Ga naar inhoud

Hardtop afstellen / veel beweging en kraken bij rijden met hardtop


nanounic

Aanbevolen berichten

  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

rubbers invetten en goed laten afstellen.

Al meet over geschreven hier dus je kunt hiervoor de zoekknop rechtsboven gebruiken.

In ieder geval met vastzetten

1 dak op de auto zetten

2 de haken achter halve slag vastzetten maar nog niet helemaal

3 schroeven voor goed vastdraaien

4 de haken achter doordraaien

Als er dan nog steeds veel kraakt naar een specialist zoals bijvoorbeeld Roodkapje in Reeuwijk (www.avvr.nl) om te laten afstellen. Of natuurlijk met klachten terug naar de BMW dealer waar je hem hebt gekocht. Weet niet wat je ervoor hebt betaald maar als dat inclusief montage is mag je er toch wel iets voor terug verwachten.

Link naar reactie

Had het de laatste keer ook. Invetten voor maakte het al minder, en na een week was het gekraak bijna weg. (helemaal gaat het nooit weg trouwens)

Link naar reactie

Hoi,

Inderdaad een kwestie van goed afstellen , bij mij hoor je geen enkel geluid .

Dus terug naar desbetreffende dealer en zijn werk goed laten doen en anders naar

Ruud ( roodkapje ) weet je meteen zeker dat het goed gaat :-)

Succes Peter.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Aangezien ook bij mij de hardtop erop zit heb ik een vraag over het afstellen van de kap.

De hoogteverstelling van de beide nokken in de kap is me duidelijk. Die staan nu goed, en de kap staat mooi horizontaal.

Echter de kap sluit links niet mooi aan op de A-stijl boven de voorruit. Bij het monteren valt de centreerpen daar ook niet vanzelf in het gat. Na het aandraaien van de bovenste grendel, en daarna de beide nokken sluit de kap sluit niet mooi aan op de voorruit.

Tijdens het rijden hoor je linksboven windgeruis en rechts niet.

Het grendelmechanisme in de B-stijl moet moet iets naar voren afgesteld worden, maar ik zie niet goed waar je dat moet doen. Er zit daar in de binnenbekleding naast de speaker achter de stoel een rond dekseltje, maar daaronder zit een torxschroef die met gele verf verzegeld is. Lijkt me dus niet dat je die los moet draaien.

Wie kan me zeggen hoe je de grendel in de B-stijl in de lengterichting kunt bijstellen?

THX.

Link naar reactie
Idd, ik had graag een zzzz coupé gekocht, maar vond het jammer dat ze niet bestaan met een kleinere cylinderinhoud.

Nu is deze voor mij nog te duur in aankoop en kosten. Anders is dit model echt top.

oi

less is never more!!

:schater:

de eerste die graag minder vermogen heeft hebben we nu ontmoet :thumbup:

Link naar reactie

Vandaag toch maar even het sprookjesbos in gereden.

De grendels in de auto zijn niet af te stellen, maar de nokken in de kap wel. Even de boutjes waar de nokken mee vast zitten losgedraaid, kap vooraan vergrendeld, en daarna de nokken in de kap weer vastgezet.

Achteraf wel een gevoel van; dat had ik zelf ook kunnen bedenken. Blijkbaar niet...... :sleepy:

Bedankt Ruud! :thumbup:

Link naar reactie
Vandaag toch maar even het sprookjesbos in gereden.

De grendels in de auto zijn niet af te stellen, maar de nokken in de kap wel. Even de boutjes waar de nokken mee vast zitten losgedraaid, kap vooraan vergrendeld, en daarna de nokken in de kap weer vastgezet.

Achteraf wel een gevoel van; dat had ik zelf ook kunnen bedenken. Blijkbaar niet...... :sleepy:

Bedankt Ruud! :thumbup:

eeuh ik denk dat ik het niet goed begrijp of zo

de vraag was de nokken in de b stijl in de lengterichting verstellen toch?

nu gaat t over grendels in de auto en nokken in de kap

bedoel je uiteindelijk ,hoe de bajonet vergrendeling van de kap te hoogte van de b stijl te verstellen ????

Link naar reactie

Ja, ik heb de omschrijving door elkaar gegooid. De grendels die je verdraaid zitten in de kap. Dat mechanisme hebben we losgedraaid en iets naar achteren geschoven, resp. de kap naar voren geschoven. Het deel dat in de auto zit kun je namelijk niet verstellen.

