Ga naar inhoud

QP-How2: Inbouw aftermarket sub


RvE

Aanbevolen berichten

Okay, na uitgebreid onderzoek en veel trial and error, hier dan handleiding:

"hoe plaats ik een sub in de bak op de plek van de CD wisselaar in een Z3 coupe met Erweitert Hifi."

eerst een disclaimer: Gebruik onderstaande op eigen risico. Zoals het hieronder is beschreven werkte het bij mijn coupe, dat is ook alles wat ik garandeer.

Als jou coupe net wat anders in elkaar zit qua kabels, speakers of versterkers en je gaat met de onderstaande how-to aan de slag en er komt helemaal geen geluid meer uit je wagen, of hij start niet meer of wat dan ook, is dat je eigen verantwoordelijkheid. Zien dingen er anders uit dan hieronder, ga dan niks knippen, maar check eerst even of de uitgangspunten kloppen (hier op het forum bijvoorbeeld).

Aan de slag! Nodig:

Pioneer TS-WX11A subwoofer

tswx11a_1_gallery.jpg

, soldeerbout, tin, isolatietape, multimeter, krimpkous, verfafbrander, kabelsnelbinders (0,5-0,75mm2 en 1-1,5mm2. Resp. Conrad nummers 733792 en 733768)

Stap 1: verwijder bagage-afdekscherm en "bak" volgens de handleiding. Dan krijg je dit:

IMG_0820.JPG

Stap 2: Schroef het frame waar de versterker op zit los (vier schroeven, twee aan iedere zijde). unplug de twee stekkers uit de versterker. Dan krijg je dit:

IMG_0841.JPG

en deze twee (versterker en frame)

IMG_0825.JPGIMG_0826.JPG

Je hebt nu toegang tot drie kabelbomen die in "de bak" uitkomen. Van boven naar beneden op de foto hieronder:

- voedingsleiding voor een wisselaar (in mijn geval dus niet gebruikt)

- speaker signaal van de radio headunit en voeding + schakelspanning voor de versterker (hierna "stekker 2")

- twintig kabels die naar alle tien de speakers in je auto gaan. (hierna "stekker 3")

IMG_0822.JPG

We gaan in alledrie "knippen" :offtopic:

Stap 3: voeding voor de sub

Begin met de voedingskabel voor de wisselaar, hier gaat je stroom voor de sub vandaan komen. Waarschijnlijk is het verstandig om eerst de spanning van je boordnet te halen, maar ik heb in een vlaag van "no nuts, no glory" :P alles "hot" geknipt en er een kroonsteen opgeschroefd. De "+" hiervan (de rode, duh) gaat naar de voeding van de sub waar het foolproof label "connect to a permanent 12V power source" aan zit.

De massa-kabel van de sub heeft zo'n "spade" connector. Die heb ik onder een van de schroeven waar de bak op vastzit geschroefd, direct op het kale metaal van de auto dus.

Dan is er nog de "schakel" kabel. Deze krijgt spanning als de radio/contact aan gaat en stuurt in standaard configuratie de hifi versterker aan. Deze kunnen we dus niet knippen, maar we willen de spanning ook gebruiken om de sub aan en uit te zetten. Dus moeten we een "kabelsnelbinders" in de kabel inbouwen. Bij mij was de kabel wit en deze zit in de "tweede" kabelboom hierboven. Verstandig om even te meten of je likely suspect ook daadwerkelijk de juiste is. Dus even met de multimeter testen of er 12V op staat bij contact/radio aan en 0V als contact uit is. Zoiets:

IMG_0001.JPG

plaats de kabelsnelbinder op je gevonden schakelkabel en stop de (ongestripte) schakelkabel van de sub in de "aftakking" van de kabelsnelbinder. Dichtknijpen met een tang en klaar. Nu krijgen zowel de hifi versterker als je sub een stuur-stroom van dezelfde kabel! :sick:

Als dit allemaal klaar is, kun je de sub aansluiten om te testen of het lampje op de afstandbediening van de sub aangaat als je de auto op contact zet.

Zo, dus sub krijgt nu stroom, maar nog geen signaal.

Link naar reactie

Stap 4: signaal voor de sub.

