Ga naar inhoud

tuning


Gast floor

Aanbevolen berichten

  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Op internet kom ik allerlei bedrijfen tegen die claimen dat ze met hun tuning module meer pk,s en een hogere topsnelheid bij een lager brandstof verbruik uit je motor kunnen halen , aangezien we van plan waren om een zwaardere zzz aan schaffen maar we toch ook wel aan onze 1.8 gehecht zijn leek ons dit wel een optie. zijn er onder de forummers mensen die hier ervaring mee hebben? graag jullie reactie en alvast fijne feestdagen en veel voorspoedige en zonnige kilometers in 2009 :thumbup:

Ik heb geen ervaring met een 1.8 maar met een M en chiptuning. Mijn ervaring: zonde van het geld.

Geld kun je beter bewaren voor een zwaarder model (als daar behoefte aan is).

Link naar reactie
Ik heb geen ervaring met een 1.8 maar met een M en chiptuning. Mijn ervaring: zonde van het geld.

Geld kun je beter bewaren voor een zwaarder model (als daar behoefte aan is).

Kijk ook eens naar het topic 'Compressor, niet doen'. In tegenstelling tot Yangkie heb ik wel goede ervaring met chiptuning (+145 pk). Enige nadeel is dat je er wat kleine aanpassingen omheen moet doen. Het resultaat is fantastisch, dat dan weer wel!

Link naar reactie

Hierover is al enorm veel geschreven op het forum. Adhv de zoekfunctie zal heel wat info naar boven komen.

Het komt er eigenlijk telkens op neer dat de ene het wel de moeite vindt en de andere niet... Zoals cfqp reeds zei, in combinatie met verdere aanpassingen aan het motormanagement is chiptuning een goeie (nood)zaak, maar op zichstaand vrees ik dat het rendement mager is in verhouding met de gedane kosten.

Groeten

Maikel

Link naar reactie
Kijk ook eens naar het topic 'Compressor, niet doen'. In tegenstelling tot Yangkie heb ik wel goede ervaring met chiptuning (+145 pk). Enige nadeel is dat je er wat kleine aanpassingen omheen moet doen. Het resultaat is fantastisch, dat dan weer wel!

Kleine aanpassing :thumbup::thumbup::thumbup: :banaan: :blink::blink: bij fortis zien me al aankomen in deze zware tijden.

Link naar reactie

Wat ik me heb laten vertellen over chippen:

Omdat de motor-activiteiten wat beter op elkaar afgestemd worden heb je een betere prestatie bij een lager verbruik. Da's logisch lijkt me, want betere afstemming is hogere efficientie...

Maar, dat zijn geen grote verschillen. Ik heb mijn 2.8 laten chippen maar eigenlijk vooral omdat ik een andere uitlaat wilde (Eisenmann) en daardoor zou ik licht vermogen verliezen. Om die reden werd een ander luchtfilter geadviseerd en omdat ik toch bezig was heb ik de Z toen ook maar laten chippen.

Resultaat: de Z trekt vooral gelijkmatiger op en dat geeft 'm net iets meer vermogen. Voelt op zich lekker, maar niet bijzonder. Het scheelt bij een 2.8 gemiddeld 5-15 pk, wat het bij een 1.8 scheelt weet ik niet. Dat het bij een M niks uitmaakt begrijp ik, want die motor is al zo optimaal mogelijk afgesteld.

Ik heb er zeker geen spijt van maar als je me zou vragen of ik het weer zou doen... nee... Ik zou m'n geld op de stapel voor de M gooien :thumbup:.

Link naar reactie
lekker op zoek naar een zzz met wat meer paardjes onder de kap. hebben we de komende maanden weer wat te doen :thumbup:

Je zal er absoluut geen spijt van krijgen :thumbup:

Link naar reactie

Alleen chippen heeft echt weinig tot geen toegevoegde waarde op een atmosferische (geen turbo) motor. In combinatie met ander luchtinlaat/uitlaat zal er iets te halen zijn maar vraag me serieus af of dat de moeite (kosten) waard is.

Enige serieuze alternatief dat ik ben tegengekomen is de compressor kit. Daar zijn best betrouwbare opties voor te vinden (google even op Paul Vlasblom). Maar reken dan wel op 3500 euri's.

Kortom, ik zou lekker die 1.8 inruilen/verkopen en voor een 2.8, 3.0 of M gaan.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Hoi iedereen,

mijn eerste post hier dus (hoewel ik dit forum (en andere fora) al een tijdje volg. Ik stel me nog wel eens uitgebreid voor hoor.

Gisteren dus in Duitsland een heel erg nette 2.0 aangeschaft. Proefritje gedaan, voorschot betaald en nu zo snel als mogelijk gaan afhalen uiteraard.

Zwarte met chroom accenten, heel erg verzorgd. (Normaal hou ik niet van zwart, noch van chroom, maar die auto heeft dat 'iets' dat mij snel liet beslissen).

Maar toch een vraagje: op het ogenblik verplaats ik mij met een 320D Touring, de 100kW versie.

Ligt het aan mij (verwachtingen te hoog), of aan de voorzichtige rijstijl met een auto die (nog niet) van mij was, maar in elk geval scheen de ZZZ maar een fractie beter te gaan dan mijn diesel? Weliswaar op de 'Landstraße' dus niet op de snelweg, maar ik had het mij wel heviger voorgesteld.

Navraag bij de verkoper... werd door een dame bereden, komt wel 'los'. (km stand 175K).

