Ga naar inhoud

Clutch Delay Valve


JP's Z4

Aanbevolen berichten

Ook sinds vandaag door Ruud van mijn CDV verlost. Gewoon er helemaal tussenuit gehaald. Niks klepje verwijderen.

Ik kan opeens weer schakelen zoals ik het vroeger geleerd heb. Doen dus!

Link naar reactie
  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • 3 maanden later...

ik ben geen techneut maar als ik het lees zit de klep er niet voor niets in zonder kan je de aandrijflijn beschadigen of heb ik het engelse verhaal niet goed begrepen ?? ik leer graag bij mischien eens bij ruud gaan kijken en mijn licht opsteken

Hans

Link naar reactie

wat ik nou ook ff niet snap is dat mijn slimme mede forumers dat ding er klakkeloos uit hebben laten slopen zonder zelf eens wat onderzoek te doen,Ik heb het hele topic doorgespit maar niks kunnen vinden wat in eerste instantie verwijst naar het nut of onnut van het ding :thumbup:

Overigens dank aan bridders die verwijst naar een artikel op wikipedia :gathering: Na dat gelezen te hebben blijft die er bij de onze mooi tussen.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Ik wil mijn CDV ook weghalen maar 1 ding is me onduidelijk:

kan je die CDV er nou gewoon tussenuit halen of moet er dan weer een ander koppelbusje tussen (dat lees ik op andere sites)?

m.a.w. zijn de ingaande schroefdraad en uitgaande schroefdraad even groot?

Past de nippel van de koppelingsslang ook in de rubber tule die in het ijzeren houdertje zit waar de cdv in zit?

Zie onderstaand plaatje (past 1 gelijk op 2?):

cdv.jpg

Ik neem aan dat de koppelingscylinder weer ontlucht moet worden na het verwijderen van de cdv.

Dat moet neem ik aan met het schroefje/boutje in onderstaande foto?:

ontluchting.jpg

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
wat ik nou ook ff niet snap is dat mijn slimme mede forumers dat ding er klakkeloos uit hebben laten slopen zonder zelf eens wat onderzoek te doen,Ik heb het hele topic doorgespit maar niks kunnen vinden wat in eerste instantie verwijst naar het nut of onnut van het ding :thumbup:

Overigens dank aan bridders die verwijst naar een artikel op wikipedia :unsure: Na dat gelezen te hebben blijft die er bij de onze mooi tussen.

Floor, ben jij er ondertussen nog achtergekomen naar de zin en onzin van dit nippeltje

Link naar reactie

Ik zal er toch maar een iets uitgebreidere reactie op geven :hypocritesmiley:

Navraag bij BMW leert mij het volgende ; Door toepassing van een DMF vliegwiel (vraag me niet wat het is) kan de hele aandrijflijn lichter uitgevoerd worden. Om dan de klappen op te vangen van het grote motor vermogen wordt een CDV gemonteerd.

Ga je deze verwijderen dan loop je de kans op een gebroken krukas en schade aan je versnellingsbak .

En geen enkele kans op garantie. :hamer:

@ het schokkerige rijden tijdens het schakelen kan het gevolg zijn van een defecte CDV want het ding zit er uiteindelijk tussen om dat op te vangen.

Link naar reactie

Sinds wanneer geeft BMW garantie dan......

Ik vind de verklaring van BMW een slap verhaal. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand een probleem heeft gehad na het verwijderen van een CDV. Dat ding is volgens mij bedoeld voor lompe Amerikanen die niet kunnen schakelen met een handbak!

Link naar reactie
  • Administrator
@ het schokkerige rijden tijdens het schakelen kan het gevolg zijn van een defecte CDV want het ding zit er uiteindelijk tussen om dat op te vangen.

NOu dan gaat ie zeker heel snel stuk! Nee serieus, dat lijkt me niet zo heel waarschijnlijk, de CDV is echt niks meer dan een metalen verloopsstukje (zie de foto's bovenaan blz. 2 van dit draadje) ...

