Ga naar inhoud

Beisan Vanos seals/Vanos Rattle repair kit


DJLeonardo

Aanbevolen berichten

  • Reacties 75
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

ach ja het is maar 2 euro per persoon

2 euro net overgemaakt!

Mijn single vanos kitjes komen nu automatisch bij Roodkapje terecht?

Voor onze Alpentoer krijgt de Z nog een onderhoudsbeurt bij Ruud, dus dan kunnen de vanos-spullen er meteen in! :)

Link naar reactie
Ah geweldig. Ik neem uiteraard alles mee naar Ruud bij mijn aankomende kleine beurt en Vanos operatie binnekort. ff datumpje prikken. Liefst zo snel mogelijk.

He Lenart

Is goed nieuws

Ja de douane kijkt bijna alles na uit de USA. Ga er maar vanuit dat je invoer rechten moet betalen.

De 2 euro is overgemaakt , geen gedoe hoor

Maak even wat mooie foto's (How to) ..

Ruud zal het druk krijgen ...

Vrolijk Pasen :hypocritesmiley:

Link naar reactie

Heb het spul erin zitten. Mijn Vanos bleek toen hij open was eigenlijk nog in prima staat, de zuigers hadden geen speling. Ik had dan ook geen klachten.

Mijn overweging voor deze operatie was dan ook niet het oplossen van de klachten maar het voorkomen van toekomstige problemen.

Heb ik er dan niks mee gewonnen?

:thumbup: Haha, dat verbaasde mij dus ook maar: JAWEL!

Het is een subtiel verschil maar:

-de motor loopt stiller, verbazingwekkend genoeg.

-het toeren verloop onderin is een stuk egaler geworden. De 3.0 is niet zo'n bruuske motor als ik dacht. Hij kan heel soepel en subtiel zijn, en dat is ie nu ineens. Wat je met name merkt is dat er met gasdosering minder, of eigenlijk geen onregelmatigheden meer zijn (b.v. bij schakelen op optrekken) Met wegrijden in z'n 1 wilde de auto nog wel eens een beetje bokken, dat is ook nagenoeg weg.

Als je een bult extra vermogen zoekt moet je deze procedure niet doen want dat gebeurd niet. De winst zit echt alleen onderin in de souplesse. Maar hij loopt nu echt als nieuw!. Niet gedacht dat ik toch nog verschil zou merken, en dat met een Vanos die geen problemen gaf.

Link naar reactie
Zoooo net ff lekker naar de rosse buurt geweest van Ivo z'n 2 euro. Mailbox is weer leeg hoor. (eeeh m'n mailbox ja)

Ik hoop dat je daar dan ook verse rubbertjes gebruikt hebt en niet van die oude uitgeharde...

Link naar reactie
Niet gedacht dat ik toch nog verschil zou merken, en dat met een Vanos die geen problemen gaf.

Zou je dat verschil in de koppelkromme terug kunnen zien of is het daar te subtiel voor?

Link naar reactie
Zou je dat verschil in de koppelkromme terug kunnen zien of is het daar te subtiel voor?

bij een dubbel vanos misschien wel, die kunnen zowel op de in- als uitlaatnokkenas een geleidelijke verstelling regelen, die dan misschien wat soepeler loopt vanwege die nieuwe rubbers. Wat dan weer zorgt voor de "juiste" afstelling bij ieder toerental, waardoor het koppel misschien beter "opkomt".

Onze Single vanos heeft alleen een "omslagpunt" op de inlaat-nokkenas (ik geloof bij 2700 tpm), dus dat zou dan gewoon wat soepeler moeten gaan.

Ik ben wel benieuwd of ik het ook merk in het motorgeluid, zoals Lennart. Heb (bij mijn weten) ook nog geen vanos issues, dus we zullen zien :thumbup:

Link naar reactie
Heb het spul erin zitten. Mijn Vanos bleek toen hij open was eigenlijk nog in prima staat, de zuigers hadden geen speling. Ik had dan ook geen klachten.

Mijn overweging voor deze operatie was dan ook niet het oplossen van de klachten maar het voorkomen van toekomstige problemen.

Heb ik er dan niks mee gewonnen?

:mellow: Haha, dat verbaasde mij dus ook maar: JAWEL!

Het is een subtiel verschil maar:

-de motor loopt stiller, verbazingwekkend genoeg.

