Ga naar inhoud

Koppeling cilinder geëxplodeerd


evz3

Aanbevolen berichten

Gisteren was het dan zo ver. Eindelijk het motorblok er uit, helemaal enthousiast. Heb mijzelf 15x verteld niet op het koppelingspedaal drukken. Want dan explodeert de slave cylinder....

De auto moest heel even uit de garage gedrukt worden. Deurtje open, kruip achter het stuur ik geef duimen omhoog naar m'n kameraad dat die mag duwen, en ik trap op de....... KLAWHAMM.

Dat was het zuigertje wat met mach 5 ervandoor ging.

Nu is mijn vraag, kan ik de zuiger (heb het allemaal terug gevonden) er weer in doen of is het afgeschreven en moet ik een nieuwe koppelingscilinder kopen?

:petje:

Link naar reactie
  • Reacties 21
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Fijn dat je je zorgen maakt. Maar ik heb al eerder verteld dat ik geen ervaring heb met dergelijk sleutelen aan auto's.

Daarom ook praktijk vraag of zo'n zuigertje opnieuw gebruikt mag worden als die de huls verlaten heeft.

Link naar reactie

Nou ja, het voordeel van de twijfel dan maar. Maar bedenk dat het ook met je persoonlijke veiligheid te maken heeft. Ik denk dat als je alle onderdelen hebt gevonden en goed schoon maakt je het weer in elkaar kunt zetten. Moet je het invetten met wat vroeger, naar ik bedenk "AT vet" - wordt/werd ook gebruikt bij de montage van remcilinders.

Nogmaals succes!

Link naar reactie

Eigen veiligheid mbt het falen van de koppelingscilinder tijdens het rijden?

Strikt genomen heb ik de koppeling straks niet nodig. Echter om de laatste seconde winst te hebben met een 0-100km/h tijd zal ik toch vanuit de 1 willen starten en door te schakelen naar de 2.

Dat kan ook zonder koppeling maar gaat 10x sneller met.

Tijdens stilstand kan er geschakeld worden zonder koppeling. Reflex zal wel blijven om het pedaal in te trappen bij stilstand........

Link naar reactie

Veel succes met schakelen zonder koppeling. Met luide benzinemotor is het al lastig genoeg om de toerentallen op elkaar af te stemmen, maar met een vrijwel onhoorbare electromotor?

Kijken op de toerenteller kan (als die straks nog werkt :console:), maar het is natuurlijk de bedoeling dat je je ogen op de weg gericht houdt :discussie:

Ik zou 'm gewoon weer in elkaar zetten. Kijk even goed naar de o ringen en zuigerpen, of daar geen krassen oid op zitten.

Zit er aan het einde niet iets van een seegerring die alles bij elkaar houdt (en die dus nu stuk kan zijn, of dat de groef beschadigd is?)

En idd gewoon wat kopervet of keramisch vet oid erop lijkt me (iig vet wat bestand is tegen hoge temperaturen (niet dat het heel heet wordt))

ennuh... gewoon lekker doorsleutelen; je hebt een goed stel hersens, dus die ervaring komt vanzelf wel :notworthy:

1 vraag: je bent bekend met BMW TIS?

Link naar reactie
on lekker doorsleutelen; je hebt een goed stel hersens, dus die ervaring komt vanzelf wel :discussie:

1 vraag: je bent bekend met BMW TIS?

BMW TIS?

Nee, is dat net iets als Volvo Vida / Vadis ? Uitgebreide DVD met service data en artikel/bestelcodes.

Link naar reactie

TIS is technisch informatie systeem.

Dus een soort van dvd werkplaatshandboek voor vrijwel alle handelingen (incl aandraaimomenten etc) voor bijna alle bmw modellen. (dus idd waarschijnlijk de vida/vadis equivalent, maar geen diagnose software, daarvoor heeft bmw INPA/ediabas, progman en nog wat varianten)

Her en der wel als torrent te vinden (meestal de 2006 versie geloof ik in engels/duits) en ook een online versie van een handige harrie:

http://tis.spaghetticoder.org/ (ook in nederlands :discussie:)

ik weet niet of je uit die online versie ook alle aanhaalmomenten kan halen (zijn meestal linkjes in de beschrijving waar je op kan klikken bij de dvd versie)

De dvd versie vind ik iets handiger, maar ook die vergt enige gewenning om snel mee te werken

wds (bedrading) heeft ie ook online:

http://www.spaghetticoder.org/bmw/wds/

(alleen voor IE)

Onderdelen is BMW ETK. (ook online te vinden: http://bmwfans.info/parts/catalog/ )

Prijzen zijn niet helemaal up to date; ong. x 1,2 en dat is de ex btw prijs.

Link naar reactie

Dankje voor die links!

Heb het zojuist het verhaal van de koppeling opgezocht op de site van handige harry, geniale site. :discussie:

(BMW E36 Bentley boek bevat ook niet alles)

Link naar reactie

dat spetters remvloeistof van z'n exploderende koppelingscylinder op de lak gekomen zijn er er allemaal gaten in gevreten heeft (maw oppassen met remvloeistof; het is troep!)