Mijn theorie was dat ik het beste het Rear-L en Rear-R signaal van de radio kon pakken, van de kabels in "stekker 1". Bart wist nog niet zo zeker of dat het juiste punt was. Inmiddels heb ik geleerd "Bart is always right". Door middel van een geavanceerd testdevice heb ik geen speaker signaal op stekker 2 kunnen vinden. Het testdevice was een oude nokia speaker met twee draadjes:

IMG_0003.JPG

Dan maar scenario B (van "Bart" :sick: ) genomen en de aftakkingen naar de sub ingeprikt op de kabels die de Hifi versterker UIT gaan richting speakers. Dat betekent inprikken op "stekker 3".

Even de "woofers" uit het dak geschroefd om te spieken welke kleuren draad daar naartoe gaan:

IMG_0004.JPG

In mijn geval (hoeft bij een andere wagen niet zo te zijn) waren het blauw-paars en blauw-grijs voor 1 kanaal en geel-blauw en geel-grijs voor het andere.

Eerst maar eens 1 kabelsnelbinder ingeprikt, dat ging vrij eenvoudig:

IMG_0005.JPG

Daarna in allevier de uitgaande kabels een kabelsnelbinder geplaatst. Het is belangrijk dat je op de speakers in het dak kijkt welke kabels "+" zijn en dat je die allebei verbindt met de "+" kabels naar de sub. Anders staat de sub zelf niet in fase. De fase van de sub als geheel kun je schakelen met een knopje op de afstandbediening, dus dat maakt dan verder niet uit. Eindresultaat:

IMG_0006.JPG

Je zou nu een volledig werkende sub moeten hebben. Dus dit is een mooi moment om "firestarter" fuelfire.gif in de CD speler te stoppen.

Bij mij deed ie het op dit punt, ik hoop bij jou ook :offtopic:

Stap 5: alles weer inbouwen

Plaats de sub op de plek onder het frame. Ik heb er links en rechts wat foam tussen gedaan zodat ie niet gaat rammelen of resoneren.

Vervolgens kan de versterker met het frame er overheen. Veel van de kabels kun je rechs van het frame kwijt.

Omdat de sub geleverd wordt om toch nog ingebouwd te kunnen worden in een 750 iL zit er standaard wel vier meter kabel bij. Ik heb alle kabels (voeding en signaal) geknipt en op 50cm lang weer aan elkaar gesoldeerd en de soldeerplekken afgetapet en daarna krimpkous er overheen gedaan.

Na flink wat ge :P heb je vier schroeven waar het frame mee vast weer op zijn plek en heb je deze installatie met kabelsalat:

IMG_0007.JPG

Laat die fuelfire.gif nog maar een keer knallen, zodat je de sub in kan stellen. dance.gif

De bak kan weer terug. Ben ik nog niet aan toe gekomen, weet nog niet precies waar ik die afstandbediening wil hebben. Eens wat mee experimenteren. Ik zal dit topic wel updaten als alles weer helemaal dicht zit.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Hoi Ruud,

Werkt een dergelijke subwoofer goed....ik heb er ook naar geinformeerd en de plaatselijke Car HiFi specialist raade mij dit soort subs af.

Hij was van mening dat het weggegooid geld was en heb ik er maar vanaf gezien. :birthday:

Wat zijn jouw ervaringen of zijn er nog andere die een dergelijke subwoofer hebben ingebouwd en wat zijn de ervaringen ?

Grrrroeten

Ad

Link naar reactie

Ik heb een maand geleden deze subwoofer ingebouwd, bij originele speakers. Wat een upgrade!! De originele speakers hoeven echt niet vervangen te worden als die alleen maar de hoge tonen hoeven weer te geven, dan zijn ze echt krachtig en scherp genoeg. Ik heb deze sub nu achter m'n passagiersstoel, en de bas zorgt voor zo'n diep en warm effect van de muziek. Bij open rijden is het zelfs bioscooopgeluid.

Doen!

Link naar reactie

Hoi Ad,

Ik heb dezelfde subwoofer in me roadstar zitten, ik heb hem ingebouwd in de middenconsole onder de radio, daar zit genoeg ruimte achter de verwarmingsknoppen.

Mij bevalt die prima. Het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar verwacht nu geen geluid van een auto waarin een subwoofer zit van 30cm, daar komt deze echt niet aan. Hij valt ook tegen als je over de boulevard wil rijden met alleen maar boom,boom,boom en zo op wil vallen.