-het toeren verloop onderin is een stuk egaler geworden. De 3.0 is niet zo'n bruuske motor als ik dacht. Hij kan heel soepel en subtiel zijn, en dat is ie nu ineens. Wat je met name merkt is dat er met gasdosering minder, of eigenlijk geen onregelmatigheden meer zijn (b.v. bij schakelen op optrekken) Met wegrijden in z'n 1 wilde de auto nog wel eens een beetje bokken, dat is ook nagenoeg weg.

Als je een bult extra vermogen zoekt moet je deze procedure niet doen want dat gebeurd niet. De winst zit echt alleen onderin in de souplesse. Maar hij loopt nu echt als nieuw!. Niet gedacht dat ik toch nog verschil zou merken, en dat met een Vanos die geen problemen gaf.

Mag ik dan uit het bovenstaande afleiden dat dhr. Roodkapje nu in het bezit is van de benodigde onderdelen zodat ik ook een afspraak kan maken?

Link naar reactie
Mag ik dan uit het bovenstaande afleiden dat dhr. Roodkapje nu in het bezit is van de benodigde onderdelen zodat ik ook een afspraak kan maken?

Ja, ik ben er vrijdag a.s. 09.00 uur!! ben benieuwd.

Link naar reactie

Ik heb even een paar dagen gewacht met de bevindingen, maar ik durf er nu wel iets over te zeggen. Mijn motor liep koud al een tijdje niet heel stabiel stationair, sloeg bij remmen op de motor bij koude motor nog wel eens af en pakte ook niet heel mooi op bij lage toerentallen. Bij het verwijderen van de oude vanos seals bleek al dat die stevig uitgehard waren, en dat de vanos-cylinder daardoor aardig wat speling had.

De gevolgen van de nieuwe seals bleken meteen: stationair loopt de motor veel stabieler, de motor pakt in alle versnellingen veel beter op en heeft ook meer trekkracht onderin. Over verbruik kan ik nog niet zo heel veel zeggen, maar het rijdt echt een stuk prettiger! :rambo:

Link naar reactie
  • 3 jaren later...

zooooo dan zal ik dit onderwerp nog eens ophalen :) , want vergis ik me nu of is dit DE oplossing tegen het enigszins "tikkende" geluid hoorbij nabij het hele inlaatspruitstuk? Ennuh vanos of watte...... ik weet eigenlijk nog steeds niet goed wat dat nu is. Ik kende wel iemand heeeeeeel lang geleden die Vanos met de achternaam heette, maar nee het zegt me niet zoveel, maar dat tikkende zegt me wel wat. En ik weet zeker dat het niet de DISA klep is. Maar als ik dit goed begrijp ligt het tikken aan het " missen" van zo'n rattle kit. Maar ja 3 jaar geleden een inkoopactie is jammer voor me, maar als dat ratelen nu eens een stuk minder zou kunnen heb ik daar best wel wat voor over. Maar zelf doen durf ik niet aan. Iemand ideeën :lol:

Link naar reactie

Ja, als je het zelf toch niet gaat doen, ga dan naar de specialist die je het gaat laten uitvoeren. Die kan dan zelf beoordelen of je vanos gereviseerd moet worden, omdat tikken in de motor natuurlijk legio oorzaken kan hebben.

Een z4 uit 2006 met versleten vanos is namelijk best wel snel.

Link naar reactie
  • Administrator

^ de si motoren hebben nou eenmaal een erg grote kans op "klikkende" bijgeluiden. De meningen zijn nogal verdeeld over het antwoord op de vraag of daar uberhaupt een oplossing is, en zo ja wat die zou zijn. Ik heb de Vanos volgens mij nog niet voorbij zien komen als mogelijke oorzaak.

Ik zou inderdaad eens naar een specialist gaan als ik jou was.

Link naar reactie

tja bij de garage had ik het al eens gezegd, maar zij snapten al niet wat ik er aan hoorde. Ik merk ook verder niks aan de auto. Het ding loopt heerlijk en lekker zuinig en best wel heel vlot. Het is alleen dat ik iets zag in mn ooghoek..... "rattle kit" waar ik van dacht tja kweet wel niet precies wat Vanos is maar dat zal het dan wel zijn.

Is er dan iets aan te merken, een versleten Vanos? Er heeft ook al eens iemand met de stethoscoop op het blok zitten luisteren en hoorde niks bijzonders. Dus misschien hoort het wel zo als het nu is. :rolleyes:

Link naar reactie
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.