Ga naar inhoud

Thermostaat + koelvloeistof vervangen


Aanbevolen berichten

Onderstaande handleiding is gebasseerd op een Z3 1.9l 16v uit 1997, met een m44 blok. Bij andere modellen kunnen bepaalde punten afwijken.

Benodigheden:

Platte schroevendraaier

Dopsleutel in 10mm, 8mm

Steeksleutel 13mm

Krik met as-steunen

Brug (optioneel)

6,5 liter koelvloeistof

Opvangbak

Vaseline

Thermostaat incl. huis

Biertje

- Zet de auto op de handrem, en op contact. De heater moet vol open worden gedraaid.

- Verwijder de 4 bouten met een 10ér dopsleutel. De beschermkap kan nu afgenomen worden.

15xp.jpg

- Verwijder de 2 schroeven om de luchtinlaat te ontkoppelen.

87ic.jpg

- Verwijder de 2 pinnen aan weerskanten

- De luchttunnel kan nu met enige draaibewegingen tussen de radiator en de motor uitgetrokken worden.

22rx.jpg

- We zetten de auto op de krik en gaan verder aan de onderzijde.

- Op de aangegeven plaatsen vervolgens de schroeven verwijderen, zodat het motorblok zichtbaar wordt.

37ti.jpg

- De aftapplug bevindt zich onder de uitlaatpoorten, aan de rechterzijde van het blok.

- Met de 13'er sleutel en een gestrekte arm de plug verwijderen , want het koelvloeistof druipt echt alle kanten op.

44tp.jpg

- Als het blok leeg is gelopen de opvangbak onder de radiator plaatsen, en de blauwe plug met de schroevendraaier open draaien.

53ih.jpg

- Nu dat al het oude koelvloeistof uit het syteem is, kunnen beide pluggen terug worden geplaatst.

- Plaats ook meteen de twee afdekplaten terug en haal de auto van de steunen.

- Om het oude thermostaat huis te verwijderen, de twee slangklemmen losdraaien, en de slangen loskoppelen.

- Met een 10'er dopsleutel de vier bouten losdraaien, en thermostaat incl. pakking naar boven toe eruit trekken.

69oi.jpg

- De nieuwe pakking, bout-busjes, en slangkoppelingen insmeren met wat vaseline, om montage te vergemakkelijken, en corrosie te voorkomen.

- Maak het blok - waar het huis geplaatst wordt - goed schoon.

huis22tb.jpg

- Plaats nu de thermostaat terug en draai de hele zaak weer vast.

- Draai de ontluchtingsplug open. Het afvullen kan nu beginnen. De eerste keer gaat er circa 5 liter in. Masseer ondertussen de inlaat slang.

- Start de motor en laat hem even rustig stationair lopen. Controleer het systeem op lekkage's.

- Laat de motor een keer in de toeren lopen, en controleer nogmaals het vloeistofpeil. Er zou in totaal nog ongeveer 1 liter bij passen.

- Herhaal bovenstaande stappen, totdat alle lucht uit het systeem is, en het vloeistof peil constant blijft. De temperatuur meter zou na enige tijd recht omhoog moeten wijzen.

- Plaats alle resterende onderdelen weer terug op hun plaats.

74iu.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Topic start is aangepast. Wanneer iemand nog opmerkingen of goede tips heeft, hoor ik ze graag. Vragen zijn natuurlijk ook welkom.

Alle eerste keren verlopen meestal moeizaam, zo ook deze. Ontluchtings plugje afgebroken :lol: . Maar even met wat teflon tape dicht gemaakt, en morgen gelijk een nieuwe halen.

Link naar reactie

Geweldige reportage B) , Sledge. Zo hadden die Olyslagers er vroeger ook uit moeten zien ("Montage geschiedt in omgekeerde volgorde :D van demontage", om de herinnering maar even levend te houden). Maar, met Pierre, vraag ik me toch wel af hoe je camera er nu uitziet.......... :lol: .......

Michiel.

Link naar reactie
Onderstaande handleiding is gebasseerd uit 1997,

Bij andere modellen kunnen bepaalde punten afwijken.

Benodigheden:

Krik met as-steunen

Brug (optioneel)

6,5 liter vloeistof

Opvangbak

Vaseline

Biertje

- Zet de auto op de handrem, en op contact. De heater moet vol open worden gedraaid.

- De beschermkap kan nu afgenomen worden.

- Verwijder de luchtinlaat om te ontkoppelen.

- Verwijder de 2 pinnen aan weerskanten

- De luchttunnel kan nu met enige draaibewegingen er tussen uitgetrokken worden.

- We gaan op de krik en gaan verder aan de onderzijde.

- Op de aangegeven plaatsen vervolgens verwijderen, zodat het zichtbaar wordt.

- De aftapplug bevindt zich onder de uitlaatpoorten,

- Met een gestrekte arm de plug verwijderen , want het vloeistof druipt echt alle kanten op.

- Als het leeg is gelopen de opvangbak plaatsen,

- Nu dat al het oude uit het syteem is, kunnen beide pluggen terug worden geplaatst.

- Plaats ook meteen de twee afdekplaten terug

incl. pakking naar boven toe eruit trekken.

- bout-busjes,  insmeren met wat vaseline, om te vergemakkelijken, en corrosie te voorkomen.

- Maak het waar het geplaatst wordt - goed schoon.

- Het afvullen kan nu beginnen. De eerste keer gaat er circa 5 liter in. [Dat lijkt ons wel wat veel, red.]

Masseer ondertussen de inlaat slang.

-  Controleer op lekkage's.

- Laat een keer de toeren lopen, en controleer nogmaals. Er zou in totaal nog ongeveer 1 liter bij passen. [Nu word die helemaal mooi, red.]

- Herhaal bovenstaande stappen, totdat alle lucht uit het systeem is, en het vloeistof peil constant blijft.  zou na enige tijd recht omhoog moeten wijzen.

Midnight version, Home Edition 1.0.

Link naar reactie

Misschien als het vaatje wat leger is en je "wat schuin" begint te denken....

Ik wil je mooie en Zinvolle post niet bederven, maar ik was weer eens melig.. :lol::m:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.