Waarom heb ik hem genomen, een aantal redenen:

1. In een Z3 kan je gewoon weinig kwijt, of je moet zichtbaar gaan aanpassen of iets inleveren qua ruimte wat ik niet wilde.

2. Ik had geen zin om de standaard speakers te vervangen, reden hiervoor is je kan nog zo'n goede 13cm speaker hebben, er zal nooit en te nimmer een sublaag uitkomen

3. Wilde niet naar 16,5 cm gaan en daardoor me speaker gaten aanpassen, deze speaker geeft wel meer laag maar ook geen echte sublaag, en zeker niet in die kleine klankkast.

Waarom heb ik hem dan wel genomen, ik vind het een hele goede aanvulling op het standaard geluid, geeft veel meer laag dan een 13cm speaker en ook een voller geluid, dit is voor mij voldoende. Ik heb nu het geluidsbeeld van een gemiddelde radio met speakers in een normale doorsnee auto, dus niet super maar ook niet slecht.

Sommige bouwen hem weg achter de stoel, aangezien ikzelf en me vrouw( inclusief labrador) toch wel de totale lengte nodig heb van de beenruimte, heb ik ervoor gekozen om hem achte me middenconsole te bouwen.

Dat viel op zich wel mee, als je handig bent ongeveer 2 uur, ik ben echter een nadeel tegengekomen, nml hij ging iets resoneren op de naden van de middenconsole en van de dashboardkast, dat heb ik opgelost met een klein strookje plakschuim, dit heb ik ook extra gedaan bij de uitvoer monden van de kachel. Nu heb ik er geen last meer van.

De regelknop van de sub zit bij mij achter de handrem bij de kleine vakje wat er bij mij makkelijk uitgaat.

De sub is aangesloten op de JVC kd avx 77, deze heeft een eigen subwoofer uitgang. In de radio zelf kan ik dan nog me speaker uitgangen filteren zodat ik geen "sublaag" meer krijg over mijn 13 cm speakers. Al met al ben ik dik tevreden en kan ik het iedereen aanraden, het is een goedkope oplossing en een goede aanvulling op de toch wel magere geluids eigenschappen van de Z3

Als je nog vragen heb hoor ik het wel

groet

Leon

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties zover,

Klinkt al weer heel anders dan het advies bij de HiFi boer, ga het nu toch eens serieus overwegen.

Welk type hebben jullie ingebouwd, hetzelfde als in dit topic genoemd of een ander type nummer, ik vind op internet nl verschillende varieerend van 130 tot 250 euro.

Ik ben ook niet van plan om een "boom-boom ZZZ" te gaan creeeren maar een beetje meer bas zou mooi zijn.

Ik heb geen labrador, hoef ik alleen maar met mijn vrouw rekening te houden :schater:

Grrroeten

Ad

Link naar reactie

Ad,

Ik heb de pioneer ts wx 11a ingebouwd. Exact dezelfde als van hier het topic.

Ha ha wacht maar wat je vrouw nog meer wil!

Die van mij wilde alleen een z3 als de hond er ook in paste. Gelukkig, anders had ze zo'n jap mx5 gewild. Was wel lachen bij div dealers. Uhhh ja de auto is mooi, maar een ding: onze hond moet ook passen. Staan ze raar te kijken als je met een labrador en een kleed aankomt( tegen beschadigingen).

Even alle gekheid op een stokje, het waren voor mij 2 redenen om hem weg te bouwen.

Ten eerste de ruimte

Ten tweede, als ik open rij wil ik nog wel eens stoppen ergens en de zzz opennlaten. Ik was bang dat die dan in het zicht zou zitten.

Ik weet niet of Enzo dat kan beamen of je hem ziet als de zzz open staat. Bij mij zie je nu in ieder geval niets.

Laag geeft het echt wel! Voor mij meer dan genoeg. De standaard speakers zijn gewoon goed en de sub is echt een hele goeie anvulling op het karige geluid.

Inbouwen achter console valt reuze mee, ik ben er van begin tot eind hooguit twee uurtjes mee bezig geweest.

Kom je wel eens bij Ruud, ik wil het dan wel laten horen. Neem dan wel je eigen muziek mee, want dat luistert het best

groet

Leon

Link naar reactie
Inbouwen achter console valt reuze mee, ik ben er van begin tot eind hooguit twee uurtjes mee bezig geweest.

