Ga naar inhoud

Waar gaat het koelwater naar toe?


Dirk59

Aanbevolen berichten

Hallo , zoals jullie kunnen zien behoor ik nog maar pas tot de gelukkige club van Z3 rijders en ben bijgevolg nogal " Noob" i.v.m. sommige zaken van deze Z3 ( een 1.8 )

Vrij regelmatig doe ik een check van olie en koelwater enz. en nu stel ik vast dat ik dan telkens wat water moet bijvullen ( ik schat zo een half litertje ) Ik vul het koelwater bij ( in koude toestand bij stilliggende motor ) tot max. Dan een paar dagen later stel ik vast dat wederom dezelfde hoeveelheid water verdwenen is. Blijkbaar blijft het hier wel bij, want als ik langer ( enkele weken ) niets meer bijvul blijkt wel dat deze stand dan ongeveer hetzelfde is gebleven.

Uiteraard ben ik nu wel wat ongerust en heb dan vooral angst dat mijn cylinderkoppakking stuk zou zijn.

Doch ik moet er wel meteen bij vermelden dat ik voor de rest absoluut niets abnormaal vaststel; De auto rijdt zeer goed, er komt geen ( witte ) rook uit uitlaat, de olie heeft de normale kleur en viscositeit, ik zie geen lekken naar buiten toe.

Is dit een normaal verschijnsel? Ik kan me best voorstellen dat het een vrij normaal verschijnsel is daar bij het opwarmen het water uitzet en dan gaat druk opbouwen ( daarom vind je in meerdere aoto's een zogenaamd expantievat )..Ik vind dit echter niet terug bij deze 1.8 ( M43 ).. Zit er ergens een overdrukklep of expantievat ?? Zo ja waar dan?

Moet ik mij zorgen beginnen maken?

Ik ben benieuwd voor jullie reactie's

Groetjes...Dirk

Link naar reactie
  • Reacties 25
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Meteen je koppakking laten nakijken! Ik heb hetzelfde voorgehad, en heb de pech gehad dit te laat opgemerkt te hebben... :m: --> Major breakdown :thumbup:

Link naar reactie
Meteen je koppakking laten nakijken! Ik heb hetzelfde voorgehad, en heb de pech gehad dit te laat opgemerkt te hebben... :m: --> Major breakdown :thumbup:

Je maakt me nu toch wel bang hoor! : :m: Ik merk echt niets abnormaal hoor, ook de temperatuurmeter staat op een normale waarde ( ongeveer in de helft )..verder geen rook, geen water bij de olie zichtbaar, geen zichtbare lekken.

Was er bij U ook niets op te merken van die "normale verschijnselen bij een kapotte cylinderkoppakking"?

Link naar reactie
Je maakt me nu toch wel bang hoor! : :( Ik merk echt niets abnormaal hoor, ook de temperatuurmeter staat op een normale waarde ( ongeveer in de helft )..verder geen rook, geen water bij de olie zichtbaar, geen zichtbare lekken.

Was er bij U ook niets op te merken van die "normale verschijnselen bij een kapotte cylinderkoppakking"?

Het enige wat mij echt opviel op voorhand, was dat de wagen stationair iets minder soepel draaide. Ook ik had geen temperatuursverschillen. En op een weekend in NL kreeg de wagen dit meer en meer, tot op zondag plots een mooie witte wolk achter ons verscheen. Meteen de wagen aan kant gezet en laten takelen...

Link naar reactie

Is het na iedere rit(je) als de motor op temperatuur is gekomen, een halve liter?

Ik begrijp dat als je niets bijvult, het nooit meer dan een halve liter wordt?

Waarschijnlijk is de halve liter die er bij gaat net te veel voor het systeem en gooit ie het er uit.

Bel de dealer eens.

Link naar reactie
en gooit ie het er uit.

Euh, waarlangs?? :( Er zijn maar 2 mogelijkheden, ofwel via je dop --> zou je moeten zien

Ofwel via je motor --> iznigoed (kan lek zijn in leiding, radiator, koppakking....)

Link naar reactie
Euh, waarlangs?? :( Er zijn maar 2 mogelijkheden, ofwel via je dop --> zou je moeten zien

Ofwel via je motor --> iznigoed (kan lek zijn in leiding, radiator, koppakking....)

Nu ben ik geen expert, maar mijn vorige auto had een overdrukklep om te voorkomen dat je bij teveel koelvloeistof je koppakking naar de gallebakkes helpt. Lijkt me dat dat een normale oplossing was? Als het koelvloeistofpeil na de initiele daling binnen de vereiste waarden blijft is er geen probleem, toch? Ik denk inderdaad dat er bij volledig vullen misschien wat teveel in het systeem zit (mogelijk mede veroorzaakt doordat er ook wat lucht in zit, maar dat is normaal), dattie dat er door een overdrukventiel o.i.d. uitkiepert en dat er dan verder niets aan de hand is, behalve mogelijk wat lucht in de leiding.

