Ga naar inhoud

Alarm perikelen.


Tja

Aanbevolen berichten

Op mijn Bostongrüne uit Duitsland geïmporteerde Z3 zit standaard een alarm. Optie 0302: "Diefstal alarm met afstandsbediening klasse3".

Jaja, maar mooi dat dat ding niet helemaal werkte :angry: . Ik heb de verzekering afgesloten met klasse I, die zit er altijd in en die werkt ook gewoon. Maar je wilt natuurlijk zoveel mogelijk beveiliging, dus toch maar eens aan de gang gegaan.

Eerst naar BMW zelf, die zouden wel even een certificaat-keuring doen.

- het alarm gaat niet af als je de accuspanning eraf haalt;

- de motorkapschakelaar werkte niet;

- de interieursensor reageerde niet;

- de kantelsensor deed het niet en

- klap op de vuurpijl: "als je het alarm inschakelt met de afstandsbediening, moet het alarm afgaan als je met de sleutel de deur openmaakt". Het alarm ging echter niet af, dus: "alarm defekt. Niet reparabel. We zullen een offerte maken voor een nieuw alarmsysteem".

Hmmmmm..... Toch maar eens bij Ruud langs.

Om met de laatste foutconditie te beginnen: dat is volgens Ruud helemaal niet waar. En mijn boekje spreekt ook over "bij sommige exportuitvoeingen...". Okay, kennelijk zijn er verschillende versies en dit probleem is dus helemaal geen probleem.

Verder: Ruud constateerde al snel dat de kantelsensor zelf defect was: met de sensor uit zijn eigen auto -_- werkte het wel. Ik heb er voor 10 Euro eentje van eBay gescoort: die zit er inmiddels in en werkt ook.

De interieursensor.... zit er helemaal niet in. Wel vreemd, maar Ruud heeft overal in en onder gekeken. Het ding is er gewoon niet. De vraag is overigens of je daar rauwig om moet zijn. Hij is wel nodig voor klasse III, maar levert in de praktijk (heb ik mij laten vertellen) veel valse alarms op in een roadster. En als ik iets niet wil hebben, is dat de buren eraan gewend raken dat het alarm van mijn Z3 af gaat zodat ze er niet meer op reageren! Problem solved... Nou ja, niet echt opgelost, maar dit laat ik voorlopig maar zo.

Ik weet overigens niet eens of dat makkelijk naderhand nog in te bouwen is of dat er dan allemaal softwarematige instellingen gedaan moeten worden.

Resteert de motorkapschakelaar. Heel vreemd: de schakelaar was in orde. Ik had hem al doorgemeten en Ruud heeft ook nog even een andere geprobeerd. Dat hielp niet.

Pas toen ik gisteren de schema's nog eens goed bestudeerde viel het kwartje. De motorkapschakelaar (S825) is parallel geschakeld met de Radio-diefstalschakelaar (S20). Als je radio niet goed is gemonteerd (of die schakelaar niet goed zit) maakt hij contact naar massa. Of je de motorkap daarna dan open of dicht doet, maakt niet meer uit: de radioschakelaar geeft een alarmsituatie op het moment van inschakelen en beide schakelaars worden vervolgens genegeerd!

En inderdaad: de schakelaar was een beetje verbogen en het rubber stompje achter op de radio was nét te kort om de schakelaar te bedienen. Enfin, contactje bijgebogen en een extra ringetje onder het rubbertje (ook wel bekend als 'de kabouterdildo' :rolleyes: ) en ook dit probleem is verholpen.

Nu valt me ook pas op dat bij het inschakelen van het alarm vroeger de LED eerst als een gek begon te flitsen en na een tijdje pas overging in rustig knipperen. Nu gaat de LED direkt rustig knipperen bij het inschakelen. Het snelle flitsen gaf de 'je autoradio is gejat' alarmsituatie aan :schater:

Het enige wat ik nu nog moet controleren is of het alarm inmiddels ook afgaat als de accuspanning wordt onderbroken. Ik heb voor de zekerheid al een andere noodstroom-sirene van eBay geplukt. Weet iemand hoe je dat ding buiten de auto kunt controleren? Er zitten namelijk behalve Plus en Massa nog twee aansluitingen op die door de ZKE bestuurd worden, maar ik weet (nog) niet hoe precies.

Ik heb wel op de keukentafel met een 12 Volt voeding eraan het ding af laten gaan, maar ik weet niet precies meer hoe. Het maakt namelijk zo'n ********** herrie dat je brein voor de zekerheid ook even uitschakelt!!!

Eerst maar eens even de oordopjes op gaan zoeken :P

Link naar reactie
  • Reacties 7
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Resteert de motorkapschakelaar. Heel vreemd: de schakelaar was in orde. Ik had hem al doorgemeten en Ruud heeft ook nog even een andere geprobeerd. Dat hielp niet.