Stel dat de auto na enkele maanden niet gaat zoals ik wil, wat dan? Ik ga niet voor het extreme zoals compressor (kan hier in Vlaanderen toch niet), maar 'chippen', een uitlaat, en een betere inlaat zitten in mijn achterhoofd.

Iemand ervaring???

Link naar reactie

Ik denk dat je een turbo diesel gewend bent, met veel koppel onderin, waardoor ie lekker rap van de plek komt vanaf stationair + een beetje. Een Z3 2.0 is een atmosferische zes cylinder benzine (er van uitgaand dat je een Z3 hebt gekocht, indien Z4 natuurlijk vierpitter), dus zowiezo een schop minder koppel en alles komt veel later los.

Ik denk dat de "het komt nog wel, is van een oud vrouwtje geweest" uitspraak van de garage, in perspectief geplaatst, waarschijnlijk niet de "winst" op gaat leveren waar je op hoopt.

Het is hier ook al vaak besproken dat met chiptuning, witte knipperlichten, korte antennes, andere luchtfilters of uitlaten ook niet de winst te behalen valt die de moeite waard is. Wil je echt meer power, dan moet er een turbo/compressor op, maar dan zou een 2.8, 3.0 of :cooltext: een beter keuze zijn geweest.

Link naar reactie

Inderdaad, zo een 320D is al een bommetje op zich. Zou me zelfs niet echt verbazen dat 'ie de 2.0 benzine eruit rijdt... :hypocritesmiley:

Ik denk dat als je een groot verschil verwachtte, je inderdaad een beetje bedrogen zal uitkomen.

Dan is de meest wijze beslissing die je kan nemen, deze om lekker enkele jaartjes te genieten van de 2.0, en dan volop voor de 2.8 of zelfs hoger te gaan!

Greets

Maikel :rolleyes:

Link naar reactie

In de tussenacceleraties zijn die turbo diesels echt moeilijk te kloppen.

Voorbeeld, de BMW 320D (163PK) hou je, eenmaal in beweging, nooit meer bij met een 320i (met bijna 180PK). In de tussenacceleratietijden is de huidige 320D (177Pk) sneller dan een 325i (218Pk) met bijna 25% meer PK's! Wel zorgen dat je niet hoeft op te schakelen natuurlijk.

Link naar reactie
In de tussenacceleraties zijn die turbo diesels echt moeilijk te kloppen.

Voorbeeld, de BMW 320D (163PK) hou je, eenmaal in beweging, nooit meer bij met een 320i (met bijna 180PK). In de tussenacceleratietijden is de huidige 320D (177Pk) sneller dan een 325i (218Pk) met bijna 25% meer PK's! Wel zorgen dat je niet hoeft op te schakelen natuurlijk.

Allemaal juist, de 320D die ik heb is de 100kW versie, dus niet meteen de meest krachtige. Bovendien heeft ie nu zo'n 247.000Km achter de 18 duimers, dus niet meer aangewezen om daar het onderste uit de kan te halen. :offtopic:

Wat het 'losrijden' van een motor betreft, heb ik wel in het verleden al ervaren dat je een auto 'naar je hand' kan zetten. Mag je niet te plots doen, (stootranden bovenaan in de cilinders), maar geleidelijk kan je de motor voelen beter worden. Een fijne afstelling (hoewel de auto een complete historie meekrijgt, allemaal officiële dealers) zal ook wel het nodige doen.

Om maar een voorbeeld aan te halen, bij de zoektocht naar een ZZZ vorige woensdag liet ik mijn Touring (en natuurlijk mezelf) steeds zodra de kans er was het hartje eens ophalen. Meestal aan 180, zo nu en dan over de 200.

Tot grote ergernis van de 'wereldverbeteraars', was het gemiddeld verbruik maar liefst 1.3 liter lager dan bij het woon-werkverkeer hier. (ongeveer 20Km enkel, waarvan 15 'snel'(nou ja)-weg.

De Z3 zal een sequentiële gasinstallatie krijgen, zodat het verbruik geen beletsel mag zijn om er dagelijks van te genieten.

Nu en dan een 'ritje Duitsland' zal hem hopelijk ook doen herademen.

O ja, enne... vandaag (zaterdag) haal ik hem naar zijn nieuwe thuis. ;)

Link naar reactie
Allemaal juist, de 320D die ik heb is de 100kW versie, dus niet meteen de meest krachtige. Bovendien heeft ie nu zo'n 247.000Km achter de 18 duimers, dus niet meer aangewezen om daar het onderste uit de kan te halen. :offtopic:

Even voor jouw beeldvorming: mijn BMW 530D is na 100.000 gechipt. Ik rij er elke dag in. Binnen de wettelijke kaders gaat het gaspedaal altijd tot de bodem. In het weekend mogen we graag even naar Dusseldorf gaan. Gewoon altijd plank gas tot de 230 km/uur. Ik heb inmiddels 455.000 km op de teller staan. De Diesel bimmers zijn gewoon retesterk. Ik heb in die tijd geen noemenswaardige onkosten aan de motor gehad. Je moet natuurlijk wel netjes warm laten lopen en de beurtjes op z'n tijd geven. Mijn vorige 525 TDS zelfde verhaal. Ik koop ze met 100K op de teller en rij ze op, of koop iets anders als ze te lang heel blijven.

Mijn Z3M heb ik ook gechipt maar dat is zonde van het geld geweest. Je 320D chippen is echter heeeel erg leuk!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.