Bedankt voor de reactie,

Was afgelopen week bezig met de radio in te bouwen en moest ook de zaak even open gooien om (een deel van) de oude carkit van de vorige eigenaar nog uit te bouwen.

Vroeg me af hoe je nog een sub kunt wegstoppen achter de middenconsole, bij mij zit alles vol, had al moeite om alle kabels daar netjes weg te stoppen.

Ik heb airco en het zit behoorlijk vol achter de middenconsole of heb ik niet goed genoeg gekeken ? :thumbup:

Grrroeten

Ad

Link naar reactie

Ad,

Ik heb geen Airco, maar volgens mij maakt dat niet veel uit voor wat betreft de ruimte. Alleen is het kachelhuis iets groter qua vin die erinzit volgens mij.

De Sub is niet zo groot, hij past precies aan de achterzijde schuin langs het kachelhuis tot op de carosserie ( zie bijgevoegd schetsje)

Het klopt dat er achter de radio tot het kachelhuis niet veel ruimte is voor de bedrading, ik heb datzelfde probleem ook. Zeker omdat mijn radio allemaal tulpuitgangen heeft die ik niet gebruik, maar hij kan er net schuin onder bij mij.

Ik heb aan de bovenzijde van de sub een beugel zitten/gemaakt en die zit vast aan het plastic waar normaliter de geleide stop, voor stabilisatie van radio aan de achterzijde zit. de onderzijde zit met een beugel en dan met een lange dikke tyrap vast net onder de kachelhuis door naar een metalen beugel die daar zit.

Deze tyrap is stevig aangetrokken zodat die goed klem zit tegen de kachelhuis. hiertussen zit op de drukpunten tussen het kachelhuis en de subwoofer wat schuim om resonanties te voorkomen.

Ik hoop dat het een en ander je wat duidelijker is geworden.

schets.png

Groet

Leon

Link naar reactie

Hoi Leon,

Tekening is helemaal duidelijk, heb de indruk dat ik er op een of andere manier minder plaats heb maar de toekomst zal het uitwijzen.

Ga eerst maar eens een sub aanschaffen en dan kijken waar ik hem kwijt kan.

Kan altijd nog een speelgoed labrador kopen....... schaal 1:1...leeghalen en daar in verstoppen...kan die mooi bij mijn vrouw haar voeten liggen :schater:

Bedankt zover

Grrroeten

Ad

Link naar reactie

Ad,

Ok succes in ieder geval. Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel van je.

Ik weet niet of er een ander forumlid is die zo weet of de kachelunit van een zzz met airco zoveel groter is als van een zzz zonder en of die dan ook verder naar voren komt in de console.

Haha wel makkelijker met uitlaten, dat is dan plezier voor 2. En bij regen wordt je niet nat. Gebruik je dan de staart als stekker aansluiting op je radio? :schater:

Een waarschuwing als je hem inbouwt in een kunst labrador:het kan gaan trillen tussen de benen en dat kan evt voor rare praktijken zorgen onder het rijden :schater::rolleyes:

groet leon

Link naar reactie
Ben benieuwd of dat je het spul inmiddels netjes hebt afgewerkt. Kan me niet voorstellen dat Simone het heel lang heeft goedgevonden om met de Qp in deze staat rond te rijden :schater:

Ligt er nog exact zo bij als op deze foto:

IMG_0007.JPG

zullen we een klusdagje plannen deze zomer Mark. Frøbel jij die ipod in je cassettespeler, monteer ik eindelijk de subwooferbak eens af! :birthday:

Wat zijn jouw ervaringen of zijn er nog andere die een dergelijke subwoofer hebben ingebouwd en wat zijn de ervaringen ?

Sorry, ik zie nu pas je vraag Ad. Mijn ervaring is dat de sub voor een heel mooi en zuiver bas fundement zorgt, waardoor de speakers in de deuren/dak niet zo veel hoeven te stressen (dus precies zoals Lawrence en Leon ook al zeggen).

Zo'n auto-audio-toko vindt dit soort subs inderdaad maar niks. Veel te subtiel, je kunt er immers geen "op de basdreun meeknipperende" neons in kwijt :drank: ;) . Maar zonder gekheid, als je echt enorme bonkende bassen wil is dit niet de sub voor je. Wil je gewoon een geluid dat wat meer afgerond is naar beneden toe is dit een hele mooie toevoeging, die in een coupe met "zo'n bak" ook nog eens geen extra ruimte kost. In een roadster zijn er ook andere plekken voor de plaatsing lees ik hierboven.

