Ga naar inhoud

achterruitenwissermotor Z3 Coupe


polowonder

Aanbevolen berichten

Na een jaar Z3 Coupe rijden, heb ik eindelijk de kabelboom naar de achterklep hersteld (met een setje van Rogier, was er nog niet toe gekomen :blink: ).

Toch wou de motor van de achterruitenwisser nog niet werken.

Eerst de zekeringen nagekeken, dan nog twee mogelijkheden:

- toch nog een fout in de kabelboom (was door een 'garagist' uit de Walen deftig verbrod)

- ruitenwissermotor defect

Ik zag er al tegenop om die kabelboom opnieuw na te lopen, en ik had al eens ergens gelezen dat de motor van een Compact net dezelfde is. Een vriend van mij is zo'n Compact aan het afbreken, en inderdaad, 10 minuten (en € 25) later was de fout gevonden, inderdaad, de motor.

wat raar is, die in mijn QP was 'Made in Spain' die uit de Compact 'Made in Germany'. Maar, het past, en je zal al vlugger een Compact bij de sloper vinden dan een Z3 Coupe.

Ik ben dus goed, (en goedkoop) geholpen heb ik zo het gevoel.

Link naar reactie
  • Reacties 5
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hoi,

Goede tip van die motor! Mocht je een How-to kunnen maken van het vervangen van de motor, dan kun je gelijk deze opmerking erbij zetten voor het nageslacht!

Veel plezier met je nieuwe (daar komt de sluipreclame aan) onverwoestbare kabelboom reparatieset geleverd door Brandrover :blink:

Link naar reactie
Hoi,

Goede tip van die motor! Mocht je een How-to kunnen maken van het vervangen van de motor, dan kun je gelijk deze opmerking erbij zetten voor het nageslacht!

Veel plezier met je nieuwe (daar komt de sluipreclame aan) onverwoestbare kabelboom reparatieset geleverd door Brandrover :fiew:

Dank voor het plezier dat je me toewenst.

Het inzetten van de onverwoestbare kabelboom reparatieset geleverd door Brandrover :ok: is niet zo eenvoudig, er is gewoon bijna geen ruimte genoeg. (Vooral in het kofferdeksel). Maar, geduld, en wat siliconenspray als glijmiddel doen wonderen :newblush:

Nu, de 'how to' van de motorvervanging is eigenlijk poepsimpel:

- paneeltje verwijderen (2 schroefjes aan het handvat binnenin, en dan de clips losklikken).

- ruitenwisserarm afnemen met een sleuteltje 13

- langs binnen: slangetje voor de sproeier afnemen

- 2 stekkertjes verwijderen (het grootste even dichtknijpen)

- 3 boutjes (sleutel 10mm) verwijderen

- motortje vasthouden zodat het niet valt

Bij de Compact ging alles zeer vlot, bij mijn Z was de ruitenwisserarm wat weerspannig. Met een heel brede schroevendraaier wat druk uitgeoefend, beetje heen en weer 'lutsen' (Vlaams woord voor heen en weer bewegen), en daar was ie dan.

De ruitenwisserarm van de Compact hoef je niet mee te nemen, die is gewoon te lang.

Eigelijk een fluitje van een cent, maar het paneeltje zit er nog niet op, dus wat foto's nemen zou wel kunnen. U vraagt het maar.

Link naar reactie
Kijk, dat plaatst het woord 'lutser' toch weer in een nieuw perspectief.... :unsure:

Heb ik dat dan steeds verkeerd geïnterpreteerd? :rambo: :schater: :schater:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.