Ga naar inhoud

Lagerschalen S50 vervangen


Leon Z3M

Aanbevolen berichten

Beste forum collega's,

Zoals jullie weten hebben wij besloten de M te houden en een daarom preventief de lagerschalen te vervangen 81000km. Na alle verhalen op de duitse M-site heb ik me toch maar laten verleiden tot deze reparatie. De auto is in Dld alleen in de zomer bereden en was 1e eigenaar van een verzamelaar van M uitvoeringen. Wij hebben er inmiddels 20.000km mee gereden.

Vandaag was het zover, op naar Van laarhoven in Eindhoven voor de reparatie, inclusief een aantal kleine reparaties! (koppeling krukaskeering etc)

Let op deze auto is ook door bijvoorbeeld Ruud en ondergetekende beoordeeld als een nette auto zowel technisch als uiterlijk. Maar in de motor kan je natuurlijk niet kijken.

Tot zover...

De lagers zijn namelijk totaal versleten (km 81.000) deze worden nu natuurlijk vervangen...

Maar ook de krukaslagers zijn versleten, deze worden nu ook vervangen...

Ik ben zo verschrikkelijk blij, dat ik toch de keuze heb gemaakt deze PREVENTIEVE vervanging te doen....

Ik moet er niet aan denken dat we de motor in de "soep"rijden.

Mocht iemand vragen hebben dan hoor ik het graag, de foto's van de krukaslagers volgen de komende dagen. Persoonlijk dacht ik dat de verhalen uit Dld overdreven waren, nu niet meer. ik kan echt iedereen aanraden deze investering op de S50 motor te doen. Overigens hoor ik dat de S54 motor vaak dezelfde verschijnselen hebben.

Ik blijf hier de komende dagen actief posten

groet,

Leon :D

hpim1469tu2.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Interessant :)

zijn de lagers ook versleten :blink:

of alleen de lagerschalen :D

in welke olie rijd je blok ?

en de onvermijdelijke vraag: wat betaal je voor het prevetieve deel (dus niet die andere repa's) :o

aangepast door Ivo
Link naar reactie

Zien er inderdaad niet fraai uit, hoe is dit mogelijk na 81000km? :D

Is dit alleen bij de M serie of bij alle ZZZ?

Dit kan IMHO nooit goed zijn bij 81000km, denk dat hier meer aan de hand zal zijn. BMW maakt dit toch niet voor deze levensduur. :blink:

Ben benieuwd naar de ZZZ tecnicie onder ons wat hun commentaar is .

Link naar reactie

Krijg morgen totaalplaatje inclusief krukaslager, ben het wel van plan.

Vervanging is inderdaad mooi op tijd. Ga er nu ook 0W30 olie (castrol) in laten doen.

Voorheen was dit 5W30, voor zover ik kan zien. Persoonlijk denk ik dat de olie erg veel van invloed is op deze slijtage. Slijtage is overigens niet anders dan ik op de duitse M-sites ziet terugkomen, dus voor mijn gevoel is dit geen uitzondering en had BMW hier een terugroepaktie op uit moeten laten voeren.....

Leon :D

Link naar reactie

Ga je de lagerschalen door originele laten vervangen of wordt dit een upgrade?

Enig idee wat de levensduur van de nieuwe lagerschalen zal worden, toch niet weer 80000km.

Link naar reactie
Hallo,

Wil even reageren voordat er ongelukken gebeuren.

Niets anders dan 10w60 RS of TWS gebruiken!

Schade die je ziet, kan veroorzaakt zijn door te dunne olie, 5W30 en zeker 0W30 is te dun.

Groet,

Ron

Precies mijn punt -_-

Ik vroeg om het type olie, omdat dat heel erg nauw komt met deze motoren. Bij mij gaat er alleen maar Castrol 10W60 TWS in ;)

Link naar reactie
Dit geldt toch niet voor een 2.8 hè ;)

Gebruik de olie die door BMW in het boekje gezet is, dan is alles OK volgens mij -_- Ook dealers willen wel eens creatief zijn namelijk :P

Link naar reactie
Hallo,

Wil even reageren voordat er ongelukken gebeuren.

Niets anders dan 10w60 RS of TWS gebruiken!

Schade die je ziet, kan veroorzaakt zijn door te dunne olie, 5W30 en zeker 0W30 is te dun.

Groet,

Ron

Toen deze motoren zijn ontwikkeld was de aangewezen olie 0w 30

Ik gebruik 0w40 waarom, ten eerste voor de vanos, niet te hoge oliedruk bij koude start. ten tweede temperatuur van de motorolie blijkft lager bij volle belasting.

Misschien wel het allerbelangrijkste wat ook te vinden is in de manuel, niet boven de 4000 omw/min. als de motorolie onder de 60 Graden is.

Hier kan je eindeloos over discuseren.

Mijn voorbeeld is een M3 met s 50 motor die 240.000 km achter de kiezen heeft waarop nog geen sleutel is geweest. en om de 20.000 km ververst wordt met kroon helar 0w40 ;)

Link naar reactie
Hallo,

Als je de olie temperatuur op 90 graden kunt houden, kun je gerust 0W40 gebruiken.

Gebruik je de auto waarvoor hij is gemaakt, heb je vaker 100-110 graden.