Met lossen bouten toen de grendel bij de voorruit gesloten, toen de bouten van de grendels in de kap vastgedraaid, en toen de kap achter vergrendeld.

Zit nu perfect, en geen windgeruis meer!

Link naar reactie
oi

less is never more!!

:schater:

de eerste die graag minder vermogen heeft hebben we nu ontmoet :thumbup:

Niet dat ik graag minder vermogen heb! Maar de kosten die hebt bij grotere vermogens dat schrikt mij wat af. Het uiterlijk is voor mij belangrijker.

Mijn zwager heeft net een M3 gekocht, een V-8 met meer dan 400pk. Natuurlijk kan ik ook genieten van zulk vermogen, maar daar hangt een prijskaartje aan vast.

Link naar reactie
Mijn zwager heeft net een M3 gekocht, een V-8 met meer dan 400pk. Natuurlijk kan ik ook genieten van zulk vermogen, maar daar hangt een prijskaartje aan vast.

begrijp ik

maar dat geld idd voor de m uitvoeringen wat meer dan voor de "gewone "bmw,s

ik vraag me maar af of een 2,2ltr goedkoper te onderhouden is dan een 3,0 ltr

ik bedoel zowat alles is t zelfde dus veel kan t nooit schelen.

en als je dan toch een sportief ogende auto hebt dan moet er wel een klein beetje oempf in zitten vind ik.

Link naar reactie

Wegenbelasting wordt berekend aan de hand van het gewicht, brandstof en in welke provincie je woont.

Verzekering ligt aan de dekking bv. wa of all risk, nieuw waarde auto, schade vrije jaren, gewicht, aantal km per jaar, merk en type,

leeftijd bestuurder, woonplaats/regio.

Grtz Ron.

Link naar reactie
  • 2 jaren later...
  • Administrator

Nog even wat plaatjes bij de eerdere praatjes (vieze auto alert, poets freaks even niet verder kijken).

Deel I

Uitgangspunt was de BMW montage instructie die Jurgen (JK-Z4-3.0i) hierboven heeft geplaatst. Daaruit blijkt dat de kieren tussen hardtop en carrosserie aan de zijkant grofweg 5 mm moeten zijn.

1. Kijk of dat zo is. Als de kier beduidend groter is, zit je hardtop te los / te hoog op de auto, wat tot extra windgeruis leidt. Men neme daartoe een of meer plastic pluggen met een diameter van 5 mm: kans op beschadiging van je lak 0,0.. Zoals je ziet, bij mij was het behoorlijk meer:

8406054887_d96e0b8604_b.jpg

Hardtop met meegeleverde sleutel voor en aan de zijkanten losdraaien (moet dus los op de auto liggen):

8406047291_0827792c4e_b.jpg

Stekker van de achterruitverwarming afnemen (eenvoudigweg eraf schuiven):

8407137684_f1653bc467_b.jpg

Stekkertje even ergens vastplakken zodat dat niet in de weg zit. Eventueel nog aanwezige beschermringetjes wegklikken en bovenste moer (rode pijl) met de klok mee losdraaien:

8407144220_a44c94fe40_b.jpg

Onderste moer (blauwe pijl) tegen de klok in omhoog draaien, zoveel als je denkt dat nodig is om de kier te verkleinen.

Zodra je denkt dat dit genoeg is: bovenste moer weer vastzetten (logischerwijs tegen de klok in):

8407135842_4db95f6e90_b.jpg

Als je dit aan beide kanten gedaan hebt, beide kanten weer vastzetten met de hardtopsleutel. Visuele inspectie. Ik had een aantal keren nodig om hier op uit te komen:

8406050331_9b972e6059_b.jpg

Als je op 5 mm zit (plug blijft dan steken) , nog eenmaal beide kanten losmaken met de hardtopsleutel, stekkertjes van de achterruit verwarming terugschuiven (kun je niet bij als e.e.a. vast zit want draait mee met het vergrendelen) en weer monteren zoals eerder in dit topic door Edwin beschreven. Lekker testritje maken en tevreden thuis een biertje pakken ... ;)

Link naar reactie
  • Administrator

Ik denk dat we nooit meer iets van de TS zullen horen Ivo (sinds oktober 2009 niet meer ingelogd). Enige reden dat ik hier verder gepost heb is om de informatie een beetje bij elkaar te houden... ;)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.