Ga naar inhoud

Help mij het fixeergat te vinden


HOFFR02

Aanbevolen berichten

Beste mensen, zoals de titel al aan geeft ben ik op zoek naar het fixeergat om de krukas te blokken.

Echter heb ik mij rot gezocht maar kan hem niet vinden en nee ik heb geen BOKMA op :rant:

fixeerpen.gif

Ik ga er van uit dat deze in het vliegwiel zit dus via de versnellingsbak maar een gat ho maar. Ook bij de krukaspoelie

is geen gat te vinden zoals afgebeeld. Dus HELPPPPPPPPPPPPPPPP :stupid:

Het gaat om een 4 cil. 1800 voor alle duidelijkheid.

Link naar reactie
  • Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb dit gat ook gebruikt een paar weken geleden om de krukas te blokkeren. Het gat is inderdaad lastig te vinden. Het zit aan de bestuurderszijde en is lastig te zien. Je moet echt met een zaklamp schijnen en onder de juiste hoek kijken.

Je moet echt kijken naar hoe de afbeelding eruit ziet en er zit een stop in het gat met een uitsteeksel met een rond gat erin. Deze stop heb ik verwijderd met een kromme punttang door een van de punten in het gat te mikken en dan de stop eruit trekken. Deze ook weer terugplaatsen na de werkzaamheden. Om zeker te weten dat er maar 1 gat in het wiel zit heb ik er een passende boor ingeplaatst en toen de krukas rondgedraaid tot de boor in het gat viel. Hierna nog 1 keer de krukas helemaal rond gedraaid met de boor tegen het wiel aangedrukt totdat deze weer in het gat viel, dit was dus precies 1 omwenteling!

Gr Jack

Link naar reactie

Ik heb net even wat foto`s geknipt voor je dan is het wat duidelijker.

Aan de rechterzijde bestuurderskant dus

IMG_4716.jpg

Dan zie je daar de krukas sensor en een zwarte slang met een + kabel erin, onder de zwarte slang zie je het gedeelte zoals op jouw plaatje

IMG_4717.jpg

Daar nog een stukje naar beneden dan zie je een dopje met dat gat erin zoals op de foto, dit dopje moet je verwijderen en daar is je gat :clapping:

IMG_4718.jpg

Link naar reactie

Heb toch nog een vraag betreffende de fixeerpen. Zoals te lezen is in de topics van Taaf en Jack,

kan er gebruik gemaakt worden van een passende boor om het vliegwiel te blokkeren.

Echter in TIS staat de originele fixeerpen welke aan de voorzijde smaller is.

Met andere woorden is dan het gat in het vliegwiel kleiner dan het gat in het

motorblok???????? Zo ja is een boor met de afmeting van het gat in het vliegwiel

niet toereikend aangezien je dan speling hebt in het fixeergat van het blok.

Please correct my if i'm wrong.

fixeerpen1.gif

Link naar reactie

Sander is niet raar hoor, dit is bij de meeste auto`s in nederland <_<

Maar als ik over het motorblok vertel ga ik altijd uit van het vooraanzicht, zo zeg ik bijvoorbeeld dat mijn bougies in de z3 en de e46 links zitten en mijn oliepeilstok zit rechts, ik heb nog nooit iemand hier vreemd bij zien opkijken, hoogstens mijn vrouw maarja dat is een vrouw :lol:

Link naar reactie

Rob,

Ik heb een boor gebruikt die in diameter iets kleiner was dan het gat, toen de boor in het gat van het vliegwiel viel heb ik gewoon een heel klein stukje teruggedraait zodat het boortje weer recht in het gat stak. Ik had deze positie van het vliegwiel alleen nodig omdat de cilinderkop er vanaf ging en dan komt er geen kracht op te staan. Is dan alleen maar om de nokkenas in de juiste posite te zetten t.o.v. van vliegwiel. als je kracht gaat zetten op het vliegwiel kun je beter wat anders gebruiken. Misschien een passende bout of zoiets.