Maarreh... why guess als je Roodkapje kunt bellen?

Link naar reactie

hmm je kunt best een heeeeeeel klein lekje ergens hebben

misschien de auto eens op de brug en laten lopen en afwachten of je ergens wat ziet.

wat gebeurt er trouwens als je niet weer tot peil bijvult??

hoe is de vloeistof in je reservoir?is deze schoon of vettig.

gr s

Link naar reactie
hmm je kunt best een heeeeeeel klein lekje ergens hebben

misschien de auto eens op de brug en laten lopen en afwachten of je ergens wat ziet.

wat gebeurt er trouwens als je niet weer tot peil bijvult??

hoe is de vloeistof in je reservoir?is deze schoon of vettig.

gr s

De vloeistof is zeer zuiver, Gisteren heb ik het reservoir gevuld tot max stand. Dan even gaan rijden, bij aankomst ( na zo een uurtje rijden ) was het peil ( met warme motor ) zo een 5 tal cm gezakt; niet dramatisch.

Vanmorgend heb ik gekeken en was de stand nog zo een 10 cm gezakt ( dus bij ijskoude motor ) , heb dan ééns bijgevuld , de hoeveelheid die ik dan moest bijvullen was ongeveer een 25 cl.

Wel heb ik gisteren iets vreemd ontdekt, ik heb de motor ( in koude toestand ) gestart met geopende vuldop van het reservoir en ik stelde vast dat er al een zeer grote doorstroming was van radiator naar het reservoir toe. Ik dacht dat bij koude motor de thermostaat nog toe staat en er dan geen stroming is door de radiator, pas wanneer de motor op temp. komt zal de thermostaat openen en verwacht ik dan doorstroming.

Link naar reactie
Ga gewoon ff met de auto langs Ruud (Roodkapje), komt alles weer goed!

Hans

Ik heb net even gekeken, das een uurtje rijden, dat zal wel lukken en ik rij liever een uurtje naar zo een specialist als roodkapje dan naar de plaatselijke dealer ( die vertrouw ik niet zo...volgens mij zijn ze

vooral gespecialiseerd in het verkopen van nieuwe auto's )

Ik ga in ieder geval de zaak nog goed opvolgen en bij de minste twijfel zal ik zeker en vast niet aarzelen om bij roodkapje op de koffie te gaan!

Groetjes...Dirk

Link naar reactie

Ik ben geen techneut, maar 15 cm zakken op zulke korte tijd?? Lijkt me niet logisch of ben ik verkeerd. Ik geef je een goede raad, laat er zsm iemand naar kijken. Je voelt niets aan de wagen tot hij het ineens begeeft. Ik weet waarover ik spreek... :kisstogether:

Link naar reactie
Ik ben geen techneut, maar 15 cm zakken op zulke korte tijd?? Lijkt me niet logisch of ben ik verkeerd. Ik geef je een goede raad, laat er zsm iemand naar kijken. Je voelt niets aan de wagen tot hij het ineens begeeft. Ik weet waarover ik spreek... :kisstogether:

hmm en lezen gaat ook al niet zo best :schater:

bij een koude motor zakt het peil ook nogal, dus dat is niet zo vreemd dus!

Link naar reactie
hmm en lezen gaat ook al niet zo best :schater:

bij een koude motor zakt het peil ook nogal, dus dat is niet zo vreemd dus!

:kisstogether: zelfs lezen lukt. Dus als ik lees dat het peil na een ritje van een uur 5 cm zakt, schrik ik nog steeds een beetje.

Toen mijn koppakking hersteld was, vroeg men om de eerste weken zeker het peil van het koelwater goed in de gaten te houden. En dat zakte nog geen cm, zelfs niet na een rit van 1000km.... En toen ben ik ook vertrokken van een vol reservoir.

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Hallo, is er al een oorzaak of een oplossinng?

Hoi....Probleem is er niet meer...raar he. Nu blijft de stand gelijk, staat nu zo een 10 tal cm van bovenkant dop.

Ik heb een vermoeden dat ik het systeem te vol heb gedaan; ik had bijgevuld tot max ( ttz tot helemaal bovenaan de vuldop)

Dus bij opwarmen zal hij er wel wat "teveel " uitgegooid hebben via de dop.

Ik heb ook een vermoeden dat er toch sprake was van wat lucht in het systeem..;lijkt er nu uit te zijn.

Ik ben uiteraard nog niet helemaal gerustgesteld...ik hou het in de gaten!!