Link naar reactie
  • Administrator

Ja, hij legt wel uit waarom je niet in je CDV moet gaan boren, maar niet waarom je hem niet gewoon helemaal weg zou kunnen laten... Ik ben zo technisch onderlegd als een banaan, maar als hij alleen maar het hele binnenwerk weghaalt, dan kun je toch net zo goed het hele ding weghalen? :rolleyes:

Link naar reactie

Bij mijn Z4 2.5 vorig jaar de CDV eruit laten halen en het is beter geworden.

Volgens de uitleg van deze BMW specialist zit dat nippeltje te bescherming van het differentieel, bv als je graag met slippende banden uit stilstand wil weg scheuren komen er te grote krachten op de tandwielen cq mogelijke beschadigingen.

Dus die CDV zit enkel en alleen op ter vertraging overbrenging.

Groet John

Link naar reactie
  • 2 jaren later...
  • Administrator

Nee, in ieder geval niet met 1 of een paar foutjes: bij mij is de CDV er ondertussen bij twee Z4's uitgegaan. Met de ene heb ik nadien nog 40.000 km gereden, met de andere (de huidige) zo'n 25.000. Ik schakel ook wel eens mis (en anders mijn vriendin wel :lol: ) en mag op gezette tijden ook graag stevig gas geven. Ik heb bij geen van beide Z4's iets gemerkt van schade. Kan nog komen natuurlijk (misschien zijn de gereden afstanden te klein), maar vooralsnog nothing on the hand. :thumbs_up:

Link naar reactie
  • Administrator

Na ja, niet altijd natuurlijk, maar soms is het gewoon niet te voorkomen. Bijvoorbeeld bij duellerende petjes / gezinsaudi's / etc. Maar soms heb ik er ook geen zin in. Maar ga er maar van uit dat beide auto's sinds verwijdering CDV regelmatig vol op hun vermogen zijn aangesproken.

Link naar reactie
  • Administrator

beide auto's sinds verwijdering CDV regelmatig vol op hun vermogen zijn aangesproken.

En die derde DC-trendy ook, als hij langs een 45km/h autootje staat...... :gayfight:

Link naar reactie

De toevoeging van een cdv verhoogt alleen maar de slijtage. Het is een ventiel om de koppeling wat minder hard/snel te laten aangrijpen.

Als je dus rap optrekt (of meer koppel tot je beschikking hebt) verleng je dus alleen maar de tijdsduur dat de koppeling in gedeeltelijke slip zit en wel vermogen voor z'n kiezen krijgt/kan krijgen. En dat is juist waar een koppeling heel hard van slijt.

Ook weet je met het ontbreken van de cdv beter wanneer de koppeling volledig gesloten is (er zit immers geen vertraging meer tussen) en wanneer je dus het gas volledig erop kan zetten.

Ook heb ik nooit het gevoel gehad dat die cdv het koppelen makkelijker maakt oid, dus is het nut ervan mij ook niet duidelijk. Goed, voor een amerikaanse huisvrouw die alleen weet wat een automaat is en de koppeling van onder haar voet vandaan laat schieten is het misschien een toevoeging, maar iedereen die in nederland z'n rijbewijs in een handbak heeft gehaald kan prima rijden met een z4 zonder cdv.

Ik merkte iig geen verschil.

Ik heb helaas niet met m'n compressor èn cdv gereden. Zonder cdv is het mij 2x overkomen dat ik door de koppeling heenreed. Dus zo bruut met het gas (en dus wat te snel op het gas) dat de koppeling onder het vermogen niet sloot. Dan lijkt het net alsof je cvt hebt, maar dan met geurtje :lol:

Dat merk je wel binnen 1 sec, maar dan ruik je 'm al wel ;)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Als je je auto op een brug of hoge bokken hebt staan is het een flutkarweitje.

Het enige waar je op moet letten is dat als je er precies onderligt, je bij het losschroeven per ongeluk geen remvloeistof oid in je oog krijgt ;)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.