In de radio zelf kan ik dan nog mijn speaker uitgangen filteren zodat ik geen "sublaag" meer krijg over mijn 13 cm speakers.

Zo'n oplossing zou er voor mij ook nog moeten komen, volgens mij heeft de Sony SACD unit die er nu in zit ook zo'n aparte uitgang voor sub en een kantelfrequentie instelling. Eens een extra kabel naar achteren trekken (dat kan dan tijdens die klusdag :D )

Link naar reactie

Precies, Ruud begrijpt het goed

Ad ik zou gewoon deze subwoofer achter de stoel neerleggen, is totaal niet veel inbouwwerk en als je bijrijders de laatste 5, 6 centimeters kunnen missen bij de stoel naar achter zetten, is het supermakkelijk te doen. Het geluid komt dan ook super door! Roodkapje heeft m voor mij ingebouwd. Audioresultaat ben ik echt heeeeel erg over te spreken, ben superblij ermee!

Succes!

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Kan je die subwoofer ook in de achterbak van een Roadster monteren? :D

of is dan het hele effect weg? ;)

Ik vind het namelijk niet echt een oplossing om het achter de passagiersstoel te monteren..

waardoor je de stoel niet meer volledig naar achter zou kunnen plaatsen.

Link naar reactie

of die sub kan weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat het mogelijk is om een sub in de achterbak van een roadster te zetten... dat heb ik namelijk ook op dit moment...

ik heb een plank die schuin tussen mijn wielkasten geklemd zit met een versterker en een 10 inch subwoofer met dubbele spoel.

het knalt lekker:D niet zo heel aso zwaar... en ik hoor niet echt iets trillen van plastic of mijn kentekenplaat ofzo.. als iemand interesse heeft wil ik wel even een foto maken?

Link naar reactie
Precies, Ruud begrijpt het goed

Ad ik zou gewoon deze subwoofer achter de stoel neerleggen, is totaal niet veel inbouwwerk en als je bijrijders de laatste 5, 6 centimeters kunnen missen bij de stoel naar achter zetten, is het supermakkelijk te doen. Het geluid komt dan ook super door! Roodkapje heeft m voor mij ingebouwd. Audioresultaat ben ik echt heeeeel erg over te spreken, ben superblij ermee!

Succes!

Enzo,

Ik vind 5 tot 6 centimeter toch wel heel wat, had ik niet verwacht. Ik kan begrijpen dat ik met mijn 1,81 dat toch tever naar voren zou vinden. Ik heb nu al de stoel in de "standaard"achterste stand staan, en dat gaat precies goed. Heeft me vrouw erin gereden, staat die ongeveer 5 a 6 cm naar voren en dat vind ik absoluut te dichtbij, ook voor de andere kant waar alleen dashboard zit, maar dat is persoonlijk.

Andere vraag nog, stel je rijdt open en gaat ergens wat drinken, zie je hem dan niet zitten als je met je kap open geparkeerd staat?

Met je eens een heel goed geluid, een aanrader! die betaalbaar is voor een hele goede upgrade van het standaard geluid.

Trouwens qua kosten gezien: een kwalitatief heeeeel goed setje component speakers kost net zoveel ongeveer als deze sub, en die geven dan nog niet het geluid wat we nu hebben doordat ze 13 cm blijven en bij de voetpanelen gemonteerd zijn.

Groet

Leon

Link naar reactie

Zo'n oplossing zou er voor mij ook nog moeten komen, volgens mij heeft de Sony SACD unit die er nu in zit ook zo'n aparte uitgang voor sub en een kantelfrequentie instelling. Eens een extra kabel naar achteren trekken (dat kan dan tijdens die klusdag ;) )

Link naar reactie
Zo'n oplossing zou er voor mij ook nog moeten komen, volgens mij heeft de Sony SACD unit die er nu in zit ook zo'n aparte uitgang voor sub en een kantelfrequentie instelling. Eens een extra kabel naar achteren trekken (dat kan dan tijdens die klusdag ;) )

Ruud,

Je hoeft niet perse een extra kabel te trekken.

