Ga naar inhoud

Formule 1 2010


IvoZ3

Aanbevolen berichten

Startnummers Sauber bekend

Het BMW Sauber F1 Team zal dit Formule 1 seizoen van de F1 Commissie de nummers 26 en 27 moeten gaan gebruiken. Het team blijft de officiële naam van vorig seizoen voorlopig aanhouden en had daarom door het uitvallen van Toyota recht op de startnummers 9 en 10. Deze zijn echter al toegewezen aan het team van Williams.

Deze situatie ontstond omdat de FIA eind november al een voorlopige inschrijflijst publiceerde, terwijl Peter Sauber nog druk doende was om de renstal over te nemen. Had Sauber nu de startnummers 9 en 10 toegewezen gekregen, dan had niet alleen Williams haar nummers aan moeten passen, maar ook Renault, Force India, Scuderia Toro Rosso en de vier nieuwe renstallen. Daarom zal volgens de Zwitserse krant Blick Kamui Kobayashi met nummer 26 gaan rijden en Pedro de la Rosa met nummer 27.

Link naar reactie
  • Reacties 84
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Bandenregels

De Formule 1-teams hebben een overeenkomst bereikt over een nieuwe bandenregel. De top tien van de startopstelling moet vanaf komend seizoen de race beginnen op banden waarmee ze hun beste tijd hebben gereden.

Dat maakte de FIA dinsdag bekend via een persbericht. De Sporting Working Group, de F1-denktank, wil op deze manier een strategisch element aan de kwalificatie toevoegen.

Nu de wagens weer met een minimale hoeveelheid brandstof aan boord mogen kwalificeren is tactiek overbodig geworden. Ook moet de nieuwe regel het inhalen bevorderen.

De commissie wil tevens het aantal sets droogweerbanden voor een weekend terugbrengen van veertien naar elf sets per coureur. Daarbij worden de coureurs gedwongen om op vrijdag in de vrije trainingen te rijden. Na de eerste sessie moet één set worden ingeleverd en na de tweede vrijdagsessie nog eens twee.

Puntensysteem

Verder zijn de teams het eens geworden over een bijgeschaafd puntensysteem. Afgelopen december was men al akkoord gegaan met een radicaal andere variant dan het systeem dat in 2003 inging. Nu wordt het gat tussen de eerste en de tweede plaats nog iets groter.

De puntenverdeling verloopt in 2010 als volgt: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1, waardoor de winnaar van de race zeven WK-punten meer opstrijkt dan de man rechts naast hem.

Link naar reactie

Massa opnieuw snelste in Valencia

Felipe Massa heeft ook op de tweede dag van de testraces op het circuit van Valencia ter voorbereiding op het formule 1-seizoen de snelste ronde gereden.

De Braziliaanse Ferrari-coureur liet dinsdag 1.11,722 noteren. Daarmee bleef hij Kamui Kobayashi (Sauber) en voormalig wereldkampioen Lewis Hamilton (McLaren) voor.

De Duitser Michael Schumacher, die zijn rentree maakt in de Formule 1, bleef aan de kant. Hij komt woensdag op de slotdag van het testprogramma in Spanje weer in actie.

Nu zat Nico Rosberg achter het stuur van de Mercedes. Hij eindigde achter Robert Kubica (Renault) als vijfde in een veld van zeven bolides.

Link naar reactie

Nieuw F1 team

Stefan GP heeft serieuze plannen om al in maart de Formule 1 te betreden. Eerder vandaag maakte de renstal al bekend dat het bij de eerste race in Bahrein aanwezig zal zijn, nu is ook duidelijk geworden dat het team eind deze maand op het circuit van Portimão in Portugal de bolide voor het eerst wil testen.

De Stefan S-01 zal van 25 tot en met 28 in Portugal gaan testen, de presentatie zal kort daar voor liggen. De auto is ontwikkeld door het team zelf en met hulp van Toyota Motorsport gebouwd. De bolide is uitgerust met de Stefan RG-01-motor, wat dezelfde motor is die Toyota gebruikte in de Formule 1.

Er zal getest worden met twee coureurs, wier identiteit nog niet bekend is. Stefan GP heeft al een coureur met twee jaar ervaring vastgelegd. Vermoedelijk gaat het hier om Kazuki Nakajima die onder contract staat bij Toyota en twee jaar voor Williams in de Formule 1 heeft gereden.

Link naar reactie
Nieuw F1 team

Stefan GP heeft serieuze plannen om al in maart de Formule 1 te betreden. Eerder vandaag maakte de renstal al bekend dat het bij de eerste race in Bahrein aanwezig zal zijn, nu is ook duidelijk geworden dat het team eind deze maand op het circuit van Portimão in Portugal de bolide voor het eerst wil testen.

Tamelijk bizar verhaal. Ze zijn namelijk niet toegelaten door de FIA. Ze gaan wel een auto bouwen en zelfs naar de races, terwijl ze niet mee mogen doen. Het blijft dan dus bij 'aanwezig zijn'. :rolleyes:
Link naar reactie
Massa opnieuw snelste in Valencia
Na drie dagen testen is Alonso de snelste, voor Massa. Daarachter de beide Saubers op plaats drie en vier.