0W40 is dan veel te dun, en olie loopt tussen de lager uit.

Smering is dan niet meer gegarandeerd, en lager schade is voorgeprogrammeerd.

Groet,

Ron

Toch raar dat de 10w60 castrol bij behoorlijk gebruik 120-125 wordt terwijl de 0w40 helar kroon bij hetzelfde gebruik niet boven de 110 komt.

En geloof me tot 130 is het veilig, daarboven even gas terug nemen -_-

Die duitsers gebruiken vaak die 10w60 vreemd dat ze daar vaak problemen hebben met de drijfstanglagerschalen ;)

Link naar reactie

ik weet dat het een oneindige discussie is maar ik wil hier mijn "ervaringen" even meedelen.

Toen ik mijn auto tegenkwam ben ik beginnen zoeken naar informatie, eerdat ik de auto daadwerkelijk kocht.

Zo ben ik jullie (ons ;) ) forum tegengekomen. En heb ik enkele pm's gestuurd naar Pierre en ook een topicje geopend geloof ik. Pierre heeft me toen attent gemaakt dat de lagerschalen vervangen dienen te worden onder garantie.

In de garage heb ik dat ook gezegt, en ze hebben dat toen ook gedaan. Ik heb de oude schalen met mijn eigen ogen gezien en die hadden geen groeven erin. Bij aankoop had de auto 84000km en hij was gebruikt in weer en wind. Bij de garage hebben ze altijd castrol RS 10W60 erin gedaan. Ook ik heb die olie meegekregen toen ik een bus olie vroeg voor mijn wagen. Die garage (Beliën) heeft aardig wat ervaring op gebied van M-motoren, die zij zelf ook in de racerij gebruiken.

groet Jeroen

Link naar reactie

PKWKLEINTRANSPORTERSchmierindex > PKW > Fabrikat > Baureihe > Modell FabrikatBMWBaureiheZ3ModellM Roadster, CoupéMotork.A.Baujahr1997 - 2003EMPFEHLUNG KAPAZITÄT IN L PRÜFEN ÖLWECHSEL

Motor S 50 B 32

Empfehlung 1

Castrol DCO Topup 0W-30 5,5

Empfehlung 2

Castrol Formula RS 0W-40 5,5

Empfehlung 3

Castrol GTX9 Magnatec 5W-30 5,5

Hinterachsgetriebe, Ausgleichgetriebe mit begrenztem Schlupf

Empfehlung 1

Castrol SAF-XJ 1

Schaltgetriebe 5/1

Empfehlung 1

Castrol Transmax Z 1

Empfehlung 2

Castrol AMX 1

Empfehlung 3

Castrol TQ Dexron III 1

Hydrauliksystem Bremsen/Kupplung

Empfehlung 1

Castrol Response Brake Fluid Super DOT 4 Wechseln 24 Monate

Servolenkung

Empfehlung 1

Castrol Transmax Z 1,2

Empfehlung 2

Castrol AMX 1,2

Empfehlung 3

Castrol TQ Dexron III 1,2

Kühlsystem

Empfehlung 1

Castrol Antifreeze NF 10,8 Wechseln 36 Monate

Für weitere Informationen zu unseren Produkten erreichen Sie uns per E-Mail: technik@castrol.com

© copyright

Haftbarkeitsbeschränkung

Zie ook Castrol.de

Ik weet het niet meer, wat moet nu in. 10W60 of 0W40.

Net nog op de Duitse M-site gekeken en naar vliegen de lagers je om de oren met 10W60.

Ik ben slechts een "leek"wat olie betreft....

Leon

Link naar reactie

De 10W60 is verplicht voorgeschreven door BMW bij de S54, in de S50 hebben ze me bij Kohl altijd de 0W-40 erin gegooid die hierbij ook voorgeschreven staat naast de 0W30 en de 10W60, maar merk idd dat de S54 met de 10W60 olie warmer wordt, is trouwens volgens de meter ook sneller op temperatuur.

De S54 zit ook AFAIK minder olie in trouwens.

Denk trouwens dat warmrijden idd het belangrijkste is en als je idd de S50 echt vaak trapt en lange stukken hard rijdt de 10W60 de beste keus is :D

Voor veel korte stukken met redelijk trapgedrag is de 0W40 de ideale kombi IMHO :D

De S54 hoeven we het niet over te hebben daar moet gewoon 10W60 in, stellen ze vast dat er iets anders ingezeten heeft dan is het weg garantie en coulantie :nono:

Link naar reactie
Leon, de beste keus is gewoon de 0w40 olie. niet meer twijfelen neem het maar met een gerust hart van me aan. :nono: :D

En ik wil het niet moeilijker maken dan het al is maar ik sluit me toch helemaal aan bij het verhaal van Pierre. Zeker als je lange stukken volgas rijdt is het IMHO toch zeker aan te raden om 10w60 te gebruiken.

Link naar reactie

Thanks, RS 0w40 Castrol gaat erin. Ik ben op dit moment aan het stoeien met de verzekering over de lagers...

Groet,

Leon

oh ja, rood dakje is besteld (origineel BMW dak) dus er zijn er dadelijk 2 artic silver/Imola rood en rood topje. Dan heb ik alles gehad en was qua prijs in een mooi totaal af te ronden.

Leon

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.