Over remmen gesproken; ik ben benieuwd hoe je de bekrachtiging gaat oplossen (en de bekrachtiging van het stuurhuis)

Link naar reactie

vacuum zal waarschijnlijk makkelijk met een elektrisch vacuumpompje opgelost kunnen worden (dat hebben de chinezen vast wel), maar een degelijke hydroliekpomp is wellicht duurder en lastiger. Wat dat betreft was de Z4 een betere kandidaat geweest voor dit project :discussie:

Link naar reactie

Als ik mij goed heb laten informeren dan hebben bv Renault, Toyota (MR2) en Diverse Audi's een 12v hydraulische pomp voor de stuurbekrachtiging.

Vaccuum, daar ben ik nog naar opzoek. Deze bestaan gegarandeerd. Wil graag een stille pomp. :discussie:

Heb de foto's van de motor uitbouw inmiddels toegevoegd aan de mini website/log

http://maxk.mine.nu/pubone/usb/z3_ombouw/

Vanavond/morgen bezig met opmeten en tekenen van de bevestiging van de bak e.d.

Link naar reactie

Als je al bestaande onderdelen kan gebruiken is dat natuurlijk het verstandigst.

Zit je alleen nog met de bevestiging, maar als je een electromotor aan een standaard bak kan bevestigen en die bak weer netjes aan het frame kan bouwen (zonder de steun van motor+steunen), draai je je hand natuurlijk ook niet meer om voor een bevestingsbeugeltje van een hydroliekpompje.

Ga je allemaal steunen ontwerpen en cnc frezen ofzo?

Link naar reactie

De adaptie tussen de bak en motor wordt door een cnc gedaan. Daar wil ik zo mee beginnen (Maak een tekening in sketchup, laat het overteken door iemand die goed is in solidworks)

De plaat ter bevestigin tussen de motor en bak kan eventueel uit de hand gemaakt worden met naukeurig meten en speciale pas/slagpennen.

De motorsteunen kunnen gebruik maken van de bestaande steunen op het subframe. Daar moet dan wel iets voor gefabriekt worden.

Eerst een mockup maken van bv hout, dan overtekenen (& zagen) op aluminium en naar een lasbedrijf brengen om het te laten lassen.

Een prachtig voorbeeld waar iemand een 3 serie heeft omgebouwd. De baksteunen staan 3/4 van de volgende pagina:

http://www.evdrive.com/bmw_project/ACmotor.html

Link naar reactie

juist, nu zie ik ook waar je je inspiratie vandaan hebt gehaald :thumbup:

Maar dat is wel een serieuze electromotor zeg.... wat een joekel!

En die motorsteun die hij heeft gemaakt is ook een aardig stukje laswerk.

Zoiets zal jij ook moeten maken (je moet natuurlijk de bestaande ophangpunten gebruiken, en daar een frame op maken.

Zelf zou ik geen aluminium gebruiken omdat dit niet zo sterk is. Meestal zijn aluminium motorsteunen en frames gegoten met allerlei verbindingen ertussen. Dat is lastig om gelijkend te construeren als je gaat lassen. Die bouwer van de bmw zal ook zo wel z'n reden hebben gehad om juist dat stuk uit te voeren in rvs. (of je moet natuurlijk heel dik aluminium nemen)

Wel ongelofelijk wat die gast allemaal gebouwd heeft (en mooi ook). Maar hij heeft maar ongeveer 80km actieradius met dat behoorlijke pakket, en dat is met een verschrikkelijk trage rijstijl (ik zou die energie er in 30km doorjagen denk ik :wave: )

Link naar reactie

in zijn voorsteltopic schreef hij individuele rdw typekeur.

Overigens vraag ik me af of dat nodig is; ik heb een klant en die is ook kitcarbouwer (je weet wel, een andere body op eend of kever) en die vertelt altijd dat een auto structureel uit 3 delen bestaat (ik denk motor, chassis en carosserie), en dat je pas typekeuring nodig hebt als je 2 (of meer) van deze zaken vervangt; en dat de motor niet meer dan 40% mag toenemen qua vermogen. ('k weet niet of het waar is, maar ik tel maar 1 ding wat vervangen wordt). Voor alle overige eisen is de apk het controlemiddel (daar testen ze ook emissie, remmen, uitstekende delen etc.)

Link naar reactie

Leuk project en een leuke link naar het Z3 EV en de cross motor.

Er zit aardig wat spul onder de kap.

Hij heeft zijn vacuumpomp + airco behoorlijk verstopt.

Volgens mij heeft een vacuumpomp wel onderhoud nodig.

Mogelijk is dit afhankelijk van het gebruikte type.

Ik ben alleen bekend met pompen die ook op een lab. worden gebruikt.

Deze werken met olie. Deze wordt regelmatig vervangen (vocht en teruglopen van de dampspanning)

Ook zou ik een klein luchtvaatje ( 2 l of zo) als buffer gebruiken.

;)

Link naar reactie

Voor remmen heb je niet zoveel onderdruk nodig; het heet wel vacuum, maar dat is het absoluut niet ;)

Er zijn behoorlijk simpele onderhoudsvrije 'vacuumpompen' wel op de markt (ook speciaal voor ev's). Het punt is om er eentje makkelijk te krijgen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.