Ga naar inhoud

Cruise control inbouwen Z3


1.9i

Aanbevolen berichten

Al een tijdje op dit forum aan het rondkijken en nu toch besloten een account aan te maken.

Ik ben nu bijna 2 jaar in het bezit van een Z3 Roadster 1.9i uit 2001. Wat een top auto!

Al een ruime tijd in de planning om wat aan het dramatische geluid te doen van de speakers en het missen van cruise control blijft toch knagen.

Bij de aanschaf dacht ik wel zonder CC te kunnen, maar het is toch een gemis. Zeker op de lange afstanden! Nu echt actie aan het ondernemen en eens goed op internet aan het zoeken geweest. Het staat voor mij vast dat het sowieso OEM moet zijn.

Als ik het goed begrijp zijn er 2 mogelijkheden.

1. De auto heeft voorbereiding en het is een redelijk eenvoudige klus. Dan is een module en een cruise control hendel al voldoende. (correct me if i'm wrong)

2. De auto heeft geen voorbereidingen en dan is het een behoorlijke klus.

Mijn vraag is dus, hoe kom ik erachter of deze voorbereiding bij mij aanwezig is?

Gr,

D

Link naar reactie
  • Reacties 72
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb een Z3 3.0i uit 2000 en heb ook CC laten inbouwen bij Roodkapje, de voorbereiding lag er al, dus even aansluiten en klaar!

Op de lange afstanden onmisbaar :thumbup: en nu de CC er in zit, maak ik er ook veel gebruik van.

Link naar reactie

1.9i

Ik heb er laatst 1 ingebouwd in een 1800, mij bevalt het perfect. Het is een aardige klus, maar achteraf gezien valt het reuze mee. Ik heb via Marktplaats een gebruikte set gekocht inclusief bekabeling van een e36. Het enigste wat ik toen nog moest bestellen bij de dealer was een beugel, bowdenkabel en klip voor gashendel/bowdenkabel. bij een groothandel heb ik nog eens trillingsdempers gehaald. Van te voren heb ik zoveel mogelijk me proberen in te lezen, idd met bovenstaande handleiding, maar ook met die van een E36 en het electrische schema. Een halve dag ervoor uitgetrokken om de draadkleuren op te zoeken en een 3/4 dag bezig geweest met inbouwen.

Volgens de beschrijving moet je de draden in de zekeringkast aansluiten, ik heb dit echter niet gedaan, het is zo een warboel met draden, dat voor je het weet het een en ander lostrekt. Ik heb alle draden gevonden bij het voetenpaneel net bij binnenkomst van de zekeringkast en schutbord. Netjes daar de draden opgezocht, en alles gesoldeerd ( ik ben niet van de scotlockjes en knijpstekkertjes, gaat na verloop van tijd storingen geven.

Al met al is het mij reuze meegevallen, ik zou het zo weer doen, terwijl ik er in het begin echt behoorlijk tegen opzag, niet zozeer het boren van de beugel etc etc, maar meer het onderbreken/solderen in de orginele kabelboom. Maar overal was makkelijk bij te komen en bij te solderen.

Als je de handleiding goed volgt, een electrisch schema erbij is het heel goed te doen.

Ik heb 2 verschillen gemaakt met de originele handleiding:

1: draden gesoldeerd onder dashboard na zekeringkast

2: bij een e36 cruisecontrol zit een wit paarse draad die niet beschreven is in de handleiding van de Ze retrofit cruiscontrol. deze via het electrische schema opgezocht en aangesloten.

Zit er echt geen voorbereiding bij jou?

Ik dacht dat vanaf het facelift model dat wel zo was. Als het zo is moet je kijken of er een ronde 7 polige stekker in de buurt/net onder de zekeringkast zit die niet aangesloten is.

Tevens moet het gashendel op het motorblok voorzien zijn van een dubbele aansluiting, dat kan je controleren door de 2 schroeven van de zwarte kap los te draaien en dan aan de linkerkant van waarde gaskabel inhaakt, moet een soort vierkantje zitten waar je de bowdenkabel naast kan klikken ( zie tek f36 65 699) in bovenstaande handleiding.

Totaal was ik voor de set 125 euro kwijt, beugel was 10 euro, bowdenkabel 25 euro, klipje 2 euro, dempertjes 4 euro per 3

Als je nog vragen heb, hoor ik het wel, maar ik zou eerst kijken of er al voorbereiding is, dat scheelt wel werk qua kabelboom.

Groet

Leon

Link naar reactie

Dat is info waar ik iets mee kan! Bedankt Leon!

Zodra ik tijd heb ga ik even kijken of er toch iets van voorbereiding te vinden is in de auto. Zou veel werk schelen als er toch voorbereiding in de auto ligt. Ondertussen ook maar op zoek of er goede 2e hands sets te krijgen zijn.

Link naar reactie

Succes met zoeken/kijken. De set moet van een E36 zijn, laat je geen ander aanpraten. Ik had er een via Marktplaats die zei dat die van een E30 ook wel paste, ja kan, alleen de draadkleuren komen niet overeen, en dan is het veel lastiger zoeken.

