Ga naar inhoud

Veel rook uit uitlaat...


Bas 1.9 Turbo

Aanbevolen berichten

  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Vandaag stond m'n auto een paar minuten stationair te draaien (warme motor) en opeens kwam er aardig wat rook uit.. ben toen een stukje gaan rijden en dan is het volgens mij niet.. in iedergeval zie ik er niks van... weer gestopt... weer rook.. zoveel dat heel de straat blauw stond.. ben er haast zeker van dat het verbrande olie is... <_<

Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?

Oei, dat klinkt niet best :newblush: Ik hoop voor je dat het alleen de turbo is maar ik vrees het ergste :kisstogether: Ik zal als ik jouw was even morgen een belletje naar Ruud doen voordat je er verder mee gaat rijden en wellicht nog meer kapot rijd.
Link naar reactie

De optie's zijn: (er zijn er vast nog meer)

De blauwe rook in verbrande motorolie wat door onderdruk (+ de drukvulling van de turbo) door de carterontluchting in het inlaattraject komt.

Veel turbo's worden olie-gekoeld, het kan zijn dat daar een lek zit ...

Blauwe rook is i.i.g. olie, en een slechte zaak dus!!!

Link naar reactie

Veel TDI motoren van volkswagen krijgen deze problemen ook...

Je moet eens langs een specialist op het gebied van turbomotoren gaan. Even de compressie per cilinder meten etc etc.

Blauwe rook is namelijke écht olie!

Hier in Warmond zit een garage die vanalles doet met turbomotoren. Zo staan er getunede Bentley turbo motoren en heeft de eigenaar zelf een Honda NSX en een 3000GT. (met grote turbojongens dus..)

Vakgarage Vink - Warmond.

Link naar reactie
  • Administrator
Weet je hoeveel kilometer er op de turbo zit? Turbo's gaan geen autoleven lang mee helaas. :thumbup:

Nou, dan heb je nog nooit een Saab 900 Turbo 8 uit 1986 mee gemaakt. Die Turbo, van mijn vaders auto, heeft het 20 jaar volgehouden... Bijna 350.000km!

Link naar reactie
Nou, dan heb je nog nooit een Saab 900 Turbo 8 uit 1986 mee gemaakt. Die Turbo, van mijn vaders auto, heeft het 20 jaar volgehouden... Bijna 350.000km!

Gechip tunede, altijd plank gas rijdende 530D turbo: > 400.000 km.

(maar dat is wel een diesel, Sledge z'n opmerking heeft wel enige waarde)

Link naar reactie

Hoelang een turbo meegaat is erg afhankelijk van je eigen rijgedrag en conditie van de motor bijvoorbeeld. Laat je bijvoorbeeld de auto altijd een poosje stationair draaien na een lange reis?

Laat in ieder geval de olie toe- en afvoerleidingen goed controleren, en je carterontluchtingsysteem zoals Martin al aangeeft. Wellicht heb je geluk en is het niet meer dan een lekkage.

Gechip tunede, altijd plank gas rijdende 530D turbo: > 400.000 km.

Das niet mis. :angry: Misschien kan Eggybee nog het een en ander toevoegen over levensduur en dergelijke. :thumbup:

Link naar reactie

Was een beetje laat met het spotten van dit draadje.

(Sorry, ik zit ook niet dagelijks op het forum..)

Wanneer ik zo'n beetje alle posts doorlees is het meeste al gezegd.

Toch nog even een opinie van mijn kant..:

Bij kleine turbo's zijn het compressorhuis en het turbinehuis ongekoeld.

Het lagerhuis wordt door olie gekoeld (en gesmeerd).

Het is van groot belang dat de het laatste stuk (voordat je thuis bent) wat rustiger rijdt.

(of in ieder geval de motor een tijdje stationair laat draaien voordat je hem stopt.)

Tijdens het rijden (vooral bij flink doorrijden) wordt het turbine wiel verschrikkelijk heet.

Al deze hitte wordt via de olie die door het lagerhuis stroomt afgevoerd.

Wanneer je dan na een tijdje 'blazen' ineens de motor uitzet, stopt de olietoevoer en dus ook de koelende werking van de olie.

Het turbine asje zakt (omdat die stilstaat) op het lager (glijlagers) en alle warmte welke nog in het turbine asje zit trekt in de lagertjes.

Het gevolg is een (beginnende) lagerschade.

Jij schrijft dat de speling op het asje vrij groot is.

Radiaal hebben deze turbo-tjes over het algemeen een vrij grote speling (kan wel tot 1mm. zijn).

Axiaal (in de lengterichting van de as) hebben ze zeer weinig speling.

De olieafdichting wordt verkregen door 2 kleine zuigerveertjes.

Eén bij het turbine wiel en één bij het compressor wiel.

Wanneer de lagers verslijten, krijgen deze zuigveertjes teveel speling in hun sponningen en krijg je een olielekkage.

Wanneer de turbo stationair draait, kan het zijn dat door een lage turbodruk, de olie langs de zuigerveertjes lekt.

Waarschijnlijk lekt de olie dan aan de compressorzijde en wordt met de spoellucht meegenomen naar de verbrandingskamer alwaar die verbrand.

Bij een hogere turbodruk wordt de olie dan meer tegengehouden door de turbodruk en heb je hier minder last van.

(Dat zou in ieder geval de rook bij stationair toerental verklaren.)

Aangezien je het turbo-tje al gedemonteerd hebt kan je makkelijk het turbinewiel en compressorwiel bekijken.

Zijn ze vettig (of één van beide) dan heb je olielekkage gehad.

Ik raad je aan om anders eens contact op te nemen met "Turbos Hoet" in Baarn.

Kijk anders even op www.turbos-hoet.com

In het verleden heb ik veel zaken met deze mensen gedaan (Contact: Frans Wiegmans - doe hem de groeten van Egbert).

Zij zijn gespecialiseerd in de revisie van kleine turbochargers.

Zij werken veelal op ruilbasis. Jij levert je oude turbo in en krijgt voor een vaste prijs een gereviseerd exemplaar terug.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen.

(al is het misschien een beetje laat)

Link naar reactie

Bedankt voor je uitleg!! :rambo: Is nooit te laat... :fiew: en het maakt het weer wat dijdelijker..

je heb indd gelijk dat de turbo alleen oliegekoeld is.. heb de turbo door een bedijf laten bekijken en die waren van mening dat de turbo veel te heet geweest is..dit omdat hij alleen olie gekoeld is (terwijl de aansluitingen voor waterkoeling er gewoon op zitten :fiew: ) Dus die kunnen met niet al te veel moeite gewoon aangesloten worden..?

Ze gaven als tip om even de intercooler eraf te halen en te kijken of daar olie in zit... zoja.. turbo lekt dus.. heb dat dus gedaan en daar bleek indd olie in te zitten..

de turbo is inmiddels opgestuurd en wordt nagekeken.... heb er nog geen uitslag over.. :shifty:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.