Link naar reactie

Ook voor mij geld dat de kop er af is i.v.m. met de olielekkage.

Blijft het probleem bestaan dat je een aantal mm speling hebt ten opzichte van de nokkenas timing. Dit is dan ook mijn vraag

in hoeverre deze timing hierdoor verandert.

Tevens vindt ik het vreemd dat er in het nokkenas tandwiel sleufgaten zitten welke ook een afwijkende timing kunnen veroorzaken.

De juiste werkwijze is dan ook naar mijn mening; vliegwiel blokkeren, nokkenas timen (pijl boven tot relatie van het blok) en middels het speciaal gereedschap, nokkenasketting

aan de rechterzijde (vooraanzicht) strak zetten, nokkenastandwiel vastzetten.

Link naar reactie

Rob,

Ik heb de nokkenas gefixeerd bij de voorste cilinder als deze in de hoogste positie is, dit komt overeen met het gat in het vliegwiel. De pijl op het tandwiel staat inderdaad haaks op de cilinderkop op dit moment.

IMG_4619.jpg

Zie de pijl op he tandwiel

IMG_4618.jpg

Als je bij montage goed oplet dat deze kenmerken weer goed staan kan er weinig misgaan. Voor de zekerheid na montage de krukas 1 of 2 keer ronddraaien met de hand en kijken/luisteren of alles goed is. Uiteraard eerst de pen uit het gat halen!

Link naar reactie

Rob,

Nee er zit geen spiebaan, het belangrijkste is dat als je de borgpen in het vliegwiel hebt dat de voorste cilinder op zijn hoogste punt staat (bdp). Daarom had ik op het moment van de borgpen in het vliegwiel de nokkenas gefixeerd zoals op de foto hiervoor.

Tandwiel met pijl weer recht naar boven dus haaks op de cilinderkop en de ketting erop en draaien maar ^_^

Let wel op met de kopbouten aandraaien dat de graden op een circel gebaseerd zijn dus uitgaan van 360 graden en niet van 180 graden.

Aanhaal moment en graden weet je?

Eerst 30 Nm en dan 2 maal 90 graden met de juiste volgorde. zie ook http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/41/45〈=NL

Link naar reactie

Toch zelf maar even aan het knutselen geweest en een fixeerpen op maat gemaakt. Eerst het gat opgemeten in het vliegwiel, een boor 8,5 was net te groot

dus met de slijpsteenmachine een beetje afgeslepen tot plus minus 8,3 mm. Hierna een het gat opgemeten met diverse boren van het fixeergat in het

blok. Deze kwam uit op 10 mm en een heel klein beetje. Hiervoor een messing buisje beruikt van 10 mm en inwendig 8.8 mm. Met wat tape de laatste speling opgeheven

tussen het buisje en de boor en walla een paspen is geboren. :) :)

img1623rn.jpg

Link naar reactie

ja zo worden hier ook wel eens wat hulpstukken ontworpen :clapping:

En loopt het motortje alweer?

Heb de spulletjes in bestelling maar heb geen haast, is een winterproject. Heb wel gezien

dat met name de inlaatpoorten zwaar vervuild zijn dus alles lekker schoonmaken zodat het motortje weer gaat lopen als een zonnetje. (wat trouwens al het geval was) Ook alle olieleidingen goed schoonmaken met name het deksel wat gemonteerd zit in het kleppendeksen was zwaar vervuild zo ook de drie pijpjes welke voor de smering op de nokkenas zorgen.

Respect man ! Super leuk en vooral top dat je dat zelf hebt gemaakt!

Thanks, zo blijf je van de straat hé :)

Link naar reactie

Ja beter meteen goed doen als je alles uit elkaar gehaald hebt en inderdaad geen haast hebt. Bij mij was ook 1 olie kanaal dicht geslipt in de cilinderkop maar voor de rest zag alles er goed uit. Maarre de temperaturen gaan toch alweer omhoog, ik wil je niet opjagen hoor :sFun_whistle:

hier scheen vanmiddag het zonnetje al :clapping:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.