Ga naar inhoud

25% sper diff.


Gast Z3-Widebody

Aanbevolen berichten

Gast Z3-Widebody

Als je een 25% sper hebt en je staat met je linker-achterwiel in het sneeuw/op het ijs...en met je rechter-achterwiel gewoon op het asfalt..

en je geeft gas.. gaat dan alleen het wiel in de sneeuw/op het ijs slippen, of moet hij ook het wiel laten slippen op het asfalt.

Of geen van beide, want ik begrijp het principe verkeerd.. (kan natuurlijk ook nog)

Link naar reactie
  • Reacties 4
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Lastig te beantwoorden, want ik zit de hele tijd te wachten tot die gozer ergens links van het toneel af lazert...

2009.08.01.moonwalk.gif ... maar dat doettie niet :groupwave: !?

On topic: dat hangt er van af hoeveel gas je geeft. 25% sper betekent (dacht ik - ik laat me graag verbeteren) dat er altijd nog 25 % van het koppel wordt overgedragen aan het wiel dat de meeste weerstand heeft. Het is niet de verhouding van de omwentelsnelheden van de wielen.

Als je dus zoveel gas geeft dat die 25% genoeg is om het wiel op het asfalt te laten slippen, dan kun je nog één streep trekken.

Link naar reactie

Niet uit eigen werk

Om de nadelen van het differentieel te ondervangen, zonder de werking ervan teniet te doen, zijn er verschillende opties. De meest gebruikte is het differentieel met beperkte sperwerking, ofwel het limited slip differential. In de meest gangbare versie bestaat deze uit dezelfde componenten als een gewoon differentieel, plus een verenpakket en een set ‘koppelingsplaten’ die door de veerkracht aan de binnenkant tegen de tandwielen drukken die links en rechts verbonden zijn met een wiel. Wanneer het ene wiel sneller wil draaien dan het andere, wordt dit in eerste instantie tegengehouden door de platen die door de veerkracht aan de binnenzijde tegen de tandwielen worden gedrukt. Pas wanneer de frictie die de platen uitoefenen op de tandwielen, wordt overwonnen door het motorkoppel, gaat het differentieel weer als een normaal, open differentieel werken. De hoeveelheid koppel die daarvoor nodig is wordt bepaald door de frictie van de platen in combinatie met de stijfheid van de veren. Het resultaat is, dat wanneer we met één wiel op ijs staan en het andere op asfalt, de hoeveelheid koppel die geleverd kan worden aan het wiel met goede tractie gelijk is aan de hoeveelheid die nodig is om de platen in het differentieel te laten slippen, en dat we makkelijk kunnen wegrijden, alhoewel niet met het volledige beschikbare motorkoppel.

Dit zogenoemde ‘platendifferentieel’ heeft ook nadelen. De hoeveelheid frictie die wordt geleverd door de ‘koppelings’platen is aan verandering onderhevig door slijtage tot het moment dat het differentieel niet of nauwelijks meer als sperdifferentieel werkt en een revisie noodzakelijk is geworden. Het differentieel werkt als volledig sper tot het moment dat de koppelingsplaten gaan slippen, hetgeen kan leiden tot ongewenste invloeden in de besturing op het moment dat de rijder een bocht instuurt bij auto’s waarbij de voorwielen worden aangedreven (vóór- dan wel vierwielaandrijving). Voor de autosport is dit type differentieel wel uitermate geschikt omdat door het gebruik van verschillende koppelingsplaten en veerpakketten de werking ervan optimaal kan worden aangepast aan de auto, de specifieke omstandigheden (bijvoorbeeld het circuit waarop wordt gereden, droog of nat wegdek et cetera) en de voorkeur van de rijder. Een ander voordeel is dat het wiel dat wél tractie heeft altijd aandrijfkoppel toebedeeld krijgt, zelfs als het andere wiel in de lucht hangt.

Groeten, Rogier :groupwave:

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Pas wanneer de frictie die de platen uitoefenen op de tandwielen, wordt overwonnen door het motorkoppel, gaat het differentieel weer als een normaal, open differentieel werken.

Dan nog een kleine vervolg vraag n.a.v. bovenstaande,

Blijft er frictie tussen de platen, ook al wordt deze overwonnen door het motorkoppel?

In ieder geval alvast bedankt voor de reeds gegeven antwoorden. :m:

Link naar reactie
Dan nog een kleine vervolg vraag n.a.v. bovenstaande,

Blijft er frictie tussen de platen, ook al wordt deze overwonnen door het motorkoppel?

Quote Brandrover

Een ander voordeel is dat het wiel dat wél tractie heeft altijd aandrijfkoppel toebedeeld krijgt, zelfs als het andere wiel in de lucht hangt.

In ieder geval alvast bedankt voor de reeds gegeven antwoorden. :thumbup:

JCK

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.