Makkelijker is misschien om namelijk tussen de + draden van de 13cm speakers een condensator in serie te plaatsen.

Waarde tussen 100µF en 330µF. Dat werkt als een HP en ontlast de speaker van de allerlaagste tonen.

Waarde zal jezelf moeten bepalen n.a.v. de uitslag van de conus en wat jijzelf het prettigst vindt klinken.

Die condensatoren doe je vlak bij de speaker aansluiting zelf, dus die hoef je dan alleen maar los te halen.

Ze kosten maar een paar kwartjes per stuk en zijn te verkrijgen in electronicazaken waar ze weerstandjes etc etc verhandelen. ( wordt uitstervend ras, maar vaak sturen ze ze ook voor je op ).

Ik denk dat een goede tulpkabel, als je daarop doelde, duurder is dan deze oplossing.

Deze oplossing kunnen degene die geen aparte kantelfunctie van frequenttie in hun radio hebben ook doen. Op deze manier kan je zelfs op de standaard BMW radio gewoon de speakers af filteren en de sub aansluiten

Groet,

Leon

Link naar reactie

eeeeeeuhhh...wat is een kantelfrequentie :unsure: radio een aantal keren op zijn kant of wat ????????

Ik heb een Alpine CDE 125BT en er zitten erg veel instellingen op ben een aantal instellingen tegengekomen die ik niet heb veranderd omdat ik (nog) niet zeker wist waar ze voor waren.

Instellingen voor de sub heb ik nog niet dus af gezet.

En een aantal instellingen die te maken hebben met het frequentie bereik dat is in te stellen, ben ik nog maar afgebleven. :wave:

Ik heb de wooferd vandaag maar besteld we zien wel hoe we hem gaan plaatsen etc. :ok:

Grrroeten

Ad

Link naar reactie

Ad,

Kantel frequentie is de hoeveelheid van kantelen dat je doet met je auto zijwaarts en over de rolbeugels heen met de radio aan :schater:

Nee, Kantelfrequentie is het punt waarbij een apparaat, in dit geval de radio, aangeeft welke frequenties er doorgeven wordt aan bijv speakers.

Eigenlijk heel simpel gezegd bijv 2 kantelfrequenties bij een standaard radio zijn hoog en lage tonen.

De Alpine van jou heeft een aparte subwooferuitgang, is een tulp aansluiting (enkel). deze kan je direct op de ts wx11a aansluiten, echter deze heeft 2 tulpingangen, je hoeft er maar 1 te gebruiken.

Normaal geeft muziek door van 10hz t/m 125 khz ( weet ik niet zeker qua hoge tonen) van 10 tot 20 hz hoor je niet, maar voel je wel.

Sublaag begint dus bij 10hz.

Hoe werkt een Kantel frequentie:

Ergens in een menu van de radio kan je instellingen vinden voor de speakers ( en dan niet de gewone tonen) Hierbij staan bijv 3 functie's:

bijv: low, through en high.

Low betekent dat de radio alleen maar lage tonen doorgeeft aan de speakers, de midden en hoge tonen worden dan eruit gefilterd en hoor je niet. dat is dan de KAntelfrequentie; Laag wel door, midden en hoog niet.

dan heb je High, je snapt hem al, dan geeft de radio alleen midden/hoge tonen door naar de speakers ( dit is de instelling die we gebruiken bij toepassing van een subwoofer) en filterd de lage tonen uit. Hierdoor hoeft de 13cm speaker niet meer zo hard te werken, want bij lage tonen beweegt een speaker meer dan bij hoog en midden.

Through

Je heb ook nog vaak Trough, die geeft dan alle tonen door, van sublaag t/m hoog, hierdoor hebben 13cm speakers het zwaar omdat ze bij laag hard moeten werken.

Meestal kun je de sub ook regeln via de radio, bijv frequentie en volume. dit moet je proefondervinderlijk uitvinden.

Ik zou zo zeggen probeer gewoon de diverse functies, in het ergste geval moet je via een menu de fabrieksinstellingen opnieuw instellen en dan ook de zenders opnieuw opslaan. of de accupool loshalen zodat de radio alles vergeet. Hij zal van het veranderen van instellingen echt niet ineens meer werken.

Succes, en als er vragen zijn hoor ik eht graag van je

groet

Leon

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.