Pas toen ik gisteren de schema's nog eens goed bestudeerde viel het kwartje. De motorkapschakelaar (S825) is parallel geschakeld met de Radio-diefstalschakelaar (S20). Als je radio niet goed is gemonteerd (of die schakelaar niet goed zit) maakt hij contact naar massa. Of je de motorkap daarna dan open of dicht doet, maakt niet meer uit: de radioschakelaar geeft een alarmsituatie op het moment van inschakelen en beide schakelaars worden vervolgens genegeerd!

En inderdaad: de schakelaar was een beetje verbogen en het rubber stompje achter op de radio was nét te kort om de schakelaar te bedienen. Enfin, contactje bijgebogen en een extra ringetje onder het rubbertje (ook wel bekend als 'de kabouterdildo' :rolleyes: ) en ook dit probleem is verholpen.

Ga ik ook eens uitzoeken..ik heb ook een nieuwe gekocht en die werkte ook niet...ik heb geen BMW radio in m'n ZZZ....misschien ligt het daar aan??

Link naar reactie
ik heb geen BMW radio in m'n ZZZ....misschien ligt het daar aan??

Dat zou goed kunnen.

Ik stel voor dat je (met het alarm uitgeschakeld) de motorkapschakelaar even loshaalt en met een multimeter de weerstand tussen de twee draadjes op de stekker meet. Ik heb, om contact te maken in die stekker, twee dunne draadjes van 2 cm lang afgeknipt en die in de stekker gestoken, daaraan de meetstiften van de multimeter gehangen. Als je probeert met de meetstiften in de stekker te komen, maak je 'm misschien kapot. Als je een hele lage weerstand meet (2 ohm of minder) heb je een goede kans dat die veroorzaakt wordt door de radio-schakelaar.

Dit is gemakkelijk te meten en je hoeft er de radio niet voor uit te bouwen.

Als dit het geval is kun je ook eventueel de stekker van de radio-schakelaar lostrekken. Daarvoor is het wel makkelijk als de radio er uit is. Je hebt dan geen radio-diefstal alarm meer, maar je motorkapschakelaar werkt daarna wel gewoon.

Overigens: als je het alarm inschakelt, zie je de Alarm-LED dan eerst tien seconden flitsen voordat hij in langzaam knipperen overgaat?

Link naar reactie
  • 2 jaren later...
Dat zou goed kunnen.

Ik stel voor dat je (met het alarm uitgeschakeld) de motorkapschakelaar even loshaalt en met een multimeter de weerstand tussen de twee draadjes op de stekker meet. Ik heb, om contact te maken in die stekker, twee dunne draadjes van 2 cm lang afgeknipt en die in de stekker gestoken, daaraan de meetstiften van de multimeter gehangen. Als je probeert met de meetstiften in de stekker te komen, maak je 'm misschien kapot. Als je een hele lage weerstand meet (2 ohm of minder) heb je een goede kans dat die veroorzaakt wordt door de radio-schakelaar.

Dit is gemakkelijk te meten en je hoeft er de radio niet voor uit te bouwen.

Als dit het geval is kun je ook eventueel de stekker van de radio-schakelaar lostrekken. Daarvoor is het wel makkelijk als de radio er uit is. Je hebt dan geen radio-diefstal alarm meer, maar je motorkapschakelaar werkt daarna wel gewoon.

Overigens: als je het alarm inschakelt, zie je de Alarm-LED dan eerst tien seconden flitsen voordat hij in langzaam knipperen overgaat?

Nog bedankt voor je reactie op mijn probleem van het afgaande alarm. Ik schreef dat het gefixed was door een nieuwe motorkapschakelaar...maar de volgende dag toen ik de auto opende om vanaf m'n werk terug te rijden ging ie weer af :sick: De dealer was blijkbaar niet op de hoogte van de combischakeling motorkap/radio :thumbup:

Ik ga zo eerst eens dat stekkertje lostrekken en kijken of het alarm zich dan koest houdt. To be continued ^_^ Denk dat ik 'm er zowiezo aflaat omdat er tzt toch een nieuwe, niet standaard radio inkomt.

Link naar reactie
Nog bedankt voor je reactie op mijn probleem van het afgaande alarm. Ik schreef dat het gefixed was door een nieuwe motorkapschakelaar...maar de volgende dag toen ik de auto opende om vanaf m'n werk terug te rijden ging ie weer af :sick: De dealer was blijkbaar niet op de hoogte van de combischakeling motorkap/radio :thumbup:

Omdat die schakelaar eigenlijk alleen maar zijn werk doet als de auto afgesloten is en op alarm staat, geloof ik er geen donder van dat dit de oorzaak is van het afgaan van het alarm op het moment dat je de auto opent.

Link naar reactie

Klopt, ik heb al eerder vermeld : sirene vervangen.

Motorkapschakelaar of radioschakelaar defect geeft als probleem het spontaan afgaan van alarm.

Omdat die schakelaar eigenlijk alleen maar zijn werk doet als de auto afgesloten is en op alarm staat, geloof ik er geen donder van dat dit de oorzaak is van het afgaan van het alarm op het moment dat je de auto opent.
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.