Ga naar inhoud

Het verhaal achter de Z3 Coupe


Aanbevolen berichten

Ik heb de Z3 (M) Coupe specifiek map doorgekeken maar ik kan iets essentieels niet vinden: het ontstaan van de Coupe. Ik heb gehoord dat hij in een kelder is vormgegevendoor een aantal BMW medewerkers/liefhebbers die geen opdracht hadden gekregen om een Coupe te maken maar dat de directie na het zien van het prototype accoord zijn gegaan om er wel een project van te maken....of zo iets... :unsure:

Waar kan ik het echte verhaal vinden? Staat vast al wel ergens op een Duitse site of zo

Groeten,

Rogier :thumbup:

Link naar reactie
  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Of op wikipedia natuurlijk...(gaat over de :thumbup:-coupe in dit geval:

"The car is based on the BMW M Roadster. The semi-trailing arm rear suspension was not modified from the M Roadster. The coupe is 2.7 times stiffer than its convertible counterpart, resulting in superior handling.

The M coupe was developed under the leadership of engineer Burkhard Göschel with the intention of adding increased torsional and structural rigidity to the Z3 roadster’s chassis. The development team had a hard time convincing the Board of Directors to approve the model for production, but it was eventually given the green light as long as it remained cost-effective to produce. To achieve this goal, as many body panels as possible had to be shared with the roadster, thus the doors and everything from the A-pillar forward are interchangeable between the coupe and roadster, as are most interior parts. The Z3 coupe, which mates the M coupe's body with the standard Z3 drivetrain, chassis and cosmetics was approved for production at the same time."

Maar RvE heeft een ZZZ QP-folder :unsure: dus die kan er vast nog meer over melden.....

Link naar reactie

Volgens het boek van Mick Walker ("BMW Z-series, the complete story") werd de wagen ontworpen door een vijftal engineers van R&D in München, na hun reguliere werktijd wel te verstaan en idd in een ondergrondse garage van BMW. Toen de eerste eerste prototypes van de Z Roadster werden getest, beseften zij dat de Z3 een zeer stijf chassis had, een ideale basis om een sportieve coupé-versie van te bouwen.

Het was dan Burkhard Goeschel, special projects chief, die hun de raad meegaf om zoveel mogelijk parts van de roadster te gebruiken, kwestie van geen gans nieuwe auto te ontwerpen en de slaagkansen te verhogen.

De engineers gingen dan maar aan de slag met een roadster prototype, waarop ze met hout en klei een dak bouwden (vandaar de lelijke vorm :schater: ). Echte tekeningen waren er in dit stadium immers niet. Toen ze een full-size prototype hadden, stelden ze het voor aan Dr. Wolfgang Reitzle, de product chief van BMW. Deze zag het potentieel om op een goedkope manier een Z3 gamma te lanceren, maar zorgde tevens voor DE quote bij lancering van de coupé : "this car is not built to be everyone's darling"... Daarop speelde de marketing handig in met de slogan voor de coupé : "love it or leave it".

Omdat men uitging van sportieve prestaties voor de coupé, is meteen gekozen voor de 6 cylinder motoren, waarbij de M coupé een echt alternatief moest zijn voor GT-races. Tests bewezen immers dat de coupé 2x zo stijf gebouwd was als de roadster.

Om nog een veelgehoord gerucht te ontkrachten : er werd nooit overwogen om de Coupé van 2 extra zitplaatsen te voorzien, net omdat men de beide versies zo bouwgelijk mogelijk diende te ontwerpen.

Nog een leuk weetje uit dit boek : TopGear koos de M Coupé in 2000 tot Driver's Car of the year.

Enkele van hun quotes :

"reach a nice clear alpine road, and you'll soon be punching the throttle and kicking out the the rear with a grin from ear to ear"

"It has all the right ingredients for the ultimate in driver-controlled fun"

"This Beemer is the ultimate boy racer's machine"... :unsure:

Link naar reactie

Hoi Navigator,

Goed verhaal! Leuk om eens iets meer te weten! Bedankt :unsure:

Zijn er ook nog TV-beelden van? Interviews met de helden? Of "the making of..." of zo?

Iemand?

Meer info (ook op internet en in boeken en folders) altijd welkom!!

Groeten, Rogier :thumbup:

Link naar reactie
Zijn er ook nog TV-beelden van? Interviews met de helden? Of "the making of..." of zo?

!!

Groeten, Rogier :blink:

Rogier,

Over helden gesproken. De echte helden blijven natuurlijk die jongens die de roadster hebben ontworpen!! <_< Anders was er nooit sprake van de Qp geweest! :notworthy:

Link naar reactie
De echte helden blijven natuurlijk die jongens die de roadster hebben ontworpen!! :notworthy: Anders was er nooit sprake van de Qp geweest!

Dan had het er wel raar uitgezien als ik met een los QP dak over straat zou moeten rennen omdat de roadster niet was bedacht :schater:

Link naar reactie

Voor de liefhebbers:

ik heb hier de originele engelse uitgave van het blad CAR liggen uit 1998 waar de coverstory over de coupe gaat. BMW THUNDERS INTO TVR TERRITORY

je weetwel de tijd dat Vicki en Tiff nog meededen aan TG ( en Vicki was dus ook 10 jaar jonger ohlalaaa :rolleyes::):muur: )

Greetz! Gman

Link naar reactie
Voor de liefhebbers:

ik heb hier de originele engelse uitgave van het blad CAR liggen uit 1998 waar de coverstory over de coupe gaat. BMW THUNDERS INTO TVR TERRITORY

je weetwel de tijd dat Vicki en Tiff nog meededen aan TG ( en Vicki was dus ook 10 jaar jonger ohlalaaa :rolleyes::):muur: )

Greetz! Gman

Scannen en posten Gman!!!! :muur:

Link naar reactie
The BMW Z3 M Coupé e37

Was developed under the leadership of engineer Burkhard Göschel with the intention of adding increased torsional and structural rigidity to the Z3 roadster’s chassis

The development team had a hard time convincing the Board of Directors to approve the model for production, ..... blablabla,

Wat het werkelijke verhaal ook zal zijn lijkt dit de meest waarschijnlijke, niet romantisch maar wel met een tijdsicoon als gevolg ..

Die QP interreseert me geen hol. Wij willen foto's van Vicki :schater:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.