Als je vragen heb, hoor ik het graag.

Qua werk, met of zonder voorbereiding denk ik 3 tot 4 uurtjes verschil inclusief draden aansluiten

Link naar reactie

Wat mag z'n setje tweedehands ongeveer kosten, ik zag gisteren nog een staan op ebay voor €299,- ik weet niet of dat een reële prijs is, als het niet te veel kost en de voorbereiding ligt er al (Z3 2.0 6 cil. 2000 face lift) ga ik er ook nog een inbouwen.

Link naar reactie

Tja, Beertjes was me net voor maar ook mijn interesse is gewekt. Heb net even onder de kap gekeken en

zag de volgende stekker bij de zekeringskast liggen. Tevens is de aansluiting voor de bodenkabel ook aanwezig.

Houd dit nu in dat er een voorbereiding inzit?????????????????? Het betreft een 1800 uit 1996.

Als er een voorbereiding inzit wat zijn dan de onderdelen welke ik nog moet aanschaffen.

img1627y.jpg

Link naar reactie

Rob,

Die van jou is dus voorbereid. Ik was 125 euro kwijt voor het complete set inclusief kabelboom.

Wat heb je dan nog nodig:

1.Stuurkast, zit achter het dashboard

2.hendel voor bij stuurkolom

3.schakelaar voor koppeling, of stekker indien automaat

4.beugel voor stelmotor

5.trillingsdempers voor beugel en stelmoter

6.bowdenkabel voor z3

7.Plastic klemmetje voor bij gashendel

8.wat kleine schroefjes.

(zie corvh zijn link, de beugel en kabel wijkt af van de tekening, de beugel wordt nml bij een e36 op het voorscherm geplaatst bij een Z3 achter de zekeringkast. De bowdenkabel is veel korter dan van een normale e36, maar als je met je carrosserie nummer bij de bmw komt, krijg je vanzelf de juiste onderdelen. Vraag alleen wel apart naar het klipje bij het gaspedaal, zit nml niet bij de bowdenkabel.

299 euro vind ik wel veel, maar ja als de vraag stijgt

Ik had via marktplaats de BMW e36 specialist uit Voorthuizen Gelderland.

Zijn nummer staat ook op marktplaats vandaar dat ik het wel durf te vermelden hier, 06-15223648

Volgens mij is zijn email: bmwspecialist.nl(dan apestaart)gmail.com

Bij mij vroeg die eerst 199 euro, toen een paar maanden laten rusten, stond er niks meer op marktplaats, ik heb hem toen toch benaderd, toen kwam die uit zichzelf met 125 euro, terwijl hij een 2e verkocht voor 150 euro. Dus er is te onderhandelen. Hij voegt er op verzoek een goed en duidelijk schema bij (kan ik evt ook inscannen en mailen)

Beertjes,

Ik dacht dat een 2.0 6 cilinder geen gaskabel meer heeft, maar electronisch is, daar is het achteraf ook in te bouwen, ik geloof een hendel aan het stuurkolom en een relais ( zou dus makkelijker moeten zijn). Maar zeker weten doe ik het niet van beide, misschien dat iemand anders het een en ander kan bevestigen of je ermee verder kan helpen.

groet

Leon

Link naar reactie

Ik moet het nog eens even goed uitzoeken, maar naast de zekeringen kast is absoluut geen ruimte om de stelmotor te plaatsen, het zit daar al bomvol, zijn er nog suggesties om er achter te komen of mijn Z een kabel heeft of elektronisch is, ben zeer benieuwd

Link naar reactie

Heb nog even gekeken op RealOEM, maar wat ik ook ingeef voor type en bouwjaar er komt altijd weer het zelfde plaatje van CC met kabel en stelmotor, blijft dus nog steeds een open vraag, kabel of elektronisch :sCo_chinscratch:

Link naar reactie

Beertjes,

Als je gewoon een gaskabel heb van je gaspendaal naar de het motorblok, is die niet elektronisch, en krijg je dus de mechanische uitvoering. Ik vind de afbeelding op Realom of bmwfans.info mislijdend, het ziet er nml heel anders uit. de onderdeel nummers kloppen wel als je je carrosserienummer ingeeft.

Hier kan je zien hoe het zit, ik had gevraagd om deze foto's voor mijn eigen inbouw

http://www.z3forum.n...post__p__261564

De foto's van Carl zijn het duidelijkst, hier zie je ook duidelijk een gaskabel lopen naar "binnen"toe.