Vorig jaar hadden we al het merkwaardige verhaal met Brawn - Honda trekt zich terug en vervolgens wordt Brawn kampioen met een Honda die geen Honda meer mag heten. Honda zal zich nog wel eens achter de oreng ekrabt hebben of ze het seizoen 2009 toch niet onder hun eigen naam mee hadden moeten doen. Het zou wel heel ironisch zijn als Sauber dit jaar kampioen wordt met een BMW die geen BMW meer mag heten.

Link naar reactie
Tamelijk bizar verhaal. Ze zijn namelijk niet toegelaten door de FIA. Ze gaan wel een auto bouwen en zelfs naar de races, terwijl ze niet mee mogen doen. Het blijft dan dus bij 'aanwezig zijn'. :blink:

Gelezen in Motorsport Aktuell dat Ecclestone deze renstal aanmoedigd in hun initiatieven.

Zij hebben nml. de auto's van Toyota overgenomen en kunnen eigenlijk zo instappen (hoeven dus geeneens een auto te bouwen).

Mocht het team USA of een ander nieuw team (Campos) niet starten wegens budget, dan kan deze Stefan Gp alsnog meedoen.

Link naar reactie

Want vinden de heren F1 liefhebbers van het huidige design van de ,euhm raketten, sorry wagens ...

Mc Laren

mclaren02h.jpg

Torro Rosso

launchtororosso07.jpg

De sponsors zullen geweldig blij zijn met dat extra plakbord achter de euhm cockpit.

Niet mijn idee van een echte racewagen, maar dit blijkt de best bekeken autosport te zijn, dus...

Link naar reactie

Cadeautje

BMW Sauber heeft Nick Heidfeld op een wel heel bijzondere manier bedankt voor zijn jarenlange inzet voor het team. De Duitser kreeg een formule-1 auto kado.!!

Mercedes

De Mercedes Formule 1 auto draagt de naam Mercedes-Petronas RB1. Een eerbetoon aan Ross Brawn wiens initialen zijn gebruikt in de naam.

bron: Formule1.nl

Link naar reactie

Regelwijzigingen

In het seizoen 2010 mag er niet meer worden bijgetankt tijdens de race, dit wil zeggen dat de benzinetanks aanzienlijk groter zullen zijn. Het tankverbod is niet nieuw in de Fomule 1; vanaf het begin tot en met 1981 en van 1984 tot en met 1993 was tanken eveneens verboden.

Een pitstop dient in 2010 alleen voor het wisselen van banden, aangezien je verplicht bent de harde en de zachte soort te gebruiken, en voor het uitvoeren van noodreparaties.

Het minimumgewicht van de auto's wordt omhoog gebracht met 15 kg; van 605 kg naar 620 kg.

Wieldeksels zijn vanaf 2010 verboden.

Om de gripbalans te verbeteren, worden de voorbanden smaller gemaakt, zodat er meer grip op de achterbanden zit.

De FOTA heeft besloten dat KERS niet meer gebruikt zal worden in 2010 wegens de hoge kosten en de slechte betrouwbaarheid. Dit moet nog wel bevestigd worden door de FIA.

In 2010 maakt de Formule 1 gebruik van een nieuw puntensysteem. Waar in het verleden nog 8 coureurs punten kregen, zijn dit vanaf het seizoen 2010 10 coureurs. De verdeling zal als volgt zijn; winnaar: 25 punten, tweede: 18, derde: 15, vierde: 12, vijfde: 10, zesde: 8, zevende: 6, achtste: 4, negende: 2, tiende: 1 punt.

Vanaf 2010 is het zo dat als een coureur twee extra motoren nodig heeft binnen één raceweekend, hij tien startplaatsen naar achteren wordt gezet voor de race van dat weekend en tien startplekken verliest bij de volgende Grand Prix.

De coureurs moeten dit jaar de race beginnen op hetzelfde setje banden als waarmee zij in het laatste deel van de kwalificatie (Q3) hebben gereden.

Het aantal sets droogweerbanden te gebruiken per weekend is teruggebracht van veertien naar elf setten. Ook moeten de teams 1 setje banden inleveren voor de 2de vrije training en 2 sets voor de 3de vrije training. Dit om de teams te stimuleren om op de baan te komen tijdens een vrije training (anders laten ze 3 sets banden onbenut).

Link naar reactie
Misschien een idee voor een forumuitstap? Heb je meteen een mooie rit erbij.

precies. Ook sympathieke prijzen voor toeschouwers..

Fanfreundlichkeit wird in der VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring groß geschrieben. Rund um die Nordschleife ist der Eintritt frei. Lediglich für die geöffneten Tribünen am Grand-Prix-Kurs des Nürburgrings und einen Besuch im Fahrerlager sind 12 Euro zu entrichten.
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.