen ). Dus gewoonweg die stroom van die BA15 eens opmeten, en ik ben er bijna zeker van dat deze kleiner is dan die 0,75 A die overeenstemd met die 5 Watt die ze beloven...maar ja,,,je weet maar nooit he!
-
Het lijkt me toch een eenvoudig probleem.... Origineel zitten er gloeilampen in...die gloeilampen hebben een relatief groot verbruik...lees dus ...er gaat een relatief grote stroom door, als we nu als voorbeeld veronderstellen dat er een 10 watt lampje inzit dat gaat er dus ongeveer 0,75 A door ( bij de gebruikelijke 13.8 V ). Als je dit lampje dan gaat vervangen door een led-variant..die heeft een veel kleiner verbruik ( meestal maar 1 a 2 Watt ) wordt dit door de electronica va de auto aanzien als " te weinig verbruik"...dus een kapot lampje en geeft deze dan de nodige waarschuwingen ( waarschuwingslampje en/of sneller knipperen ). Dus als je toch gebruik wilt maken van ledjes moet je gewoon een extra belastingsweerstand parallel op schakelen zodat het verbruik ( stroom ) terug ongeveer de originele 0,75 A wordt..Dus voor dit voorbeeld komen we dan uit op een waarde van ongeveer 25 Ohm. ( Best een gekoeld exemplaar van 5 watt nemen..kan vrij warm worden) En ja...het is wel vreemd natuurlijk...eerst al die moeite doen om energievriendelijk licht te maken door middel van ledjes...en dan vervolgens energie gaan verkwisten in een weerstand...maar ja ..moet kunnen
-
Tuurlijk kan dat hier! heb ondertussen al kontakt gehad ....zal eindelijk in orde komen. Hou jullie wel op de hoogte ofdat het me eindelijk gelukt is ( zoals je weet ....de aandeelhouder ( of zo iets ) wint altijd he ! ) Greetzzz
-
Hallo; Het wordt stilaan lachwekkend doch ik tracht al heeeeeel lang om eindelijk ééns iets te hebben om de foutcodes van mijn ZZZ uit te lezen en te resetten ( zoals het vervloekte airbaglampje ) Ik had eerst een mooi apparaatje gekocht een zgn. U581 ...werkt op alle obd2 wagens...werkt perfect...doch niet op een Z3 ( zal vermoedelijk wel van pas komen wanneer ik binnen enkele jaren ga upgraden naar een ZZZZ...dus dat ding ligt hier werkloos in de kast. Vervolgens heb ik een BMW scanner gekocht ( een zogenaamde versie 1.3.6 ) ; dat is een interfacekastje dat je gebruikt met je laptop ( RS232 ) ...naar OBD1 stekker. Hier had ik grote problemen om dit aan de praat te krijgen..dat ding wou niet communiceren met mijn laptop, Na een tijdje kwam ik erachter dat deze interface niet werkte op een zogenaamde RS232 dongle ( Mijn laptop had geen standaard RS232 poort dus had ik daar een dongle voor gekocht van USB naar RS232.....deze RS232 werkt goed( volgens de eigenschappen van windows ) doch blijkbaar werkt deze software niet met deze dongle....Dus heb ik vervolgens een oudere laptop gekocht met nog een RS232 interface...programma werkte doch...ja. je kan het al raden...niet op een Z3. Werkt wel op BMW E36 doch niet op een E36 Z3 . Ik heb het getest op mijn zoon zijn oude E36 316 en ja...hier werkt die op. We geven niet op...vervolgens kocht ik een interfacekastje met bijbehorende Ediabas/Inpa software. De bijgeleverde software was gewoonweg rotzooi en gaf allerlij foutmeldingen wanneer ik trachte om dit te instaleren; er zaten volgens mijn virusscanner zelfs virussen in!!! Dus heb ik dit ook nog niet aan de praat gekregen. Volgens de beschrijving zou deze Ediabas/Inpa moeten werken op mijn Z3. Nu heb ik volop op zoek gegaan naar werkende software op het internet, dit is volop te vinden doch er zit vermoedelijk veel rommel tussen en ook heel wat virussen en mallware en durf ik dit niet zomaar uitproberen. Dus hier komt dus mijn vraag; Wie gebruikt er ook dergelijke Ediabas/Inpa software en kan mij verderhelpen? Ik hoop dat het spreekwoord inderdaad klopt " de aanhouder wint " ( of is het nu aandeelhouder ? ) Groetjes, en ik ben benieuwd naar jullie reply. Dirk.
-
Dit was blijkbaar niet zo eenvoudig , dus hier de oplossing. Dit is een tang die gebruikt wordt om de aansluitdraadjes van kleine electronische componenten zoals weerstandjes, condensatoren enz om te buigen op steeds dezelfde afstand. Je kan de breedte instellen, vervolgens leg je de component in de tang en plooien maar. Het voordeel is dat je dan steeds exact dezelfde afstanden hebt. Hier het resultaat En tenslotte het tweede voorwerp; Dit is een pennenrichter voor noval radiobuizen; dit is een handig toestelletje van de jaren 50....Destijds werden in radio's en tv's buizen gebruikt, hier in europa waren dat toen meestal buizen van het noval-type, dit is een glazen buis met 9 pennen ( kleinere uitvoering had er 7 ). Deze glazen buizen hadden onderaan metalen aansluitpennen. Vaak gebeurde hed dat deze pennen niet juist meer stonden ( verbogen en krom ) waardoor ze niet meer juist pasten in de buisvoeten. Je kan dan wel proberen om met een tangetje die aansluitingen terug recht te maken doch vaak brak dan de buis. Dus als je dan die buizen in deze pennenrichter stak werden de aansluitingen vanzelf terug gerecht en uitgelijnd. ( Ps: dit werkt heel goed en ik gebruik dit ding bijna dagelijks ) De buis met kromme pennen... De buis in de pennerichter. Het resultaat... Zo mysterie opgelost. Tot de volgende... Groetjes..Dirk
-
Zal even een tip geven....heeft te maken met electronica.
-
Nog wat gevonden...raden maar!!! Succes!!!
-
Vind dit wel leuk; Daarom heb ik zelf ook eens wat gaan zoeken in mijn rommelschuif. Dus...raden maar!!!
-
Ben helemaal wakker; Dit is een apparaatje van de jaren 40 / 50 en diende om scheermesjes te slijpen. Je kan dit openen en dan het klassieke scheermesje erin plaatsen, daarna sluiten en vervolgens door aan de koordjes te trekken gaan de kleine slijpsteentjes draaien...het scheermesje was dan terug vlijmscherp. ( Ps: Meestal zijn ze gemaakt door de gekende Duitse firma Siemens .) Groetjes...Dirk
-
Hallo; leuke topic. Ik denk dat dit toestel dient om gaten te ponsen in rubber stoppen. Daarvoor zijn er verschillende diameters . Wordt volgens mij meestal gebruikt in labo's en dan om gaatjes te kunnen maken in rubber stoppen van bijvoorbeeld maatbekers en erlemeyers, bekers enz waarna men dan een buisje kan steken. Groetjes....Dirk
-
[Weet jij of bij die Indianapolis de letters in het display oranje zijn op een zwarte achtergrond of zwarte letters op een oranje achtergrond. Bij die Traffic Pro zijn het oranje letters op een zwarte achtergrond en dat vind ik toch echt mooier, maar de indianapolis is weer een nieuwer model radio. Als die de letters andersom heeft wil ik denk ik toch die ander.... Volgen jullie het nog?