Wat ik wel vreemd vond is dat er toch al vrij veel circulatie is met koude motor van radiator naar het reservoir toe, met andere auto's is er ook wel wat minimun circulatie bij gesloten thermostaat doch bij deze M43 motor is dit wel heel veel. Doch het lijkt me normaal te zijn daar de motor toch vrij snel op temperatuur komt ...en blijft ( meter net iets over middenstand ).

Groetjes..en uiteraard een prettig en veilig 2010 toegewenst.

:thumbup:

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik heb gister ook eens gekeken en het water leek nogal laag te staan.

:wub:

Totdat ik in het boekje keek en bleek dat er aan de achterzijde van het reservoir een KALT/COLD aanduiding staat. En die staat een behoorlijk stuk onder de bovenkant van het reservoir!

Zou het kunnen dat je gewoon steeds teveel water hebt toegevoegd :shifty: ?

Link naar reactie
Ik heb gister ook eens gekeken en het water leek nogal laag te staan.

:wub:

Totdat ik in het boekje keek en bleek dat er aan de achterzijde van het reservoir een KALT/COLD aanduiding staat. En die staat een behoorlijk stuk onder de bovenkant van het reservoir!

Zou het kunnen dat je gewoon steeds teveel water hebt toegevoegd :shifty: ?

Inderdaad,dat denk ik ook, had de boel opgevuld in koude toestand tot helemaal bovenaan de vuldop...das wat te veel he!

In ieder geval hou ik het wel in de gaten; Het zou best kunnen dat ik één van deze dagen de cylinderkop pakking toch ga vervangen;

Ik heb ondertussen alle pakkingen liggen en tevens nieuwe rekbouten voor de kop. Ik heb namelijk een klein olielekje vooraan aan de distributiekast; die rubber pakking is eruit gekomen en daardoor

verliest hij zo een paar druppeltjes per dag. Dus als het iets beter weer wordt ben ik van plan om die distributiekast ( voorkant motorblok ) te openen om die pakking te vervangen, dan kan ik tevens ééns goed kijken

ofdat de cylinderkoppakking daar misschien wat lekt of zo, bij de minste twijfel vervang ik de cylinderkoppakking daar ik toch alle pakkingen nu binnen heb.

Groetjes..Dirk

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

In ieder geval hou ik het wel in de gaten; Het zou best kunnen dat ik één van deze dagen de cylinderkop pakking toch ga vervangen;

Ik heb ondertussen alle pakkingen liggen en tevens nieuwe rekbouten voor de kop. Ik heb namelijk een klein olielekje vooraan aan de distributiekast; die rubber pakking is eruit gekomen en daardoor

verliest hij zo een paar druppeltjes per dag. Dus als het iets beter weer wordt ben ik van plan om die distributiekast ( voorkant motorblok ) te openen om die pakking te vervangen, dan kan ik tevens ééns goed kijken

ofdat de cylinderkoppakking daar misschien wat lekt of zo, bij de minste twijfel vervang ik de cylinderkoppakking daar ik toch alle pakkingen nu binnen heb.

Even een laatste Update.....zoals je hierboven kon lezen heb ik het kleine olielekje aangepakt...en waar ik al een vermoeden van had bleek nu bevestigd.....de olielek was afkomstig van de rubber pakking vooraan , dus om die te kunnen vervangen moest de cylinderkop eraf.

Aangezien de kop er dan toch af moest hebben we de zaak ineens grondig aangepakt...de kop is nu volledig gereviseerd; alle keerringen en pakkingen vernieuwd, kleppen en zittingen terug geslepen en tevens de distributieketting en spanners vernieuwd.

Vervolgens ook nog alle rubber koelslangen en klemmen vernieuwd en de tevens ook de koelventilator-thermokoppeling.

Ik vond dat deze motor al goed liep voor deze revisie doch nu merk ik duidelijk een verschil; hij loopt veel rustiger en klimt sneller in de hogere toeren en is nu ook veel sneller terug op zijn stationair toerental bij loslaten van het gaspedaal ( vroeger slingerde het toerental eerst nog een tijdje )

Het koelwater blijft nu mooi op hetzelfde niveau staan en de temperatuur blijft mooi stabiel .Tijdens de demontage toch ook diverse kleine scheurtjes ontdekt in de rubber bochtjes ( oa; aan de thermostaat behuizing ); dus dit was vermoedelijk de oorzaak van mijn koelwaterverlies...vele kleintjes maken 1 groot.....

Het heeft wel wat tijd en centjes gekost doch het is echt wel de moeite waard gebleken en nu kan ik met gerust gemoed blijven rijden, nu weet ik tenminste dat de motor in tip-top conditie is.

Groetjes...Dirk

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.