Foto van Actuator/stelmoter, ik hoop dat de link werkt

groet

Leon

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Hoi Leon en andere lezers,

Ben nog steeds bezig om een betaalbare set te bemachtigen echter een complete set is lastig te scoren. Nu ben ik aan het kijken voor losse onderdelen maar met name het stuurapparaat zijn voor de e36 diverse onderdeelnummers in omloop. Als ik zoek in real oem op chassisnummer van mijn ZZZ kom ik uit op artikelnummer 1387625 welke alleen maar te krijgen zijn in de USA. ook voor de stelmotor zijn diverse nummers in omloop. Mijn vraag is dan ook in hoeverre is het zaak om bij het chassisnummer de juiste onderdelen te zoeken of is het zo dat als het geschikt is voor een E36 het ook past op de ZZZ 1800 schakelbak. In blijde afwachting op je antwoordt, en van anderen verblijf ik :) :) :) :)

Link naar reactie

Hoi Rob,

Mijn partnummers komen oom niet overheen met mijn chasis nummer. Als de nummers van de cc onderdelen onderling maar kloppen en bij elkaar horen. En hetzelfde bouwjaar hebben als jouw auto ivm evt stekkers. Via bmwfans.info kan je eventueel kijken welke onderdelen in welke types zitten. Sommige onderdelen komen zelfs overeen met een 5 serie.

Met de onderdeelnummers bedoel ik dan stelmoter, handel en stuurapparaat.

Zal.even wat zoek en vergelijkingswerk zijn, maar uiteindelijk wel samen te stellen.

Heeft die gozer in voorthuizen niets meer dan? Of kan hij er niet meer aankomen?

Groet

Leon

Link naar reactie

Hoi Leon,

Bedankt voor de snelle reactie. Ga die "gozer" binnenkort ff bellen maar ben bang dat de cc een beetje schaars zijn of je moet de hoofdprijs betalen.

Voor zover ik kan afleiden in jou beschrijving heb jij geen voorbereiding in je ZZZ.

Volgens de beschrijving moet je de draden in de zekeringkast aansluiten, ik heb dit echter niet gedaan, het is zo een warboel met draden, dat voor je het weet het een en ander lostrekt. Ik heb alle draden gevonden bij het voetenpaneel net bij binnenkomst van de zekeringkast en schutbord. Netjes daar de draden opgezocht, en alles gesoldeerd ( ik ben niet van de scotlockjes en knijpstekkertjes, gaat na verloop van tijd storingen geven.

Voor zover ik kan bepalen uit de diverse beschrijvingen bestaat de voorbereiding dan alleen uit een stekker welke zich bevind bij de zekeringskast welke dan niet hoeft te worden aangesloten. Correct my if im wrong.

Voor wat betreft de overige bedrading gaat het dan alleen over de bedrading tussen de diverse cc componenten, of moet er nog meer worden aangesloten?????. Wat ik ook begrijp is dat als het maar een E36 is, de cc overgezet kan worden. Weer een boel vragen maar voordat ik geld ga uitgeven wil ik wel zeker zijn van mijn zaak. Alvast bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie

Rob,

Ik snap je vragen. Die van mij was niet voorbereid. Ik heb dus alle bedrading moeten trekken.

Als de jouwe wel bedraad is, scheelt het heel veel werk.

Niet alleen de stekker voor de stelmoter zit er dan, maar ook de stekkers voor de besturingskast, hendelstekker bij de kolom, en de stekker bij de koppeling. Hooguit dat de stekkers opgebonden liggen. Dus dan eigenlijk alleen maar meer zoekwerk meer niet. Hihi een soort plug and play. Let alleen wel op dempertjes bij de stelmoter.

Ja tot zover ik weet past elke cc van een e36 erop. Die van mij komt uit een 320 touring bijv. Het mooiste zou alleen zijn als de cc dan ook ongeveer hetzelfde bouwjaar heeft. Dan weet je zeker dat het past en aansluit. Dus toch maar die gozer bellen.

Hij had er toen een. Ik ben toen afgehaakt, hij had toen ik hem benaderde er op dat moment ook geen. Binne 2weken had die er ineens weer 2 hihi. De ene die die op marktplaats zette was alleen duurder qua vraagprijs dan dat ik ervoor betaald heb. Ik was toen 125 euro kwijt. Hij vroeg op mp toen voor die andere set 175 euro.

Kwam alleen nog een bowdenkabel paar specifieke klemmetjes en de dempertjes bij. Dat was ongeveer 30 euro bij elkaar en een hele zaterdag sleutelen, maar bij jou zit het lastigste er al in, nml de kabelboom dus dat scheelt denk ik zo een halve dag bij jou afhankelijk van het vinden van de stekkers.

Ik hoor het wel weer als je vragen hebt.

Groet

Leon

Link naar reactie

Stekkers van de besturingskast en de hendel gevonden alleen nog de stekker van de koppeling schakelaar boven water zien te halen. wat is er toch weinig kruipruimte onder in de ZZZ :rant: :rant: :rant:

2 maal gebeld met het 06 nummer van de "gozer" maar wordt niet opgenomen. Ben nu bezig met http://www.ebay.de/itm/BMW-E36-Tempomat-Komplett-Hebel-Steuergerat-Tempomat-Motor-Lenkrad-Gehause-usw-/300735360213?_trksid=p5197.m1992&_trkparms=aid%3D111000%26algo%3DREC.CURRENT%26ao%3D1%26asc%3D14%26meid%3D420776638612687060%26pid%3D100015%26prg%3D1006%26rk%3D1%26#ht_520wt_1398 komt uit een 320I Limo uit 1994.

aangepast door HOFFR02
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.